[HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard, deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:54

hmmmm iets over naar Groningen verhuizen enzo...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:14

Woogy schreef:
Katja, bak prinsesje :) Een kennis van mij heeft Heel Holland Bakt gewonnen dit seizoen, echt super leuk, moet de laatste aflevering nog terug kijken maar eerlijk gezegd kijkt het wel veel lekkerder wetende dat hij wint :)

Spannend Jaleesa :D

Ah die met die baard? Die maakte echt te gekke dingen ja! Toevallig gisteren en nog paar keer gezien.
Maar Katja jij bent dus ook zon bakprinsesje? Yum yum! :9

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:15

Volgende keer als er een treffen is verwachten we wel dat je creaties meeneemt Kat >;) ....Heb trek gekregen joh! :D

Ja die met die baard ja, heeft twee jaar terug voor mij Cupcakes gemaakt voor m'n verjaardag, super super soeper lekker :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:00

Katja doet de opleiding tot brood en banketbakker Yildiz :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:12

Pfff .___. Terug van Mish, de hoefsmid is net geweest. Die heeft alleen maar de voorbenen kunnen doen, want Mish was compleet over de zeik. Hij wilde niet verder gaan om haar geen nare ervaring te geven (wat ik helemaal prijs hoor, daar niet van), maar pff, balen dat het zo ging...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:16

set_elkol schreef:
Katja doet de opleiding tot brood en banketbakker Yildiz :j

Aha! :)* Nou idd, wanneer is dat volgende samenzijn? :D :9 :9 :9
Lucky Lisa zon goede bakkert in de vriendenkring! Als lekkerbek ben ik daar dus zwaar jaloers op he! :Y)

Oh Eline, wat onwijs k*t! Dat is vorige keer dus echt helemaal niet goed gegaan zo te horen? Wat balen zeg. Maar wel fijn als jullie goed hebben kunnen afsluiten? Of was ze daar te veel van over de mik?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:22

Wat k u t zeg Eline pff. Ze heeft echt een traumaatje opgelopen?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:29

Nou ja, sowieso is ze sinds ze op haar nieuwe stal staat natuurlijk nog niet zo vaak uit de wei geweest, en dus ook niet zo veel gewend. Desiree heeft d'r pootje gebroken en daardoor kunnen we niet echt makkelijk met haar gaan wandelen (we gaan altijd samen naar paard). Ze staat in de allerachterste wei (lees: het is echt een pad van 300 meter ofzo), dus het is nogal een eind langs andere weides met paarden tot ze überhaupt op het erf was. Alle paarden gingen uiteraard langs de draad galopperen en bokken enzo, dus ze had al flink de staart over de rug en snuifsnuif, stuiterstuiter...

Toen kwamen we het erf op en toen kwam de erfhond blaffend op ons af, en da's echt een heel opdringerig beest. Mish vindt 'm eng, en hij zat echt naar d'r benen te happen en ik kreeg 'm maar niet weg. Dus tegen die tijd had ze het al weer helemaal gehad :') vond ze echt niet grappig, was al nogal over de zeik en toen was de smid er nog niet eens.

En naja, toen dus meegenomen naar de poetsplaats, die ze ook nog nooit eerder gezien had, waar in een keer een vreemde vent haar komt bekappen. Hij pakte het super aan hoor, ik vind hem een topsmid, maar ze was gewoon helemaal ongerust en over de rooie daar. Niet specifiek door hem, denk ik, maar wel van de hele situatie. Ik denk dat het een beetje overweldigend voor haar was, na al dat gedoe ook nog bekapt worden. Ze kon wel heel veel steun bij me vinden, maar af en toe draaide ze echt haar ogen weg en begon ze helemaal paniekerig te trappen en doen. Nadat hij de voorbenen had gedaan (die waren ook het hardst nodig), zei hij van "ik vind het mooi geweest voor haar. Ik denk dat het beter voor haar is als je haar nu lekker terugzet, en dan pakken we haar achterbenen wel een ander keertje mee." Ook om te zorgen dat zij geen slechte ervaring zou krijgen, om haar niet verder te pushen dan ze hebben kon. Kon ik me heel goed in vinden, vind het heel netjes van hem. Wel jammer dat het zo liep.

Ik vraag me ook een beetje af of ik toch niet de verkeerde stal voor haar uit heb gezocht. Het is allemaal zo groot en veel voor haar (veel paarden, lang pad, grote stallen, die hond, veel nieuws, gewoon heel veel te behappen voor zo'n ding als zij), en het is zo ver dat ik niet regelmatig met haar kan oefenen. Vraag me af of ze op een klein stalletje niet veel beter op haar plek zou zijn.
De wei is echt haar domein, daar kan je alles met haar doen en is ze helemaal op haar gemak, maar zodra je haar eruit haalt...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:38

Misschien is kleinschalige stalling vooral voor jou ook makkelijker Eline, kan je toch veel lekkerder met haar aan de slag? wel lastig en vervelend hoor.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:42

Verstandig van de smid, fijn!
Tja, ik weet niet Eline, das voor elk paard en elke eigenaar anders. Voel jij je er prettig?
Weet wel dat veel oefenen een boel verschil maakt. Als ze, ff gechargeerd, nooit uit de wei komt, dan is alles in 1 keer natuurlijk onwijs overdonderend voor zon guppie. Maar stap voor stap valt het denk ik best mee: uit de wei op en neer, dan wennen aan opdringerige hond, dan een keertje de poetsplaats, etc, etc. Maar ik weet natuurlijk niet of je daar de tijd en mogelijkheden toe hebt?
Met Zaartje doe ik het nu ook 1 of 2 keer per week, ff aanbinden, poetsen, hoefjes, klein beetje werk (ho en voetjes goed neerzetten).
Jazzy kende ook niet veel en alles was too much voor dr (en wij staan echt super kleinschalig met de merries). Bij haar werkt het consequent laten denken heel goed. Dus wat ik ook doe, steeds vraag ik dat ze blijft nadenken (hindquarter yield) zodat ze geen tijd heeft om te paniekeren.
Maar ieder zn eigen manier natuurlijk ;)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:50

Ah eline, mish heeft dus wel een lichtelijk trauma opgelopen, wat er ook gebeurd is? Balen zeg..

Balen ook dat je twijfelt over de stal. Ik ben van mening dat het toch iets is om aan te gaan wennen, al die dingen van buiten de wei. Maar als je gevoel zegt dat het niet fijn is, kun je beter verder kijken. Aan de andere kant is een verhuizing misschien wel stressvoller.

Even egopost. Ik vond geisha gister met een wond op haar rechter voorbeen bovenaan. Het leek alsof die er al ff zat want was al aan het helen geweest. Zaterdag zat ie er echt nog niet.. Best balen want haar pootje was behoorlijk dik en de wond diep. Heb het gekoeld, gespoeld met vacl (als k het goed heb?) En honingzalf op gedaan. Vandaag was het echter nog dikker en leek het wat ontstoken. Ze liep niet kreupel dus heb toch even gelongeerd aan het halster. Ze was super vrolijk en lekker voorwaarts :'). Na 20 min. Zag ik het wondvocht eruit lopen dus is opzich wel goed. Toch even staleigenaar laten kijken en geprobeerd het vocht er wat uit te drukken maar dat vond ze natuurlijk verschrikkelijk. Ze heeft er echt pijn aan.. :(

Wilde de DA bellen maar gelukkig sta ik op een topstal en had instructrice nog metacam liggen en een stalgenootje AB voor een dag of 5. Heb het gegeven, 15 min gekoeld, betadineoplossing gebruikt en toen gedroogd en weer honingzalf er op. Arme merrie. Wat een pech hebben we..

Buiten dat zie ik een grote verandering in haar lichaam. Ze ziet er eigenlijk heel goed uit! Ze komt aan van de SP en is lekker wakker. Ze word voller en haar buik minder. Spieren komen er echt op :j.
Morgen een week 8 foto! ;) .
Heb wel een filmpje zo!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:53

wat een pech Kel, ik zag de foto al op fb. ben benieuwd naar de foto morgen :j en filmpje natuurlijk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:06

Balen zeg eline! Maar zoals je het omschrijft was het denk ik wel heel erg veel voor haar. Was het geen optie om haar gewoon in de wei te bekappen? Ik had nas na de verhuizing bewust vrij laat weer laten doen omdat zij ook heel moeilijk kan doen over bekappen en op een nieuwe plek vond ik het te veel gevraagd. Maar goed, die stond niet zo lang op dr voeten als Mish. Zou idd toch gewoon meer gaan oefenen want het zijn wel allemaal dingen waar ze aan zal moeten wennen.

Stond destijds met biscuit op dezelfde stal als nu en achteraf is dat geweldig geweest. Was ook zo enorm groot maar juist daardoor kon ik hem stapje voor stapje aan heel erg veel laten wennen in een veilige omgeving. Vond het later met umoyax echt een handicap om zo kleinschalig te staan. Wat dat betreft juist alleen maar een voordeel om op een grote stal te staan met een jong paard! Maar als het te ver weg is is dat wel echt lastig en misschien beter om wat dichterbij te gaan kijken :)

Balen zeg Kelly!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:10

Ik ga d'r ook niet halsoverkop verhuizen hoor ;) Voorlopig staat ze hier prima. Het is voor haar namelijk gewoon een superfijne plek daar in die wei. Ze is er echt wel op haar plek, maar om er echt met haar bezig te gaan is het best onhandig. Het grootste probleem is voornamelijk dat ze zo ver van me weg staat dat het niet zo makkelijk is om vaker dan 1 (à 2) keer per week te gaan, en dat ze verder niet in handen komt (bij de vorige stal wel dagelijks). Voordat ze een beetje aan alles gewend is, duurt het dus nog wel even. Uiteraard gaan we oefenen met alles hoor :) maar als ze überhaupt maar 1x per week uit de wei komt zal het nog wel een hele poos allemaal spannend blijven voor d'r. Nou ja, komt vast wel goed met de tijd :) Gewoon rustig oefenen. Het ging nu ook al weer stukken beter dan de eerste keren.

Amy, de hoefsmid wilde niet in de wei bekappen omdat er andere paarden bij stonden. Heb ik wel naar geïnformeerd hoor, maar dat zag hij echt niet zitten.

Wat verschrikkelijk balen zeg van die wond ;( Heel veel succes daarmee. Fijn dat ze aankomt! Ik ben superbenieuwd naar de foto!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:19

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:23

Kat ik vind je mango/bosvrucht/yoghurttaart er lekker uitzien hoor. Hoeveel gelatineblaadjes heb je erin gedaan? Of heb je taartina gebruikt? Heb eens een soort gelijke taart gezien en daar zaten wel 12 gelatine blaadjes in.
En zal ik bij t volgende treffen dan een taart van mijn mams meenemen, die zijn ook gruwelijk. Zal kijken of ik zo een foto kan uploaden.

Eline, zo te horen heb je echt een hele fijne smid. Fijn dat die rekening houd met Mish en wat ze kan hebben. Denk net als de rest hier dat als je der stapje voor stapje laat wennen aan de "Grote boze wereld" buiten haar wei dat het de volgende keer al een heel stuk beter gaat. In haar wei gaat t immers wel goed ;) Maar als je je niet op je plek voelt daar of je vind je paard daar niet op haar plek dan ga je toch gewoon verhuizen, zat stallen rondom Hengelo.

Kel, wat een pech met die gekke merrie van je. Wel super dat ze lichamelijk in goede zin begint te veranderen, ben benieuwd naar je filmpje en je foto :)

Ik wou zelf ook nog wat zeggen, maar ik weet t ff niet meer :+

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:24

gelatine, in totaal 6 blaadjes. Ik heb afgelopen vrijdag ook meegeholpen aan een bruidstaart, dat vond ik wel spannend :+

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:28

Oow dat valt reuze mee en een bruidstaart, wauw <3
Hebbie foto?? :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:29

nee geen foto :) was op stage, ik had verder alleen helpen versieren hoor.

dit is de banketbakker waar ik dit jaar leerling ben:

https://www.jullensgroningen.com/

de bruidstaart waar ik aan meehielp was net als deze maar dan zonder de rozen:

Afbeelding

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:32

Oow dat is leuk met die prikkedingen, omg ik ga niet meer zulke dingen kijken. Heb ook al 3 hele toffe jurken gezien :+

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:07

:')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:10

die loopt als een trein! valt me wel vaak aan haar op dat ze zo glimt. heeft ze geen wintervacht-ontwikkeling nog trouwens? of uberhaupt niet zoveel.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:12

Jahaaa, ze ziet er echt heel veel beter uit hoor Kel! Ik ziet gevulde billetjes! :j *\o/*
Eindelijk meis, je geduldig wachten, zorgen en inspanningen worden beloond! <3

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:13

Ziet er goed uit toch, ik meen verschil te zien en das heel wat want ik heb een nieuwe bril nodig :+
Maar wat is dat ding om der hals??

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:16

dat dakje op haar reet verdwijnt een beetje :j :D

jaleesa band is voor het voersysteem