Foto's Nizjni, Arjuno en Palisa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Foto's Nizjni, Arjuno en Palisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 13:33

Hallo allemaal,

Ik ga vrijdag Daya weer ophalen na een avontuur die voor hem 6 maanden heeft geleefd.
Ik zou graag wat foto's willen hebben van zijn vader (Arjuno), moeder (Palisa) en opa (Nizjni).

Contact met Dolisa Arabians heb ik al gehad, maar zij hebben 1 enkele foto van Arjuno, dat is degene die ook op google te vinden is.
Verder heb ik geen foto's kunnen vinden van zijn ouders en voorouders.

Ik weet dat Arjuno een erg lieve hengst was. Makkelijk in de omgang en onder het zadel.
Althans, dat is wat Dolisa Arabians mij vertelde. Ik herken Daya hier wel in terug.

Verder heb ik helemaal nul informatie, dus als iemand informatie heeft, PLEASE *\o/*

Ben ook wel benieuwd naar broertjes/zusjes van Day :)

Letizia

Re: Foto's Nizjni, Arjuno en Palisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:40

Dit is het enigste wat ik zo gauw kon vinden:

Broertjes van vaders kant:
DA HADAYA
DA SAHRAN
KETJIL
NIZAR TAHIR FOUAD

Ajuno:
Afbeelding

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:22

Ik heb op het AV Forum ooit eens een topic over Nizjni geopend, en daar heb ik een aantal foto's gekregen. Zal kijken of ik dat topic weer terug kan vinden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 16:38

Haha Hadaya is mijn paardje :D! Okee zijn er ook foto's van zijn broertjes/zusjes. Halfbroertjes en/of zusjes zijn natuurlijk ook welkom.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:44

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 18:57

Nee dat zijn fotos van zijn tussenbaasje. Een dierenarts die hem opgeknapt had, waarvan ik hem weer heb gekocht.
AfbeeldingAfbeelding Hier is ie bij mij :)

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:10

Hee is dat niet die 2 jarige die in zeer verwaarloosde toestand is opgevangen door idd een dierenarts?? Wat ziet ie er goed uit zeg!!

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:37

Hij ziet er echt goed uit zeg!!! Ik ga even kijken... heb nog een aantal foto's van nizjni maar moet daarvoor even op zoek op de computer. Van mijn merrie is haar opa namelijk ook Nizjni. ;)
Laatst bijgewerkt door Elmars_Floor op 29-12-11 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:41

Foto's van nizjni.. via arabische forum gevonden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:43

Nizjni ox
geb. 01-02-1987
stm. 1.54 m., kleur vos
Verrichtingsonderzoek 1991: goed.
Eigen prestatie: Z-dressuur
SCID drager.

Nizjni is overigens een bekende naam in de endurancesport. Zijn meest succesvolle nakomeling is Salomo Djinti, de inmiddels 15-jarige Arabische schimmelruin die sinds 1998 tienmaal een 160 km endurance uitreed, waaronder verschillende EK's en WK's (vorig jaar nog op het EK in Frankrijk en op het WK in Dubai). Ook de vosruin Nils is een klasse 4-paard met als vader Nizjni. Een zoon van Nils is Rashyl die ook klasse 4 loopt.

via een ander site:
"Diens vader Nizjni heeft vele sportpaarden op de wereld gezet."

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:53

Hoi hoi, even een stipje hier....ik heb Nizjni gekend, mijn paard heeft jaren bij Forelocks Arabians in Nieuwkoop gestaan en daar woonde Nizjni ook...ik ben even compleet kwijt waar hij nou heen is gegaan. Hij heeft erg leuke endurance paarden op de wereld gezet inderdaad...ik was best vaak weg van zijn kids :) Ik zal het es navragen als je dat leuk vindt..als je zoek op forelocks en Nizjni dan kom je wel op hun site, wie weet kan je daar ook nog navragen. Zij zullen je in elk geval meer over hem kunnen vertellen :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:21

Elpharo schreef:
Hoi hoi, even een stipje hier....ik heb Nizjni gekend, mijn paard heeft jaren bij Forelocks Arabians in Nieuwkoop gestaan en daar woonde Nizjni ook...ik ben even compleet kwijt waar hij nou heen is gegaan. Hij heeft erg leuke endurance paarden op de wereld gezet inderdaad...ik was best vaak weg van zijn kids :) Ik zal het es navragen als je dat leuk vindt..als je zoek op forelocks en Nizjni dan kom je wel op hun site, wie weet kan je daar ook nog navragen. Zij zullen je in elk geval meer over hem kunnen vertellen :)

Zover ik weet leeft Nizjni niet meer ;)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:46

Jup dat is inderdaad Daytje. Het verwaarloosde kindje die een dierenarts had opgeknapt.
Ik heb hem van haar gekocht en 6 maanden geleden had ik hem eigenlijk verkocht omdat ik weer naar school ging enzo, maar kreeg dinsdagmiddag bericht dat het niet meezat met pensionstallingen en hulp in de omgeving en of de mogelijkheid bestond dat hij terug naar mij zou komen.

Ik heb besloten om hem weer op te halen omdat zijn huidige baasje en ik allebei niet willen dat hij gaat zwerven :)

Nizjni leeft idd niet meer! Had me voorheen niet zo verdiept in zijn afstamming, maar ben nu toch wel erg benieuwd :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:57

Oh ik zie staan dat hij een SCID-drager was...Nizjni. Wat is dit?
Zie wel altijd bij hengsten staan: SCID-vrij, maar wat houdt het precies in?

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:28

Ik volg dit even mee aangezien mijn paardje ook een afstamming
is van Palissa. Info altijd welkom. :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:05

Jammer he dat er zo weinig over bekend is!

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:36

Jolindaa schreef:
Jammer he dat er zo weinig over bekend is!

Idd, ik vind niet eens een foto van haar. :s
Zou graag toch wel zoveel mogelijk over mijn paardje en haar afstamming weten. :) :j

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:53

Ik weet van de fokker van mijn paard dat Palisa een heeeeeeeel lieve merrie was en een uitzonderlijk goede moeder. Ze was echter wel wat van het drukkere type. Mijn paard is daarentegen echt een koele arab. Ze was schimmel, als ik mij niet vergis :) Ik heb ooit wel eens een foto gezien, maar deze heb ik helaas niet opgeslagen!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:54

Oh ik zie dat jij DA Jelena hebt gekocht! Ik vind dat zo'n uitzonderlijk knap paard <3!

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:24

Zitten jullie al op het arabische volbloeden forum? Wellicht kennen meer mensen jullie paarden of hun verleden.
http://www.arabischevolbloeden.com/forum/

Maar hier even een stukje uitleg over scid.
Wat is SCID?
De afkorting SCID staat voor SevereCombined ImmunoDeficiency. Vertaald betekent dit: een ''Ernstig Gekombineerd Immuuntekort''. SCID komt uitsluitend voor bij veulens met Arabisch bloed (dus óók bij halfbloeden) Het is te wijten aan een autosomaal recessief gen. ''Autosomaal'' betekent dat het gen NIET geslachtsgebonden is en ''recessief'' houdt in dat om een SCID veulen te krijgen BEIDE ouders het defecte gen MOETEN hebben om een geaffecteerd SCID veulen te kunnen krijgen . Een geaffecteerd SCID veulen wordt ziek binnen één maand na de geboorte en sterft vaak binnen 5 maanden na de geboorte. De reden voor het ziek worden en uiteindelijk sterven is een tekort aan gecombineerde B- en T lymphocyten.Geaffecteerde SCID veulens reageren niet op immunisatie en produceren geen immunoglobulines. Anders gezegd: SCID geaffecteerde veulens kunnen zelf geen immuniteit opbouwen. HET ZIEKTEBEELD: Geaffecteerde SCID veulens lijken in eerste instantie gezonde veulens, omdat ze een tijdelijke immuniteit binnenkrijgen via de moedermelk (biest). Na 2 tot 10 weken beginnen de eerste ziekteverschijnselen: Dit kan o.a. afscheiding uit ogen en neus zijn. Alhoewel een veulen in eerste instantie ook goed op medicatie kan reageren, zal een veulen toch verzwakken door verschillende, snel op elkaar volgende infecties. Dit kan varieren van bv virale, bacteriele tot schimmelinfecties. Het meest voorkomende ziektebeeld waaraan de SCID veulens uiteindelijk sterven is longontsteking. En dat is de exacte reden, waarom SCID nog niet zo lang bekend is; aangenomen wordt dat een aantal veulens dat vroeger stierf aan longontsteking achteraf gezien mogelijke SCID geaffecteerde veulens zouden hebben kunnen zijn. SCID-TESTS: Om te weten of het SCID- gen van ouder op kind wordt doorgegeven, zijn er tests ontwikkeld. In Nederland worden de testen via het stamboek AVS en het NRPS afgegeven door het Van Haeringen Laboratorium. Bij beide stamboeken wordt er van goedgekeurde hengsten verlangt dat zij SCID-vrij zijn. Inzake het NRPS is er de verplichting tot het testen van hengsten die meer dan 25% Arabisch Bloed voeren. Deze maatregel geldt vanaf 2002. Voor merries is er bij beide stamboeken geen verplichting om te testen, maar het wordt wel aangeraden.

Korte uitleg:
SCID = Een imuum ziekte.
Beide ouders die drager zijn kunnen een ziek veulen krijgen die binnen 5 maanden sterft
Is 1 van de ouders SCID drager kan het veulen ook "drager" worden het veulen zal niet overlijden maar wel de rest van zijn leven drager zijn.

Wil je weten of je paard SCID vrij is? Mail dan naar het AVS of BAPS.

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:28

Jolindaa schreef:
Oh ik zie dat jij DA Jelena hebt gekocht! Ik vind dat zo'n uitzonderlijk knap paard <3!

Haha, bedankt! Het is inderdaad een pareltje om te zien en showen dat ze kan! :D
Spijtig van die foto! Nu in het karakter van Palisa kan ik mijn Jelena wel herkennen, soms is
ze zo kuikenmak maar andere keren staat ze zo om je heen te dansen bij het uitzetten. :p
Hoop dat de andere bokkers ons meer info kunnen verschaffen over Palisa. :j

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 23:31

Okee bedankt!
Het is voor mij niet belangrijk of hij een SCID-drager is. Het is een ruin, dus zal verder geen ''schade'' aanrichten, haha. Wel grappig dat ik dit nu weet want ik las het wel altijd, maar heb het eigenlijk nooit geweten!

Ik kan in mijn ruin helemaal geen Palisa terug herkennen, haha!
Hij is de koelheid zelf. Ik kan hem overal mee naartoe nemen, zonder dat hij ergens van op of omkijkt.
Hij kan wel flink showen, maar dit moet ik bij hem ''oproepen''. Ik moet voor hem klappen en joelen, haha!
Dan gaat die kop erop en geeft ie je een showtje. Klap je niet en joel je niet, verwacht dan ook geen show, hahaha.

Paard met humor zeg ik altijd maar.

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:34

Elmars_Floor schreef:
Zitten jullie al op het arabische volbloeden forum? Wellicht kennen meer mensen jullie paarden of hun verleden.

Ik heb me al eens willen registreren, nooit een bevestigsmail ontvangen.
Heb hen dus reeds gemaild na het topic op dit forum, nu een week of
langer geleden, en nog steeds niets ontvangen dus als jullie iets kunnen
regelen, graag aub!!! :(:)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 23:35

Ik ben volgens mij wel lid, maar weet zo gauw even mijn inloggegevens even niet meer..
Moet ik even opzoeken, heb ze wel ergens opgeslagen :)

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:43

Katia_L schreef:
Elmars_Floor schreef:

Ik heb me al eens willen registreren, nooit een bevestigsmail ontvangen.
Heb hen dus reeds gemaild na het topic op dit forum, nu een week of
langer geleden, en nog steeds niets ontvangen dus als jullie iets kunnen
regelen, graag aub!!! :(:)

Ik ga morgen even op het forum voor je vragen :) nu naar bedje toe :Z