Hoeveel weegt jullie arabier?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 13:42

Wat is volgens jullie het goede gewicht voor een arabiertje van 1,42 en hoe gevuld moet een arabier nou eigenlijk zijn?

Ik heb constant een discussie met de staleigenaar over het gewicht van z'n arabische merrie die bovendien nog eens bijna 7 maanden drachtig is. Ik vind haar te mager helemaal voor een drachtige merrie, maar hij vind haar prachtig op gewicht en eigenlijk te dik (vanmorgen vond hij haar nog moddervet!). Ik heb er geen verstand van zegt hij omdat ik een fjord heb (hoef ik niet te zeggen hoe dik hij die vind Haha! ).

Beestje wordt elke dag flink bereden en krijgt kuil plus omdat ik door bleef zeuren een halve kilo biks.

elmo1
Berichten: 608
Geregistreerd: 12-10-04

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:05

Als je met je hand over de ribben gaat moeten deze te voelen zijn, als je naast je paard staat en de ribben zijn te zien is ze te mager.
Vet is een paard als er een extra rolletje ontstaat op de manenkam., net onder de haarinplant van de manen

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:14

Een merrie van 7 maanden drachtig mag volgens mij gerust wat vet hebben. Ik sta altijd vebaasd hoe ze na de bevalling afnemen. En denk er wel om, dat je genoeg viotaminen en mineralen erbij geeft, want dat zal het leven van het kleine veulen daar binnenin beinvloeden. Ik ken een hengst met een gespleten gehemelte; was niet nodig geweest als de eigenaar voldoende foliezuur (een B-vitamine) had gegeven. Ik ken ook een stoterij waar veel paarden paarden bokhoeven hadden als gevolg van kopergebrek. Ze waren wel verbaasd toen ze erachter kwamen, waar het van kwam, maar blij dat ze er iets aan konden doen.
Met kuil is het risico, dat er niet voldoende van alles in zit, dat hangt van de grond af waar het gras op is gegroeid. Met kuil is er ook het gevaar van botulisme en schimmels. Biks bijvoeren is dus absoluut aan te raden, en denk ook eens na over een speciaal vitamine/mineralen-concentraat, bv. Podo-plus van Pavo o.i.d.
Ik zelf laat ong. 1 keer per jaar tot twee jaar bloed nemen om de mineralen na te kijken, zeker als ze drachtig zijn. Ja, je kunt ook obverdrijven, maar ik heb, als er iets verkeerd gaat, tenminste een goed geweten.
Als je vindt dat de staleigenaar niet genoeg voert, kun je altijd zelf bijvoeren, maar je loopt dan wel het risico dat hij denkt: ach, die voert toch zelf bij, dat paard hoef ik helemaal niks meer te voeren.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:16

O ja, ik heb mijn merrie van 1.56 met een veulen bij de voet eens laten wegen: 430 kg.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:18

Bekijk de foto's van rambo in mn profiel en onderschrift Clown Zo is mn pony op zn dikst.. Clown Verschild gewoon heel erg per pony/paard.. als ik kijk naar de arabier van mn oom die is ook magerder.. Maar zo is zijn bouw gewoon word niet dikker zelfde als mijn pony

mokary
Berichten: 216
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: bosschenhoofd

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:38

mijn hengst weegt ook zo rond de 430 -440 kilo. hij krijgt 2xdaags goed hooi en 3 kilo brok per dag. een 1/2 kilo lijkt mij zeer weinig een drachtig merrie heeft toch minimaal 2 kilo krachtvoer nodig en goed hooi. dan heb je ook nog de vraag is het een basisbrok of een brok waar meer inzit.

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:25

De mijne woog 6 maand geleden 292kg toen was hij 1m40

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:31

Anouar weegt 400 kilo en is 1,60m
Ik heb ook altijd discussie over gewicht. De meeste vinden Anouar te dun, maar ik vind de meeste paarden te dik.
Ik vind dat je de ribben net moet kunnen zien als het licht er op een bepaalde manier op valt

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:18

het ligt er natuurlijk ook aan wat voor paard het is... waar wordt het voor gebruikt.. mijn endurance paard heeft een totaal andere bouw dan mijn dressuur paard (beiden arabier)... Adami heeft hele andere spieren en oogt daardoor zwaar... maar hij is totaal nix te dik.. Karrimh is heel rank en kan je net zijn ribben bij zien...

maar zeker voor een drachtige merrie en in de winter.. is een 1/2 kg brok te weinig zeker als ze ook nog eens dagelijks arbeid verricht...

mijn beide jongens, ondanks enorm bouwverschil, wegen 400kg.....

kan je anders niet een foto erbij plaatsen, krijgen we een beter beeld....

sophiecondor

Berichten: 67
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:32

Hoe wegen jullie je pony dan?
Ik vind 1/2 kilo per dag idd ook erg weinig en zeker als ze veel wordt gereden en drachtig is. Mijn pony is 1,45 en 3/4 arabier en krijgt 3 keer per dag kuil, 2 kilo sportbrok en 1 kilo musli en nog een schepje vitamine E+selenium. Ze ziet er super uit, perfect glanzend, niet te dun of te dik en voor n arabische merrie best gespierd. Ook is ze nog mooi dun in haar vacht. Ik zou dus meer brok gaan geven, niet op het gewicht letten, maar vooral op haar verhoudingen en of ze een mooie vacht heeft. Succes ermee...

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 02:21

Hmm, kan dus een groot verschil in zitten, ze schijnt inderdaad altijd erg iel te zijn dus vandaar dat ze haar nu ze drachtig is dik vinden...

Heb zo'n meetlint zal haar gewicht (ongeveer) eens meten, als het gewoon een goed gewicht is dan is mijn gemoedsrust ook weer gesust hoewel ik er bij blijf dat een drachtige merrie meer nodig heeft dan wat sportbrok en kuil Knipoog

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:44

sophiecondor schreef:
Hoe wegen jullie je pony dan?

Ik ken iemand met zo'n grote weegschaal voor ijzer enzo, daar kunnen ook paarden op Haha!

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:37

sophiecondor schreef:
Hoe wegen jullie je pony dan?
Ik vind 1/2 kilo per dag idd ook erg weinig en zeker als ze veel wordt gereden en drachtig is. Mijn pony is 1,45 en 3/4 arabier en krijgt 3 keer per dag kuil, 2 kilo sportbrok en 1 kilo musli en nog een schepje vitamine E+selenium. Ze ziet er super uit, perfect glanzend, niet te dun of te dik en voor n arabische merrie best gespierd. Ook is ze nog mooi dun in haar vacht. Ik zou dus meer brok gaan geven, niet op het gewicht letten, maar vooral op haar verhoudingen en of ze een mooie vacht heeft. Succes ermee...



In feitte kunnen over het algemeen arabieren met minder brok doen.
Barcelano is vind ik op dit moment goed er uit zien.
Je ziet geen ribben maar voeld ze wel.

Hij staat nu op veel minder kracht voer en meer ruw voer en hier doet hij het veel beter op.

Sommigen paarden verspillen zoveel energie in het op nemen van te veel voer waardoor ze juist afvallen....

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:41

Anouar krijgt helemaal geen krachtvoer meer en hij barst op het moment van de energie, zoveel energie heeft hij nog nooit gehad Haha!

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:46

Maroush is 1.52 en woog een jaar geleden 450 kg. Ik denk dat het nu ong. hetzelfde is (vind d'r nog steeds te dik Nagelbijten / Gniffelen).

1/2 kg voor een drachtige merrie die ook nog aan het werk is, lijkt me wel wat weinig Ja

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:39

van mais (heel/gebroken), maismeel en maisvlokken komen ze goed van aan.. maar het ligt ook weer aan het paard... als ik Karrimh 2kg brok en 1kg muesli geef.... stuiterd ie de tent uit, maar geef ik Adami minder is ie nie vooruit te "schoppen".... ruwvoer is veel belangrijker dan krachtvoer, dus misschien kan de eigenaar haar meer hooi/kuil geven....

hoe ik mijn paarden weeg... toen ze gecastereerd werden werd dat gedaan en tijdens de fasna trail... anders zou ik het ook niet weten hoor...

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:45

Shadi is gewogen toen hij 1 jaar was door de da en was toen 350 kilo.hij was toen ong 1.40 zoiets
Gemini zit denk ik ook rond de 350 kilo.zijn bouw is anders.bij hem voel je ribben maar je ziet ze niet.
Soraya zit denk ik tussen de 450 en 500 in. die is ook niet te dik.je voelt bij haar ook ribben.
Zal morgen eens even kijken met zo'n meetlintje

FuegoJoy
Berichten: 1162
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Roswinkel ( emmen)

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:47

Fuego is toevallig dit weekend gemeten en gewogen , mijn kleine man is alweer 1.42 en weegt 330 kilo ....hij is nu bijna 18 maanden

Balder

Berichten: 1138
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Aarlanderveen

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:22

FuegoJoy schreef:
Fuego is toevallig dit weekend gemeten en gewogen , mijn kleine man is alweer 1.42 en weegt 330 kilo ....hij is nu bijna 18 maanden


Wat was hij braaf hè op de weegschaal. Haha!

Mijn Balder weegt dus 411,5 kilo. Daar mag wel iets bij vind ik zelf.

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:27

Arabian_Girl schreef:
Shadi is gewogen toen hij 1 jaar was door de da en was toen 350 kilo.hij was toen ong 1.40 zoiets
Gemini zit denk ik ook rond de 350 kilo.zijn bouw is anders.bij hem voel je ribben maar je ziet ze niet.
Soraya zit denk ik tussen de 450 en 500 in. die is ook niet te dik.je voelt bij haar ook ribben.
Zal morgen eens even kijken met zo'n meetlintje

heb ze ventjes gewogen

Soraya woog 490 kilo ong 1.50
Gemini woog 335 kilo ong 1.47/1.50
Shadi weeg 360 kilo 1.47

dolly is ook gewogen kruising ijsxshetxwesh en woog 280 kilo

dosator
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:26

DJ, 1.54m en vorige week in Emmeloord gewogen op 465 kg

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:34

Vergeleken met jullie paarden is Anouar best licht Nagelbijten / Gniffelen

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:43

Of de rest gewoon zwaar Haha!
In die categorie valt Maroush iig Nagelbijten / Gniffelen

dosator
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:47

Maroush schreef:
Of de rest gewoon zwaar Haha!


Haha! die van mij in ieder geval wel Haha!

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Hoeveel weegt jullie arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:40

Lenneke_ schreef:
Vergeleken met jullie paarden is Anouar best licht Nagelbijten / Gniffelen

Gemini weegt ook niet echt veel 335 kilo en is bijna 5 jaar
shadi is bijna 2 en weeg 360