Dat is waar, het groeit wel weer aan.. Maar dat duurt wel een tijdje.. Heb je een foto van die van jou? En waarom wil je ze er af?
iSofieee
Geplaatst: 21-06-11 19:45
Bij mijn paardje zijn ze nog allemaal afgeschoren geweest, omat hij bij zijn vorige eigenaars niet goed werd verzorgd en zijn manen waren kapot en zo, maar nu zijn ze al gegroeid. En ik denk dat ik ze die lengte ga houden, omadt ik wedstrijden ga beginnen rijden met 'm en dat is veel deftiger. Hier een foto:
Ik heb mijn paard ze manen toevallig vorige week afgeknipt! ze manen waren superlang en dik tot over ze schouder! maar ik was het helemaal zat je kan er niets mee ze moeten altijd maar vast anders gaat alles in de klit omdat ze zo lang zijn.. het enige wat ik heel mooi vond was een hengstenvlecht en dan deed ik m echt bovenop ze half met draad er nog doorheen zodat ie met geen mogelijkheid kan uitzakken. maar sinds ik ze manen heb afgeknipt zit ie zo lekker in ze vel! hij is de hele dag (beetje overdreven) met ze kop aan t schudden ahaha! hij vind het echt heerlijk! en ik heb ze manen bewaard, maar zwaar die dingen!! dat me arme schatje dat al die jaren heb moeten dragen!!!
Joscaa
Geplaatst: 07-07-11 10:31
Mijn knotjes:
Zijn maanlengte:
Knotjes kunnen mooier, maar meneer was wat ongeduldig en ging geregeld uit het niets hangen, dus vandaar dat ik ze snel af wilde hebben.
als ik jou was zou ik veel minder knotten maken.. dan krijg je grotere en dan komt de hals ook mooier uit! dat is verder persoonlijk hoor maar het is een tip;) ik probeer het op 5 te houden, alleen heeft die van mij hele dikke manen dus dat wil niet altijd lukken..
Mijn arab heeft zeker niet de langste manen, toch zou ik ze voor geen goud afknippen/trekken. A: het is een AV, B: onnatuurlijk, C: lelijk (vind ik) en D: mijn AVtje mag lekker de vliegjes/mugjes wegslaan met zijn manen, waar ze voor bedoeld zijn
Veel dikker lukt het mij (nog?) niet met zulke lange manen. Bij mijn vorige arabiertje (die witte is overigens echt geen volle arabier hoor ) deed ik er wel altijd minder en dan dikker.
Calimero_
Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-11 13:02
Toch gaan de manen van die van mij er over 2 weken af..
Ik heb alleen eerst nog 2 fotoshoots en daarna gaan ze eraf..
elmo1
Geplaatst: 07-07-11 13:09
eeuwig zonde! een AV hoort lange manen te hebben en alles wat daarbij hoort, tast haren mogen niet geschoren, oren niet uitgeschoren, dat is de ras standaard, een Fries ga je de manen ook niet van trekken Tevens mag een AV op officiële wedstrijden zelfs met loshangende manen voorgereden worden Het hoort erbij bij een AV
Wat 'hoort' is wat mensen zelf bedenken. Niet wat moet. Daarbij 'hoort' een sportpaard manen op hambreedte met knotten te hebben. Dan is de keuze of arabier of sportpaard.. ik ga toch geen shows ofo lopen dus kies ik voor het sportpaard. Eeuwig zonde vind ik ook wat overdreven. Jaartje bij laten groeien en ze zijn er weer.. het is niet dat het een keuze voor altijd is..
Je hoort ook niet op een paard te rijden als we het zo gaan opvatten. Doe lekker wat je zelf wilt joh.
elmo1
Geplaatst: 07-07-11 13:53
wat hoort is wat de ras standaard voor schrijft, of je je daar aan wil houden is een tweede je kiest vaak toch bewust voor een AV, misschien is dat bij jou anders gegaan dat kan maar de echte liefhebber gaat met een AV de sport in met lange manen maar ik ben een echte diehard hoor wat Arabische Volbloeden betreft ik zou ze letterlijk geen haar krenken
Ik ben ook echt liefhebber voor het ras. Zeker, heb er een gekozen om het karakter en uitstraling. Maar daarbij is mijn doel wel echt de sport. En ja, daar vind ik knotjes toch veel beter bij passen. Maar dat hoeft niet te zeggen dat ik geen liefhebber van AV's ben. Vind het zelf ook mooier met lange manen als ze los zijn..
Ik vind persoonlijk dat lange dikke manen echt bij arabieren horen, mijn arabier heeft dus ook lekker lange dikke manen, en die ik nooit af zal knippen, en als ik over een 2jaar eens begin met wedstrijden, dan maak ik wel lekkere dikke knotten of een mooie hengstenvlegt.. hier een foto van zijn bos manen
ben ik helemaal mee eens! je moet gewoon lekker doen wat je zelf het mooiste vind! er is toch altijd wel iemand die het er niet mee eens is! ik heb die van mij laatst afgeknipt terwijl ze manen tot over ze schouder kwamen! en ik vind het super! misschien hoort het wel bij een arabier..maar als je zelf liever korte manen wilt moet je dat gewoon doen! wat kan je er nou in principe mee?? ze hangen met rijden alleen maar in de weg als je ze los hebt... en ik vind korte manen ook veel stoerder staan! zeker nu ik het verschil zie bij me eigen paard!
die van mij heeft enorm dikke manen! alleen de onderkant werd wel dun maar nu ik ze afgeknipt lijken ze nog dikker! maar inderdaad, arabieren hebben altijd een hele fijn structuur van de manen en ze zijn meestal niet dik.. maar als je in de dressuursport zit zou ik ze lekker afknippen hihi:D
Ik houd die van ons gewoon allemaal lang! Pirouette heeft ook echt zijde-achtige manen, maar na heeeeeeel veel oefenen en onderhands vlechten, komt die hengstenvlecht echt niet meer van zn plaats Mijn moeder had bij haar paard wel de manen gesneden, en dat zag er ook netjes uit. Ze heeft het nu een jaar niet bijgehouden en inmiddels zijn de manen weer net zo lang als eerst, het groeit dus best snel aan. Maar bij die van mij zou ik het niet doen, simpelweg omdat het ze niet zou staan en, belangrijker nog, mijn vader zou me wat aandoen als ik ze allemaal kortwiekte xD
S_en_Z
Geplaatst: 08-07-11 13:58
ik zou de manen niet trekken TS. Gewoon telkens wat korter knippen tot je het een mooie lengte vind, goed uitkammen, in de laatste puntjes een beetje hapjes knippen door je schaar ietsjes schuin te houden (rechtshandigen naar links) tussendoor even kammen of je nog kaarsrechte stukjes ziet.. en is de onderkant aan de hals nog wat lang knip je dat iets korter.
Ik doe nooit manen trekken, heb mijn roosjes het liefst een mooie dikte.
Heb geen AV.. maar wel een foto van geknipt + hapjes los (en met roosjes in?)