verschillende soorten arabieren....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

verschillende soorten arabieren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 14:15

ik ben benieuwd naar foto's van alle verschillende soorten arabieren.en dan bedoel ik de russische,poolse etc.
veel arabieren vallen ook in de pony-maat,maar zijn er ook bepaalde soorten die echt in de paarden-maat vallen?

(sorry voor de kenners als ik "discriminerend" praat over soorten en maten....is niet de bedoeling is puur interesse)

Axel_Clauw

Re: verschillende soorten arabieren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:17

Heb je aan een mod gevraagt of je een verzameltopic mag maken?

Want anders mag dit topic geloof ik niet Knipoog

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 14:23

ow sh*t...vergeten!bij welke mod moet ik dat vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:25

Nou ja, sowieso eens uitleg over de verschillende types en hoe je nu bepaalt wat voor type een bepaalde Arabier is, is misschien wel leuk? Als je dan de foto's in linkjes houdt lijkt me dat geen probleem...

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:27

Ik heb niet echt een bepaald type arabier, het is een mengelmoesje van vooral Poolse en Egyptische lijnen. (v. Pasch Vacan) Ik denk dat de verschillen pas goed te zijn zijn bij bvb. volledig Russische of Poolse lijnen. Ja

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 23:36

@nouks: idd,dat is de bedoeling!
@ redrumfox: jij snapt t...

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:52

Volgens mij was hier al een topic over, misschiene ven de zoekmachine?

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:14

Mijn arabier komt uit Rusland, en is dus puur russisch.. Foto's van hem staan in mijn profiel.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 13:15

@temp: mooi dier!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:45

Waarbij "puur" russisch meestal betekent dat er ook Egyptisch bloed (Aswan, Nil) in zit en misschien zelfs Spaans (Esplendor is in Tersk gebruikt). Maar inderdaad noem je het puur russisch als deze mengelmoes uit Rusland komt, mits van een grote stoeterij als Tersk of zo. Als je als privé-mens dezelfde combinatie maakt, is het ineens niet meer "puur" russisch.

In miijn ervaring is het verschil tussen de individuele paarden groter dan tussen de lijnen die er zo zijn. Hoewel er wel een paar algemeenheden zijn, heeft niet ieder paard van die lijn deze ook en kun je nooit met zekerheid zeggen tot welke lijn een paard hoort als je de papieren niet kent. En laten we eerlijk zijn, sommige arabieren zijn gewoon niet mooi en hebben minder type dan sommige halfbloeden. Dus je kunt, alleen afgaand op het uiterlijk, al niet eens zeggen of een paard een volbloed-arabier is. Dus laat staan tot welke fokrichting hij hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:40

hoi kijk op mijn profiel daar zie je vosje ze is straight egyptian arabian van de vander rks haziz en als je vragen hebt over egyptische arabieren ken ik een stoeterij die gestopt is maar veel mee deed fokken en waar vosje van daan komt
groetjes

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:09

RKS Haziz is, zover ik weet, wel Asil maar niet SE omdat hij Turfa in de afstamming heeft zitten. En Turfa heeft nooit deel uitgemaakt van de fokprogramma´s waar de SEs op zijn gebaseerd. Wat niets afdoet aan zijn kwaliteiten, overigens. Je kunt de definitie van een SE hier vinden:
http://pyramidsocietyeurope.de/ dan op defintion gaan.
Ik heb even in je profiel gekeken, maar daar de afstamming van je paard niet gevonden. Maar wel een hoop enorm leuke foto´s waar de liefde tussen jullie afstraalt. Een genot om te zien!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:08

Missfcdb, ik kon mijn nieuwsgierigheid niet weerstaan en heb verder gezocht. Er is een vosmerrie van RKS Haziz die Dahna Salam heet. Ik denk, dat dat jouw vosje is, omdat er iets van "Danha Salam" in je profiel staat. Dat moet dus Dahna zijn, als ze dat is. Verder heb ik al gezegd dat RKS Haziz geen SE is, maar wel Asil. Om die reden is je vosje dus ook geen SE. Maar voor een SE moet niet alleen de vader SE zijn, maar ook de moeder. En de moeder van je vosje is een mix van allerlei bloedlijnen, o.a. Egyptisch, Russisch en Crabbet. Ze is dus echt van geen kant SE, en ook niet asil. En dus kunnen haar kinderen ook nooit SE of Asil zijn en je vosje dus ook niet. Niet dat dat er veel toe doet als je dol bent op je paard, maar voor de fokkerij is het wel belangrijk en voor je dat soort dingen opschrijft, is het wel verstandig, om te controleren of het ook klopt, voor er misverstanden ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:04

jah dat is wel zo maar ze is een supper aanwinst voor een fokkerrij en dat merk ik steeds meer ze is gewoon perfeckt
en ik zet der wel een se op moshai omdat dat een geweldigen combinatie is en der veulens het zo ver schoppen maar ooit zou ik dan toch wel bij se uitkomen als ik der goed mee fok.
en als je wilt mag je ook langs komen om naar vosje te kijken dat vindt ik iet erg vindt het namelijk leuk als ik meet te weten kom over bepaalde dingen.
en mensen van hier kunnen mij goed helpen om overal iets van te leren.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:33

even ter correctie het begint tot me door te dringen dat vosje geen se kan worden maar dat maakt der niet voor dat het geen lief paard is en ik bedoel bij alles niet om op te scheppen.
alleen floept het der zo uit en denk ik der nie bij naar omdat ik zo fanatiek aan het nadenken ben over hoe ze een se kan worden terwijl ik met me hoofd niet nadenk dat het gewoon nie ken.
maar ook ik moet alles leren en alle info is welcom bij mij.
ik leer graag iets bij.
groetjes viccy en vosje

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:41

V&V, dat bedoel ik dus. SE of niet, het maakt haar voor jou niet minder waardevol. Het is jouw kameraadje en je bent dol op haar en zij op jou. Dat is toch geweldig? Staar je niet blind op wel of niet SE. Ze is het niet en wordt het nooit en ook haar kinderen niet. Doet dat er voor jou iets toe? Nee dus. Het belangrijkste is, dat er een goed paard uitkomt waar je heel veel plezier mee hebt. En vergeet niet, dat de beste paarden meestal van gemengde lijnen zijn.
Ik bedoelde mijn opmerking ook echt niet rottig, en zo heb je het gelukkig ook niet opgevat. Inderdaad, al doende leert men, nietwaar? Ik houd me nu ruim 40 jaar met paarden bezig, waarvan ruim 25 met arabieren, en ik ben nog steeds niet uitgeleerd. Dat vind ik ook de lol ervan. Pling
Als ik eens in de buurt ben en tijd heb, kom ik graag eens langs, alleen ben ik niet erg vaak meer in NL en dan heb ik meestal erg veel bezoeken af te leggen. Maar waar je me kunt vinden, is iop de HK in Aken, het weekend van 20 oktober. Daar kun je zo veel leren! Je ziet de paarden van heel dichtbij en er zijn goede een ook slechte bij. Anders dan op een show, waar je meestal niet goed bv. de benen kunt zien, en waar toch eigenlijk alleen de allerbesten heen gaan. Wel afzien, je staat uren op je voeten en met een beetje pech is het al behoorlijk koud ook. Maar zo interessant!
Veel plezier met je rode "monster" en als wat wilt weten, vraag maar, misschien ken ik het antwoord.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:51

Heej! Ik ben ook erg geïnteresseerd in de meningen van iedereen. Om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee wat voor informatie ik allemaal kan putten uit het stamboek van mijn paard. Ze is geloof ik gewoon een mengelmoesje... ( als iemand mij het kan vertellen, graag Knipoog ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 07:15

ja ik ben blij dat mensen mij begrijpen als ik het rustig uit leg en ik word niet boos dat zeker niet ik moet ook veel leren en heb gezien dat ik de mogelijkheid heb om met vosje alle kanten op te gaan maar egyptische vindt ik persoonlijk zo iets anders overal waar ik kijk zie ik de mooie poolse en russe arabieren en ik wil gewoon wat anders naar voren brengen op shows en ik ga zeker dit jaar naar mijn familie in polen om naar de arabieren te kijken om wat te leren.
dat staat in mijn planing.
messchien als ik de loterij win dat ik een se arabiertje bij doe maar vosje is eigelijk genoeg voor mij en heb mijn handen vol aan der ze komt altijd met iets nieuws, kei leuk beesje ze is nu vooral een kudde aan het makenmet een fjord en half arabierje en zij is de baas.
en ik nu druk sparen voor het dekgeld en voor het veulen.
allemaal heel erg bedankt dat jullie het zo goed hebben opgevat van mij niet nade2nkende acktie in de vorige gesprek Haha! Knipoog Bloos
groetjes

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:10

heey

Ik heb een Pool in bezit (zal ook wel niet 100% zijn) maar heeft een schitterende bloedlijn, gefokt door fam. Moonen (Haras Thadia)
http://www.allbreedpedigree.com/rheal+ht

Ik zoek eigenlijk ook meer info over zijn afstamming en de type.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:17

Hier nog een arabieren-eigenaar, check mijn profiel, even door scrollen Haha! bovenste foto`s is een kwpn-merrie.
Witte arabieren hengst is spaans (erg ondergewaardeerd in Nederland) komt van stal melissa. Van Jalisco
De bruine is een mengelmoes van spaans en egyptisch, heeft een prachtig hoofdje. komt van stal van de starre. Van shareik
De vliegen schimmel is pools, komt van de riki-hoeve, van veteraan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:10

ik zou zeggen kijk zo in mijn profiel want daar heb ik de hengsten uit egypte staan en uit de vs die ik wat vindt maar je ziet snel dat dei uit de vs overdreven zijn, de vader van hun is Magnum Psyche dan zie je wat ik bedoel het zijn wel plaatsjes
maar jah en kijk ook eens op http://www.es-salam-arabians.mijsites.nl
ik probeer daar zoveel leuke nieuwtjes te plaatsen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:15

timilon schreef:
veel arabieren vallen ook in de pony-maat,maar zijn er ook bepaalde soorten die echt in de paarden-maat vallen?

Ik denk dat er in Nederland veel AV'en onder de maat "pony" vallen, omdat Nederland tov andere landen moeilijk doet Haha! Als je in België kijkt, zullen daar al veel meer AV'en onder de paardenmaat vallen, omdat je in Nederland met E-pony's zit en in België (en heel erg veel andere landen) alleen tot en met de D-pony's. Maar ik heb me altijd laten vertellen dat je Arabische Volbloeden altijd paarden mag noemen, vanwege de raszuiverheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:35

ja ik heb het gezien als ik naar die van de vs kijk dan zijn ze giga groot niet heel erg maar wel wa en dat vindt ik zo mooi ik ben nu druk aan het kijken naar nieuwe info wa ik ken gebruiken.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:12

Ik heb een Poolse Arabische merrie, voor foto's zie profiel.

Naar mijn mening een echte Pool, redelijk flink aan de maat, onwijs lief, cool in haar koppie en werkt graag. Een van de weinige Wadim-kinderen hier in Nederland Knipoog