Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mvanaarle schreef:In 2007 is het veulen geboren en ik ben tevreden. Een merrieveulen wat erg hoog op de benen staat, een goede beenstand heeft en 4 gelijke voeten heeft. Ze kan geweldig lopen en lijkt soms de grond niet eens te raken. De hals is in verhouding wat langer dan van moeders, maar had in mijn ogen nog langer en fijner gemogen. Het is wel meer een hittepetitje dan moeders. Echt een pittig ding die heel duidelijk laat merken wat ze wel en niet wil, ze is wat schrikkeriger dan moeders maar heeft wel heel veel vertrouwen in de mens en geeft niet snel op.
Nu nog een paar jaar afwachten hoe ze uit zal groeien.
bterlaan schreef:![]()
Dat vind ik netjes, dat je me bedankt voor de toch wel stevige kritiek die ik net heb geuit. Maar je vat het op zoals ik het bedoel: opbouwend. Ik heb het ook echt niet altijd bij het rechte eind, maar ik weet waarom ik iets doe en dat mis ik een beetje bij jou. Maar je kunt ook niet alles tegelijk weten en je doet tenminste je best om meer te leren. Dat is altijd positief. De meerweters onder ons moeten niet vergeten, dat ook wij met nul kennis zijn begonnen en da twe onze kennis danken aan anderen die ons geinformeerd hebben. Maar ook aan onze eigen speurzin en opmerkingsgave. Opletten, vragen stellen, dan kun je snel veel leren. Maar een "oog" ontwikkelen kost niet alleen veel oefening, maar ook veel tijd.
bterlaan schreef:![]()
Dat vind ik netjes, dat je me bedankt voor de toch wel stevige kritiek die ik net heb geuit. Maar je vat het op zoals ik het bedoel: opbouwend. Ik heb het ook echt niet altijd bij het rechte eind, maar ik weet waarom ik iets doe en dat mis ik een beetje bij jou. Maar je kunt ook niet alles tegelijk weten en je doet tenminste je best om meer te leren. Dat is altijd positief. De meerweters onder ons moeten niet vergeten, dat ook wij met nul kennis zijn begonnen en da twe onze kennis danken aan anderen die ons geinformeerd hebben. Maar ook aan onze eigen speurzin en opmerkingsgave. Opletten, vragen stellen, dan kun je snel veel leren. Maar een "oog" ontwikkelen kost niet alleen veel oefening, maar ook veel tijd.
mvanaarle schreef:Omdat het hier regelmatig gaat over het wel of niet dekken van merries met bepaalde hengsten wil ik hier graag een apart topic over openen.
Iedereen kan hier vertellen waarom ze een bepaalde hengst gekozen hebben, wat de goede/punten van hun eigen merrie zijn, wat ze graag verbeterd willen zien en wat het fokdoel is.
Ik wil hierbij wel het spits afbijten en anderen mogen mij uiteraard aanvullen of corrigeren als ik niet goed "zie", daar leren we allemaal maar weer van.
Mijn merrie:
Ik heb een 6-jarige merrie, Layla-Joy (Moshai*Ja-Granada, haar gehele pedigree staat op http://www.allbreedpedigree.com)
Ik denk met haar een redelijk degelijke merrie te hebben die uiteraard ook minpunten heeft: hals en kruis. Haar hals is te kort en te grof en haar kruis is ook te kort en te rond. Goede punten aan haar vindt ik haar beenwerk en gangen.
Hier wat foto's van haar:
http://pictures.arabhorse.nl/albums/userpics/normal_Layla%281%29.JPG
http://pictures.arabhorse.nl/albums/userpics/IMG_6265.jpg
http://pictures.arabhorse.nl/albums/userpics/IMG_6275.jpg
http://pictures.arabhorse.nl/albums/userpics/thumb_IMG_6083.jpg
Mijn fokdoel:
Een arabier fokken die al van een afstand duidelijk te herkennen is als arabier en geen flater zou slaan op een keuring. Daarnaast vindt ik het belangrijk dat het paard gebruikt kan worden voor de sport, voornamelijk endurance.
Ik zoek dus een hengst die mijn merrie kan verbeteren (meer type) in de bovenlijn en die niet tekort komt aan beenwerk en gangen, want daar moet het paard immers zijn kilometers mee maken.
Mijn hengstkeuze:
Voor 2006 heb ik gekozen voor Aja Shakakhan. In mijn ogen een hengst met een hele mooie bovenlijn, mooi hoog op de benen en ook zijn gangen mogen er wezen. Veulens die ik van hem gezien heb stonden ook allemaal erg hoog op de benen, hadden mooie bovenlijnen, liepen goed en hadden ook allemaal een sprekend hoofdje.
In 2007 is het veulen geboren en ik ben tevreden. Een merrieveulen wat erg hoog op de benen staat, een goede beenstand heeft en 4 gelijke voeten heeft. Ze kan geweldig lopen en lijkt soms de grond niet eens te raken. De hals is in verhouding wat langer dan van moeders, maar had in mijn ogen nog langer en fijner gemogen. Het is wel meer een hittepetitje dan moeders. Echt een pittig ding die heel duidelijk laat merken wat ze wel en niet wil, ze is wat schrikkeriger dan moeders maar heeft wel heel veel vertrouwen in de mens en geeft niet snel op.
Nu nog een paar jaar afwachten hoe ze uit zal groeien.
Voor 2008 heb ik gekozen voor Jazzmeen. 1 Van de belangrijkste redenen is zijn hals die een goede lengte heeft en wat je ook terugziet in zijn gehele pedigree. Hij heeft een mooi typisch hoofdje met een breed voorhoofd. (een breed voorhoofd geeft toch de meeste uitstraling vindt ik) Daarnaast heeft deze hengst een supervriendelijk karakter en kan hij geweldig lopen. Niet met veel ophef zoals je vaak ziet op shows, maar wel met ontzettend makkelijke, ruime gangen.
Dat hij zwart is, is een leuke bijkomstigheid. Mijn merrie heeft 1 vosgen via haar moeder dus er is een kansje op zwart...maar dit is niet mijn reden geweest om voor deze hengst te kiezen.
Nou, ik zou zeggen brandt maar los iedereen. Ik ben erg benieuwd naar de ideeën van anderen.
Monique
mvanaarle schreef:@anneliesdj:
@MMSultan:
Papillon is mij inderdaad wel eens aangeraden door iemand uit de endurancewereld, en dan puur kijkend naar de pedigree van beide moederlijnen zonder naar het uiterlijk van de paarden zelf te kijken. In beide moederlijnen zit dezelfde stammerrie die gezorgd zou hebben voor vele goede sportarabieren.
Misschien wel een leuke combi voor een enduranceruiter gezien de enduranceprestaties van Papillon en van de volle broer van mijn merrie. Hij gaat dit jaar namelijk klasse 3 starten.