Wat vinden jullie nou van zo'n Arabier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeM

Re: Wat vinden jullie nou van zo'n Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:59

Niets mooier dan een arabier, dat vind ik ook.
Maar er zijn nogal wat verschillende types.
Magnum's Psyche is zeker niet mijn type. Ik vind het over het algemeen vreselijke foto's, idd een karikatuur van wat een arabier imo mooi maakt. Maar vergelijk de geposeerde, gepolijste, wellicht 'ver-amerikaniseerde' foto's met de foto's van shows en zie het verschil. Maw, ik denk dat er nogal getruct is met die foto's.
En die schimmel, tsja, daar zal iedereen toch wel een zelfde mening over hebben...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:04

Faas schreef:
Ik ben het overigens verder 100% met jouw reactie eens Bashuk. Niets mooiers dan een arabier. Alleen een arab kan je doen zweven, je bijzonder doen voelen, je meenemen naar waar je maar wilt. Je doordringen met zijn prachtige ogen, zijn heerlijke karakter. Een vriend voor het leven. Dat is de arab

Ik heb er niets tegen dat mensen gek zijn van arabieren, maar ook mijn pony 'kan je doen zweven, je bijzonder doen voelen, je meenemen naar waar je maar wilt. Je doordringen met zijn prachtige ogen, zijn heerlijke karakter. Een vriend voor het leven.'
Voor mij zelf nog meer dan met een arab, want op een arab zit ik absoluut niet lekker, omdat het mijn type paard gewoon niet is. Qua karakter kan je er niet veel van zeggen want er zijn ook zat arabieren die ook net als mijn pony, erg intiligent, werkwillig, nuchter zijn, en voor je door het vuur gaan mits je een band met ze hebt.
Voor mij is een arabier gewoon net als elk ander ras, als ik er ooit een tegen aanloop waar er de 'klik' mee is neem ik hem gelijk mee, dat is het enige wat voor mij uitmaakt, maar qua uiterlijk heb ik liever een mooie grote ronde (gespierde) pony, met een eigenwijs pony hoofdje en kleine ondeugende oortjes, korte rug, vierkante bouw, en manen in overvloed.

Dus ik vindt het leuk voor je als voor jou het perfecte ras een arab is, maar voor heel veel andere is dat het gewoon niet.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:25

Toydoll: je hoort mij ook nergens zeggen dat de arabier voor IEDEREEN Het ras is of zou moeten zijn. Integendeel: een ieder is daar gelukkig vrij in.

Wel vind ik dat een arabier gewoon heel veel toevoegd. Er zijn diverse voorbeelden te noemen van het verschil met een arab en een ander ras. Een arab gaat gewoon verder of je dat nu wilt of niet. DAarmee doe ik helemaal niet af aan andere rassen. Ik heb tenslotte zelf ook een Welsh en een Paintaloossa staan. Beiden geen arab maar er zijn heel duidelijk verschillen te merken. Zo zal mijn arab het nooit en te nimmer tolereren wanneer ik hem oneerlijk behandel. Hij is in staat me een week niet te bekijken. Dat is niet specifiek mijn arab maar arabs algemeen. Ik kan het niet uitleggen maar in ieder geval, mijn twee anderen denken eens een keer 'ach, die heeft haar bui niet'. Dat hoef ik beslist niet van de arab te verwachten. Daar zou ik bijna op mijn knieën moeten voor vergiffenis.

Wel, ik zet het allemaal wat extreem neer natuurlijk maar er zijn gewoon verschillen. Noem het discriminatie, noem het belachelijk maar zo is hoe ik het voel en ik denk vele arabliefhebbers met mij. Arabliefde gaat heel erg diep. Dat is spiritueel. Dat merk ik niet met mijn andere paarden en de vele paarden die ik in het verleden in handen gehad heb. Ondanks dat ik zielsveel van mijn andere twee ook houdt, de liefde voor mijn arab gaat verder, dieper.

Nou ja, moraal van het verhaal is dat ik het beroerd uitleg . Excuses daarvoor. Ik heb niet andere rassen willen beledigen, nogmaals ik heb ze zelf. Maar ik ben beslist 100% overtuigd van het verschil.

SharifYoffry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:32

Faas schreef:
Zo zal mijn arab het nooit en te nimmer tolereren wanneer ik hem oneerlijk behandel. Hij is in staat me een week niet te bekijken. Dat is niet specifiek mijn arab maar arabs algemeen. Ik kan het niet uitleggen maar in ieder geval, mijn twee anderen denken eens een keer 'ach, die heeft haar bui niet'. Dat hoef ik beslist niet van de arab te verwachten. Daar zou ik bijna op mijn knieën moeten voor vergiffenis.

Wel, ik zet het allemaal wat extreem neer natuurlijk maar er zijn gewoon verschillen. Noem het discriminatie, noem het belachelijk maar zo is hoe ik het voel en ik denk vele arabliefhebbers met mij. Arabliefde gaat heel erg diep. Dat is spiritueel.

Ben het helemaal met je eens _/-o_

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:55

arabs zijn gewoon paarden met een net wat afwijkend karakter.
volbloeds zijn prachtig, in mijn ogen meer voor de show dan voor de sport
dan heb ik toch liever een mooie halbloed

Afbeelding

veel mensen noemen volbloeds barbiepaarden. ik heb serieus mijn oude barbiepaard incl. roze ijzers opgezocht en die toont toch echt allerlei lichaamsvormen van een arabier best grappig

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:14

Ik vind niet alle Arabieren en Volbloeden barbie-paarden ofzo. Maar het moet niet allemaal zo overdreven zijn. Er zijn Arabieren en andere Volbloeden die ik heel mooi vind, er zijn er waar ik gewoon bij denk van "iewl", zoals bij die vos en die schimmel in dit topic.
Ik vind het een beetje overdreven zoals er hier over Arabieren gepraat word, alsof alleen een Arabier een soort van X-factor heeft. Dat vind ik onzin, dat geld voor elk ras, het is maar net waar je voorkeur vooruit gaat, en met welk ras je iets speciaals hebt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:35

Faas schreef:
Toydoll: je hoort mij ook nergens zeggen dat de arabier voor IEDEREEN Het ras is of zou moeten zijn. Integendeel: een ieder is daar gelukkig vrij in.

Ja dat snap ik, ik leg het ook beroerd uit haha.

Ik bedoelde meer, dat wat jij nu dus beschrijft bij arabieren, dat heb ik nou precies met mijn connemara(s). Dat het dus niet iets is wat alleen bij een arab voor komt, maar ook bij andere rassen (en nee, in mijn pony(s) zit absoluut geen vleugje arabier :p)!
(heb het meervoud tussen haakjes omdat er maar 1 echt van mij is, de rest heb ik bijgereden/verzorgt)

Tuurlijk snap ik wel hoe jij voelt over een arabier, dat is namelijk precies wat ik voel bij een connemara, gelukkig hebben we allemaal een andere smaak, anders zou het wel heeeeel eentonig worden toch?

I_love_noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:43

Magnum psyche vind ik ook niet mooi maar ik ben gek van arabieren *en dan vooral van de onze *. Maar om hem nou gelijk lelijk en belachelijk te noemen, hij is plastisch geopereerd, wat dus echt te ver gaat vind ik, LOGISCh dat hij er zo uitziet. Ik heb ok zeker lelijkere paarden gezien. Ik denk dat als er niet mee gekloot zou zijn, Magnum Psyche een superpaard zou zijn!
Mja, Arabiertjes Rule

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:45

I_love_noor schreef:
Magnum psyche vind ik ook niet mooi maar ik ben gek van arabieren *en dan vooral van de onze *. Maar om hem nou gelijk lelijk en belachelijk te noemen, hij is plastisch geopereerd, wat dus echt te ver gaat vind ik, LOGISCh dat hij er zo uitziet. Ik heb ok zeker lelijkere paarden gezien. Ik denk dat als er niet mee gekloot zou zijn, Magnum Psyche een superpaard zou zijn!
Mja, Arabiertjes Rule

Het is nooit bewezen dat hij geopereerd is volgens mij. Maar als dat zo is, dan zou dat echt belachelijk zijn! Het is een dier, laat het lekker in z'n waarde, net alsof dat paard er ook maar een donder omgeeft hoe hij eruit ziet.
Ik kan soms het fokgedrag van de mens niet uitstaan!

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:48

Ik vind een arabier wel een mooi ras,

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:51

Mijn mening: Ik vind een arabier niet echt mooi. Die nek en dat kleine kopie brr... Er zitten wel een paar tussen die er leuk uit zien maar de meesten...

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:53

Ieuw....ik ben barbie, ik ben barbie...
Nee, sorry...ik kan dit soort arabieren echt niet waarderen. Sowieso houd ik niet van dat "fijne". En dan dat ingesmeer met vaseline...yek!
Als ze wat breder zijn vind ik ze al gauw mooier...maar mijn type paard zal het nooit worden

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:56

sOmmige fOto's zijn een beetje raar maar over het algemeen zijn arabier (vind ik persoonlijk) toch wel heel erg mOoi!

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:09

ik vind arabieren echt prachtige paarden echt waaR
alleen dat schimmeltje vind ik een beetje overdreven... maar ik denk dat dat een bewerkte foto ofzo is
op het arabisch volbloed forum, staan deze foto's ook al

Shahim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:37

Toydoll schreef:
Die hengst vindt ik niet echt knap, het is net alsof ze hem in zijn groei hebben belemmert om zo'n extreme hoofdvorm te krijgen. Ook vindt ik zijn nek gewoon eng, en zijn achterhand is raar...
Maar hoe ze die arabieren dan ook neerzetten voor een foto, dat maakt ze ook niet echt knapper....
bijv deze:
Zijn rug lijn is helemaal recht, en zijn houding maakt dat niet beter:
Afbeelding

Even wat extra uitleg over de achterhand en rechte ruglijn. Ik ga niets zeggen over de hals

Achterhand: is helemaal in orde, zo hoort het te zijn bij een getraind paard, lange kroep, staart in het verlengde, moet plat zijn.
De rug moet korter zijn dan de achterhand en helemaal recht. Door paarden zo op te stellen kan je de rug recht trekken

Shahim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:48

lowara schreef:
Ik vind het net zo'n bulldog met die neus..
gadvert zeg, dit is er zo extreem ingefokt, dat kan niet anders!
een kleine dish is best mooi en chique, maar dit is het toppunt van inteelt, doorfokken en lelijkheid zoals het niet moet.
Afbeelding

Namuska is niet ingefokt.

Laat me even extra uitleggen:

de oorspronkelijke arabische volbloeden zijn zo goed als van de wereld verdwenen, wat wij nu zien is een europese versie van de arabische volbloed.
De paarden zijn zo'n 200 jaar geleden uit hun habitat (de Nedj) verdreven en verspreid over de wereld (europa: polen, egypte, Irak, Iran en Syrie). Hierdoor kon de beenmassa versterken en zijn we ook meer pigmentatie. Vroeger waren deze edele dieren iets kleiner, sterker en hadden geen witte vlekken op de neus, omdat dit gewoon verbrand en ze dit niet overleefden.
De paarden leefden in de tenten bij de bedoeiden, dus er was een heel sterke band tussen mens en paard, wat je vandaag nog heel sterk terug vindt in de karakter van de arabische volbloed, ze kennen vaak maar 1 meester.

Het hoofd: moet wigvormig zijn, ogen groot en op de rand geplaatst. Neusgaten staan op het hoofd, de neus moet tevens ook heel fijn zijn (zoals bij de zeepaardjes) --> volgens de oude regels van fok

Door de verschilende lijnen in de loop der jaren ontstaan zijn halzen in elke lijn anders.

Deze kenmerken hebben te maken met het type van de arabier.

Hopelijk hebben jullie hier

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:55

Arabieren vind ik op zich geen lelijke paarden,maar zelf hou ik niet zo van dat smalle. mag van mij iets steviger zijn.
de eerste foto vind ik net een kruising tussen een arab en een giraffe en de 2e ( die schimmel) vind ik net zo'n boloog vis.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:22

nou, de schimmel vind ik echt misvormd, kijk ook maar eens naar de mond die ziet er helemaal uitgezakt uit. En de neusgaten zitten helemaal bovenop net als een krokodil. Ik vind arabieren mooie paarden maar de schimmel vind ik geen voorbeeld voor het Arabisch Volbloed.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:28

ja inderdaad, en die kaak is veel te groot in vergelijking met dat uitgeholde hoofd

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 06:00

Shahim schreef:
Toydoll schreef:
Die hengst vindt ik niet echt knap, het is net alsof ze hem in zijn groei hebben belemmert om zo'n extreme hoofdvorm te krijgen. Ook vindt ik zijn nek gewoon eng, en zijn achterhand is raar...
Maar hoe ze die arabieren dan ook neerzetten voor een foto, dat maakt ze ook niet echt knapper....
bijv deze:
Zijn rug lijn is helemaal recht, en zijn houding maakt dat niet beter:
Afbeelding

Even wat extra uitleg over de achterhand en rechte ruglijn. Ik ga niets zeggen over de hals

Achterhand: is helemaal in orde, zo hoort het te zijn bij een getraind paard, lange kroep, staart in het verlengde, moet plat zijn.
De rug moet korter zijn dan de achterhand en helemaal recht. Door paarden zo op te stellen kan je de rug recht trekken

Ik zie nu ineens wat ik nou niet mooi vind aan hem. Als zijn hals niet zo lang was dan was alles veel meer in verhouding. Het is op zich een heel mooi dier maar die hals is niet in verhouding. Op de foto dan! Nu geloof ik niet dat vanuit deze angle de foto echt vertekend kan zijn.

Verder zie ik persoonlijk liever een wat glooiendere ruglijn. Maar ik weet niet of dat misschien ook een verschil tussen show/sport kan zijn hoor.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 06:05

Shahim schreef:

Namuska is niet ingefokt.

Laat me even extra uitleggen:

de oorspronkelijke arabische volbloeden zijn zo goed als van de wereld verdwenen, wat wij nu zien is een europese versie van de arabische volbloed.
De paarden zijn zo'n 200 jaar geleden uit hun habitat (de Nedj) verdreven en verspreid over de wereld (europa: polen, egypte, Irak, Iran en Syrie). Hierdoor kon de beenmassa versterken en zijn we ook meer pigmentatie. Vroeger waren deze edele dieren iets kleiner, sterker en hadden geen witte vlekken op de neus, omdat dit gewoon verbrand en ze dit niet overleefden.
De paarden leefden in de tenten bij de bedoeiden, dus er was een heel sterke band tussen mens en paard, wat je vandaag nog heel sterk terug vindt in de karakter van de arabische volbloed, ze kennen vaak maar 1 meester.

Het hoofd: moet wigvormig zijn, ogen groot en op de rand geplaatst. Neusgaten staan op het hoofd, de neus moet tevens ook heel fijn zijn (zoals bij de zeepaardjes) --> volgens de oude regels van fok

Door de verschilende lijnen in de loop der jaren ontstaan zijn halzen in elke lijn anders.

Deze kenmerken hebben te maken met het type van de arabier.

Hopelijk hebben jullie hier

Dank je voor de uitleg Shahim.

Hoe de oude regels precies zijn weet ik niet. Ik fok immers niet. Maar wat ik wel weet is dat wanneer je de oude foto's gaat bekijken, en dan bedoel ik ook echt oude foto's, kom je niet een dish zoals deze tegen. Zoals dit wordt ook tegengesproken door het land van herkomst (is mij verteld).

Ik kan het niet helpen maar bij mij blijft dat 'amerikaanse' in mij bovenkomen. Amerika houdt maar van een ding en dat is very extreme. Zoals dit. Dat is met honden, met katten, met paarden en nog veel meer zo. Om even voor de katten te spreken (waar ik dan verstand en ervaring mee heb), Amerikanen kijken niet naar gezond. Zoals ik dit plaatje ook niet gezond vindt. Want men zegt dat dit geen kwaad kan, toch wordt dit door medici tegengesproken. GOed, dat terzijde want nogmaals, ik heb daar geen verstand van. Maar ik weet wel dat dat gevoel mij bovenkomt.

Stel nou dat ik fokker zou zijn, dan zou ik beslist deze merrie niet in mijn fokprogramma willen hebben. Stel het wordt nog extremer. Je neemt niet alleen goede eigenschappen over maar hebt ook altijd het risico nog een stap verder te gaan.

Nou ja, dat zijn mijn gedachten hardop .

Shahim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:18

Namuska is het meest extreme voorbeeld.

Volgens mij heeft ze onderbeet, wat het een raar zicht maakt. 200 jaar geleden zag je niet de meest extreme dishes maar wel de fijne neusjes (die je nu bijna niet meer ziet) Door de fijne neus lijkt het hoofd meer gebroken en doordat de afstand tussen de ogen groot is en de ogen op de hoeken geplaatst zijn en heel expressief zijn.

Die merrie van wie je de foto ziet Namuska is zuiver russisch...

De amerikanen houden zich vooral bezig met pools-russische paarden, zoals Padron en Magnum psyche waarvan patron in nederland gefokt is...
Typisch bij de zuiver poolse en russische is dat het hoofd vaak minder gedeukt is (vooral vroeger, onze poolse merrie is zo recht als een glijbaan, en volledig amerikaans gefokt)

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:36

hoi,
er is niets ergs aan deze nek ze hebben gewoon een stuk manen eraf gehaald en dat moet bij een arabische hengst.dat is helemaal niet barbie-achtig want ik werk op een arabische volbloeden stoeterij en als je wilt mee doen aan shows moet je je paard zo mooi mogelijk maken en dit is een prachtig voorbeeld!

mvg,
Lisa

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:53

dit schimmeltje is niet misvormd!
mensen als je dit kan fokken verdien je heel veel geld!
dit is een voorbeeld van het echt type woestijn arabier!
de meeste fokkers zouden zich in alle bochten wringen om zo'n paardje in huis te krijgen!
dus stop a.u.b. met het kleineren van deze prachtige paardjes!
het zijn niet zoals de meeste paarden! als je van een arabier valt blijft hij bij jou staan tot je er weer op kan een gewoon paard schrikt en loopt weg en ziet wel waar het uitkomt!
daar kan ik me dus zo kwaad om maken dat vele mensen over deze paarden hun mening zeggen als ze geen idee hebben waarover ze het hebben!als je niets van de arabieren wereld weet zwijg dan a.u.b.

Raffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:55

Niemand kleineerd het arabische ras, maar mensen vinden dat er binnen de fokkerij wel grenzen getrokken moeten worden.
Bij deze of voor vele mensen (ook uit de arabische wereld) wel een grand overschreden.

Ikzelf heb geen arabier, maar ga erg veel om met mensen en hun arabiren en rij veel met hun lekker in de bossen. Ik ben ook zeer gecharmeerd van dit ras terwijl ik het tegenovergestelde heb. Een friese hengst...iets heel anders !
Maar toch hou ik heel erg van heel rastypische paarden. Nu is het ook zo dat arabieren inderdaad een leuk karakter hebben en dat ze ook echt ergens van over de zeik kunnen zijn.
Maar dat heb ik ook met mijn fries. Die heeft ook een superkarakter en die rent ook niet weg als ik eraf val etc etc. Dit hebben natuurlijk heel veel paarden !