[FOTO][Verzameltopic]Arabieren ITP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [FOTO][Verzameltopic]Arabieren ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:50

had destijds een draver getraind die zo'n plastic bak muilkorf om kreeg omdat hij iets te veel zand at in de paddock. Heb nog nooit een paard zo van slag gezien om z'n eigen snuitje ;) Stond op z'n achterbenen naar z'n kop te slaan en alles

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:56

Onze kat heeft ook altijd honger...daarom valt ie me lastig..die vetzucht lijkt wel besmettelijk >;)

Fuego zou ook niet blij zijn om zo'n masker op te krijgen, maar het kost tijd om te wennen, althans, sommige paarden blijven er moeite mee houden.
Ik vind het wel erg paardonvriendelijk, zou het alleen doen in uiterste noodzaak.
Die vetreserves kunnen ze trouwens nu al gebruiken, het regent hier al de hele dag, wat een ellende :Y)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:34

Bedankt voor de ontzettend fijne reacties over ons! Hier ben ik erg blij mee!

Enne, hier geen probleem met het snel te dik worden. Jetje komt dit jaar wel al beter aan als vorig jaar maar ik blijf er veel ingooien. Ze staat gescheiden van Carita, die wel aanleg heeft om dik te worden en die eet ook de hele dag door. Jet krijgt nu onbeperkt hooi + subli ruwvoer slobber en prestatiebrok van subli! Hier doet ze het nu super op en blijft ze mooi op gewicht! :) En natuurlijk iedere dag wat uurtjes in de weide gezellig met Carietje!

Fuego vind ik trouwens echt een knapperd, lekker barrok! Gaaf dier!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:26

Bedankt, Michelle!
Fuego krijgt helemaal geen krachtvoer ietsjepietsje slobber om de vitamines door te roeren 3x per week en een kaal weilandje...wel lekker goedkoop zo'n paard :D
Vroeger leste ik ook altijd in een groepje op de club was heel gezellig en idd goed om te wennen!

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:33

Haha Jee, wat heb ik een duur paard! :') Hoe is het nu met je dochter? Rijd ze vaak op Fuego of meer op het kleine monstertje <3 Ben je zelf nog van plan om wat met hem te doen? of lekker recreatief?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:53

Mijn dochter en ik zijn allebei mooi weer amazones ;)
Ze rijdt samen met mij (meestal wel om de beurt :P )op Fuego, die kleine wordt toch wel echt te klein en is veul lastiger dan zo'n temperamentvolle arab :x

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:58

MirandaFuego schreef:
Hihi, die shet is nergens bang voor, die is stoerrr..
Bij Fuego gaat dat niet moeizaam, hij kweekt makkelijk aan...het is ook zijn bouw hoor, hij is gewoon rond en ontzettend kort.
En hij werkt ook niet genoeg, nou ja, jammer dan, hij moet toch íets eten..
Als je ziet (de kat typt even mee.. :+ p[;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;)hoe weinig gras ze hebben, het ruwvoer is rond deze tijd meestal niet van goede kwaliteit dus dat ga ik ook niet doen..

ik ben heel nieuwsgierig wat jouw fuego op een dag eet, want hij krijgt dus geen hooi en kuil en ook heel erg weinig/geen krachtvoer en staat op een kale wei, of begrijp ik dit verkeerd? paarden moeten toch iig ruwvoer eten elke dag of genoeg gras? toch vind ik dat je paardje er goed uitziet. mijn arab zou never nooit zo weinig kunnen eten of je kunt zn ribben tellen. die van mij kan ook niet op hooi want dan veranderd ie in een skelet, zolang hij genoeg kuil krijgt is hij mooi en rond.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:04

ja maar marjorie...jij mest ali vet

Een schrale wei is juist goed voor paarden, dan moeten ze echt bewegen om hun eten te krijgen en de hele dag door korte stengels kauwen wordt het hele verteringstelsel geprikkeld van de tandjes tot de anus...

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:23

Woogy schreef:
ja maar marjorie...jij mest ali vet

Een schrale wei is juist goed voor paarden, dan moeten ze echt bewegen om hun eten te krijgen en de hele dag door korte stengels kauwen wordt het hele verteringstelsel geprikkeld van de tandjes tot de anus...

heeft gelukkig wel als resultaat dat hij er nu stukken beter uitziet dan vorig jaar.. ;) <3
maar er moet idd wel een paar kilootjes af, komt goed!
Laatst bijgewerkt door Vanilla02 op 15-06-12 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:45

Aladinnetje:
MirandaFuego schreef:
Fuego krijgt helemaal geen krachtvoer ietsjepietsje slobber om de vitamines door te roeren 3x per week en een kaal weilandje...wel lekker goedkoop zo'n paard :D

Dit is alles wat hij krijgt, hij ziet er nu niet zo uit hoor, hij heeft een heule grote bierbuik :x
En hij eet dus de hele dag hele kleine hapjes gras, dat is het meest ideale, veel lopen voor weinig eten tegelijk.
En zelfs dan is ie te dik, maar naarmate het seizoen vordert wordt hij weer wat slanker gelukkig.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:52

MirandaFuego schreef:
Aladinnetje:
MirandaFuego schreef:

Dit is alles wat hij krijgt, hij ziet er nu niet zo uit hoor, hij heeft een heule grote bierbuik :x
En hij eet dus de hele dag hele kleine hapjes gras, dat is het meest ideale, veel lopen voor weinig eten tegelijk.
En zelfs dan is ie te dik, maar naarmate het seizoen vordert wordt hij weer wat slanker gelukkig.

ok haha, ja aladin is ook te dik, misschien wat teveel lekkers gegeven. maar vind het toch fijn om hem iets te geven nadat ie hard gewerkt heeft. hebben jullie misschien ideetjes wat ik kan geven waar hij niet dik van word? want er mag idd wel wat af (niet teveel want mager is ook niet mooi).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:29

Nou ja, elk pondje gaat door het mondje...
Zolang ze te dik zijn gewoon niet teveel geven, een klein beetje slobber kan heus wel, kun je ook nog een sinaasappeltje ofzo doordoen.
Als je hard traint hebben ze ook bouwstoffen nodig, ook om spieren te kweken.
Het is bij ieder paard heel verschillend waar hij het beste op reageerd en er zijn ontzettend veel soorten voer.
Ik bijv. geef losse vitamines met een klein handje slobber omdat de juiste verhouding in krachtvoer gebaseerd is op minstens 2 kilo en dat is veel te veel voor die van mij.

Precor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:37

Toch hoor je ook juist verhalen dat eeuwig dieten niet goed is. Het lichaam slaat dan juist veel op om als "reserve" te dienen. Ik hoop dus vaak dat het beter is ze continue beetjes ruwvoer aan te bieden dan eeuwig op een kaal land en minimaal ruwvoer ed.
Lijkt me voor het paard ook fijner, aangezien die immers geen galblaas heeft, moeten de darmen altijd een beetje gevuld zijn. Het zijn bij ons op stal juist de paarden die altijd op dieet staan, die ook bijna altijd te dik zijn. De anderen zijn alleen in het begin van het weideseizoen te dik door de lekkere grasjes :D

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:02

Silver Thaqib & Silver Quest vader is Sirel*D
Afbeelding

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:15

Bren79 schreef:
Silver Thaqib & Silver Quest vader is Sirel*D
[ Afbeelding ]

Knappe mannen! *\o/* Mooie nakomelingen van Sirel!! :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:04

Precor, ik doe aan strookbegrazing, dus ze krijgen wel gras bij, alleen helemaal afgepast, verder mag hij dan alleen op het kale stuk lopen, het kan niet anders, hij (en zijn kleine vriendje) zouden zich echt doodvreten, er is ook veel te veel voor hun twee.
Op (uitloop)stal s'winters krijgen ze 5x per dag een flinke pluk voordroog, dus ik denk dat ze uiteindelijk meer ruwvoer krijgen dan het gemiddelde paard.
Niet qua krachtvoer, maar ik ben ook niet van mening dat dat een noodzakelijk rantsoen is voor een paard.
Maar met gras ben ik erg voorzichtig, omdat ik het idee heb dat Fuego wel gevoelig is voor fructaan.
Maar dit werkt ook in de praktijk het beste, hij wordt minder dik en dat is de bedoeling!
Ik vind het zelf ook belachelijk hoe weinig ruwvoer paarden krijgen, vooral dan in de winter, sommige staan de hele dag op een paddock zonder eten, krijgen alleen smorgens en s'avonds wat..veulll te weinig.
Met gras ligt dat trouwens wel anders, daar eten ze tóch de hele dag door, dus hun maag is nooit leeg.

Bren, wat een leukerds! <3
En goed dat je ze op dansles hebt gedaan! :D

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:38

sommigen worden heel snel dik en de ander is heel mager, net als bij mensen. ik ken een arabier waarbij je zn ribben kunt tellen maar die krijgt 2 keer per dag ruwvoer, staat op gras en volgens mij krijgt hij ook een beetje krachtvoer.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:08

Mijn merrie komt al aan als ze aan gras ruikt. We trainen gewoon, maar toch...
Ze krijgt momenteel 3x per dag wat granen als ze op stal staat en niet teveel kuil. Ik heb het idee dat ze een tekort krijgt aan vitamine E, dus nu ook maar een suplementje erbij.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:08

Montoyo eet zelfs bijna niet van zijn kuil als hij een paar uur op de wei heeft gestaan.
En had altijd gedacht dat het een vreetmonster was :+

Ik zie ook vaak om me heen dat paarden over gevoerd worden.
We hebben wel arabieren en die kunnen prima op weing voer grote prestaties leveren.

Mo krijgt nu 2 kilo brok verdeeld.
Ik geef hem 1 schep slobber maar ik switch terug naar mais.
Juist omdat hij dus nu best wat energie haal uit de slobber.

Mirka krijgt 2 x een handje.
Zij lijkt alsof ze een tweeling draagt :+

Beide krijgen 2 x per dag een grote hoop kuil, Mirka wel wat minder.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:19

Aladin krijgt 2 kilo biks per dag met wat olie erdoorheen, en natuurlijk ruwvoer (kuil/voordroog) en soms lekker ff een paar uurtjes op het gras. een appeltje of worteltje als ie hard gewerkt heeft. niks raars dus. en daarnaast wordt aladin ook gewoon bijna elke dag bereden of gelongeerd/wandelen...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:29

Dat valt inderdaad mee.
Ik heb es op een stal gestaan dat paard ca 3 a 4 kilo in totaal aan krachtvoer.
En dan vonden ze het raar dat zo paard ging stuiteren :+

En die persoon zei toen eens tegen mij: die van jou krijgen weinig.
Ik zei ook voor de grap: ja inderdaad en nog stuiteren ze zo nu en dan met mij door de baan en ze zijn mooi op lichaams gewicht.

Grappige was dat diezelfde persoon er dan suplementen er bij gaf zodat hij rustiger was _O-
En om nou te zeggen dat het een sportpaard was :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:13

tag kreeg op den duur 12(!!!) scheppen voer op de dag, granenmix, brok, muesli en hele mais. Daarnaast een emmer luzerne of droog gras van pavo en onbeperkt goed hooi en voordroog...En nog was die graten mager Pony kreeg toen twee keer per dag een kwart schepje brok.

Arabieren hebben ze verrekte weinig nodig als ze vol op ruwvoer staan. Pony toen ze op haar best was kreeg ze twee keer een handje per dag en onbeperkt goed hooi. Zag er prachtig uit toen en super in d'r spieren. Heel paard gebonden maar zodra ik ze dat ze zwaarder worden is krachtvoer het eerste wat eraf gaat. Zit ook zoveel rommel in brok waardoor ze ook alleen maar vetter worden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:34

Woogy schreef:
tag kreeg op den duur 12(!!!) scheppen voer op de dag, granenmix, brok, muesli en hele mais. Daarnaast een emmer luzerne of droog gras van pavo en onbeperkt goed hooi en voordroog...En nog was die graten mager Pony kreeg toen twee keer per dag een kwart schepje brok.

Arabieren hebben ze verrekte weinig nodig als ze vol op ruwvoer staan. Pony toen ze op haar best was kreeg ze twee keer een handje per dag en onbeperkt goed hooi. Zag er prachtig uit toen en super in d'r spieren. Heel paard gebonden maar zodra ik ze dat ze zwaarder worden is krachtvoer het eerste wat eraf gaat. Zit ook zoveel rommel in brok waardoor ze ook alleen maar vetter worden.

Dat doe ik ook
Het 1e wat ik omhoog gooide om hem voller te krijgen was het kuil:)
Gelukkig was dat geen probleem, voordeel is dat hun ook paarden hebben voor de keuring.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:09

Fuego doet het al jaren goed met een vitamine supplement en genoeg ruwvoer, daar ga ik echt geen tig scheppen brok ingooien, ben trouwens nooit een groot fan van gewone biks geweest, dan voerde ik liever wat lucerne en granen bij maar dat heeft Fuego echt niet nodig.
Hihi, ik zie het al voor me, 12 kilo brok aan Fuego, ik denk niet eens dat hij het opkrijgt, whaha!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:17

MirandaFuego schreef:
Fuego doet het al jaren goed met een vitamine supplement en genoeg ruwvoer, daar ga ik echt geen tig scheppen brok ingooien, ben trouwens nooit een groot fan van gewone biks geweest, dan voerde ik liever wat lucerne en granen bij maar dat heeft Fuego echt niet nodig.
Hihi, ik zie het al voor me, 12 kilo brok aan Fuego, ik denk niet eens dat hij het opkrijgt, whaha!

Ik merk dat veel paarden van krach voer over het algmeen zo op zijn bezeten.
De reacties zijn vaak veel heftiger dan als ze kuil geven.