[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:16

Fokken is, zeker met zo'n enorm veelzijdig ras als de Arabier, in mijn ogen vooral heel goed bedenken wat je wilt fokken. Met Reem bijvoorbeeld kan je best een paar kanten op. Je zou kunnen gaan verfijnen voor meer showrichting of juist verder gaan in de sport. Het is net wat je wilt. Zonder een heel duidelijk fokdoel vind ik altijd dat er geen zinnig woord over te zeggen valt :+

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:17

Yildiz als je Nour baby er is mag je dan ook alleen foto's plaatsen waar mams niet bij op staat eigenlijk?

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:37

amyz schreef:
Fokken is, zeker met zo'n enorm veelzijdig ras als de Arabier, in mijn ogen vooral heel goed bedenken wat je wilt fokken. Met Reem bijvoorbeeld kan je best een paar kanten op. Je zou kunnen gaan verfijnen voor meer showrichting of juist verder gaan in de sport. Het is net wat je wilt. Zonder een heel duidelijk fokdoel vind ik altijd dat er geen zinnig woord over te zeggen valt :+

Voor puur de sport blijven er weinig hengsten over die zelf ook in de sport zich al bewezen hebben hierdoor moet je toch sneller uitwijken naar de hengsten in de showwereld waarbij voor mij persoonlijk de beweging 1 van de belangrijkste dingen is , daarbij mag Reem verfijnd worden, en het karakter moet the will to please behouden blijven.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:01

Fokdoel zou imo de rasstandaard moeten zijn. Dat is de constante.
De variabele is het fokmateriaal wat je tot je beschikking hebt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:21

Mee eens, ik vind het nu vaak zo'n vaag gebeuren, wat mij betreft zou er ook een strenge hengsten selectie vanuit het stamboek mogen wezen, dus is het volgens mij zo dat elke hengst die goed is op de foto een deklecentie kan krijgen, toch?

Wij hebben heel goed voor ogen wat we willen fokken, al eerder gezegd: wij willen een goed gebruikers paard, dus geen showpaard, dus of het hoofd minder sjiek is, maakt mij weinig uit, zolang het paard goede benen + gangen, een goede rug en een goed karakter heeft, komen we al een eind :)
Djuun heeft zelf genoeg te bieden, maar wat Lisa zegt klopt ook zeker: we weten niet hoe ze door fokt :Y)
En Yildiz heeft ook gelijk, Djuun mag verbeterd worden op haar gangen :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:31

Ja door de medische keuring (spermaonderzoek en spatfotos) en getoond op de premiekeuring is goedgekeurd.
Ben t met je eens dat het strenger zou mogen. En dan te bedenken dat we al een van de strengste keuringen hebben in vergelijking met het buitenland! :')

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 13:35

Ooh, meen je niet :')

Ik kom zelf van het NRPS naar het AV en dat is zo'n wereld van verschil. Natuurlijk is het NRPS echt gericht op rijpaarden en pony's, dat ligt dan toch weer anders bij het AV, dus geen verrichtingsonderzoek zou ik nog wel kunnen begrijpen, maar verder... :Y)

Maar goed, ik zal nog eens een beetje gaan werken :') :=

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:18

Maar de rasstandaard zelf is alweer een ding, want waar ga je dat op baseren? Resultaten op show of op de premiekeuring? Ik ben het met je eens dat dat de constante moet zijn maar ook dat hangt weer af van je fokdoel. Ga je voor bijvoorbeeld een endurance paard kun je er wel een qr Marc op zetten maar daar heb je waarschijnlijk een stuk minder aan dan aan bijvoorbeeld eenhoorns dahman.
Daarbij kun je ook nog eens gaan kijken naar de fokrichtingen, want een goed gefokte Rus ziet er heel anders uit dan een goed gefokte Pool, om maar wat te noemen. Er zijn gewoon heel erg veel variabelen, er is geen uniform type Arabier. De kwpn-richting heeft bij mijn weten ook al 2 of 3 richtingen... het is gewoon lastig, je moet denk ik zelf echt een goed beeld hebben van wat je wilt voordat je over een hengst na kunt gaan denken :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:48

De rasstandaard staat oa beschreven in het groene boekje.
Als je het ras Arabisch volbloed wil fokken dan ga je dus uit van het ideaal plaatje dat hierin beschreven staat.
Wil je een goed endurancepaard fokken dan kijk je naar andere kwaliteiten die rasoverstijgend zijn.

KWPN is een open stamboek en zij benoemen dan ook geen specifieke kenmerken qua exterieur etc. Vandaar die richtingen. Het is een fokprogramma voor warmbloeden en niet echt n ras. Dus is niet te vergelijken met het AVS waar hier wel sprake van is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:21

Ja kan dan wel binnen het plaatje van de perfectie fokken, maar behoud je daarmee wel de veelzijdigheid van het ras? Naar mijn zin is de perfecte arabier een paard waarmee je de woestijn kan overkruisen. Een schop tegenaan geven en niet stuk gaat. Een paard waarmee je de oorlog kan winnen. Het perfecte plaatje is onmogelijk, zo vind je ze immers ook niet in de woestijn waar ze al eeuwen lang zuiver worden gefokt.
Ik had 2 jaar geleden drie juryleden die Pony beoordeelden voor een premie 'wow wat ene mooi paard' 'echt oosters type' 'wat een sterke arabier' en de gene die me het meest heeft gepakt 'een arabier zoals ze bedoeld zijn'...gevolgd door de hartbrekende woorden 'maar we moeten HELAAS keuren volgens het plaatje'...Jury leden zijn het dus ook niet eens over wat ze moeten keuren? Kennelijk is een arabier zoals ze bedoeld zijn nog altijd GEEN premie waard.
Dus wat zegt het perfecte plaatje dan over de arabieren?
Zijn we ze op die manier dan niet kapot aan het fokken?
Gaan niet alle aspecten en veelzijdigheid van een arabier verloren?

Ik ben een grote voorstander van fokken met goede paarden(bij elk ras overigens) en niet noodzakelijk kijken naar het plaatje. Pony ga ik nooit 'het perfecte plaatje' uit fokken, wel ga ik daar een veelzijdige harde taaite echte arabier uit krijgen, snel als de wind van de Sahara...betekend dat dan per definitie dat die paarden niet gefokt mogen worden?

Zag beelden van een show in Rusland 'athletic class'...ik blijf erbij het moment dat we arabieren echt gaan onderverdelen in showpaarden en sportpaarden dat het de ondergang van het ras is. Ik hoop dat ik voor de rest van m'n leven paarden als Napevnyi op show kan blijven zien. Tussen de show popjes die steeds meer en meer inleveren op qualiteit van beenwerk en gangen...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:36

Ben ik helemaal met je eens! :j
En een showpaard is voor mij per definitie niet het ideaalbeeld van de arabier.
Ideaal is perfect en perfect bestaat niet. Ik ben tenminste nog nooit een perfect paard tegen gekomen. :P Maar de rasstandaard geeft wel een meetbaar idee van wat voor eigenschappen het ras heeft, niet alleen qua exterieur maar ook qua karakter.
Idd arabier moet oorlogspaard zijn, een gebruikspaard maar graag wel herkenbaar als arabier.

Op de premiekeuring dit jaar heb ik trouwens ook het omgekeerde gezien: een gerenomeerd showpaard dat dus geen eerste premie kreeg.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:43

herinner me ook Terwaele Hamadin(geen idee of ik het goed schrijf) die had geen premie maar wel multi show winnaar...

Een premie is voor mij een mooi iets, maar weet eigenlijk niet zo goed waarom. Omdat het stamboek erkent dat m'n paard mooi is? Als renpaard worden ze er niet minder snel om. Als showpaarden worden ze ook niet per definitie beter. Wel voegt het toe of je een arabier hebt met de fysieke kenmerken. Maar dat houdt uiteindelijk ook niet tegen om wel of niet met een paard te fokken.

Zoals Amy ook zei: je doel moet bekend zijn voor je wilt fokken. Dan kijken naar minpunten in het exterieur en karakter. Dat maakt een zoektocht naar een hengst zo vreselijk veel makkelijker.

Nicky: hoe is het nou met je vader?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:52

Ik bedoelde eigenlijk een andere hihi! Maar wat ik bedoelde en wat de keurmeester daarbij zei is dat een goed showpaard nog geen goed fokpaard is. Want dat is waar de premie toch voor staat, de waarde die het stamboek geeft wat betreft de fokwaarde van een dier.
(Gebaseerd op de standaard).
En ja, dat is toch echt n duidelijk omschreven fokdoel. Hoezo eigenwijs?! }>
In het geval dat je een ander fokdoel hebt dan een arabier te fokken maar bijvoorbeeld een goed racepaard dan ben ik het volledig met jullie eens! ;)

Ga nu maar eens gezellig stofzuigen, wasje strijken. >;)
:wave:
Laatst bijgewerkt door YildizArabs op 29-10-14 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:54

maar in jouw theorie zou je dus enkel met eerste premie paarden fokken?
Denk dat het erg vaak voor komt dat show paarden geen premies krijgen, veel komen niet eens op keuringen.

Plezier met huiswerk :)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:04

Maarre ladies dit topic is niet bedoelt om te hameren over de standaart en hoe het moet, ook de grote fokkers fokken niet enkel kampioenen, en wij kunnen niet meerdere merries voor 1 hengst gebruiken en daaruit selectie maken welke topper we aanhouden, vaak is onze portomee niet zo rijkelijk gevuld dat hij dat toelaat, en moeten we keuzes maken.
Maar met elkaar onze ogen en oren openhouden leren we een hoop en proberen we dromen werkelijk te maken iedereen heeft een eigen streven en ideaalbeeld en moeten dit elkaar ook gunnen, maar die dromen moeten we wel kunnen delen ookal is het vaak financieel niet haalbaar ( en die niet waagt.....)iedereen geniet van ons ras op zijn eigen manier, en ik persoonlijk vind het super om te horen als dromen verwezelijkt worden op welke wijze dit dan ook is, en dat maakt dit topic ook leuk we zijn allen verschillend met erg veel variatie in type paarden maar ook wat we met ze doen. Laten we dit ook waarderen.
De paardenwereld is al zoveel haat en nijd kijk maar eens na een wedstrijd niet iedereen is blij met de resultaten of na een show is vaak ook her en der genoeg ongenoegen, maar uiteindelijkenzijn we nog steeds net zo verzot op ons paard en gaan we toch door ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:10

Maar een stukje discussie om punten uit te wisselen met toch kunnen Brenda? :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:28

*komt achter strijkplank vandaan* :D
Vind ik ook hoor, vind het juist leerzaam en interessant om discussie hierover te hebben! (Vind Lisa en Amy gewoon ook heel lief hoor :+: :P )
Ik hoop dus niet dat jullie het gezeur vinden of als "ruzie" ervaren, want das echt niet de bedoeling hoor!

Bren, je verwoordt echt heel mooi de kern van dit topic en zo ervaar ik het ook. Zo top onze paardenbelevenissen te kunnen delen met elkaar! _/-\o_

En nu heeft verdorie Lisa me toch weer aan t denken gezet met die eerste premie... :x 8)7
Dammit >;)

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:46

Lisa wat raar van je hond zijn staart en hoe is t nu met Zaraar zijn nek?
Hoe jij de Arabier graag ziet is denk ik ook wat ik altijd inbeeld bij dat paard. Een dier wat gehard en elegant is en daarnaast ook nog is heel erg lekker kan lopen, tis jammer dat door het boekje dingen uit het oog worden verloren die van oudsher wel bij de Arabier horen.
Ook sta ik echt te kijken hoe makkelijk je een hengst goed gekeurd krijgt. Had echt wel een zwaardere selectie verwacht en had ik goed begrepen dat je een hengst die CA of LFS of SCID draagt ook goed gekeurd krijgt?? Das toch helemaal raar eigenlijk?

Annika hoezo moet Dos nog 3 jaar wachten op een veulentje of wou je Euf erop zetten??

Brenda de paps en mams van Mas vinnik knap ben benieuwd hoe je kereltje uitgroeit. Ik weet niet precies wat je fokdoel is, maar is Gomel van de Kossack stud niet wat? Die heeft st. prix george gelopen, dus daar zit de beweging wel goed zou je denken ;)

Yildiz ben je al over je baalochtend heen? Je moet maar zo denken je weet nu wel wat niet werkt bij Nour en je krijgt toch weer les, dus dan gaat t strakjes echt wel weer beter :)
Ben trouwens heel erg benieuwd naar Nour zijn nakomelingen en mag je straks wel foto's posten van zijn veulen bij Jazzy?

Kat je moet jezelf gewoon een schop onder je kont geven en nu vast in het ritme komen om lekker een zonnebankje te pakken of een baantje te trekken in een of ander zwembad. Scheelt straks een hoop hoor, ik begin er nu ook vast mee anders komt het er niet meer van aankomende winter.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:51

sterker nog Jaleesa, als je er 300 euro voor over hebt, kun je met ongekeurde hengsten ook geregistreerde paarden fokken.

Zaraar ging iets beter, nog wel wat moeizaam maar niet meer heel gevoelig. Had een vriendin gevraagd over de staart van Timo(ze is DA Assistente) en die zei dat het vaak gebeurd bij honden die hem ergens hard tegen aan slaan of ze veel gebruiken tijdens zwemmen of rennen. Dan krijg je denk ik een soort tijdelijke verlamming. Met een paar dagen trekt het weg...Ach het is Timo en die heeft dat soort dingen.

Yildiz, thank me later :D Zonder gekheid, als je paarden goed combineerd kun je uit twee 'slechte' paarden een goed paar fokken. Dat kan ook wel heel erg mis gaan, dat is de keerzijde

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:56

Hier een egopooooost!!! :):) :):)
Heb een camera gekocht, een Nikon D3200!
Dus binnenkort echte foto's! *\o/* *\o/* *\o/*

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:58

Nee echt waar? Maar dan help je toch het hele paard naar de knoppen?
Als nieuwkomer keek ik echt op tegen het Arabisch Volbloed, dacht dat het allemaal een stuk serieuzer er aan toe ging en het heel moeilijk zou zijn om je hengst goedgekeurd te krijgen, maar als ik dit zo lees is het stamboek echt een lachertje en gaat dat ten koste van het paard.
Fijn dat je nu weet wat Timo heeft en dat Zaraar al wat beter gaat.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:59

Wat tof Miranda!! Dan word je dus bij deze de huisfotografe van hier :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:28

Haha Jaleesa, eerst maar 's oefenen.. :P :')
Over fokken met paarden weet ik niks, de enige ervaring met fokken is mijn eigen dochter. :D
Gelukkig zijn Fu en Zos ruinen. :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:36

Wat tof Miran! Ik weet wel uit ervaring dat die dingen echt niet eenvoudig zijn haha

Nee hoor Jaleesa, Eigenlijk slaat het nergens op, maar aan de andere kant een arab is een arab. Als je juist combineerd is er altijd wel een koper of liefhebber voor ze.
Haha Gary komt net de bench uit met een slaapvoet haha z'n gezicht terwijl hij op die voetjes hupst :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:39

*Kruipt onder kleedje vandaan na lange dag op stal*. Een 100% AV hengst word toch altijd als ggk beschouwd? Als ie maar 100% volbloed is?

Leuk miran!! Ik heb de D3100. Me shoots liggen eventjes stil omdat ik een andere lens wil :=
Verder hou ik er van, fotograferen <3

Geisha haar been is nog ateeds dik. Vanmorgen schrok ik maar ze had 2 uur in t station gestaan dus daar kwam het door denk ik. Gekoeld, gespoeld en ingesmeerd, net AB en weer gekoeld en gesmeerd. De dikte was duidelijk gezakt en wat naar binnen getrokkwn. Het wondje is ong. 1 a 2 cm en geneest mooi. Het is nu vooral wittig aan de binnenkant :j. Geisha voelt zich prima trouwens, loopt nog steeds niet kreupel en is nog steeds bijdehand. Tijdens het koelen de spuit pakken met lippen en er vervolgens mee zwaaien. Yay geis, het was al zo lekker warm buiten! :') :n . Daarna 10 min staan flehmen omdat het in dr neus liep :'). Toen ging ik op me hurken verder koelen en kriebelde ze mn hoofd om vervolgens om me te leunen. Zo cute!
Wil dr morgen weer aan de dubbele longe pakken, tenzij het erger geworden is want dan bel ik de DA.