[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:07

Maar spierverslappers moeten nemen voordat je gaat rijden, pff.. das ook wat hè? Ik denk dat je er goed aan doet om verder te kijken dan de fysio in jouw geval, want het lost iig niets op blijkbaar... :\

En ja, het klinkt enorm vermoeiend idd! Fijn dat je je geestelijke ontspanning iig wel kan vinden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:13

Sieltjuh schreef:
Maar spierverslappers moeten nemen voordat je gaat rijden, pff.. das ook wat hè? Ik denk dat je er goed aan doet om verder te kijken dan de fysio in jouw geval, want het lost iig niets op blijkbaar... :\

En ja, het klinkt enorm vermoeiend idd! Fijn dat je je geestelijke ontspanning iig wel kan vinden.

Ja dat laatste ben ik ook blij mee, die dip wordt steeds minder.
Ik ga nu moeilijke situatie's minder uit de weg.

Me instructie heeft het over weerbaar maken en dat is ook zo, niet alleen Mo maar ook mezelf weer.
En daarna denk ik yo heb ik toch weer geflikt :o

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:17

Drempels waar je overheen moet idd :) Wel herkenbaar hoor, zeker bij paardrijden in mijn geval :+
Ben echt gewoon géén held (heeft denk ik met hoogtevrees, bang voor controleverlies), maar als ik dingen vaak gewoon doe, valt het achteraf eigenlijk meestal gewoon heel erg mee :+ En dan voel ik me altijd zo'n muts, van waarom heb ik me daar nu zo druk om gemaakt voordien? :')

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:19

Jes, niet fijn...! Als ik het woensdag haal kom ik bij je kijken hoor, gezellig :D
Katja, als je dan toch langs Nicky gaat, kom dan ook ff bij ons langs :P .. Genoeg slaapplekken hier hoor haha...
Siel, super dat jullie zo fijn hebben gereden na al die tijd..

Waarom ik twijfel:
Ik vind Western een super fijne tak, krijg nu fijn les, maar er is weinig goede begeleiding te vinden in de buurt en dat vind ik jammer. De zadels vind ik erg zwaar en ze zijn duur om op maat te laten maken, daar is Silver nog te jong voor.. Ik heb inderdaad ook voor het zadel van Katja gekeken, maar ik denk dat ik voor een jong dier toch voor een boom kies...
Engels is vertrouwd, dat ken ik en is om die reden makkelijk.

Silver is denk ik wel een dier dat Western heel goed ligt.. Ik "rij" hem nu ook op die manier en dat vindt hij leuk... :j...

Staat hem wel goed toch:
http://i628.photobucket.com/albums/uu7/ ... tetigu.png

Snappen jullie het nog?
Laatst bijgewerkt door Smart op 03-03-14 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:21

Sieltjuh schreef:
Drempels waar je overheen moet idd :) Wel herkenbaar hoor, zeker bij paardrijden in mijn geval :+
Ben echt gewoon géén held (heeft denk ik met hoogtevrees, bang voor controleverlies), maar als ik dingen vaak gewoon doe, valt het achteraf eigenlijk meestal gewoon heel erg mee :+ En dan voel ik me altijd zo'n muts, van waarom heb ik me daar nu zo druk om gemaakt voordien? :')

Ja, ik moet dat echt weer opnieuw leren...heb denk ik meer te maken met controle over mezelf willen hebben.

Was namelijk nooit zo, deed allerlei gevaarlijke stunts 8-)
Met auto rijden etc ben ik nog steeds een snelheids duivel.
Met Barc ook....is toch een beetje met Mirka er in geslopen dat ik rennen en dan dat ze dr kop kantelde of liet vallen niet meer zo grappig vond :')

Ergens is het compleet fout gegaan in me hoofd :+

Maar ga nu ook niet meer graven in het verleden, ik ga er ook niet over in zitten...
Ik heb besloten om er gewoon mee leren om te gaan en er aan te werken...haha dat gaat zo far so good :P

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:24

Smart schreef:
Jes, niet fijn...! Als ik het woensdag haal kom ik bij je kijken hoor, gezellig :D
Katja, als je dan toch langs Nicky gaat, kom dan ook ff bij ons langs :P .. Genoeg slaapplekken hier hoor haha...
Siel, super dat jullie zo fijn hebben gereden na al die tijd..

Waarom ik twijfel:
Ik vind Western een super fijne tak, krijg nu fijn les, maar er is weinig goede begeleiding te vinden in de buurt en dat vind ik jammer. De zadels vind ik erg zwaar en ze zijn duur om op maat te laten maken, daar is Silver nog te jong voor.. Ik heb inderdaad ook voor het zadel van Katja gekeken, maar ik denk dat ik voor een jong dier toch voor een boom kies...
Engels is vertrouwd, dat ken ik en is om die reden makkelijk.

Silver is denk ik wel een dier dat Western heel goed ligt.. Ik "rij" hem nu ook op die manier en dat vindt hij leuk... :j...

Staat hem wel goed toch:
http://i628.photobucket.com/albums/uu7/ ... tetigu.png

Snappen jullie het nog?

Bij ons wordt er les gegeven in western.
Mijn hoefsmid heeft western paarden.

Die zadels moet je inderdaad ook mee treffen...
Stalgenoot heeft 2e hands heel erg mazzel gehad.
Er komen wel heel wat western winkels aan huis...bij ons is western spul al geweest...koop oa leadroaps en dekens bij hun :D

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:28

Bij ons op stal was ook 2 weken terug de rijdende westernwinkel :P

Heuj, Katja en ik gaan (zadel)meeten bij Dayem :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:29

Jaa *\o/* op zondag eerst naar Dayem en dan naar Jan Calis! (in die volgorde denk ik?) Denk dat hij wel dezelfde pommelmaat als Set heeft :D

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:31

Prima volgorde denk ik. Volgens mij begint het bij Jan pas 's middags toch? Ben heel benieuwd :D Hoop niet dat ie zo fijn zit dat ik helemaal verkocht ben. Vind mijn portemonnee echt niet grappig :+

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:34

Haha, pas maar op Nicky ...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:34

__Nicky schreef:
Prima volgorde denk ik. Volgens mij begint het bij Jan pas 's middags toch? Ben heel benieuwd :D Hoop niet dat ie zo fijn zit dat ik helemaal verkocht ben. Vind mijn portemonnee echt niet grappig :+

Haha die portemonnee 's gooien altijd maar weer roet in het eten _O-

Juist als ik moet sparen zie ik vanalles om te willen hebben :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:38

Wat leuk Katja en Nicky! Veel plezier!

Baukje, in welke omgeving woon jij ergens dan? Westerninstructie is altijd lastig te vinden. Op het moment les ik 1x per maand bij Paulette Zorn, daar ben ik ontzéttend blij mee, die geeft echt heel goed les. Ik heb ook het gevoel dat ik sinds ik bij haar les, veel meer ruitergevoel ontwikkeld heb.
Ik had vrijdag weer les, en het ging echt fantastisch. Kreeg complimentje dat mijn zit zo is verbeterd de afgelopen tijd <3 Het is eindelijk tijd dat we serieus aan de galop gaan werken, dus ik kan meneer Doesie eindelijk officieel aan gaan leren op welke hulp hij in de galop moet aanspringen, haha (buitenbeen naar achteren en kusgeluidje).

Hm juist bij een jong dier denk ik dat ik sneller voor boomloos zou kiezen. Ze veranderen in die tijd nog zo veel in hun lichaam, ik zou dan bang zijn hartstikke veel geld te investeren en dan in no time weer een nieuw zadel te moeten.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:44

Hee, wat leuk, een meeting in de planning *\o/* . Goede planning, Katja!
Dat kobaltblauw van dat touwhalster is echt zo mooi (is een van mijn favo kleurtjes). Maar de portemonnee zegt hier ook vaak 'echo' (dan is die leeg :+ ).

Bij Jan Calis is het op zaterdag en zondag. De zaterdag is om 13.00 uur, de zondag ochtend is de 1e groep om 10 uur (volgens de website). De 2e groep is om 13.30. Ik heb gevraagd om de zondagmiddag, dus dan komt Vos in actie (of niet). Wij moeten wel zelf mee rennen, dus dat wordt zelf ook conditie opbouwen.
Edit: ben je niet in het bezit van een eigen paard, of is vervoer een probleem, dan stellen ze hun paarden beschikbaar voor de cursisten! Nou, wie o wie wil meedoen?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:48

Maar boomloos is geen garantie dat het wel past, Eline :) En qua drukverdeling ben ik toch eerder geneigd naar een boomzadel.

Snap wel wat je bedoeld hoor, Baukje :)

Maar misschien een stomme vraag, maar wat is voor jullie nou zo'n eye-opener geweest door op western over te stappen? Geen verwijt, maar echt puur interesse :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:18

Boomloos is zeker geen garantie dat het wel past. :) Maar boomloos past zich wel makkelijker aan dan een boomzadel, denk ik toch.

Ik weet niet. Ik heb me bij dressuur nooit volledig op mijn plek gevoeld. En uiteraard zal dat wellicht best te maken hebben met de manier waarop ik dressuurles kreeg en de manier waarop ik nu westernles krijg, voordat iedereen zegt "ja maar wat je nu doet, zo hoort het in de dressuur ook" oid :+ Feit is voornamelijk dat ik me meer op mijn plek voel bij wat ik nu doe, dan bij wat ik eerst deed, welk naamkaartje je er ook op wil plakken.

Wat mijn gevoel bij dressuur was wat me altijd een beetje tegenstond... even kijken hoe ik dat onder woorden moet brengen. Ten eerste was er die constante focus op een perfect totaalplaatje waar je aan moest voldoen. Er was dat constante gevoel dat als het paard niet in die perfecte nageeflijke houding liep met ondertredend achterbeen dat je dan niet goed bezig was. En overal om me heen zag ik paarden die niet lekker konden ontspannen die dan toch maar in de krul werden getrokken om aan dat plaatje te proberen te voldoen, zonder dat mensen echt wisten waar ze mee bezig waren. En nee, dat hoort officieel niet bij dressuur, maar je ziet het aan alle kanten.
Ten tweede is er dat gevoel dat paarden bij western meer eigen verantwoordelijkheid krijgen. Je geeft een hulp, je verwacht van het paard dat hij die hulp goed uitvoert. Je geeft ze eerst de kans om het zelf uit te proberen, en om een fout te maken. Maken ze die fout, dan corrigeer je pas. Wat ik in de dressuur veel meer zie is mensen die continue hulpen aan het geven zijn om hun paard elk stapje van de weg te baby'en. Continue been houden om het tempo goed te houden, enz.
Wat me verder nog aanspreekt is de wedstrijddisciplines. Waar je bij dressuur veelal opgefokte paarden ziet die gebouwd zijn voor zoveel mogelijk show en zwaaiende voorbenen enzo, worden westernpaarden specifiek gefokt en getraind voor rust en vertrouwen. Dat resulteert in een heel ander soort wedstrijdonderdelen en een heel ander type paarden en sfeer. Dat spreekt me aan, vind ik prettiger.

Waarom ik om te beginnen over wilde stappen naar western... het heeft me altijd al aangesproken, de sfeer, de rijstijl, het totaal plaatje. Het spreekt me aan dat mensen hun paard meer los kunnen laten (vooral van voren), en veel western ruiters oogden altijd alsof ze een hele hoge mate van samenwerking met hun paard wisten te bereiken. Dat was waarom ik western erg graag wilde proberen.

Nu ben ik het gaan doen en ben ik ook tot de conclusie gekomen dat het gewoon ontzettend leuk is! :D Ik ben met onderdelen van de paardensport bezig die ik nog nooit eerder ontdekt heb en er gaat echt een wereld voor me open. Als ik met Doesie aan het rijden ben werken we veel aan turns, achterwaarts, trailoefeningen, beetje pielen op de centimeter. Op reageren op minimale hulpen enzo. Ik merk dat er veel meer rust en plezier in mijn rijden is gekomen sinds ik western ben gaan rijden. Veel minder druk en stress zit er achter.

:)
Beetje lang verhaal maar ik denk dat het verschillende aspecten wel beschrijft.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:30

Maar is wel duidelijk hoor :j

Heb ooit één keer een westernles gevolgd, omdat ik ook zo'n idee had over western. Helaas gewoon niet zo'n toffe instructeur getroffen, die trok zn paard naar achteren aan het bit en was juist enorm grof met alles :n
Helaas zie je in elke tak van de sport veel rotte appels... Omdat je het veel ziet bij engels/dressuur, komt imo gewoon omdat het de meest uitgevoerde tak van de sport is hier in NL :)

Desalniettemin, super fijn dat je nu natuurlijk een manier van rijden hebt gevonden die meer bij je past :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:40

Oh dat is wel balen, dat is inderdaad niet helemaal de bedoeling.
Zou goed kunnen hoor dat het komt doordat het de meest uitgevoerde sport is.

Ik heb het gewoon heel erg getroffen met Paulette Zorn. Ze heeft zelf arabieren, komt uit in de westernsport en is western- en centered riding instructrice. Ze let dus heel erg op je houding en op jou en hoe jij zit, en hoe dat dan weer je paard beïnvloedt. Ik leer dus heel erg met hele minime gewichtshulpen het paard duidelijk te maken wat ik wil.
Doesie kende nog vrijwel niks qua zithulpen toen ik hem ging rijden en inmiddels kan hij bijna alles op subtiele hulpen, van halthouden (bekken naar achteren kantelen en hakken uitdrukken) en achterwaarts (zelfde, en daarbij been aanleggen) tot turns om de voor- en achterhand (een teugel tegen de hals leggen en een been aandrukken), enzovoorts. Ik vind het gewoon heel gaaf om op zo'n subtiele manier met het paard te leren communiceren. Ik merk dat ik steeds minder hoef te doen voor de gewenste reactie.

Vrijdag in de les gingen we dus oefenen met galop aanspringen, en het is heel bizar om te merken hoe voor een paard dat de hulpen nog niet kent toch die hulpen kennelijk zo natuurlijk aanvoelen dat hij er feilloos op reageert. Na een paar keer snapte hij al dat hij moest aanspringen op buitenbeen naar achteren, en toen ik per ongeluk in de galop mijn been weer naar voren bracht ging hij gelijk weer draven. Dat soort dingen vind ik echt stoer :D

Ik merk dat ik steeds minder ga doen met teugelhulpen en steeds minder vaak groot hoef in te komen. Het wordt steeds meer teamwork, zeg maar.

Overigens - ik ben er van overtuigd dat dit ook mogelijk is met dressuur hoor, daar niet van :) maar het is niet de connectie die ik met dressuur heb, door het type instructie dat ik altijd gehad heb. :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:54

Das ook tof hoor Eline :j Wanneer krijgen we eens rij-foto's/filmpjes :D Ben nu wel heel benieuwd :j

En ja, natuurlijk ligt het aan degene die je treft als instructie en wat zelf ook je doelen zijn natuurlijk :j

Mijn doel is voornamelijk genieten, hou gewoon enorm van buitenrijden, maar vind een bepaalde basis in de bak gewoon belangrijk :) En of je dat dan op de western of engelse manier doet, dat maakt denk ik voor een basis vrij weinig uit :j Maar net wat goed bij je voelt :)

Voordeel van engels hier is dat je nog wel eens wat makkelijker een onderlinge wedstrijd kan meepakken (wat ik dan wel weer leuk vind :)) ).

Ik vind het ook trouwens enorm leuk om te kijken als stalgenootjes les hebben hoor :j En andersom staan zij ook weer te kijken wel eens als wij les hebben. En leuke noot: ze gaan aan een dressuurwedstrijd meedoen volgende maand :P En dochter heeft ook springles met dr Paint :j
Dus lekker buiten de hokjes denken, dat is toch leuk juist :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:58

Wanneer ik Desiree weer zo ver krijg dat ze mee gaat met camera om foto's en/of filmpjes te maken :+ Misschien ergens van de week een keer!

Oh wat leuk :) Ja lol met je knol is het allerbelangrijkst! Om bij de bak te komen rij ik meestal toch al een kwartier heen en terug buiten, en ik probeer meestal 1x per week ofzo gewoon een fijn buitenritje te maken, lekker plezier maken samen. Vorige week heb ik nog lekker met Does een klein sprongetje gemaakt, vond ie ook leuk! En dan af en toe een paar trailoefeningetjes met balkjes en pionnen.

Onderlinge wedstrijdjes zijn inderdaad wel leuk. Ik had al besloten dat ik Mish ooit in de toekomst maar eens ooit mee moest nemen naar mijn oude manege om daar een lesje en/of wedstrijdje mee te pikken, hahaha. Ze zien me al aankomen dan met westernoutfit :+ maar toch wel een leuk idee.

Ik hou ook van kijken naar les van anderen. Zo leerzaam. Ik vind het ook leuk om er idd naast te staan en te bestuderen hoe anderen het doen :D

Daarom vind ik het ook zo leuk om iedereen hier in het topic voorbij te zien komen. Zoveel mensen met arabieren, en iedereen doet er weer iets anders mee! Heerlijk, die variatie.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 01:03

Ja, heerlijk gevarieerd ras toch gewoon :D Ben zo blij met onze Bier <3 Ondanks dat ze echt een enorme merrie is, leer ik wel enorm veel van haar :j

En als ze net als vanavond zo dr best heeft gedaan en dan veel complimentjes krijgt, dan is ze daarna helemaal heppie en weet ze ook dondersgoed dat ik trots ben en dan staat ze er zelf ook zo heerlijk tevreden bij :D
Zou dr echt voor geen goud meer kunnen missen <3 Lekker ding <3

Zo, en nu is het al een tijdje tijd voor bed :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 01:05

Trusten :D Ik duik er ook maar eens in, hoe gezellig het hier ook weer is :D

En fijn dat het zo super ging met rijden joh!

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 07:52

Dat gevoel wat jij beschrijft heb ik dus ook een beetje! Nou moet ik wel zeggen dat ik een geweldige instructrice heb hoor in Engels dus dat is het niet.. Daarnaast staan wij met 3 paarden op stal en doen we allemaal ons eigen ding, dus dat perfecte plaatje heb ik geen last van.. Ik zit zo vaak op Silver een beetje te pielen met sturen en reageren op zit, terwijl ik mijn stalgenoten dat niet zie doen.. Die zijn wel meer gericht op dressuur...

Ik krijg les van Krista Sterrenburg, ook Arabieren in de Western.. Zij geeft heel fijn les en komt ook gewoon bij mij in de buurt.. Silver moet echter nog wel doorgereden worden en dat wil ik goed doen en dat zou ik meer hebben aan 2 keer 15 minuten in de week en dat vind ik nu dus lastig.. Iedere keer op de trailer laden en naar haar toe voor 15 minuten is net iets te gek, helaas!

Paillette komt hier ook regelmatig in de buurt om les te geven, dus tegen die tijd zou ik daar ook nog een keer aan kunnen sluiten... :j..

Ik ben ook benieuwd naar foto's en filmpjes..

Siel, super fijn dat er ook buiten de hokjes gedacht wordt en je niet in een hokje geplaatst wordt omdat je iets "anders" doet...

Ik wil straks Misschien wel Western en dan ook nog eens bitloos... 8-) 8-) 8-)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:52

Oh Baukje lees het nu pas, misschien kan ik wel komen kijken!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:34

De basis van dressuur en western lijkt op zich voldoende op elkaar denk ik dat er wellicht een instructrice te vinden is die genoeg bij beide aansluit dat je voor in- en doorrijden daar best bij terecht kunt. Dan kun je daarna wanneer je met minder les toe kunt wellicht altijd nog de keuze maken, toch? Dan moet je voornamelijk gewoon iemand vinden die op een vergelijkbare manier op houding en zit let met rijden, en dat kun je misschien in de dressuur ook wel vinden?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:51

Knappe Set en Blue!

Wow Mish al uit een ponymaatje gegroeid? Bij Door zit pony op het strakste gaatje hihi. Fijn dat het zo goed gaat met Mish!

Mooi touwhalster, Nicky! Fijn dat Dayem zo braaf is met rijden!

Meeting bij mij begin van de zomer? Kan iedereen veulens knuffelen <3 Of bij Jan Calis kan natuurlijk ook.

Keuze tussen dressuur en western is lastig, Baukje, twijfel er zelf ook tussen!

Fijn dat het het lessen met Djuun weer zo goed ging!

Zuinig zijn op jezelf, Jessica!

Gisteravond weer een beetje 'gespeeld' met Doortje: wijken voor druk, voetjes optillen, overal aanraken. Na 5 minuten werden de oogjes zwaar dus toen ben ik gestopt en daarna lag ze lekker te tukken <3