Arabieren en voeding (eiwitten)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 12:29

Hoi,
Mijn arabiertje heeft heel snel last van dikke benen. Hij eet nu van de manege maar 1/4 bix en 1/2 haver en voor de rest voeren we hem zelf 3/4 muesli waar heel weinig eiwitten in zit. Nu hebben we op onze manege kuilgras 1e snede. maar nu hebben we dus gezegd dat hij dat niet meer mag en nu kopen we zelf hooi voor hem omdat hij er ziek van werd. We hebben gezegd dat hij een klein handje mocht maar iedere keer werd er dan toch veel meer gevoerd als dat kleine handje. Nu hebben we met de eigenaar van de manege afgesproken dat hij echt niet meer mag als dat handje en dat als het toch gebeurt hij de persoon die gevoerd heeft erop aanspreekt. want iedere keer als hij dat kuilgras toch gegeten heeft krijgt hij een soort koliek. zijn buik zwelt dan helemaal op en hij loopt dan natuurlijk ook heel stijf omdat hij zo'n last heeft van zijn buik Huilen Huilen

Mijn vraag is nu kennen jullie dit probleem?
wat voeren jullie je arabier en hebben die van jullie ook snel dikke benen als ze teveel eiwitten krijgen?

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:58

Ik heb even in je profiel gekeken,wat een mooie en leuke Arabier heb je.En wat woon je in een prachtige omgeving,die bos foto's met je Arabier zijn heel mooi.Maar nu je vraag,nee wij hebben twee Arabieren die nooit last hebben gehad van eiwit problemen.Maar ik ken wel veel paarden/pony's die ook geen kuil verdragen.Ook die krijgen hooi,en daar doen ze het prima op.Pas goed op dat je paard met deze klachten geen kuil meer krijgt!!Blijf gewoon jullie eigen hooi voeren.Heel veel succes met je mooie Arabier.Groetjes. Ach gut

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:14

het hoeft niet per se met eiwitten te maken te hebben. Kuilgras is gefermenteerd gras (zoals zuurkool gefermenteerde witte kool is; he tis hetzelfde proces). Het kan best zijn dat de bacteriƫle bijproducten de problemen veroorzaken. Als je vaststelt, dat je paard het niet verdraagt, niet meer geven! Ook geen "handje", gewoon helemaal NIET. Zet hooi klaar voor de mensen die voeren, dat hij dat krijgt in plaats van kuilgras.

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:27

je voert veel dingen door elkaar.. zelf ben ik daar abslouut niet voor, ik ben zowiezo een tegenstander van Biks. ik zweer bij pure granen. onze paarden krijgen enkel granenmix, haver (wit en zwart), mais, gerst, met vitaminebrok (en tarwe als ik me even niet vergis). ze hebben altijd droge benen.

nadelen biks: je weet niet wat je voert, 9 van de 10 keer zijn er afvalstoffen in verwerkt om de brok samen te houden (en dat wordt natuurlijk niet op de zak vermeld), minder goed voor het gebit, want het is hap slik weg, en het kan zich sneller en makkelijker ophopen in de darmen omdat biks opzet bij vocht.

nadelen muesli: vaak melasse, veel suiker dus, is minder gunstig voor de botten.

voordelen graan: je ziet letterlijk wat je voert, het is 100% natuurlijk, goed voor het gebit omdat ze veel moeten malen, ze glanzen er sneller door. en de darmen blijven in goede conditie doordat het graan een natuurprodukt is en de darmen als het ware 'schuurt'.

De verteerbaarheid is uitstekend en de bast van haver is heel gezond. haver bevat ook een hoge hoeveelheid ruw vet en dit vet heeft een zeer positief effect op de huid van paarden. paarden die haver gevoerd krijgen een betere kleur en meer glans.........

De ruwe celstof van gerst is voor de maagdarmwerking van het paard erg gunstig: het bevordert namelijk een geleidelijke gang van de spijsbrij door het maagdarmkanaal.

dus mijn tip zou zijn, stop met 3 verschillende voersoorten en ga over op 1 soort voer, zoals granenmix.

en inderdaad voldoende ruwvoer erbij, in jouw geval hooi..

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:03

Dat probleem van kuilgras bij een arabier herken ik van een paard van mijn vriendin. Onze arabieren geef ik ook geen kuilgras, maar gewoon hooi. Er is wel verschil tussen echt kuilgras en voordrooghooi. Voordrooghooi zit ook in die grote geplastificeerde balen, maar geeft vaak minder problemen dan kuilgras. In jouw geval is hooi gewoon het beste. Kun je het hooi niet bij de stal klaarzetten, zodat er niets mis kan gaan met het voeren?

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:24

Hey bedankt allemaal voor de info over voer. Nu hij geen Kuilgras meer krijgt gaat het weer een stuk beter met hem. Nergens meer last van hij is weer helemaal de oude!! Pling Pling

Anoniem

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:46

Mijn arabier heeft ook snel dikke benen van kuilgras, dus die krijgt ook alleen maar hooi. Vindt 'ie wel minder lekker trouwens, en 't is best wel een Mienemeut qua eten.
Verder krijgt hij 3x per dag een halve schep Basisbrok (Hippostar) en tussen de middag een halfje geweekte zemelen erbij.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:14

Melasse is niet alleen maar slecht. Behalve suiker bevat het ook veel mineralen, vooral natrium en kalium, als ik m niet vergis. Het nadeel van granen is, dat de mineralenbalans vaak niet erg geschikt is voor paarden. Haver is nog het beste, al heeft het relatief weining calcium en veel fosfor. Dat geldt ook voor bv tarwezemelen. Als je op kalkrijke grond zit, is dat niet zo'n punt, maar als je op kalkarme grond zit, dan moet je wel opletten dat je paard voldoende calcium binnenkrijgt.
Dat laatste geldt ook voor ander mineralen, bv. selenium en koper. Vooral de laatste is heel belangrijk bij het voorkomen chips (OCD) en van de ontwikkeling van foute beenstanden.
De mineralenbalans van granen is afhankelijk van de grond waarop ze groeien en van de weersomstandigheden. Dat wisselt. Biks heeft het voordeel, dat de hoeveelheden gecontroleerd zijn en dat je precies weet, hoeveel je waarvan voert. Ik weet niet, wat er voor afvalstoffen in biks zouden zitten om het te laten plakken, ik dacht eigenljik dat het gewoon melasse was, een afvalproduct van de suikerfabriek. Door de vorming van de biks (persen en verhitten) blijft het dan wel plakken, lijkt me. En zo heeft alles zijn voor- en nadelen. Ieder moet zelf uitzoeken wat voor de eigen beesten het beste is. Veel succes ermee!

shavira

Berichten: 621
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Leusden

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:09

hallo,

Ik heb ook een arabiertje en die reageert ook overgevoelig op eiwitrijke voeding. Ik ben er ook achtergekomen doordat hij hevig reageerde op kuil. Ik voer nu echt paardenhooi en dat gaat prima. Kas reageerde allergisch door huiduitslag en een opgeblazen buik. Nu voelt ie zich een stuk lekkerder. Ik voer wel sportbrokken en sportmuesli naast het hooi en dat gaat tnt prima...

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:17

Misschien kun je voor de zekerheid een bordje aan je stal hangen dat hij geen kuil mag hebben, zo loop je ook niet het risicio dat iemand het toch per ongeluk geeft nu het zo goed gaat!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:23

Liek kreeg op de stallen waar hij voorheen stond swinters altijd voordroog. Hij kreeg elk jaar eiwitbulten over zijn lijf. Nu hij alleen nog maar hooi krijgt (en wat krachtvoer) heeft hij geen bulten deze winter... Of het toeval is?? Geen idee, maar ik laat hem lekker op hooi staan Ja

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 17:19

griebels schreef:
Liek kreeg op de stallen waar hij voorheen stond swinters altijd voordroog. Hij kreeg elk jaar eiwitbulten over zijn lijf. Nu hij alleen nog maar hooi krijgt (en wat krachtvoer) heeft hij geen bulten deze winter... Of het toeval is?? Geen idee, maar ik laat hem lekker op hooi staan Ja



K zou hem ook lekker op hooi laten staan dan. Als je het zo kan voorkomen zeker
Ik weet het ook niet zeker maar ik denk niet dat het toeval is. Ken namelijk meerdere paarden die van hooi van die bulten kregen
Hopelijk krijgt de jouwe het nu niet meer nu je hooi voert!! Knipoog

Anoniem

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:23

Mijn fjord heeft er ook last van; is ook zo'n sober paardje.

Black_jack

Berichten: 14
Geregistreerd: 25-08-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:02

ik kreeg al van de handelaar waar ik mijn paardje heb gekocht de tip om hem muesli te geven in plaats van bix, dat zou beter voor die hete paarden zijn... Nu geef ik heb gewoon ook wat bix, maar van dikke bene heeft hij nooit last gehad.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:39

Mijn arab is ook overgevoelig voor (paarden) kuil.
Gaat er steeds van aan de schijt, zit onder de bultjes en komt maar niet aan.
Hij staat echter nog in de opfok en daar kan het niet anders, ben druk zoekende naar een nieuw plekje waar hij altijd buiten kan staan en waar ik het voeren in eigen hand heb.

Zijn fokkers beaamden ook dat kuil een grote boosdoener kan zijn bij arabs. Door het hoge(re) gehalte aan eiwit dan in hooi.
Sowieso zorgt kuil op de lange termijn voor verzuring van darmen en maag, en dat geldt niet alleen voor een arab. Het is koeien en geen paardenvoer Haha!

Ik zou diegene die voert er zelf op aanspreken en idd een groot bord op de deur: verboden voor kuil. Achterlijk dat ze gewoon kuil blijven geven, voor hetzelfde geld blijft hij erin!! Kwalijke zaak.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:00

Omar kan ook totaal niet tegen te veel aan eiwitten! Van kuil en voordrooghooi wordt hij ziek en bix mag hij ook niet meer van mijn veearts. Omar krijgt geen dikke benen van eiwitten maar bij hem gaat het verkeerd met zijn stofwisseling en wordt hij uiteindelijk spierbevangen wat weer komt doordat zijn nieren de giftige afvalstoffen niet meer kunnen verwerken. Omar is erg ziek geweest nu meer dan 1 jaar en 3 maanden geleden en sinds hij op dit voer staat gaat het beter als ooit tevoren met hem! Ik moet Omar dus erg sober blijven voeren.

Ik heb Omar nu op advies van mijn DA op een 5 granenmix van Havens staan, Kentucky Lite E en daar doet hij het super op en hij vindt het ook erg lekker. Het is een 5 granenmix met daarin een vitaminblokje en toegevoegde olie en vitamine E etc.

Op mijn stal wordt alleen maar voordrooghooi en kuil gevoerd dus ik koop nu ook mijn eigen hooi (plakken droog hooi) en zet dat iedere dag klaar in bakken voor zijn deur, naast de bakjes met de granenmix. Dat werkt erg goed en zo kunnen ze het niet vergeten. Misschien ook handig voor jou om te doen. De bakken heb ik bij de Blokker/Marskramer gekocht. Ik laat ze ook geen pluk kuil geven aan hem want ik weet precies hoe dat gaat.

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 11:17

Bedankt allemaal voor jullie adviezen!!
Nu heb ik alleen het volgende probleem. Nu hij geen kuil meer eet en hij van ons gewoon hooi krijgt lijkt het wel of hij vrij sloom wordt. Hij eet 1/4 bix en 1/2 haver en dan voeren we hem zelf nog kruidenmuesli en Kentucky Lite E van haven bij waarvan hij per soort 3/4 krijgt. En het is niet zo dat hij zo sloom is om te klieren maar hij is gewoon snel moe. We gaan nu zo snel mogelijk bij de veearts een vitaminekuurtje voor hem halen misschien dat dat ook wel iets scheelt. Maar heeft iemand nog een idee hoe hij hier zo snel mogelijk weer vanaf kanm komen en waar het van kan zijn dat hij zo sloom wordt??

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:31

Je kunt de DA vragen, bloed te prikken en te laten analyseren op enzymen en mineralen.

CtjeLief

Berichten: 3158
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:44

Citaat:
Hij eet 1/4 bix en 1/2 haver en dan voeren we hem zelf nog kruidenmuesli en Kentucky Lite E van haven bij waarvan hij per soort 3/4 krijgt.


Waarom zo veel soorten voer??

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:55

CtjeLief schreef:
Citaat:
Hij eet 1/4 bix en 1/2 haver en dan voeren we hem zelf nog kruidenmuesli en Kentucky Lite E van haven bij waarvan hij per soort 3/4 krijgt.


Waarom zo veel soorten voer??



Omdat hij niet zo goed tegen bix kan krijgt hij niet zoveel. En de rest van het voer: kruidenmuesli is voor de vulling en voor zijn luchtwegen. Kentucky lite E is een soort haver. krijgt hij als extra en om een btje voorwaarts te houden net zoals de gewone haver

Stef_Rashidi

Berichten: 102
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:57

AnneOmie schreef:
De bakken heb ik bij de Blokker/Marskramer gekocht. Ik laat ze ook geen pluk kuil geven aan hem want ik weet precies hoe dat gaat.


Fijn dat dat bij jou mag. Wij mogen geen bakken of tasjes met voer of iets anders in stal laten staan. Anders was het zeker een goed id geweest

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:03

Dat in kuil zoveel eiwit zit is echt een standaard vooroordeel... Dat is nl alleen het geval bij het echte natte koeienkuil. In veel voordroogkuil (eigenlijk gewoon verpakt hooi) zit relatief gezien niet meer eiwit als in onverpakt hooi. Zoals bterlaan al zegt dus...

Als je paard nu zo sloom is kan ik me niet voorstellen dat dat komt door dat hij nu een handje kuil minder krijgt. Als verder al het voer hetzelfde is gebleven kwa hoeveelheid en verhoudingen en hij is toch slomer geworden zou ik idd kijken of hij misschien een wormenkuur nodig heeft of laat een bloedonderzoek doen...

Zo krijgt mijn arab in het voorjaar wel af en toe eiwitbultjes van het voorjaarsgras (weet ik van de fokster), maar heeft hij het nooit gehad van ons voordroog. Wel hou ik rekening met een nattere baal, dan meng ik het met wat hooi of evt stro.

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:11

Adhira had begin van de winter ook dikke benen toen ik haar biks en kuil voerde.
Nu krijgt ze 1 kilo Pavo's Nature's Best en 3 plakken hooi per dag en nu heeft ze geen dikke benen meer.
Groetjes Debby

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:38

Stefje2 schreef:
AnneOmie schreef:
De bakken heb ik bij de Blokker/Marskramer gekocht. Ik laat ze ook geen pluk kuil geven aan hem want ik weet precies hoe dat gaat.


Fijn dat dat bij jou mag. Wij mogen geen bakken of tasjes met voer of iets anders in stal laten staan. Anders was het zeker een goed id geweest


Dat is idd balen dan zeg dat dat niet mag. Bij mij op stal zijn ze er ook niet happig op hoor maarja het kan nou eenmaal niet anders omdat ik met een ziek paard zit.. nou ja een paard wat ziek wordt als hij zijn eigen voer niet krijgt.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Arabieren en voeding (eiwitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:51

Djilan schreef:
Dat in kuil zoveel eiwit zit is echt een standaard vooroordeel... Dat is nl alleen het geval bij het echte natte koeienkuil. In veel voordroogkuil (eigenlijk gewoon verpakt hooi) zit relatief gezien niet meer eiwit als in onverpakt hooi. Zoals bterlaan al zegt dus...

Als je paard nu zo sloom is kan ik me niet voorstellen dat dat komt door dat hij nu een handje kuil minder krijgt. Als verder al het voer hetzelfde is gebleven kwa hoeveelheid en verhoudingen en hij is toch slomer geworden zou ik idd kijken of hij misschien een wormenkuur nodig heeft of laat een bloedonderzoek doen...

Zo krijgt mijn arab in het voorjaar wel af en toe eiwitbultjes van het voorjaarsgras (weet ik van de fokster), maar heeft hij het nooit gehad van ons voordroog. Wel hou ik rekening met een nattere baal, dan meng ik het met wat hooi of evt stro.


Ook voorjaarsgras kan idd voor overschot aan eiwit krijgen.
Voordroog is bijna hooi, maar heeft nog steeds een flink hoger eiwitgehalte.
Bij ons in de opfok hebben de meeste veulens die hooi gewend waren, een overgangsreactie gekregen op het kuil.

De hoeveelheid eiwitten in kuil zijn een van de boosdoeners, de zuurgraad tast op den duur elk paard aan, niet alleen arabs Boos!
Koeien kunnen er door hun meerdere magen wel tegen...
Zowieso iets om over na te denken voor mij.