''sport'' arabieren - M/Z niv ?..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Fadigho

''sport'' arabieren - M/Z niv ?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 19:16

Hallo allemaal,
even een uitleg over wat ik wil bereiken met dit topic .. ( neem de tijd haha )

Ik doe de opleiding paardenhouderij niv 3. ben sinds deze week daarmee aan de slag gegaan,
maar vandaag had ik les van een leraar, en hadden we het over fokken, en hij zij dat hij vind
dat arabieren alleen maar gefokt worden voor het 'mooie sprekende hoofd' en dat ze dus niet
gebruikt worden voor de sport, en ik zei tegen hem dat ik ooit met mijn arabische volbloed in
de dressuur sport wil eindigen. hij zij dat arabieren niet geschikt daarvoor waren en dat hij nog
nooit een arabier in het Z had zien lopen, of op een hoog niv.. ik heb hem gezegd, dat ik wél
arabische paarden heb zien lopen op wedstrijd en op hoog niv, alleen hij gelooft me niet :')
dus ik heb hem gezegd, ik zal een paar foto's met een beetje informatie over zijn/haar niv bij
elkaar zoeken en het aan hem laten zien, dat arabische volbloeden WEL in de sport kunnen lopen!!

het gaat dus namelijk om dressuur .. Wie o Wie, wil mij 2/3 foto's sturen met een beetje
informatie, wat voor niv je rijd met je av etc etc .. Zodat ik het aan hem kan laten zien!
er word NIKS gedaan met jullie foto's, die blijven bij mij en ik laat ze alleen aan de leraar zien
en dan vernietig ik de foto's als dat gewenst is.

Ik hoop dat er mensen zijn, die mij willen helpen !
Alvast bedankt !

Liefs, Michelle. :*

Armani88

Re: ''sport'' arabieren - M/Z niv ?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:21

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 19:22

Armani88, ik had het al gelezen, maar het komt niet echt overeen met mijn topic,
graag wil ik mijn leraar laten zien dat av's ook in de paardensport thuis horen ..

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:23

nou, lees het topic dan maar eens goed door! meisje die start z1 met haar arabier! en kijk eens op google genoeg te vinden

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:23

Het klopt dat er helaas veel te veel op show wordt gefokt, maar dat houdt niet in dat er geen arabieren in de sport meelopen. Voor zo'n relatief klein niet-sprortgericht stamboek valt dat eigenlijk nog enorm mee. Daarnaast moet je niet vergeten dat de AV aan de wieg van vele andere (sport)rassen staat.

Op de website van het AVS is een overzicht prestatiepredicaten te vinden. Let wel, dit zijn alleen maar die paarden die al Z+1 zijn geklasseerd!

http://avsweb.org/?c=89&id=139

en vergeet ook niet dat de AV een echte uitblinker is in de endurance. Er is in ieder geval 1 (v. Drug) opgenomen in het A kader, de rest weet ik zo niet, dat kan je zelf wel uitzoeken op de site's van de KNHS en AVS.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:51

Hey kijk maar op mijn website voor foto's beide hebben hun prestatiepredicaat vanwege hun Z klassering, mijn merrie heeft dit behaald in de tijd dat men ook graag ziet bij de KWPNers dus op dezelfde leeftijd en ze deed niet onder kwam bijna elke wedstrijd met prijs thuis.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:38

Hierbij een fotootje van mijn merrietje (1.46) waarmee ik tussen de paarden in de M2 startte. Wegens studie/blessure/dracht hebben we een jaar pauze gehad, maar in oktober staat onze eerste wedstrijd weer gepland.
Deze foto is gemaakt tijdens een demo op Paard&Koets 2009

Afbeelding

Verder zijn er meerdere voorbeelden van arabieren die sub-top start(t)en, zoals onderandere Gomel, Paikovski (door Marian Leijenhorst inmiddels ZZ-licht) en Sinai al Ray (Prix st george gestart, Intermediaire I startgerechtigd onder Kelly Outhuyse)
Er zijn er genoeg, mensen die zoiets roepen hebben zich duidelijk niet verdiept in hetgeen ze uitspraken over doen, beetje zonde :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:51

maroudarabians.come2me.nl

Biblion * D is Z1, Vestival is hard op weg en nu M1! A.F. Aya is M2 geweest.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 11:59

Heel erg bedankt !, ik zal nog even wachten want ik hoop natuurlijk dat er meer zijn,
en dan zal ik het over 2 weken ongeveer aan mijn leraar laten zien :D!

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:11

AR Sivmayall D loopt Z1 dressuur

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:16

Natuurlijk ook AR Sivmayall onder Ilona Bax niet vergeten, na zijn Z1-dressuur carriere hebben zij de overstap naar de westernsport gemaakt, maar zijn inmiddels weer terug tussen de witte hekjes.
Aurid Muskee heeft meerdere paarden in de hogere dressuursport gehad.
Verder nog een veel aangehaald voorbeeld over de veelzijdigheid van de AV, Lobeke van Zenith Arabians: Z-dressuur, Z-springen en ZZ-samengesteld onder Chantal Megchelenbrink.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:21

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:28

@DeadxStar: Ilona rijdt zowel dressuurmatig als western :)

Hier nog een mooie quote uit een ander topic:
ShamalArabs schreef:
Sporttechnisch gezien is een arabier gewoon heel anders dan een kwpn'er. Ik heb 10+ jaren kwpn gereden voor ik overstapte op av's. Een kwpn heeft en krijgt ook nooit de verzameling die een arabier heeft. Door de langere rug kan een kwpn een strekking halen waar je echt overduidelijk verschil ziet met een middengang of arbeidsgang. Een kwpn loopt namelijk korter dan een arabier, terwijl de arabier van zichzelf al zo ruim loopt dat hij bijna overstapt in arbeidsgangen en zeker in middengangen of gestrekte gangen. Een kwpn daarintegen komt met zijn achterbenen pas in de buurt van de voorbenen bij een flinke middengang (kort gebouwde type) of bij gestrekte gangen (lang gebouwde type).

In de springsport heeft een kwpn zijn maat mee. Een Arabier is van nature krachtiger op de achterhand en heeft meer stuwing, maar haalt vaak simpelweg de hoogte niet. Natuurlijk zijn er zat die het wel kunnen halen, evenals bij kwpn er zat zijn die niet geschikt zijn voor hogere nivo's. Ook hier heeft de kortheid van de rug weer invloed. Door de ruime gangen en goed ontwikkelde achterhand is er altijd stuwing, maar die extra diepe pas voor de afzet haalt de arabier niet vanwege zijn kortheid. Een langere rug zorgt voor veel ruimte onder het lijf om de achterbenen extra diep weg te zetten. Door de lengte in het lichaam komt de draai-as van zwaartekracht ook hoger te liggen en kan het paard over een hoger punt heenrollen terwijl een korter lichaam die as eerder tegenkomt en niet goed kan afrollen door het gemis van lengte. Daardoor is de afrol tussen hoog - vlak - laag korter, soms zo kort dat je alleen hoog - laag ziet bij de zeer hoge hindernissen.

In de meeste andere sporttakken komt de arabier beter tot zijn recht omdat hier o.a. snelheid, flexibiliteit/wendbaarheid en uithoudingsvermogen harder nodig zijn om de prestatie optimaal te leveren.

Overigens vind ik dat de AV ontzettend onderschat wordt. Als je het omrekent naar percentages, zullen zij zeker niet veel schelen met het KWPN.
Er zijn in NL ontzettend veel KWPN'ers, en zeker 50% daarvan wordt uitgebracht in de dressuursport, dan is het ook logisch dat je dus "veel" KWPN'ers in de hogere dressuur ziet.
Ondanks dat er heel veel minder AV's in de dressuursport wordt uitgebracht, komt een groot deel hiervan toch wel in de klasses M1 t/m Suptop.
Ik denk dat als je gaat rekenen (aantal KWPN'ers M1+ ten opzichte van het aantal KWPN'ers dat in zijn geheel in de dressuursport wordt uitgebracht, en natuurlijk datzelfde sommetje voor de AV's), het verschil niet erg groot zal zijn ;)

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:36

Emma stuive met aurilla gold, de paarden van zenith arabians scoren zowel op show en sport (verschillende diciplines)

Jammer dat het arabisch volbloed vaak onderschat wordt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:23

DeadxStar schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=0_9A-jFBOVk
Ilona Bax :) (Alleen rijd ze nu western geloof ik?)

Aurid Muskee inderdaad, geeft ook heel fijn les :)

Bax rijd met Siv western, nu Six een pres. pred. D heeft. Ze rijd ook nog dressuur hoor, bijvoorbeeld met Kas Valdez.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:14

MLoeser schreef:
DeadxStar schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=0_9A-jFBOVk
Ilona Bax :) (Alleen rijd ze nu western geloof ik?)

Aurid Muskee inderdaad, geeft ook heel fijn les :)

Bax rijd met Siv western, nu Six een pres. pred. D heeft. Ze rijd ook nog dressuur hoor, bijvoorbeeld met Kas Valdez.

Voor zover ik weet is ze met Siv gestopt met de western en rijdt ze weer dressuur met hem. Dat was in ieder geval de bedoeling ;)

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:18

Mijn instructrice heeft ook Z2 gestart met haar arabiertje. Als je een foto wilt hebben zal ik haar morgen vragen of je die mag gebruiken.

Even puur uit nieuwsgierigheid: volg jij je opleiding aan het prinsentuin college in breda?? ;)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:50

Karin de Graaf-Wolf mag zekers met haar toppers niet vergeten worden!

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 17:02

Claudienee, vraag maar naar een foto als je wilt, dan kan ik zoveel mogelijk foto's verzamelen!
nee, ik zit daar niet op school, ik doe de opleiding Paardenhouderij.

Graaag foto's mensen:D !?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:30

Karin de Graaf-Wolf ook inderdaad, geloof dat Aristo inmiddels haar 6e hengst in de Z1 is? (correct me if im wrong)
Verder Annelieke Stoop met Riki's Shabri, was altijd een erg mooie combinatie om te zien, haar eerste Z1 wedstrijd reed ze jammer genoeg HC, want die had ze ruim gewonnen. Helaas is Shabri kort daarop overleden.

Aan foto's komen is denk ik best lastig, aangezien je niet zomaar iemand anders z'n foto's op bokt mag gaan gooien ;)
Ik denk dat als je de eerder genoemde combinaties op google intypt, je wel wat foto's moet kunnen vinden :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:51

Bij http://zenitharabians.nl/ staan een aantal paarden die het goed doen in de sport, daar kan je bij het kopje "hengsten" ook foto's terug vinden.

Ik denk dat we de jonge Najjar (2005) ook hier wel mogen noemen. Hij is nog niet lang onder het zadel, maar hij doet het nu al erg netjes :)
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 02-09-11 17:54, in het totaal 2 keer bewerkt

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:53

x_Fadigho schreef:
Claudienee, vraag maar naar een foto als je wilt, dan kan ik zoveel mogelijk foto's verzamelen!
nee, ik zit daar niet op school, ik doe de opleiding Paardenhouderij.

Graaag foto's mensen:D !?

Als je even googled ;) Op de namen die voorbij zijn gekomen.
Kleine moeite :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:59

In het buitenland lopen er zelfs arabieren intermediar en zelfs hoger.
Hier in NL zijn de regels geloof ik sinds kort in positieve zin veranderd

D is dressuur,lopen zeminstens Z1

Naam Reg. Nr. Prestatie Pred. Fok Pred. Premie
Adami A.8313 *D
Amaldas A.3293 *D
Brigantin A.9219 *D
Candor H.A. A.8323 *E
Coral A.7354 *S
D-Prodigy A.11230 *E
Davidov A.8318 *D Ster

Donaghy A.7099 *D
Escobar A.10321 *E
Fabanco A.11235 *WP
Flaxman's Maaraak A.7029 *R
Gio A.8378 *R
Ibn Armani A.6583 *WR
Insjallah's Wazir A.9504 *E
Iraki A.6562 *E
Izmirr A.6523 *D
Jali A.8004 *D
Karvat A.6494 *R
Latino A.11086 *E
Leshiek A.10080 *E
Mel Rafis A.5262 *D
Mirage A.5653 *E
Nepass A.10013 *WT *WH
Nils A.7582 *E
Niro *D A.6850 *D
Noniusz A.12830 *E
Orpheus A.887 *S
Pachinco A.10741 *E
Penthor A.8331 *WT *WP *WH *WA
Plagom A.6866 *R
Rajid A.7740 *R
Rashyl A.9991 *E
Riki's Macho Man A.7519 *E
Sadar A.4823 *D
Salomo A.6711 *E
Shakra A.7775 *D
Starwin A.9900 *S *SA
Vaybian A.8739 *WR

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:04

ik denk dat er even een duidelijke aantekening bij moet *D betekend niet smiley, maar ster D voor pres. pred. dressuur := anders zijn het allemaal wel hele vrolijke paarden met bleekpasta in de groomingkit. :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:26

haha ja dat moest ik even erbij vermelden.
Maar moest eten:)
Dit zijn overgins geloof ik alleen nog de hengsten