Arabier sterker dan andere rassen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dandir

Arabier sterker dan andere rassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:32

Denken jullie dat een AV sterker is qua gezondheid dan andere rassen ?
En dat AV's doorgaans hogere leeftijden bereiken dan de anderen ?

Benieuwd naar jullie reacties......

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:35

dat is denk moeilijk te zeggen omdat factoren als omgeving,verzorging en stal management ook mee spelen.
Mentaal zijn ze wel heel sterk.
Ze zijn over het algemeen ook langer vruchtbaar.
Ze hebben over het algemeen een sterk been gestelsel.

Er wordt niet voor niets gekruist met een AV..

Eline91

Re: Arabier sterker dan andere rassen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:40

Ik dacht dat er met AV gekruist werd voor het uithoudingsvermogen?

Ik ben van mening dat ze vooral mentaal heel sterk kunnen zijn.

Ik heb zelf een arabier en als die iets in zijn koppeke heeft, heeft hij het verdomme niet in zijn gat (spreekwoord van langs hier :) ) Hij is heel goed in volhouden, wat natuurlijk zowel een positieve als een negatieve eigenschap kan zijn :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:44

Dat laatste had mn Welsh ook :-) sterker weet ik niet.. Maar een AV is ontzettend trouw aan zn baas en voor die baas loopt een AV tot hij instort.. Ze zijn wat moediger, hebben meer hart :-)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:44

Qua karakter inderdaad zo sterk als ik weet niet wat :+ Ik wist eigenlijk niet dat AV echt zo sterk zijn lichamelijk? Blijf ff volgen :j

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:46

Ik zou het voor uithoudingsvermogen zeker snappen, maar qua gezondheid niet altijd. Ik weet ook niet of het ene ras echt gezonder blijft dan het andere ras..
Mijn Arabpony heeft spijsverteringsproblemen gehad en is een aantal keer kreupel geweest op hetzelfde been. Overingens alweer 3 jaar geleden

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:47

Officieel horen ze juist een sterk gestel te hebben...
Denk aan het woordje hardheid van de arabier.

Maar zoals ik al zei beinvloed tegenwoordig een hoop dingen...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:49

Romp:
De rug is kort en sterk; de lendenen zijn kort en breed. Rug en lendenen moeten bespierd zijn. In plaats van de bij andere rassen gebruikelijke 8 tot 10 ribbenparen, heeft het Arabische Volbloedpaard er slechts 7. In plaats van 6 lendenwervels zijn er meestal maar 5 aanwezig en in de regel slechts 16 in plaats van 18 staartwervels. De bovenlijn van het kruis (het heiligbeen), loopt bijna horizontaal zodat de staart hoog aangezet is en in het verlengde van de rug ligt
Zeer karakteristiek is de staartdracht van de Arabische Volbloed bij opwinding: de staart wordt dan recht omhoog gestoken of zelfs geheel over het kruis gedrapeerd.

Benen:
De benen zijn bij het Arabisch Volbloedpaard een sterk punt: dit komt het best tot uiting in uithoudingsproeven. De benen zijn rank. De hoeven zijn hard en rond.

Huid en haar:
Het Arabisch Volbloedpaard heeft een zeer dunne huid met een bijzonder fijne, zijdeachtige beharing.

Aansluitend bij deze exterieurkenmerken dient er gesteld te worden dat het Arabische Volbloedpaard over enkele fysologische bijzonderheden beschikt waardoor het paard nog meer waardering geniet:

- een goede spijsvertering
- soberheid bij het eten
- een groot uithoudingsvermogen
- een snel lichamelijk herstel na grote inspanningen
- een hoge vruchtbaarheidsgraad
- een lange fok- en gebruiksduur.

In vergelijking met andere paardenrassen is het Arabische Volbloedpaard op later leeftijd volwassen, maar tegelijkertijd ligt de gemiddelde levensduur hoger.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:51

Volgens mij zijn het wel taaie rakkers met hard beenwerk. En omdat ze niet zo groot zijn, zijn ze des te sterker.
Maar ze moeten natuurlijk wel goed gefokt zijn.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:52

Barcelano schreef:
dat is denk moeilijk te zeggen omdat factoren als omgeving,verzorging en stal management ook mee spelen.
Mentaal zijn ze wel heel sterk.
Ze zijn over het algemeen ook langer vruchtbaar.
Ze hebben over het algemeen een sterk been gestelsel.

Er wordt niet voor niets gekruist met een AV..

Sluit ik me compleet bij aan! +:)+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:57

Langcara schreef:
Volgens mij zijn het wel taaie rakkers met hard beenwerk. En omdat ze niet zo groot zijn, zijn ze des te sterker.
Maar ze moeten natuurlijk wel goed gefokt zijn.

Ja en daarom wordt er tegenwoordig gelukkig voor een hengst de rontgenlogische keuring geeist
Voor heen was dit niet zo....

Maar je kan natuurlijk altijd pech hebben met je paard........En dat zijn door factoren van buitenaf..

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:00

Ik had een Anglo-Arab met zo'n 45% Arabisch bloed (al zag je dat er niet aan af, was vrij grof gebouwd). Beest is in goede gezondheid 29 geworden, gevolgen van Cushing hebben haar uiteindelijk de das om gedaan maar mentaal kon ze nog járen mee..

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:01

Barcelano schreef:
Aansluitend bij deze exterieurkenmerken dient er gesteld te worden dat het Arabische Volbloedpaard over enkele fysologische bijzonderheden beschikt waardoor het paard nog meer waardering geniet:

- soberheid bij het eten

In vergelijking met andere paardenrassen is het Arabische Volbloedpaard op later leeftijd volwassen, maar tegelijkertijd ligt de gemiddelde levensduur hoger.

Dit geldt dus niet voor alle Arabs..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:03

Het gaat ook over de algemeenheid.
Zoals ik al zei spelen bepaalde factoren ook mee.

En hee in de woestijn kunnen ze leven op sprinkhanen.

Wij geven tegenwoordig te veel beetje van dit beetje van dat...........

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:05

Citaat:
In plaats van de bij andere rassen gebruikelijke 8 tot 10 ribbenparen, heeft het Arabische Volbloedpaard er slechts 7. In plaats van 6 lendenwervels zijn er meestal maar 5 aanwezig en in de regel slechts 16 in plaats van 18 staartwervels.

En hoe zit dat dan eigenlij bij een Anglo Arabier met 50% AV bloed?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:07

BaileyMix schreef:
Citaat:
In plaats van de bij andere rassen gebruikelijke 8 tot 10 ribbenparen, heeft het Arabische Volbloedpaard er slechts 7. In plaats van 6 lendenwervels zijn er meestal maar 5 aanwezig en in de regel slechts 16 in plaats van 18 staartwervels.

En hoe zit dat dan eigenlij bij een Anglo Arabier met 50% AV bloed?

Durf ik eigelijk niet te zeggen aangezien het EV x AV is dus denk stiekem wel meer AV bloed ;)
Volgens mij gewoon normaal zoals andere paarden...

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:24

anais96 schreef:
Barcelano schreef:

- soberheid bij het eten

Dit geldt dus niet voor alle Arabs..

Dat dacht ik ook al : de mijne had al een maagzweer..... :?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:29

Interessant!

Coen heeft tot nu toe ook geen beenproblemen gehad (hij is nu ong 22 jaar), alleen helaas wat gehoesteproest en headshaking. Verder is hij bijzonder fit/ziet er goed uit voor zijn leeftijd, maar of dat rasgebonden is..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:41

Over het algemeen worden arabieren wel oud ja......
Er is op het Av forum een Arabisch volbloed die heeft ondanks behoorlijke hartproblemen de 20 gehaald is er nog steeds :)

Ze zijn natuurlijk mentaal heel sterk.

Barc liet in eerste instantie nog geen eens zien dat hij ergens last van had...

En het is natuurlijk niet zo dat Arabieren niks kunnen mankeren.
Stal management en verzorging speelt een grote rol.

En een maagzweer komt niet zomaar op dat is een oorzaak van ............vul zelf maar in kan van alles zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:46

Ik denk vooral dat de minder extreem op type gefokte arabieren inderdaad hele taaie paardjes kunnen zijn.
Maar zoals met ieder ras; door op extreme kenmerken te fokken, raken andere punten vaak uit het oog.

Wat dat betreft zal de oorspronkelijke egyptische arabier die echt aan 't werk was in de woestijn gemiddeld gezien een stuk sterker van gestel, geest en gezondheid zijn dan de gemiddelde show-barbiepaardjes die je nu in de showring tegenkomt.

Nogmaals, niet alleen bij arabieren, maar bij ieder ras wat op vrij extreme kenmerken fokt (ook niet alleen met paarden, ook bijv. met honden).

Het lijstje dat Barcelano plaatst is een lijstje met fokdoelen. Het ideaal type zoals het stamboek dat graag ziet. Betekend niet dat ieder paard met een stamboekpapier van het AVS ook precies daar aan zal voldoen.

Puur gekeken naar hardheid, stevig gestel, etc. denk ik dat weinig rassen het zullen winnen van de oorspronkelijke shetlandpony zoals die in de UK te vinden is. Dat zijn échte taaie rakkers die niet kapot te krijgen zijn.

Dat is wat de natuur heeft gemaakt als product van survival of the fittest (net zoals de arabier in de woestijn).
Zodra de mens zich er mee gaat bemoeien, gaat het niet meer om wat het "sterkste" of het meest "degelijke" of het "gezondste" is, maar om wat men "mooi" vindt. Natuurlijk stellen we dan nog wel wát eisen aan gezondheid, maar de mens is niet zo hard als de natuur. En we zien graag een mooi paard, wat daardoor vaak niet perse een degelijk paard hoeft te zijn.

Kijk eens naar de fokkerij van verschillende rassen in de VS. Die lopen nog wat verder in "extremen" dan wij hier in NL.

Om een lang verhaal kort te maken: Wilde paarden zijn over 't algemeen sterker dan paarden die met menselijk beleid met een bepaald doel gefokt zijn.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:55

Een goede fokker houd zich er wel aan ;)
En over het algemeen zie je veel oudere arabieren die nog net zo fit zijn als in hun jongere jaren..
En nog steeds onder het zadel zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:01

Maar de vraagstelling van TS was of arabieren stérker zijn dan andere rassen.
Ik zie bij heel veel andere paardenrassen ook net zo goed grote groepen paarden die heel oud worden en ook oud nog steeds onder zadel zijn.

Dus ik zou daarom niet durven stellen dat een arabier "sterker" of juist "zwakker" is dan een ander ras.

jessebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:03

Kijk eens naar de natuurrassen die we in Nederland rijk zijn. koniks en exmoors, volgens mij behalen zij redelijk hoge leeftijden.
Maar in het algemeen zal dit ook aan de de constitutie van het paard liggen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:03

Ik denk dat die vraag letterlijk niet 100% te beantwoorden is.

Misschien in het rijtje:

Fjord
Shetlander

versus warmbloeden en kruisingen......Denk dat je dan wel kan zeggen ja....want sobere rassen zijn over het algemeen wel sterker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:10

Ja, zeker!
Hoe dichter 't bij de natuur ligt, hoe sterker ze over 't algemeen zijn.
En natuurlijk hoort een arabier ook in dat lijstje thuis. Het paard is van oorsprong gevormd door de natuur.