hoe weten welke fokrichting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

hoe weten welke fokrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:29

Ik vraag af hoe ik nou exact kan weten welke fokrichting een paard is geweest. Daarbij bedoel ik dus welk type. Hoe weet je of ee paard SE is, of Rus of Frans etc?

Neem aan dat als een paard een russisch paspoort heeft het niet noodzakelijk ee Rus hoeft te zijn, al zijn ze volgens mij vrij stug qua fokken met andere lijnen, maar even als voorbeeld.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:26

Woogy schreef:
Ik vraag af hoe ik nou exact kan weten welke fokrichting een paard is geweest. Daarbij bedoel ik dus welk type. Hoe weet je of ee paard SE is, of Rus of Frans etc?

Neem aan dat als een paard een russisch paspoort heeft het niet noodzakelijk ee Rus hoeft te zijn, al zijn ze volgens mij vrij stug qua fokken met andere lijnen, maar even als voorbeeld.

De lijnen heel goed uitpluizen.
Al hoewel dat soms best een moeilijke taak is.

Inderdaad hoeven ze niet altijd de type te zijn als ze bijv een paspoort uit een bepaald land hebben.

En eigenlijk komen ze uiteindelijk allemaal uit de zelfde type :+

Bij het kwpn heb je ene site die de ox/xx percentage uitrekent, ik geloof niet dat wij dat hebben:)

Alane

Re: hoe weten welke fokrichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:29

misschien dat je dan wat hebt aan allbreedpedigree.com voor het uitpluizen?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:31

Alane schreef:
misschien dat je dan wat hebt aan allbreedpedigree.com voor het uitpluizen?

Hier staan niet altijd de fokrichtingen bij.

Er is geloof ik wel nog een andere site waar alles nog duidelijker staat.
Maar ik weet dat je dan jaarlijks of maandelijks een bedrag moet betalen:)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:05

dat zou zoooooo handig zijn als we een site hadden die percentage SE, Rus, Frans, Pools zou uitrekenen...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:46

Jammer genoeg zijn er geen site die deze berekening kunnen maken.
Maar het is wel zelf uit te rekenen, al is het dan wel van belang dat je met een hoop kennis en boeken aan de slag gaat.

Ik heb het in het verleden weleens gedaan en bied het dan nu nog eens aan, wil je een berekening van bloedlijnen, geef het dan in dit topic aan, of even per pb en ik zal zien wat ik kan doen.

Om te beginnen is het van belang om onderscheid te maken tussen 2 verschillende manieren waarop bloedlijnen zijn ingedeelt.
Je hebt de lijnen die naar landen verwijzen (pools, russisch) en lijnen die naar stoeterijen/fokkerijen verwijzen (Crabbet, CMK)
SE is op te delen in de lijst van fokkerijen daar het gaat om paarden die afstammen van paarden die alle bewezen uit SE lijnen komen.

Om een beetje duidelijkheid te geven zal ik een voorbeeld maken in dit topic.
Dit keer niet op een paard naar op een bloedlijn, een Rus, Paard X noem ik hem.
Ik neem de russische lijnen daar deze veel voorkomen in nederland en dat de opbouw van de lijnen redelijk constant zijn.

Paard X is 100% russisch.
We weten dat russen zijn opgebouwd uit 3 lijnen, Pools, Crabbet en SE.
Paard X is dus:
60% pools
30% crabbet
10% SE

Een verdere verdieping van de lijnen.
Van de Polen is bijna alle documentatie verdwenen waardoor de lijnen ophouden in Polen daar deze zonder documentatie niet zijn terug te leiden naar SE of andere lijnen.
Van crabbet weten we dat deze lijnen met uitzondering van Skowronek SE zijn.
Skowronek is een poolse hengst.
Binnen de SE lijnen zitten ook weer paarden die crabbet genoemt worden.
Dus we kunnen stellen dat Paard X
100% russisch is
65% pools
35% crabbet
35% SE

En zo kan ik nog wel even doorgaan in de lijnen want ik heb er een hoop nu niet genoemt, zoals Sheikh Obeyd (waar alle SE Crabbets onder vallen en nog meer SE lijnen), Maynesboro (Se Lijnen en crabbet) Marbach etc etc.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:19

Kijk daar hebben we veel aan:)

Ik wist inderdaad dat een bokker veel wist kwa percentage.
Maar was je naam even kwijt :o

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 18:19

dus een SE(straight Egyptian) is niet zo zeer een fokrichting zoals Frans, Rus etc?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:43

SE is wel een bloedlijn maar niet alle paarden geboren in het midden oorsten vallen onder de noemer SE, daar is vastgelegt welke paarden SE zijn.
Russen en fransen zijn vaak mengelmoesjes maar we noemen ze naar het land daar ze daar geboren zijn.

Je moet het eigenlijk zo zien:
Paarden worden ingeschreven in een studboek, dit kan van een land zijn maar ook van bepaalde lijnen.
Paarden die benoemd worden in het studboek kan je noemen naar dit boek.
Mijn arabieren zijn allemaal AVS ingeschreven dus kan ik zeggen dat ik nederlandse arabieren heb, de meeste van onze aangekochte arabieren zijn geboren in engeland, dus zijn het ook engels arabieren, ook de kinderen die hieruit geboren zijn.
Nu zijn de voorouders van onze paarden ook nog eens genoemd in het GSB stubboek wat ze dan ook nog eens GSB maakt (hoog percentage).
En stammen ze af van arabieren die crabbet zijn waardoor ze daar ook nog onder vallen.
Mijn hengst en zijn nakomelingen hebben naast bovenstaande ook nog een lijn naar CMK (amerikaanse lijn), omdat crabbet onder de noemer CMK valt zijn het ook nog eens CMK paarden.

Ik hoop dat het nog duidelijk is, tis voor mij namelijk allemaal heel logisch en wil weleens vergeten dat een hoop mensen niet mijn tik met bloedlijnen delen.

Kleine voetnoot, mijn paarden zijn alle 90% hoger in bovengenoemde lijnen maar niet 100%

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 20:16

Even zien of ik het goed heb:
Mijn merrie is in Frankrijk geboren, echter worden alleen de ren arabieren als Frans gezien. Haar vader was een renner en haar moeder Egyptisch.
Zij zou dan 50-50 moeten zijn Frans en Egyptisch...echter omdat ze uit Frankrijk komt is ze Frans?

Ander paard. Haar vader heeft een Russische vader, een Pools Russische moeder. Haar moeder komt uit een Pools Russische vader en een merrie die vijf(op het paspoort) generaties Australisch is.
Zij zelf is geboren in Nederland.
Zou je bij zo'n dier dan niet het percentage Rus, Pool en Australisch uitrekenen?

Tot hoeveel generaties tel je mee met uitrekenen? Uiteindelijk als je maar ver genoeg terug gaat zijn ze immers allemaal uit de woestijn...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:37

Even heel erg snel.
Jouw merries:
BA'KARA
Franse vader, waarvan ik persoonlijk op het eerste oog niets van weet qua bloedlijne.
Mengelmoes moeder, GAZA IBN TAZRATT:
Vaderkant:
TAZRATT is egyptian bred via zijn vader FAWZAN, moeder JELFA (TN) is volgens mij weer frans gefokt.
Merriekant
NIKEYA typisch nederlands gefokt als deze fokrichting zou bestaan.
Een combinatie in bloed van russisch, crabbet en old english (GSB)

Ba'Kara is dus niet 50% frans 50% egyptisch,
Eerder 62.5% frans, 12.5% egyptisch (crabbet/gsb even niet meegerekend), 18% russisch, en 7 % crabbet (waarbij is het russische crabbet niet heb meegerekend).
Dit is even een hele globale opdeling van de bloedlijnen van jouw merrie.

Van je tweede merrie kan ik de afstamming niet vinden dus kan ik het ook niet voor je nakijken.

Het grote probleem met het gebruiken van landen als bloedlijn is dat dit alleen maar gebeurt als het land zelf al langere tijd fokt in eigen traditie en een heel eigen fokprogramma doordoor hebben opgebouwd.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 21:05

dus als je meer een bepaald type kunt wijden aan een land? Zo zijn de Fransen vaak zwaarder en minder sjiek in het hoofdje, Russen zwaarder maar met knappere koppies etc.
Zo vind ik de Nederlandse arabier niet zo zeer een type gezien van alles daaronder kan vallen, of heb ik het nu mis?

http://www.allbreedpedigree.com/aronda+star dit is de andere dame

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:18

Bepaalde landen/fokkerijen hebben op bepaalde kenmerken gefokt waardoor je verschillen zou kunnen zien.
De fransen (even van uitgaand dat ze 100% zuiver zijn) zijn alleen maar gefokt om hard te kunnen.
De russen ook maar daar zijn ze zuiverder met het ras omgegaan.
Je moet gewoon een heleboel paarden bekijken, de papieren doorspitten want dan pas kan je echt leren om type verschil te zien.

Aronda Star.
Vader is russisch, dat klopt dus.
Moeder zit geen pools in behalve dan het gene wat ze gekregen heeft via het kleine lijntje russisch wat ze heeft. Braidy is voornamelijk crabbet/gbs gefokt. Verdeling grof weg 25% russisch 75% crabbet/gbs.
Welk leuk om dit bloed terug te vinden denk dat jouw merrie toch wel rond/boven de 50% is met crabbet/gsb bloed.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 21:22

wat houdt eigenlijk dat hele crabbet in?

Arax was Pools? of alleen Pools geregistreerd?
De vader van Porsche(vader van Braidy) was Rus x het geen waarmee ze in Australië fokken. Voert hij door Arax geen Pools?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:41

Woogy schreef:
wat houdt eigenlijk dat hele crabbet in?

Arax was Pools? of alleen Pools geregistreerd?
De vader van Porsche(vader van Braidy) was Rus x het geen waarmee ze in Australië fokken. Voert hij door Arax geen Pools?

Ik ga mezelf even quoten uit een oud topic:
Citaat:
Crabbet is een stoeterij die rond 1900 als een van de eerste arabieren vanuit egypte naar het westen haalde.
De stoeterij was eigendom van de Blunts en later van hun dochter.
De stoeterij bestaat niet meer maar de invloeden van deze stoeterij zijn wereldwijd.
Er loopt bijna geen arabier rond die geen crabbetbloed draagt.
De crabbet werden geselecteerd op karakter, type en bruikbaarheid.

Laten we het er op houden dat als Crabbet niet bestaan had dan hadden we waarschijnlijk wereldwijd veel minder arabieren gehad en ook hele andere om te zien.
Ondanks dat het een oude lijn is die niet meer populair is, is het toch nog steeds een lijn van belang, de huidige wereld kampioen endurance is crabbet gefokt.
De landen die op dit moment de beter endurance paarden fokken, Australie en Zuid afrika doen dit met hoog % crabbets.

Terug naar Braidy.
Ik denk dat jij met AHSB het verkeerde stamboek hebt, dit is namelijk het stamboek van engeland.
Nu is het wel zo dat er heel veel crabbets naar Australie zijn geexporteerd waardoor het absoluut een lijn is die het daar goed doen.
Maar jouw merrie heeft niets met Australie te maken.

Porsche zijn vader is russisch, waardoor deze dus ook 87.5% pool, 12.5% crabbet en geen erkend egyptische bloed heeft.
Porsche zijn moeder is crabbet/GSB.
Bij Braidy kan je echt niet spreken over een pools russische merrie, vooral omdat het enige poolse bloed wat ze heeft via haar russische lijn komt, maar wel van een Crabbet/GSB en russische merrie.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 22:10

ik had het AHSB opgezocht en dat kwam neer op Australië.
In feite kun je alle arabieren die langere tijd in Engeland gefokt zijn Crabbet noemen?

Aswan is van de EAO, is hij dan werkelijk SE of weer iets anders?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:20

Het studbook van Australie is AHSA, Studbook Engeland AHSB, ik denk dat daar jouw verwarring zit.

Crabbets kunnen alleen maar paarden zijn die afstammen van de paarden die gekocht en gefokt zijn door de crabbet stud.
Omdat de stal niet meer bestaat zullen er bij die lijnen nooit nieuw paarden komen.

Aswan is Straight Egyptian maar omdat deze in rusland voor de russische fokkerij gebruik is zijn zijn russische nakomelingen 100% russisch.
Daarnaast is hij naar mijn weten alleen maar door de Terks gebruikt met russische merries waardoor hij alleen maar voortleefd via de russische lijn en waarvan er volgens mij geen een SE is.
Aswan zijn ouders en voorouders hebben wel weer lijnen die SE zijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 22:28

Als we nou kijken naar dit mannetje http://www.allbreedpedigree.com/joarah+zaraar
Zijn vader is SE, z'n moeder een flinke scheut SE. Wat is de rest van hem?? Morafic is volgens mij Russisch als ik het goed heb onthouden.

Hoe kan Rafaat/Raafat als SE naar Aswan als Rus gaan? Puur door hem te emigreren en eigenlijk voeren alle Russen SE bloed?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:36

Woogy schreef:
Als we nou kijken naar dit mannetje http://www.allbreedpedigree.com/joarah+zaraar
Zijn vader is SE, z'n moeder een flinke scheut SE. Wat is de rest van hem?? Morafic is volgens mij Russisch als ik het goed heb onthouden.

Hoe kan Rafaat/Raafat als SE naar Aswan als Rus gaan? Puur door hem te emigreren en eigenlijk voeren alle Russen SE bloed?

Was Morafic niet spaans?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:38

Barcelano schreef:
Woogy schreef:

Was Morafic niet spaans?

Ik zie het al heb het verkeerd.
Was met iets anders volgens mij in de was:P

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:53

Woogy schreef:

Joarah Zaraar.
Vader SE
Moeder EB (Egyptian bred, benaming die gegeven word aan paarden waarvan een van de ouders SE is)
Moeder moederszijde heeft een crabbetlijn die naar Skowronek gaat, waardoor zij niet SE mag heten.

Rafaat/Aswan is altijd SE gebleven maar is door zijn export ook russisch geworden.
Elke rus heeft ook SE bloed, is het niet via Aswan dan wel via het poolse bloed en via het crabbetbloed.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:54

Morafic is zo egyptisch als het maar kan.
Hij is ook nooit gebruikt in de oude russische fokkerij, wel heel erg veel in amerika, en deze paarden zijn weer de wereld over gegaan.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:57

Super dat je die lijnen zo kan uitpluizen.

Probeer die van Mirka ook een beetje uit te zoeken.
Ik geloof van wat ik zag niet 100% russich

Via Mir Khan wel
Via Amal zit er Crabbet in

En toen was ik het kwijt omdat op all pedigree niet alles staat:)

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:01

Daarom maak ik ook geen gebruik van all pedigree.
Sowieso is het heel onbetrouwbaar daar iedereen zomaar wat kan invullen.
Ben zelf grote van arabdatasource al lopen ze op dit moment nog steeds erg ver achter.
Kost geloof ik 100 dollar per jaar maar het is mij het absolut waard, vooral nu ik al mijn boeken in nederland heb gelaten omdat het klimaat hier heel slecht voor ze is en de collectie boeken die we hebben opgebouwd te waardevol is.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:03

Ah zie je dat was de site die ik bedoelde.
Inderdaad als ik verder gaat met fokken etc is het eigenlijk wel waardenvol een betrouwbare info bron