[HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Re: [HK] Het Arabische sprookjespaard: Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:11

:')

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:32

Ja dat zou ook nog kunnen maar dat hoofd na het bijten.. :') De tandarts komt volgende week dus ik ben benieuwd! Geisha likt trouwens ook heel veel. Doen die van jullie dat ook?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:35

Set doet het wel eens aan mijn handen, maar volgens mij is dat ook wel een beetje een jonge paarden ding soms.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:36

Leuk dat jullie er zoveel hebben! Bizar eigenlijk maar wij hebben er geloof ik geen een (of terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat Suus er misschien een heeft bewaard) Toch beter zoeken bij de mannen straks!

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:20

_O- wat een heerlijk verhaal van Djuun!
Leuk huisjes kijken Joyce.
Wij kijken ook al rond,maar zo lang mijn moeder nog leeft gaan we nog niet
Maffe Dayem :D
Fijn dat z'n been weer bijna goed is
Kelly jullie lijken je plekje te hebben gevonden
Bijten komt mijn niet bekent voor,geen van alle doet het hier
Ook mijn kleine snert hengstje niet :D behalve bij vreemden haha
Tanden bewaren wel,Ya,Boe,van de chitjes en van onze overleden teckel heb ik nog
Vind ik juist leuk
Ken gaat goed
Ik kan zien dat hij nu weer meer gaat doen met zijn voer
Hij gaat eindelijk ook vullen naast de schoft en ruggengraat *\o/* zullen we dan nu het ergste hebben gehad!?
Ik hoop het :o

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:10

Andere Joyce ook op huizenjacht, spannend!

Fijn dat Dayems been weer goed gaat! En stouterd op het strand :oo

Klinkt alsof jullie op jullie plek zijn nu, Kelly!
Ely was met wisselen ook altijd heel erg is alles aan het bijten.

Ik had meerdere kiezen van Ely, maar bij de verhuizing toch maar weggegooid, want ja wat moet je er nou mee?

Ken ook weer de goede kant op, fijn hoor!

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:52

Hier net als Joyce ook geen tandjes van Shief, haha die is ook ver voor mijn tijd met haar gaan wisselen :))

Leuk hoor huizenjacht! Ik zit soms voor de leuk ook rond te kijken, maar woon voorlopig lekker thuis :+ Vind een studie + paard betalen al leuk zat haha

Geen ervaring met bijten overigens, soms wel een perongeluk hapje als Shief weer een lading kusjes geeft :*
Had ik dit filmpje al aan jullie laten zien? Haha zo schattig, lebber lebber hap := dat hapje gebeurd niet vaak, maar als het gebeurd schrikt ze er zelf van haha staat ze echt zo te kijken: oepsss sorry O:)

Even een vraagje aan jullie, is er iemand die heeft meegedaan aan de zadelrubiek op C Show West in Alkmaar? (Volgens mij Lilian iig wel, toch?) Ik zit er over na te denken om Shief in te schrijven, voornamelijk voor de ervaring en ook een beetje voor de oude eigenaren, die zullen vast super trots zijn op Shief! En zo'n dag lijkt me super leuk, er hangt vast een veel gezelligere sfeer dan op de reguliere wedstrijden
Maar ik ben op zoek naar iemand die een korte samenvatting kan geven hoe zo'n dag eruit ziet en wat er van je verwacht wordt etc. :) Ben al wel op verschillende shows geweest dus weet wel hoe zo'n dag eruit ziet, maar heb nooit echt naar de zadelrubrieken gekeken :o

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:45

@katja leuk leuk nu mag jij een topic maken ben benieuwd welke foto's we mogen gaan sturen
@nicky ik heb geen duidelijke foto's van het huis, hoe het met de schuren zit weet ik ook nog niet helemaal wel zit er voldoende grond bij en een schuur de stallen moeten we zelf gaan maken maar dat ik bij de meeste huizen wat we gaan kijken zo volgende week hebben we ook nog een bezichtiging. Maar de stallen wil ik ook zelf maken omdat wij met de mini's zitten die hebben andere afmeting
@joyce grappig filmpje
@kelly wat fijn dat het beter gaat met Geisha
@siel toevallig hier voor 2 weken geleden de tandarts gehad, Asal heeft gewisseld zonder dat ik het heb gezien en hoefde ook niets getrokken te worden, 1 vd minis wat wel aan het wisselen daar heb ik nu 8 tanden van
@corrie fijn dat ken goed gaat
@shanna dat filmpje hihi schattig, mag helaas niet mee doen aan de arab shows anders had ik asal graag x in de zadel rubriek gehad

Hier rustig dagje, net naar de tandarts geweest en vnaaf weer les met Assie naar een flinke tijd, zin in!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:52

Shanna wat wil je exact weten ik heb dan niet in Alkmaar meegedaan maar wel op andere shows ;)

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:15

@ Brenda, ik ben FNRS wedstrijden gewend, dus dat is vaak in een bak met anderen inrijden en in een andere bak je proefje rijden. Hoe gaat dat dan in zn werking? :) neem aan dat je ook kunt inrijden? En heb gelezen dat het geen proef is, maar stap draf en galop tonen. Maar wat wordt er van je verwacht, waar wordt je op beoordeeld :) en heb je misschien tips om op te oefenen? Hoelang duurt het rijden etc. :)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:28

Ik heb vorig jaar wel de zadelrubriek gezien op de amateur in Bunschoten. Het is idd stap draf galop, dat geeft de jury aan. Je rijdt met meerderen tegelijk in de bak. Het gaat erom dat jij je paard correct toont. Dus netjes nageeflijk, constant tempo, zelf netjes rechtop, etc. Volgens mij duurt een rubriek ongeveer 10/15 min.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:00

Zadelrubrieken is inderdaad stap/draf/galop laten zien :j

Net weer een buitenritje gemaakt. Ging best lekker! Yus zit goed in haar vel, is flink wakker onderweg := Laatste stukje kwamen we een vrachtwagen tegen op een heel smal dorpsweggetje, toen ben ik even afgestapt en op een oprit gewacht tot die voorbij was. Vrachtwagens/bussen vind ze best wel eng. Het laatste stukje aan de hand terug gestapt, kan ze ook rustig afkoelen :) Er kwam ook nog een ruiter met Fries achterop. Nou... toen heeft mevrouw geshowd alsof ze in de showring stond. Staart op de rug, dansen, snuiven als een woest paard _O-

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Heb ook nog een filmpje van het spelen in de bak na de buitenrit, komt eraan :D

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:35

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:23

Mag ik jullie advies vragen over wormen? Ik doe nooit mestonderzoeken maar bestel wormenkuren uit Ierland. Dit gaat altijd heel erg goed en ben zelf erg tevreden. Ik ontwormde niet altijd even regelmatig, maar nu Set drachtig is wel.
Bij Blue had ik het vermoeden dat ze wel eens nooit ontwormd zou kunnen zijn, kijkende naar de oude eigenaresse enz.
Dus vorige week vrijdag gelijk een kuur voor 500 kilo erin, Equest Moxidectine. Gewoon voor 500 kilo omdat overdoseren geen kwaad kan en ik het zekere voor het onzekere wilde nemen.
In haar mest vond ik vandaag 6 dagen later een bloedwormpje en een horzellarve, verder heb ik nergens andere soorten wormen gezien.
Ik heb vandaag Blue en Set allebei samen ontwormd, dus Blue een 2e keer in 6 dagen. Nu met Embotape Pyrantel Embonate.
Heb ik mijn werk nu goed gedaan? Heb ik Blue goed genoeg ontwormd en hoef ik me nu verder niet meer druk te maken?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:10

Knappe Yus :)

Ik denk dat je er goed aan doet voor de zekerheid nog een mestonderzoek. Wormenkuren zijn vaak specifiek waardoor je ongevoelige wormen over kan slaan. Voor die €15 heb je zekerheid of je het goed hebt gedaan of met welke kuur je nog meer kan uitroeien.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:13

Ja dat is waar. Om die reden heb ik nu met twee verschillende kuren en werkzame stoffen ontwormd. Ik doe dat sowieso altijd, elke keer weer een andere dan de vorige keer.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:12

Shanna_ schreef:
@ Brenda, ik ben FNRS wedstrijden gewend, dus dat is vaak in een bak met anderen inrijden en in een andere bak je proefje rijden. Hoe gaat dat dan in zn werking? :) neem aan dat je ook kunt inrijden? En heb gelezen dat het geen proef is, maar stap draf en galop tonen. Maar wat wordt er van je verwacht, waar wordt je op beoordeeld :) en heb je misschien tips om op te oefenen? Hoelang duurt het rijden etc. :)

Zoals de anderen al zeggen je moet stap, draf en galop laten zien
Je word beoordeeld door een KNHS jurylid en een Ecaho jurylid beide hebben een lijstje van stap, draf en galop te beoordelen, het Ecaho jurylid heeft ook te beoordelen het type van je AV en het KNHS jurylid de presentatie van het geheel.
Je rijdt ongeveer 10 minuten in de baan met de andere deelnemers dit is afhankelijk hoeveel er mee doen en in principe zijn hengsten en merries gescheiden en de ruinen kunnen bij 1 van beide worden ingedeeld (soms hebben zij ook een eigen rubriek)bij een overal kampioenschap ridden class moet je nogmaals de baan in met de winnaar van de andere rubriek en rijdt je tegen elkaar en dan word de kampioen gekozen ( niet bij alle shows heb je dit)
Wat er verwacht word dat je in correct tenue in de baan verschijnt (wat ik zag op je foto van je wedstrijd laatst dik in orde) het liefste wel met een zadelvormig sjabrak omdat je dan als jury het paard het beste kan beoordelen (nu moet ik hierbij zeggen niet iedereen houdt zich hieraan en rijdt gewoon met een vierkant dekje)
De beide juryleden staan bij je in de baan en tevens de ringmeester die op verzoek van de juryleden zegt wat je moet doen vaak eerst stappen daarna draven en galloperen, daarna word er gevraagd van hand te veranderen en worden dezelfde gangen nogmaals gevraagd , ook moet je opstellen in het midden van de baan waar de juryleden alle combinaties bijlangs gaan voor het bekijken van harnachement etc.. vervolgens is het wachten op de uitslag en dan kan je gewoon lekker lang teugeltje rondstappen om vervolgens weer op te stellen voor de prijsuitreiking en op aanwijzen van de ringmeester ereronde maar joehoe haha.
Verder uhm er word eigenlijk altijd gevraagd zoveel mogelijk op volgorde van je startnummer te blijven rijden dat kan gewoon niet altijd omdat je bv te dicht op je voorganger komt of dat diegene achter jou erg dicht op jou komt rijden wees dan verstandig en zoek bv door een grote volte te rijden weer een plekje te zoeken waar jij en de anderen weer de ruimte hebben.
Verder willen ze graag een ontspannen (tuurlijk zijn niet alle paarden braaf en vinden het spannend) in aanleuning gaand paard zien waarin jullie een harmonie met elkaar vormen er word door de juryleden niet gevraagd om een middendraf of uitgestrekte draf maar beheersen jullie dit laat dit wel zien want dit word zeker wel opgemerkt nu moet je niet steeds uitgestrekte draf laten zien maar enkel op een lange zijde, ga gewoon lekker beetje schakelen in de gangen op deze manier hou je je paard en jezelf ook aan het werk en kakken jullie beide niet in maar blijven actief rondrijden.
En ja je kan gewoon inrijden maak dit niet te lang zorg enkel dat je paard losgewerkt is en dat ze lekker ontspannen rondlopen, en dit is per paard verschillend hoe lang dit is maar rij ze vooral niet leeg, want ze moeten nog knallen in de ring.
Ik geloof dat dit wel beetje de grote lijnen is wil je meer weten geef maar een gil hoor.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:41

Hoe doen jullie zo'n wormonderzoek? Ik denk dat je er wel goed aan hebt gedaan hem 2 keer te ontwormen. Inderdaad nog even checken..

Hebben jullie wel is gehoord van kokosolie bij paarden?
Ik hoor best goede verhalen over de werking hiervan. Ik gebruik het zelf ook maar het is best duur als je 100 gram per dag aan je paard moet geven. :')

Vandaag geisha aan de dubbele longe gehad. Volgens mij vind ze dit echt geweldig om te doen want ze doet zo goed haar best en er is werkelijk niks wat ze fout doet. Ik doe heel veel overgangen en schijnovergangen. Constant van stap naar draf, middendraf, stap, langzame draf, middendraf, stap en zo door. Ik laat haar aan de dubbele longe nog niet galopperen omdat ze de vorige keer gevallen is door een bok bij het aanspringen. Binnekort is een keer proberen.. Ze doet het perfect!

Afbeelding

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:53

Mestonderzoek doet de dierenarts onder de microscoop.
Kokosolie aan paarden geven, nog nooit van gehoord...
Lekker bezig met Geisha!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:58

Ahh oke! Dacht al zoiets haha. Hebben jullie nog wat oefeningen om de achterhand te versterken en haar minder op de voorhand te laten lopen?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:59

Balkjes draven it is! :D

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:02

Haha ja he! Ik ga het morgen voor het eerst ohz doen. Ben heel benieuwd. De spiertjes beginnen zich echt te ontwikkelen nu!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:05

Ik wil binnenkort ook wat balkjes met Yus gaan doen. Geen idee of ze het kan, maar het is een goede training! :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:17

Ja inderdaad. Ik heb het een paar keer los gedaan en dat leek ze wel leuk te vinden. Af en toe struikelt ze maar ze moet leren die pootjes op te tillen haha!

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:35

Hellow :D :D :D
Ik zit ff op me roze wolk, na een tijdje weer les gehad en ow ow wat ben ik trots
Knopje middengalop en weer netjes terug check, middendraf check, en de standaart gangen werden ook zooooooo fijn <3
Moest het ff kwijt ben weer uber trots
En ze was er zoooo moe van
Afbeelding