Vraagje over karakter arabier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Vraagje over karakter arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:09

ik krijg morgen een 19 jarige kruizing arabier/new Forest

Kan iemand me wat over het karakter van een arabier vertellen?
Hoorde al dat ze heel snel was nog, ik heb ook nog een 19 jarige fjordenmerrie met een dus totaal ander karakter :P
Laatst bijgewerkt door Leo op 28-01-11 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

FloMax

Re: Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:11

Het karakter verschilt per paard, daar kan ik dus niets over vertellen.

Ik heb zelf een arabier en als ik het daarmee moet vergelijken:
Mijn merrie is voorwaarts en erg wendbaar/snel.
Maar een schat van een dier die erg betrouwbaar is.
Arabieren staan 'algemeen bekend' als temperamentvol, en dat klopt ook wel.

Leuk dat je een nieuw paardje krijgt, gefeliciteerd met je aanwinst :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:57

ja ik hoop dat het wil met mijn merrie, zijn beide 19 jaar en momenteel nog alleen haha

alleen heb ik dus een rustige fjord :P

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:19

Het karakter verschilt super erg. Heb zelf een erg rustige die heel eenkennig is .. Gaat voor je door het vuur.

Ander arabiertje heel druk ,, gaat met iedereen mee ,, is toch wel wat onhandig.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:30

verschilt nogal per paard, maar over het algemeen zijn arabieren heel mensgericht, lief en heel slim.

Druk of rustig verschilt echt enorm. Mijn paard is de ene dag hartstikke hyper, maar vandaag was ie weer heel rustig.

melissa_b

Re: Vraagje over karakter arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:46

Wat ik gemerkt heb, is dat als je echt een wederzijdse klik hebt je er alles mee kunt doen!
Zelf heb ik sinds 2,5jaar mijn arabiertje en ben er heel blij mee.
Ja ze is soms wat enthouisiast en kan soms lekker gek doen, maar ze zal nooit gemeen doen!
Het is echt mijn maatje en kan er alles mee doen wat ik wil.

somersummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:47

Ik heb zelf geen arabier maar ik rij er vaak op 1 (merrie(kitah)) en die is best schrikachtig maar kan ook lief zijn. Maar het verschild van ieder paarden. Maar kitah is op een Fjorden paard (nestor verliefd en nestor op kitah ze kunnen het goed met elkaar vinden;).

Jazzmeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:10

Levens gevaarlijk die arabieren. Vooral de goedgekeurde arabische volbloed dekhengsten!

Afbeelding

Afbeelding

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:11

Knappe Jazzmeen!
Is hij van jou?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:00

Arabieren zie je ook in het circus,ze zijn slim en vaak nuchtiger dan men denkt.
Anders worden ze er niet voor gebruikt als er niks mee te beginnen is.
Het is vaak een hoop poeha en een flinke scheut arrogantie dat een arabier zo druk lijkt.
Maar die van mij kan ook zo weer rustig zijn.

Je hebt een arabier/new forest dus helemaal vergelijken kan je dit niet.
Het kan zo maar zijn dat een kruising vele male drukker is,en ik zag dat vaak.

Mijn vorige paard was vanwege een zweer in het hoef even uit de rolatie,toen ik weer mocht rijden heb ik hem opgezadeld en ben gaan rijden.
Een paar stalgenoten keken me aan en vroegen stap jij zo op een arabische hengst zonder te longeren?
:+ Ja,en braaf dat hij was.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:24

ik heb ben vandaag voor het eerst zonder zadel en hoofdstel op m´n 4-jarige arabier gaan zitten/liggen. Hij was echt zó gevaarlijk aan het doen, had wel dood kunnen wezen _O- Maargoed, hij verroerde dus geen vin :')

Jazzmeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:39

_/-\o_

Jazzmeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:40

Edebussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:18

Heb een Spaanse Arabier (staan over het algemeen bekend als "rustiger" dan andere typen)
Mijne kan ik zo gek maken als ik zelf wil maar hij is goudeerlijk en reageerd op mijn energie dus als ik relax ben word hij dat ook en ben ik druk dan is hij dat ook.
Dit gaat alleen niet op voot een open liggende zandverstuiving want dan issie gewoon niet te houden :D (mijne is 18) en gaat dna als een raket over het mulle zand haha.
Elk exemplaar is anders natuurlijk en reageerd anders...
Maar met een goede band kan je er alles mee en zullen ze door vuur gaan voor je dat is wel echt arabisch!

plaaggeest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:38

er zit verschil tussen arabieren,
mijn arabier is echt een schatje mijn broertje heeft een beperking endie rijd ook wel is op hem
en dat mijn mijn arabiertje gelijk.
mijn arabier is op sommige moment heel rustig en onstspannend en uitenritten is hij super lief.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:06

Meestal staan Arabieren bekend om hun temperamentvolle' gedrag, maar er zijn ook gewoon hele rustige arabieren.
Het verschilt per paardje. Ik zelf rij een paar Arabieren voor een stal, 3 hengsten, 1 ruin en 2 merrie's. De hengsten zijn over het
algemeen heerlijke voorwaartse mannen, hoewel ze goed reageren op mijn hulpen. De ruin wil af en toe wat loom zijn, maar meestal
doet ie gewoon z'n best. En de merrie's, tja dat zijn echt pittige dames, maar ze zijn erg lief en willen voor je werken.
Dat was het wel.
Gefeli met je nieuwe paardje! *D
xx

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:15

Over het algemeen zijn arabieren erg koel in het hoofd, mists je er een band mee hebt. Arabieren zijn ook redelijk eenkennig, dus het kan even duren voordat een arab je als "zijn mens" accepteerd. Over het algemeen zit er flink looplust in (maakt ze juist fijne rijdpaarden!), maar ze zijn zelfs helemaal heet nog op je pinken te rijden. Kruisingen zouden echter vaak het "hete" van de arab meehebben, zonder de mensgerichte will to please die vrijwel alle AV's hebben. Het maakt dan dus wel degelijk uit of je een volbloed hebt of een kruising.

Om even een voorbeeld te noemen: ik heb het plezier gehad om met een jonge hengst te mogen werken: al op en top man, maar als je serieus met hem aan het werk was was hij super braaf en erg goed van vertrouwen. Ik heb ook het stukje verkeers mak maken met hem gedaan. Eigenlijk had hij helemaal nergens echt probelemen mee. Toen hij er eenmaal overheen was om van eigen terrein te zijn was hij nergens van onder de indruk, en we zijn op de derde wandelingen zo'n beetje een compleet schrikparcours tegen gekomen! Niets aan de hand, gewoon hoofd laag lopen. Zu nu en dan liet ik hem stoppen om te kijken en te snuffelen, en dan kon je hem bijna horen denken: waar doe je nu zo moeilijk om?! :')

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:43

veel mensen denken gelijk dat temperamentvol gelijk staat aan onhandelbaar of druk, terwijl eigenlijk een Arab bekend staat als sensibel, oftewel gevoelige dieren met een hoge intelligentie, tja en niet iedereen kan hiermee omgaan, waardoor ze al snel de stempel temperamentvol en onhandelbaar en druk opgedrukt krijgen :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:45

Ik vind het heel erg verschillen ven arab tot arab... Ken er eentje die heel gevoelig is, terwijl mijn verzorgpaard kan af en toe een streek uithalen en je moet echt duidelijk de leiding hebben, maar dan doet die ook alles voor je en met een geweldige werklust!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:51

sherif schreef:
veel mensen denken gelijk dat temperamentvol gelijk staat aan onhandelbaar of druk, terwijl eigenlijk een Arab bekend staat als sensibel, oftewel gevoelige dieren met een hoge intelligentie, tja en niet iedereen kan hiermee omgaan, waardoor ze al snel de stempel temperamentvol en onhandelbaar en druk opgedrukt krijgen :)

Oh, wat erg, dat ben ik vergeten te noemen, sensibel :)) klopt als een bus, en ook dat maken het juist ontzettend fijne rijpaarden en ook hele fijne knuffels als het een dag niet mee zit :j

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:53

Romana01 schreef:
Ik vind het heel erg verschillen ven arab tot arab... Ken er eentje die heel gevoelig is, terwijl mijn verzorgpaard kan af en toe een streek uithalen en je moet echt duidelijk de leiding hebben, maar dan doet die ook alles voor je en met een geweldige werklust!

dat een paard een streek uithaalt staat los of een dier gevoelig/sensibel is ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:54

Ik zeg toch nergens dat dat met elkaar te maken heeft (toch?) :P

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:56

Romana01 schreef:

zijn niet mijn woorden ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:57

zal het anders verwoorden, "probeert wel enorm uit" :) en heb het over 2 paarden om juist te laten zien dat er veel verschil in zit

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:02

Romana01 schreef:
zal het anders verwoorden, "probeert wel enorm uit" :) en heb het over 2 paarden om juist te laten zien dat er veel verschil in zit

waar zit volgens jou het verschil dan in? ;)
verklaar je nader *D