zonder deken de winter door?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

zonder deken de winter door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 19:42

Hoi!

ik wil mijn jaarling zo natuurlijk mogelijk houden, staat lekker op het land. Ook in de winter en 's nachts (worden goed bijgevoerd!). Hij begint zijn wintervachtje al aan te maken (leuk komen al allemaal witte haren door het bruin heen, denk dat hij vd zomer helemaal wit is!).

Ik heb voor als het echt heel erg guur en koud is een Bucasdeken maar die wil ik alleen gebruiken als het echt guur is. Hij is geschikt tot -7 en heb dan nog een onderdeken voor als het echt hard vriest.

Hoe doen jullie dat met je biertje die op het land staat?

Al_Zawraa

Re: zonder deken de winter door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:36

Een jaarling zou ik zelf geen deken omdoen,ook niet als het heel koud is, als hij het hele jaar al zonder deken staat kan hij daar ook best tegen. Bij ons op stal krijgen de jaarlingen ook nooit een deken om, ook niet als het heel koud is..

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:57

Dit jaar gaan de paardjes (merrie en jaarling merrie) lekker zonder deken de winter door. Is alleen maar goed voor ze. Overdag dus lekker naar buiten en s 'avonds hun warme stalletje in. Neem aan dat je wel iets van een (schuil)stal hebt?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 08:33

Nee dat is het dus, geen schuilstal...ik huur wel een stal op een kwartiertje lopen voor de zekerheid.
Er zijn er wel bomen maar die bieden niet veel beschutting.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:28

Mijn paarden leve nin ee nopen stal, altijd buiten, zoemr en winter en nooit een deken op, ook niet bij -20 in de winter. De vachten zijn vaak zo dik en iisolerend, da tde sneeuw erop blijft liggen en niet eens smelt. Maar ze hebben natuurlijk wel voldoende voer en ook een grote schuilhut di emet een dikke laag stro is ingestrooid.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:29

ik zou hem helemaal geen deken op doen, een paardenvacht is echt wel bestand tegen het nederlandse klimaat. laat de natuur mooi zn werk doen;-)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:33

volgens mij is het zelfs wettelijk verplicht om een schuil mogelijkheid te hebben.
Vooral als het erg guur weer is met veel wind moeten ze wel kunnen schuilen, al staan ze zelf vaak buiten b.v. in de sneeuw, maar voor gure wind willen ze wel eens de stal in gaan.
Kan je geen mobiele schuil stal plaatsen? vaak mag dat wel

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:33

Lekker zonder deken dag en nacht buiten.
Doe ik ook. Anouar is er enorm van opgeknapt. Zeker voor een jaarling is het belangrijk een goede weerstand op te bouwen.

Het is zeker niet wettelijk verplicht een schuilstal neer te zetten, sterker nog je mag bijna nergens een schuilstal neer zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:39

laetitia schreef:
Hoi!

ik wil mijn jaarling zo natuurlijk mogelijk houden, staat lekker op het land. Ook in de winter en 's nachts (worden goed bijgevoerd!). Hij begint zijn wintervachtje al aan te maken (leuk komen al allemaal witte haren door het bruin heen, denk dat hij vd zomer helemaal wit is!).

Ik heb voor als het echt heel erg guur en koud is een Bucasdeken maar die wil ik alleen gebruiken als het echt guur is. Hij is geschikt tot -7 en heb dan nog een onderdeken voor als het echt hard vriest.

Hoe doen jullie dat met je biertje die op het land staat?

Geen deken gebruiken, wel veel (arm) hooi en eventueel haver/gerstestro voeren, dan kan hij zich warm eten. Krachtvoer is daarvoor nutteloos omdat het de darmen niet vult en dus de kachel niet kan stoken. De kou zelf is geen probleem, zeker niet met voldoende ruwvoer, als hij uit de wind kan staan is de regen ook minder erg. Kan je anders ergens (bij de bomen) een schutting neerzetten? Gecamoufleerd als hek om de hooivoorraad of zo? Dan kan hij uit de wind staan als hij dat wil.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:41

een jaarling en dan ZEKER een arabier......... krijgt niks op.

zorg voor voldoende ruwvoer, eventueel een schuilstal........... maar doe er maar geen deken op.

Krijg je alleen maar kasplantjes van

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:45

bij mijn staat de Jaarling al zijn hele leven buiten.. ook zonder schuilstal.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 20:07

Bedankt voor de reacties. Hij wordt 2 x per dag bijgevoerd met kuil. Eigenaresse van jaarling die bij mijn paard in de kudde staat zei dat mijn paardje laatst stond te trillen van de kou en dat hij toch echt een deken nodig heeft...
Die van haar stonden laatst al onder een bucasdeken...

Met al die (ongevraagde) adviezen van stalgenootjes weet ik het soms niet meer!! Ik was ook niet van plan hem een deken om te doen maar volgens haar heeft hij dat toch echt wel nodig...

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:11

Tja, ieder paard is natuurlijk verschillend en persoonlijk zou ik het niet zo fijn vinden als mijn paardje rillend van de kou zou staan (vooral nú al!). Het is wel jammer dat je geen schuilstal hebt, want ik denk dat veel paarden daar (zeker in een gure winter of aanhoudend regenweer waar ze toch doornat worden en met wind erbij) behoefte aan hebben. In de natuur kunnen paarden schuilen in de bebossing maar op onze weilanden niet echt. Ik ben dus tegen een deken op een jaarling maar wel voor een schuilstal!

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:34

Mijn arabieren vriend is ook een koukleum,die stond ook als jaarling in de regen te trillen,dus lekker een jurkje bij hem omgedaan.Denk dat je zelf moet kijken bij je paard,dan zie je snel genoeg of hij het koud heeft,ook een schuilplek in de wei zal wel fijn zijn,vergeet niet dat de paarden in het wild bijv altijd naar hoger gelegen gebieden trekken bij slecht en nat weer.helaas is dat in nederland moeilijk en staan die beesten vaak tot aan hun knieeen in de bagger en natigheid,lijkt me niet echt bevordelijk voor je paard.Een schuilstal ofiets dergelijks is dus aan te raden,anders zou ik m,n paardje niet 24 uur buiten willen hebben in de winter.
Groetjes

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 06:25

Rillen is helemaal niet erg en in deze tijd van het jaar zelfs noodzakelijk. Rillen is een manier om het weer warm te krijgen. Als je paard het nu niet koud krijgt maakt hij ook geen wintervacht aan, dus lekker laten rillen, paarden zijn niet van suiker en ze kunnen best wel wat hebben. Als je paard het snel koud heeft heb je dat er zelf naar gemaakt door hem een deken op te doen.
Met Anouar was dat ook altijd zo. Oh, zielig, hij heeft het koud, snel een deken op. Gevolg was dat hij het al koud kreeg als ik de deken af deed om te poetsen. Nu staat hij dag en nacht buiten, in weer en wind, zonder deken en hij heeft het niet meer koud.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:52

Ieder zijn ding !
Onze paarden komen lekker 's avonds/'s nachts op stal.
Ik moet er niet aan denken dat ze 's nachts in weer en wind buiten lopen, zeker niet nu de herfst/winter eraan komt. Ik doe ze er ook zeker geen plezier mee, dat weet ik wel zeker Knipoog
Ook is het niet verkeerd bij je jaarlingetje af en toe een dekentje op te proberen, gewoon als oefening/leermoment. Jong geleerd is immers oud gedaan Knipoog

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:58

IK heb 2 stallen met een uitloop,en de deuren van de stallen staan dag en nacht open,dus mijn 2 arabische merries kunnen zelf beslissen,binnen of buiten blijven.
ze hebben wel een ongevoerde regendeken op,dit omdat ik het niet fijn vind dat ik een nat paard moet opzadelen.
maar waar denk je dat ze altijd staan??juist gewoon buiten in de regen,wel gaan ze uit de wind staan,want ik denk dat wind het vervelendste voor ze is.
Ze lagen zelfs in de sneeuw afgelopen winter te slapen.
heb wel een hele dikke laag houtsnippers in de uitloop liggen,en dat schijnt warmer te zijn dan de vlas/stro in de stal,want ze liggen nooit in hen stal.
Ze maken wel een dikke wintervacht aan,maar ik denk dus echt dat ze het erg naar hen zin hebben dag en nacht buiten.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:28

Sam staat in zijn nakie de hele winter buiten, wel met inloopstal. Kou doet hem niks, maar als het regent zoekt hij wel echt beschutting op. Hoop dat hij daar nog wat harder in wordt Lachen
Overigens staat Sam nú al met meer vacht dan de gemiddelde Fjord tijdens de Kerst. En ik dacht dat mijn Draver veel vacht aanmaakte..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:01

Anouar heeft nu ook al meer haar dan vorig jaar in december. Dat beloofd wat Haha! Ik vind hem echt schattig met al dat haar Lovers

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 21:03

Karim heeft haast nog geen wintervacht aangemaakt! Hij moet opschieten!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:04

laetitia schreef:
Karim heeft haast nog geen wintervacht aangemaakt! Hij moet opschieten!!

Is dit de eerste winter zonder deken?
Dan kan het wat langer duren. Anouar had vorig jaar ook een beetje moeite (eerste jaar)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 07:47

Vorig jaar was m'n paard nog jaarling: toen is hij perfect de winter doorgekomen zonder deken. Dit jaar heb ik een paar dekens in huis, niet om hem er constant mee aan te kleden, maar gewoon om het dekengevoel aan te leren. Af en toe krijgt hij het gewoon op.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:12

Die wintervacht is in no-time aangemaakt hoor als het moet... Dus ik zou me geen zorgen maken.

Dhariyat begint al aardig op een ijslander te lijken Haha! Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:00

NaVy! schreef:
Sam staat in zijn nakie de hele winter buiten, wel met inloopstal. Kou doet hem niks, maar als het regent zoekt hij wel echt beschutting op. Hoop dat hij daar nog wat harder in wordt Lachen
Overigens staat Sam nú al met meer vacht dan de gemiddelde Fjord tijdens de Kerst. En ik dacht dat mijn Draver veel vacht aanmaakte..

Dat herken ik Haha!
Bliksem heeft nu ook al zeker zo'n dikke vacht als mijn draver Don en hij wordt vast nog dikker Clown
Bliksem staat dus ook altijd buiten. Tot op heden zonder deken, maar met schuilstal. En hij heeft het momenteel eerder warm dan koud....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 00:27

missnynke schreef:
ik zou hem helemaal geen deken op doen, een paardenvacht is echt wel bestand tegen het nederlandse klimaat. laat de natuur mooi zn werk doen;-)

mee eens

mijn arab staat ook zonder deken, hij wordt lekker wollig. Veel mensen denken dat het een IJslander is op hoge poten, in de winter Haha! Clown