arabieren in de wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TanikaDiddan

Re: arabieren in de wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:19

Dat heb ik ook altijd. Lightning (mijn arabiertje) wil nooit netjes lopen in de proef dus heb ook nog geen wp :( springen en cross gaat altijd veel beter! Loopt jou paardje thuis wel aan de teugel enzo? Een erg leuke arabier trouwens! Doe je ook mee aan de sgw in elst dit weekend?

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:45

Dank je! Thuis loopt hij wel aan teugel, maar ook niet heel makkelijk.

Ik wil wel graag, maar ik heb geen auto met trekhaak + een trailer ;(

Hoevaak rijden jullie wedstrijden met je arabiertje?

TanikaDiddan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:41

Oh okee. Dat is jammer!
Ik 1 keer per maand als het lukt en dan zoveel mogelijk SGW onderling. Heb gelukkig een hele lieve vader die me altijd wil brengen :)

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:39

Ik ga vanaf het voorjaar denk ik weer starten, en dan halen we hopelijk lekker snel onze puntjes zodat we naar het m2 mogen :D

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:27

Wel stil hier :)
Ik had vorige week zondag gestart. De eerste wedstrijd na mijn vakantie (en sinds voorjaar niet meer gestart door blessures) en we hadden absoluut niets voor elkaar :+... De wedstrijd was puur bedoeld voor mij om weer in te komen. Helaas had ik ook nog verzuimd om mijn proefjes te oefenen of laat staan door te nemen :n. Had het ook nog voor elkaar gekregen om in de eerste proef de andere kant op te rijden en nog een aantal andere slordigheidsfoutjes. Gelukkig heeft mn paardje mij door de tweede proef heen gesleept en een wp behaald. Nu ik weer gemotiveerd ben, doe ik het de volgende keer helemaal anders en zal ik voorbereid de wedstrijd ingaan :D.

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:12

Ik ga over 2 weken mijn paard laten masseren door Luc Salfischberger, hij is een Happy Athlete masseur, iemand hier bekend mee?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:08

wel met een happy athlete masseur en heb ik positieve ervaring mee!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:35

Youko: wat zonde zeg! Maar wat een toppaard dat ze jou toch nog een wp bezorgt in de 2e proef! Volgende x zelf ook goed voorbereid zijn, dan komt het vast helemaal goed :D

@Saskia; daar heb ik geen ervaring mee, maar ik ben erg benieuwd. Laat je horen wat jou ervaring was?

Ik heb zondag mijn startkaart voor Cuba aangevraagd! Per 1 januari 2013 gaan we in de L2 starten :D
Binnenkort gaat hij eerst aan de Bach Bloesem therapie, ben benieuwd wat daar uit gaat komen en welk effect het op hem gaat hebben :)

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:00

Ja, het is echt zonde, tica heeft 't super gedaan, maar het vrouwtje deed het niet zo goed. Maar, er staan in november en december weer wedstrijden gepland :j.

Wat leuk dat je met Cuba gaat starten. Is altijd weer spannend!
Succes met de Bach Bloesem therapie. Waar is het trouwens voor als ik dat mag vragen? :+

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:21

Oh dat mag je best vragen hoor :)
Bij "stress" is hij een wever, toen hij net bij ons op stal kwam had hij hier veel last van, nieuwe omgeving, nieuwe paarden, nieuwe baasjes etc. Na verloop van tijd werd dat een stuk beter, hij weeft normaal gesproken eigenlijk niet, totdat er 'iets' veranderd op stal. Dit iets kan van alles zijn:
* Paarden in een andere volgorde naar binnen/buiten
* Paard in een andere box, hoeft niet eens een paard bij hem in de buurt te zijn
* Vreemde/onbekende mensen op stal
* Prullenbak die op een andere plek staat

Deze dingen leiden niet altijd tot weven, maar hij wordt er wel extreem onrustig van. Over het algemeen staan de paarden bij ons van 's ochtends een uurtje of 9 tot 's avonds tussen 5 en 10 buiten. Maar op de tijden dat hij binnen staat, kan hij dus erg snel onrustig worden.
Opzich hebben we er zelf geen last van, en aan de andere paarden merken we ook niks, maar het lijkt me voor hemzelf zo vervelend.
Toevallig heeft iemand op onze stal een opleiding Bach Bloesem gedaan, en die wil wel eens kijken wat ze voor hem kan betekenen.

loesverlouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:25

Ik heb ook een halfbloed Arabier , ze is wel schrikachtig maar we gaan 25 november ons eerste dressuur wedstrijd rijden en 11 oefenspringen , ben benieuwd.......het gaat wel steeds beter !

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:29

Ben momenteel bezig met een passend dressuurzadel, EINDELIJK, met behulp van een zadelmaker. Als ik deze heb, gaan we ook weer heel hard aan het werk. Nu even rustig aan omdat ik weer boomloos moet rijden, maar als we weer kunnen trainen gaan we voor de dressuur om te beginnen en dan vervolgens de endurance in. Ik heb er erg veel zin in!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:56

Baabiiveeraa, dat is ook apart. Hopelijk slaat het positief aan bij Cuba :j. Ben benieuwd!

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:30

@Jolindaa; wat voor zadel wordt het? Ik heb zelf sindskort een Ideal, nou echt, Ideaal dat zadel! Ligt op al onze arabs goed :D

@Youko; ik hoop het ook! Vooral voor Cuub zou het fijn zijn, zoveel onrust in je lijf kan nooit prettig zijn :)

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:48

Is dat Cuba van moninqe? Het zou inderdaad fijn zijn als het hellpt het is echt niet leuk om in de weg te zitten met je zelf zeg maar.

saskia1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:50

@cindybijl: Dus je heb er veel aan gehad? Die van mij is erg strak in zijn lijf en ik hoop dat Luc hem wat losser zal krijgen, het enige wat ik wel een beetje eng vind is dat ze er erg heftig op kunnen reageren. Maar ja dat betekend juist dat ze ergens last van hebben.

Wie had jou paard gedaan?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:52

Het was inderdaad Cuba van Monique, inmiddels is hij al ruim een jaar van ons :)

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:30

Ahh dus toch :D fijn dat hij bij jullie een goed plekje heeft gevonden het is altijd een paard geweest met een gevoelig karakter .

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:06

Klopt, dat wisten we toen we hem kochten en opzich is dat ook geen enkel probleem, het heeft zelfs zo zijn voordelen, want hij is bijvoorbeeld ontzettend meedenkend! Op Pirouette na heb ik nog nooit een paard gehad wat zo fijn meedenkt, en als je dan bedenkt dat Pip en ik jarenlang helemaal op elkaar in zijn gespeeld en ik Cuba pas sinds de zomer rijd, is dat best snel!

Vind het alleen voor het dier niet fijn als hij zo in de knoop zit, vandaar de BachBloesem! Monique vertelde net dat Cuba dat na zijn trailerongeluk ook heeft gehad en er erg goed op reageerde, dus ik ben benieuwd :D

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 12:51

TanikaDiddan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:38

Hallo , ik ben een paar weken geleden gestart bij de SGW in Elst. Dat ginge helemaal super! We hadden 1 weigering in de cross en een balkje bij het springen. De dressuur ging niet heel goed maar uiteindelijk zijn Lightning en ik als 3e geeindigt bij het totaal. Dus ik mag trots zijn ;)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:01

TanikaDiddan schreef:
Hallo , ik ben een paar weken geleden gestart bij de SGW in Elst. Dat ginge helemaal super! We hadden 1 weigering in de cross en een balkje bij het springen. De dressuur ging niet heel goed maar uiteindelijk zijn Lightning en ik als 3e geeindigt bij het totaal. Dus ik mag trots zijn ;)

Goed gedaan hoor! Bij wat voor sprong had je een weigering?

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:29

Wow het is even rustig geweest op dit topic, maar ik ga volgend jaar starten (dressuur en daarna springen), maar als 21 jarige moet ik met mijn arabier bij de paarden starten.

Zijn er meer mensen die bij de paarden rijden (Springen / SGW) en hebben jullie misschien goede tips om de sprongen met een E-pony op paard niveau te trainen?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:23

Goedzo Tannika! Gefeliciteerd!

@Tess; Het grootste verschil bij de paarden zijn de afstanden. Je moet dus goed oefenen om je paard te laten schakelen in grote van de galopsprong. Waar een paard +- 2 galopsprongen doet, zal jouw paard en misschien 2,5 nodig hebben. 2,5 Is niet fijn, dus je moet je paard of groter laten galopperen (2 galopsprongen) of kleiner (3 galopsprongen). En dit moet je het hele parcours lang, per hindernis kunnen inschatten. Als jouw paard van zichzelf een makkelijke galop heeft en voldoende inzicht in het springen, is dit makkelijker dan een paard met een moeilijke galop en geen inzicht :)

Ik heb zelf nooit wedstrijden gesprongen tussen de paarden, maar wel lessen mee gereden en met de Orun-cursussen deden er ook wat kleinere paardjes mee, en mijn eigen arabier als ik moest rijden.
In het parcours moet je er dus harder voor werken (galop beter kunnen controleren) maar in de barage heb je vaak een voordeel, omdat arabieren kleiner, sneller en makkelijker wendbaar zijn :j

TanikaDiddan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:59

Dank je wel @babiiveeraa

@tessJS dank je! Eigenlijk bij een vrij makkelijke sprong. Hij was van hout met van die oranje wortel zakken. Maar aangezien Lightning nogal druk was rende hij erlangs :( hij wordt altijd heel druk van spanning en plezier en omdat hij nu weet wat de bedoeling is. Dat is een voordeel want hij springt er makkelijker door maar in dit soort gevallen een nadeel.