Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Woogy schreef:stel dat je nou een veulentje fokt, wat er bont uitkomt, je doet dna test en beide ouders zijn 100% zeker. Wordt het beestje dan nog niet opegenomen in het stamboek?
Maroush schreef:Woogy schreef:stel dat je nou een veulentje fokt, wat er bont uitkomt, je doet dna test en beide ouders zijn 100% zeker. Wordt het beestje dan nog niet opegenomen in het stamboek?
Volgens mij kan je nooit een bont veulen krijgen uit twee niet-bonte ouders (behalve via mutaties dan). Wel zoals Rawaat zegt het sabino-gen zoveel mogelijk naar voren laten komen, dat is dacht ik wel toegestaan.
Lenneke_ schreef:Maar wordt zo'n paard dan geweigerd in het stamboek? Ookal is hij (aantoonbaar) 100% volbloed
Rawaat schreef:Geloof me Maroush, je ziet meer een meer "bont" bij 100% arabieren. Enkele voorbeelden: Crown Muscosa, AF Grafiti, ben de naam kwijt van een egyptisch hengstje vorig jaar in Baden-Baden. Dat is bont, want ze zijn bruin of vos en hebben een witte vlek. Ook al is het maar 1 het is "bont". Ik zag dit jaar een veulen van WH Justice, gans wit hoofd + maanoog, sommige lijnen zijn wel in staat meer wit op de voorgrond te geven.

Rawaat schreef:Misschien kan de vraag verder open getrokken worden of een paard met beide ouders 100% paint en een veulen met een egale kleur wordt toegelaten in dat stamboek?
Rawaat schreef:Bont is met vlekken, sabino is een term die ze gebruiken voor andere veel witaftekeningen. Voor mij is dit hetzelfde. Denk je dat pinto's er zo ook in één keer zijn gekomen? Dat is ook gekomen met het doorfokken van kleur.

Maroush schreef:Rawaat schreef:Bont is met vlekken, sabino is een term die ze gebruiken voor andere veel witaftekeningen. Voor mij is dit hetzelfde. Denk je dat pinto's er zo ook in één keer zijn gekomen? Dat is ook gekomen met het doorfokken van kleur.
Volgens mij is dit niet hetzelfde. Als je sabino heel ver doorfokt, kan het er miss redelijk hetzelfde uitzien, maar het sabinogen blijft een andere dan het gen voor bont ...
Zahlina schreef:.
Het verhaal dat arabieren met veel aftekeningen geen "echte"arabieren zijn klopt van geen kant.
Er zijn te veel paarden rond 1900 geimporteerd die SE zijn en die wel veel aftekeningen hebben.
En dat paarden met een witte neus het niet zou overleven in de woestijn is volgens mij een verhaal die verzonnen is door de mensen die veel wit niet mooi vinden.
Gr Em
Lijkt me idd in de woestijn ook niet handig en past ook niet echt bij het beeld dat ik van een arabier heb (al zijn er prachtige arabieren met veel wit, zoals MM Sultan).
jeddah schreef:Er zijn 4 "Bont" genen, Sabino (die waarschijnlijkl ook uit minimaal 4 "soorten" betaat), Splash (ook bij 100% Arabs in Australie gevonden) Frame, komt niet voor bij 100% Arabieren en Tobiano, wat platenbont is en ook niet voorkomt bij 100% Arabieren.
Lenneke_ schreef:Anouar heeft een witte neus