Ik heb sinds kort een "halfje"

het valt me op dat paarden met een flinke scheut Arabisch bloed het sneller en meer lijken te doen dan andere rassen..
Waarom is dat?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
stef schreef:ja, ik snap wel waarom ze het doen, maar waarom doen arabieren het vaker/sneller dan andere rassen? Of is dat nu echt mijn verbeelding?
Ibbel schreef:Ik ben er bijna van overtuigd dat de vlakheid van het kruis de mate van staartdragen bepaalt.
Mijn Arabieren hebben allemaal ronde kruizen, rijtechnisch is dat een stuk handiger. Die dragen hun staart dan ook een stuk minder dan de echt show-Arabieren die een 'topline like a Jersey cow' hebben, zoals een Amerikaanse criticus ooit beschreef.
Ibbel schreef:Tegenover mij woont een fokker van (klassiek) Gelderse paarden, die knollen lopen ook altijd met hun staart over de rug. Als je daar dan eens over nadenkt... Arabieren én Gelderse paarden hebben een vlakke bovenlijn/vlak kruis. Zou dat tot resultaat kunnen hebben dat de spieren die de staart heffen korter zijn? Die lopen tenslotte over het kruis. Kortere spier = staart hoger/over de rug...