[HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:56

Wat doet Umoyax dan?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 00:16

Moeilijk Amy...Barc was ook altijd Koekoek in de bak...elk rondje harder en dan in de hoek omdraaien of tegen het hek op knallen als je pech had :')
Maar Barc kon ook relaxt zijn hoor :j
Gek doen is niet erg zolang ze zich maar heel houden.
Hoe is zijn voerverhouding Amy?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 00:23

Nou.....
Ik vind grondwerken enorm fijn, dus echt los in de bak beetje werken aan commando's, sturen, enz.
Dus dan parkeer ik m in de bak, soms ga ik eerst opjutten met een zakje --> nauwelijks effect. De zweep kent hij, de laatste keer ging hij uiteindelijk heel keurig kalm draven en stappen, echt enorm braaf, zelfs al beetje de stemcommando's erin. Hij oogde echt kalm, sloom haast.
En ineens.......gaat er dan een enorme knop om. Begint hij als een idioot te rennen. Nou vind ik dát niet zo'n probleem. Maar hij maakt er een soort sport van om vanuit volle galop (en hij kan HARD) op letterlijk centimeters voor het hek stil te staan. Niet rustig afremmen, niks. Echt vanuit galop zo ineens boem stil.
Daarnaast wordt hij dus boos op dingen. Op een kluitje aarde tegen het hek bijvoorbeeld, en gaat ernaar bokken/trappen. Ik sta soms echt doodsangsten uit, hij gaat ook wel eens iets te enthousiast met zn benen alle kanten op pal naast het hek en heeft meer dan eens nét niet in het hek gehangen met een been.

Dat stoppen pal voor het hek heb ik echt de indruk dat hij er een soort uitdaging in ziet, hij heeft me er net iets te veel een prethoofd bij als hij dat doet. Op zich kan hij het heel goed inschatten, maar het blijft een jong paard... Hij stopte laatst dus net aan tegen het hek aan met zn benen. De bak loopt aan 1 kant op, dus het zand ligt ter hoogte van de onderste plank. Voet fractie naar voren op onhandige manier en hij hangt in het hek. Helaas is dat dé favoriete hoek voor stilstaan.

Hij is soms gewoon een beetje onhandig, en das op zich geen punt, maar hij gaat zo dicht langs het hek...

Ik ben echt een hoop gewend met hem en ga er altijd vanuit dat paarden zich prima weten te redden, maar ben inmiddels op een punt dat ik hem niet meer los in de bak durf te zetten. Ik ben echt geen mietje, maar durf soms gewoon niet eens te kijken.

Effe gekeken of ik het ergens op film heb maar niet echt... Alleen eentje van vorig jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=P6Vbbmj9nrU
Vanaf 0.50 sec zie je een beetje wat ik bedoel, alleen doet hij het nu 100x erger. Hij gaat veeeel harder, vaak halverwege de bak (inmiddels dus volledig planken omheind) nog even flink bokken -zonder ook maar iets te vertragen-, en tegenwoordig dus récht op het hek af voor zo'n abrupte stop.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 00:25

Hij krijgt een schep draversbrok en een schep luzerne per dag. Ik heb ook niet de indruk dat hij echt heet is ofzo, want pak ik hem halverwege zulk gedrag en ga ik aan de hand met hem verder is hij kalm en volledig geconcentreerd, niks aan het handje. Op het land enz doet hij het ook niet, paddock ook niet. Soms wel gewoon even lekker rennen, maar dat idiote gedrag beperkt zich echt tot de bak...
Ik heb er ook geen moeite mee als hij even wil rennen, heerlijk juist! Maar dat rare stoppen en dat bokken naar het hek, dat is gewoon wat ik zo eng vind -O-

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 00:35

Dat accelereren herken ik wel....Barc kon hard, maar Mo is gewoon een ferrari :oo
Mo stopt wel op tijd..

Hij krijgt ook niet overmatig veel dus...ja moeilijk.
Spelen is niet erg maar wel binnen de perken.
Als Mo ""getriggerd"" wordt en onrustig wordt haal ik hem heel simpel gewoon uit de paddock, ik zie aan hem wanneer hij door blijft gaan en wanneer hij rustig wordt...tegenwoordig kalmeert hij weer heel snel.

Mss hoe weinig Umoyax ook krijgt haalt hij er veel energie uit....Als je hem nu gewoon nog soberder zet? of is dat al geprobeerd?
Mirka kreeg maar een handje per keer bijvoorbeeld...
Mo toen hij nog niet aan het werk ging ook..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 00:43

Hij heeft zowel hoger als lager in het voer gestaan en heb eigenlijk geen verschil gemerkt in temperament, alleen in exterieur. Hij ziet er op zich ook heel goed uit nu... T is miss nog wel te proberen.

Het lastige vind ik alleen dat ik niet echt de indruk heb dat het een energie-ding is.. Het rennen vind ik sowieso ook niet echt het probleem. T is meer inderdaad dat ''spelen'' :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 00:48

Inpakken met bubbeltjes plastic :+
Haha nee dat is flauw....ja je kan hem moeilijk vertellen dat ie normaal moet doen....blijft moeilijk.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:22

Lastig Amy maar hij doet t dus alleen in de bak als je met hem bezig bent, hoe lang staat hij op t land? Zou eigenlijk zeggen poets hem en wandel eens met hem maar laat de bak gewoon even voor wat t is, of zet hem erin en ga zelf wat anders doen jou angst met wat hij doet werkt natuurlijk ook op hem waardoor hij ook zo kan gaan doen hij voelt ook jou spanning natuurlijk.
Reem kan zo nu en dan ook volledig uit haar plaat gaan in de bak die staat dan zelfs gewoon op de plaatst idioot te doen kan hier ook wel filmpje van zoeken vind dat ook niet echt fijn en loop dan meestal ook maar even weg hoor brrr. Heeft dus ook niets met hengst zijn te maken dat hij zo doet ;)
https://www.facebook.com/photo.php?v=53 ... =3&theater

Nu was ze nog niet zo extreem maar geeft beetje een beeld
Laatst bijgewerkt door Bren79 op 11-09-13 08:37, in het totaal 3 keer bewerkt

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:26

sherif schreef:
set_elkol schreef:
Ik krijg nooit veel negatieve reacties, maar heb ook niet gauw meeting-foto's ofzo. Kreeg commentaar op zonder cap zonder hoofdstel, maarja :)

zal morgen even vol trots mijn foto laten zien van mij voor het eerst nb op justin zijn rug *zonder cap*

kan nu ff niets posten aangezien ik weer op mijn tablet zit en net op de pc en ik ben tabletblont...dus weet de knopjes niet te vinden de foto ff te laten zien..denk dat ik morgen ff een nieuw topic start en deze foto er lekker tussen ga proppen hahahaha

Afbeelding

:D

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:44

Natas zo klopt je ondertitel ook echt als een bus haha ben ook best wel benieuwd als hij helemaal onder de vrouw is

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:51

Moguuhhh!!
zo les met asal dan zal het luie zweet bij ons wel weer flink los komen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:56

Wow Natas, jij durft :wow: zonder zadel en hoofdstel op een wilde arabische hengst :=
Hij kijkt vooral ook erg wild :+

Djuun kan ook behoorlijk te keer gaan los in de bak, een van de weinige momenten dat ze dus met beenbescherming om staat, maar ik vind het nooit zo erg, het hoort er gewoon bij, ze is jong en vind het gewoon heerlijk om af en toe lekker zot te doen :)
Staat Umoyax verder wel veel buiten?

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:08

asal kan ook mega gek doen, ook aan de longe ma onder zadel heeft ze nog nooit echt gebokt gelukkig

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:26

Is het niet mogelijk om Umoyax met een leuke speelse ruin te zetten? Dan kan hij zijn energie en speelsheid daarop botvieren.
Ik hou ook wel eens m'n ogen dicht als Ely weer eens haar gekke 10 minuten heeft, die kan ook zo debiel uit de hoek komen...

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:37

Roux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:41

Jee meiden, jullie gaan snel :D
Ben even beetje afwezig, schoonzus lijkt snel achteruit te gaan. Allemaal eventjes zwaar dus. Tot snel!

Triquetra3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:37

Geweldig, deze foto van jullie saampjes!!
Gevaarlijke hengst :D

sherif schreef:
zal morgen even vol trots mijn foto laten zien van mij voor het eerst nb op justin zijn rug *zonder cap*

kan nu ff niets posten aangezien ik weer op mijn tablet zit en net op de pc en ik ben tabletblont...dus weet de knopjes niet te vinden de foto ff te laten zien..denk dat ik morgen ff een nieuw topic start en deze foto er lekker tussen ga proppen hahahaha

Afbeelding

:D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:50

Bedankt voor het meedenken :) Hij staat lang genoeg buiten :j beetje afhankelijk van het weer, maar in principe bij echt mooi weer de hele dag en vaak gaat ie naar binnen als hij aangeeft naar binnen te willen dus dat zit wel goed... op het land (=meer ruimte) doet hij ook niet echt heel idioot..
Ik zou hem graag koppelen aan een vriendje maar we hebben op stal sowieso geen ruinen meer. We hebben het sowieso wel geprobeerd toen we nog paar shets op stal hadden maar dat ging alleen als shet onder draad door kon ontsnappen, Umoyax wordt iets te fel :+

In de bak zetten en niet kijken denk wel hele goede!
Thnx iig iedereen!

Natas die foto heb ik volgens mij al gezien idd! Super he, zo ineens er op :D

Roux :(:)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:02

Lastig Amy! Wat we bij Remoyo wel erg merken is dat hij vaak nadat hij zichzelf lang heeft moeten concentreren (bijv. na wandelen, poetsen of gewoon basis-oefeningetjes zoals "enge" dingen moeten accepteren, uit mijn ruimte etc.) hij vaak gewoon even moet ontladen. Vind het ook niet erg, net als wat Letiets zegt: ze zijn jong en moeten soms gewoon even mal doen.

Wat wij eigenlijk wel doen met onze paarden (maar dat is uiteraard ook eigen keus en moet praktisch wel kunnen) is dat wij onze paarden eigenlijk nooit los in de bak zetten. In de zandpaddock (was vroeger onze bak dus groot genoeg) mogen ze rennen, vliegen, gek doen wat ze maar willen maar bak = werkruimte en gaan we ook echt wat doen en let je op mij. Met die jaarlingen is dat vooral basis, schriktraining etc. maar het gaat meer om het idee met het oog op later.

Geen leuk bericht Margot, sterkte!

Gave foto Natascha, het straalt ervan af dat je super trots bent!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:19

Dat is mijn idee dus idd ook :j in de bak doen we samen iets. Opjutten met zakje valt voor mij daar ook onder, met nashwa bijv is dat juist heel leuk om te doen :)
En op zich doet hij het ook goed, tot die knop om gaat... Effe rennen mag best, geen probleem, maar dat enge gedoe....liever niet :+
Probleem is nu een beetje dat ik zo graag met hem wil gaan grondwerken maar dat hij daarvoor dus los in de bak moet.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:27

Misschien associeert hij opjutten met een zakje met "ik mag gek doen"? Misschien denk ik verkeerd hoor, maar ik heb gewoon nooit echt begrepen waarom mensen dat doen (behalve om leuke foto's te maken :'))

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:51

ferto-lac van havens. merriebrok dus. daar zit veel magnesium in, magnesium houd ze rustig en koel in het hoofd. Probeer dat maar Amy, en anders kaas je hem maar bij ons in de wei, door dat gaas komt ie niet heen en daar kan ie ook niet makkelijk in verongelukken. rozebottelthee helpt evt. ook met kalmer maken. en natuurlijk gewoon vooral veel naar buiten :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:04

Hij krijgt sowieso magnesium :j Hij bleek indd een tekort te hebben, dat is inmiddels opgelost en ik vind hem ook stukken minder explosief. Hij heeft ook een hele tijd van die kalm-druppels gehad, maar daarbij merkte ik vooral dat hij over het algeheel gewoon kalmer werd (dus niet meer schrik = over hek springen :') ), maar ook in die periode deed hij zo idioot.

Het zakje werkt juist voor geen meter :') Ik gebruik het meer als soort aanwijzing voor showen dan voor gek doen, ik probeer ze lekker in een draf te houden, écht opjagen doe ik sowieso nooit.
Het gekke is ook dat hij vanuit super kalm en geconcentreerd ineens heel gek kan gaan doen. En dat ie moet rennen, dat mag, absoluut... Maar hij schijnt te denken dat ie westernpaard is ofzo met die korte stops :+ Plus dat onhandige.....

In principe mag ie er van mij een eind op los spoken, heb ik helemaal geen problemen mee. Maar dat korte stoppen is natuurlijk hoe dan ook niet goed voor zn benen, al helemaal niet voor die kogel (die overigens steeds dunner wordt!) + het risico dat ie vandaag of morgen wel in het hek hangt -O-

Ik zou me op zich denk ik nog meer zorgen maken als ie níet af en toe eens gek deed, dat hoort gewoon bij jonge paarden natuurlijk... Gaat mij echt er om dat hij er een sport van lijkt te hebben gemaakt om zo kort mogelijk op het hek te stoppen icm zijn boosheid op hekken etc.

Vorig jaar is er trouwens -vermoedelijk- op die manier al een hek gesneuveld, was gelukkig een oud hek en hij had alleen wat krassen op zn achterbenen. Waarschijnlijk bij het gek doen boos geworden op het hek en toen dus mis gegaan. Toen stond hij trouwens nog gewoon in een groep met andere jonkies. Daarvoor heeft hij ook al een keer een beschadigd achterbeen opgelopen, vermoed op dezelfde manier. Hek was alleen nieuw daar dus niks aan kunnen ontdekken...

Thnx voor het aanbod!

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:14

Ah, ik dacht al: menig paard wordt showy (maar sommige ook zeker heel leip) van een zakje en in feite is dat ook de reactie die ze op show natuurlijk graag zien, maar dat is het niet bij Umoyax :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:15

Hihi nee, die staat me meestal alleen dom aan te kijken als ik met dat zakje sta _O-