arabieren in de wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:55

Ik meld me hier ook even en gelijk met 'n vraag.

Maar zal me eerst even netjes voorstellen (hoewel ik genoeg bekende zie geloof ik :+ )
Ik ben Letizia en samen met mijn zus in bezit van de (bijna) 5 jarige Arabische merrie Djunnah.
Nog geen wedstrijd ervaring en eigenlijk ook nog geen B klaar, helaas door veel zadel problemen nooit een langere periode achtereen kunnen trainen. Nu sinds bijna 3 weken (weer) een nieuw zadel en hopelijk kunnen we zo vooruit :)

Goed, mijn vraag, ondanks dat Djuun nog niet B klaar is (galop is het grootste hekel punt) gaat m'n zusje as zaterdag een proefje starten, wel een zonder galop en dus ook onderling, gewoon voor de ervaring.
Nu hebben we een merrie die helaas niet gezegend is met een prachtige bos manen, dus ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Ze zijn wel aardig op lengt (40 a 50 cm), maar behoorlijk dun. Trekken en knippen vind ik ook weer zo wat. Een dunnen hengstenvlecht (die wij geen een van beide onderlangs kunnen vlechten) vind ik ook geen porum... Nu ben ik vandaag aan de gang geweest met roosjes, de eerste lukte echt heel goed en de rest niet :') Ik had ze ook vrij smal gepakt en door de kou niet nat gemaakt, dus ik kan me techniek wellicht nog verbeteren, maar wat doen jullie met de manen?

Vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

Misschien hebben jullie dit onderwerp al tot in de treuren besproken, maar ik vond het iets te veel pagina's om alles door te lezen :o

Tammy_

Re: arabieren in de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:47

Letiets, gewoon lekker vaak vlechten/knotten! Je zou ze nog wat beter kunnen verdelen, de afstand tussen de bovenste 2 is heel mooi, de rest zit iets krap op elkaar. Ik vind het ook lastig bij Noah hoor, ik doe ook roosjes en hij heeft hele dikke manen boven, en halverwege ineens heel dunne manen. lekker onhandig :')

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 08:48

Ik zou ook gewoon knotten hoor. Vind het mooi staan, alleen zoals Tammy_ zegt mogen de afstanden een beetje netter. Verder raad ik je ook aan om wel de voorpluk ook in te vlechten. Persoonlijk vind ik het erg slordig staan als je de voorpluk los laat. Al helemaal als het maar een heel dun plukje is.

Heel veel succes met je eerst onderlinge wedstrijd!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:15

Thanks voor de tips! Ik zal morgen nog eens 'n poging doen :)

Voorpluk blijft los, die van Djuun is mooi en lang en ik vind het erg blote billen gezicht als hij in de knot zou zitten :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 09:50

Ik vind een chique arabieren hoofd juist erg mooi!
Alleen paarden met een ramshoofd zou ik de voorpluk los houden.
Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:57

Haha, inderdaad :D
Ik heb het nooit gedaan, de voorpluk in 'n knot, ook niet bij de andere paarden :)
Tenzij zuslief het perse wilt, maar geloof het niet :)

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:36

TessJS schreef:
lilskie schreef:
Ik heb zojuist mijn startkaart aangevraagd. Nu ik inmiddels 7 maanden eigenaresse van mijn vreselijk eigenwijze Arabier ben, ga ik me toch maar in een witte broek hijsen en in de dressuur starten!

Wat leuk! Hoe oud is die?

Ze is net 8. Ik heb haar in augustus gekocht. Sinds die tijd onwijs veel getraind en ze begint nu wel braaf te worden :).

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:30

Hee Letizia, mijn Cuubs heeft ongeveer dezelfde manen als jouw merrie denk ik, lang en dun. Al heeft Cuba dan ook nog halverwege de manenkam een zo'n 10 cm waar letterlijk 6 haren zitten en verder niks :')
Ik rijd mijn wedstrijden op hem ook met roosjes, maar omdat ze zo ontzettend ongelijk werden en ik ook geen zin had om te trekken en uit te dunnen, ben ik eens gaan googlen op extensions voor paarden.

Dit is absurd duur, dus dat werd hem niet voor mij. Maar toen ik in de wibra liep, zag ik 2 bolletjes wol liggen in precies de kleuren van zijn manen. Ik maak nu dus mn eigen extensions! De wol knip ik op de lengte van zijn manen, maak het vast aan een elastiekje, vlecht het mee en daarna gewoon net als bij een roosje, opvouwen en vast zetten.
Van heel dichtbij zie je het wel een beetje, maar eigenlijk alleen als je het weet.

Misschien eens proberen? De eerste keer is het een heel gepruts, maar het wordt steeds makkelijker :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:34

Heb je er een foto van BabiiVeeraa, ben er nu wel heel nieuwgierig naar, maar kan me er even geen voorstelling van maken :P

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:46

Ik dacht dat ik er foto's van had, maar kan ze nergens vinden.
Mijn volgende wedstrijd is 7 april, in Renswoude. Zal tijdens het vlechten eens kijken of ik er foto's van kan maken!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:59

Graag, leuk!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:56

Even een foto van Daya op wedstrijd, zijn (en mijn) allereerste wedstrijd!! Toch wel trots hoor :o

Instappen.. Ik had mijn teugels iets te lang en meneer werd wat drukkig :o
Afbeelding

Aankomst op groompunt.
Afbeelding

En weeerrr wegg bij groompunt.
Afbeelding

Nakeuring
Afbeelding

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:36

Wat leuk Jolinda! En ik zie nu ook dat ik jou ken :)!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:02

Hoi! Is dat zo? Ik heb geen flauw idee, haha. Purmerend is ook maar een klein plaatsje, haha.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:05

Wij hebben ooit samen bij de super gewerkt.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:38

Oke! Heb geen flauw idee zo even ;) je naam staat ook nergens, haha.

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:42

Hier ook een arabier die in de endurance loopt! Hij kan ook aardig dressuur lopen en hij springt ook met gemak vanuit stilstand de bak uit (1.50), maar endurance is en blijft gewoon ons ding. Dressuur vind ik te serieus en springen durf ik niet :P

In de endurance rijd ik hem bij me, maar als het even kan wel met een vrij losse teugel
Afbeelding

Bij dressuur moet hij gewoon netjes stelling en buiging geven, niet helemaal rond, maar wel laag en goed over zijn rug. Op deze foto mag hij nog wel wat lager lopen met z'n hoofdje, maar dit is de enige dressuurfoto die ik van ons heb :P Afbeelding

nicole2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:59

Wat een leukerd! En wat een lange benen zeg! Hoe groot ie ie? :)

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:02

Ik ga volgende week voor het echie starten. Ik ben erg benieuwd hoe meneer zich dan gedraagt.

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:14

nicole2012 schreef:
Wat een leukerd! En wat een lange benen zeg! Hoe groot ie ie? :)

Haha ja hij is nogal groot uitgevallen met zijn 1.64m! En ja het is 100% volbloed ;)

PsymaliPKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:16

Jeannette schreef:
Ik ga volgende week voor het echie starten. Ik ben erg benieuwd hoe meneer zich dan gedraagt.

Leuk! Welke wedstrijd ga je starten?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:20

Leuk, nog zo'n grote!!
Wie gaan er trouwens komende zaterdag de eerste AVS wedstrijd in renswoude rijden?

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:47

Ik :D

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:52

Euh, Vera. Die wedstrijd is 7 april op zondag.

:x

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:01

Nou, vandaag poging 2 (en nu voor het echie) Djuun d'r manen gedaan en best tevreden over het eind resultaat, op het meest linkse knotje na, maar dat ziet toch niemand :P
Afbeelding
Paard vond het spannend op locatie, maar was verder erg braaf! Erg trots op zus en poown :j