[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:38

Ik rij Yusraa op een shank. Loopt ze gewoon ontspannen op ;)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:38

Dat is ook niet vergelijkbaar met een engels bit ;)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:39

Klopt, maar wel ongebroken en het zit ook in de mond, net als een 'engelse' :P

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:47

Had je daar nou ook een speciale reden voor Joyce (denk het wel hoor, ieder doet natuurlijk waar zijn of haar paard het fijnst op loopt) Wat betreft de vergelijking met een engels bitje heeft een snaffle dan ongeveer dezelfde werking. Vind zelf dat je ook niet alles over een kam kunt scheren, het ene bit is het andere niet en het ene paard loopt er wel fijn op terwijl het bij een ander paard weer totaal anders kan zijn. Daarbij is het bit toch ook zo scherp als de hand van de ruiter. Suus mag natuurlijk starten met een shank maar traint overwegend met een snaffle.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:55

Mooie foto's van Silver en Moyo zijn brother from another mother :D Fijn dat Silver weer lekker loopt!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:00

Set loopt vanaf dag 1 op een enkelgebroken trens, en heb nooit wat gemerkt. Daarmee bedoel ik dat ik nooit problemen heb gehad, maar eigenlijk ook niet weet of ze op een ander bit relaxter zou lopen. Bitloos wil ik ook wel graag, maar ben te lui om ermee aan het werk te gaan :+ Dan zou ik een hackamore of bloemschaar willem gebruiken, maar wel met dezelfde vriendelijke en losse hand als ik nu gebruik, ik rijd eigenlijk nooit met enorm veel teugelcontact. Zou best kunnen dat ze op een dubbel gebroken, of juist ongebroken ook beter loopt, wie weet.

Afbeelding

Afbeelding

met zulk teugelcontact zal ze ook niet veel last hebben van mij denk ik :)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:30

Knappe Set <3

Wij leren Shatan en Sharif op met een appelbitje en beiden reageren daar super op :). Ik merkte de laatste tijd wel dat Shatan gevoeliger werd in de mond en meer moeite had met eten, dus tandarts even laten nakijken en hij had langs een kant wat haakjes, dus is nu ook weer bijgewerkt :). Heeft geen last meer nu :).

Vandaag zijn ons merrie en ons leasemerrie ook gescand en alles is perfect normaal daarbinnen dus binnen 3-4 weken worden ze gedekt :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:18

Gaaf Maaike volgend jaar hopelijk 2 baby's dan! Vroeg in het jaar al. Set zit zaterdag op de helft, klinkt tenminste eindelijk als echt iets haha.

Morgen ga ik Pief (Sharifa KSI) ontmoeten :+: zinnnnn innnnnn die knappe merrie! Ben benieuwd hoeveel ze op Set lijkt.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:33

Gaaf Kat :D Viel spaß met Shan :D
Hoe was je weekje weg?

Djuun hebben we beleerd met een kneveltrens, maar die knevels waren zo belachelijk groot bij haar hoofd :+
Daarna overgestapt op een watertrensje, doet ze het prima op.

Bitloos rijden we wel eens met het touwhalter, ze reageert daar zelfs scherper op dan op haar bit (Djuun is sowieso op de pinken te rijden). Ik ben ook van mening dat idd een bit zo scherp is als je hand, maar dat dat ook geldt voor een heleboel bitloze optomingen. Want lang niet elke bitloze optoming vind ik per definitie vriendelijker dan één met bit...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:35

klopt. hackamore kan ook heel onvriendelijk zijn maar zou zelf die noodrem er wel bij willen hebben, maar zou dan dus bijna altijd met losse teugels rijden. Toch maar eens proberen :D

Was leuk in de Ardennen, lekker bijna niks gedaan! Ben wel blij dat ik morgen Slettie en Blue weer zie :+:

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:38

Ja, op zich kan ik me een "noodrem" wel voorstellen hoor :) En idd, als je met losse teugel rijdt, lijkt me alles wat past en comfortabel zit, niet vervelend te zitten :)

Lekker hoor, weekje weg, wil dat ook wel weer. In plaats daarvan heb ik maar één dag weekend deze week :7
Zaterdag cursus ergens voorbij Utrecht, moet er al om 09:00 staan :O

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:47

Baukje wat fijn dat het weer beter gaat met Silver!

Jaa morgen Kat hier gezellig langs op bezoek bij Shief! Die vind alle aandacht vast gezellig!

Wij rijden met een ongebroken bit ook :) doet Shief het fijn op en is idd een van de vriendelijke bitten. Maar we rijden ook veel met het touwhalster buiten en willen een sidepull aanschaffen voor het buiten rijden :) wie weet later ook voor het dressuren. Is zo paard afhankelijk, de een is de ander niet.

Hier gaat alles zn gangetje! Maandag een fotoshoot gehad, misschien hebben sommige het topic al gezien :D

[ITP] AV Sharifa KSI in het lentezonnetje door JvdB Photo!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:57

Iloontjeehh schreef:
Had je daar nou ook een speciale reden voor Joyce (denk het wel hoor, ieder doet natuurlijk waar zijn of haar paard het fijnst op loopt) Wat betreft de vergelijking met een engels bitje heeft een snaffle dan ongeveer dezelfde werking. Vind zelf dat je ook niet alles over een kam kunt scheren, het ene bit is het andere niet en het ene paard loopt er wel fijn op terwijl het bij een ander paard weer totaal anders kan zijn. Daarbij is het bit toch ook zo scherp als de hand van de ruiter. Suus mag natuurlijk starten met een shank maar traint overwegend met een snaffle.

De vorige eigenaar reed haar hiermee en zodoende ben ik erop doorgegaan :) Gebroken mondstukken vind ze niet prettig. Ik rij zonder teugeldruk (neckreining) en gebruik de teugel maar héél af en toe ter verfijning :)

Afbeelding
<3

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:58

Moooiii hoor! :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:59

En dat is iets waar ik met Does alleen nog maar naar kan streven, op neckreining rijden :')

Ik rij normaal gesproken op vergelijkbaar contact als Katja denk ik, vooral met buitenritten. In de bak wil ik de teugels waar nodig nog wel eens net iets meer oppakken, omdat ik daar toch meer werk aan de precieze verfijning van de hulpen ipv alleen maar boshobbelen. Dan hou ik ze wel op contact maar niet op druk.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:04

Ik houd ook zeker 'contact' :j We rijden ook wel eens 'serieus' (:D) in de bak. Maar buiten pak ik haar ook wel op en pakken we gewoon dingetjes erbij.

Yussie vanmorgen. Ze maakte vanmorgen ook een heel maf piep/gil geluid uit joligheid. Jammer dat ik dat niet op film heb :')

Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:09

Ja 't is net wat je onder contact verstaat natuurlijk. Op langere teugel reageert Does ook, dus het is niet alsof er dan niet 'contact' is :+ maar iig relatief meer op maat.

Wat een leuke foto's van Yus :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:25

Dat ja! :D
En dank je!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:08

Kat en Shanna, veel plezier samen! :D
Joyce, leuk dat ze zo lekker uit dr dak kan gaan :D
Bitjes, blijft lastig met die gekke arabjes. Noah heeft aan het dressuurhoofdstel een dubbelgebroken bustrens van 12mm, en aan het spring/crosshoofdstel een enkelgebroken kneveltrens van volgens mij ook 12mm. En een bitloos kaakgekruist hoofdstel :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:37

Veel plezier meiden *\o/*

Heel mooi zadel Joyce en inderdaad: als Yus er fijn op loopt dan is er niks mis mee. Overal is natuurlijk iets voor te zeggen maar heb al te vaak gezien dat een shank of bijvoorbeeld een hulpteugel gebruikt wordt omdat het paard te sterk is voor de ruiter en dat is natuurlijk niet het juiste uitgangspunt.

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:57

Veel plezier dames vandaag

Ik lig nog plat, was normaal volgens de huisarts als maandag nog niet beter was moest ik toch naar even komen

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:07

Beterschap Joyce! Lastig als je zo lang ziek bent.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:41

Iloontjeehh schreef:
Veel plezier meiden *\o/*

Heel mooi zadel Joyce en inderdaad: als Yus er fijn op loopt dan is er niks mis mee. Overal is natuurlijk iets voor te zeggen maar heb al te vaak gezien dat een shank of bijvoorbeeld een hulpteugel gebruikt wordt omdat het paard te sterk is voor de ruiter en dat is natuurlijk niet het juiste uitgangspunt.

Jep, gebruik hen zeker niet om haar bij me te houden. Ze is op je zit en stem te rijden, dus dat scheelt :D

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:42

Pfff vervelend Joyce. Beterschap!

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:48

Mooi zadel hoor Joyce!

Ik rijd bitloos met Ely en dat bevalt prima eigenlijk!

Beterschap Joyce!

Vanmorgen is Doortje geënt en gechipt en ze was echt heel braaf! Vond het wel spannend, maar bleef goed bij me <3