Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
RhealLover schreef:Dat is geheel aan de eigenaar hoe hij zijn dier houdt, ieder paard heeft zijn zwaktes en dat is niet afhankelijk van het ras.
Ik werk al jaren op grote sportstal tussen de kwpners maar zie toch echt wel in dat de stalpaarden daar vaker blessures oplopen dan mijn weide AV's en gemakkelijker aan koliek lijden etc.
Gezondheid is toch iets wat je met de juiste voeding en evenwicht in bepaalde dingen beinvloed zo ook bij de AV
Barcelano schreef:Over de kiezen heb ik tot nu toe weinig gezien.
Tot nu toe meer gezien bij andere soorten paarden.
Ik laat zoiezo standaard 1 per jaar een tandarts komen.
mariskalove schreef:Niet echt een medische zwakte, maar het kan best voorkomen dat het kruis van een arabier hoger ligt dan de rug zegmaar.
Daardoor kan de achterhand moeilijker onder het lichaam geplaatst worden (het kan uiteraard wel gewoon, maar het kost wat meer moeite)!
RhealLover schreef:mariskalove schreef:Niet echt een medische zwakte, maar het kan best voorkomen dat het kruis van een arabier hoger ligt dan de rug zegmaar.
Daardoor kan de achterhand moeilijker onder het lichaam geplaatst worden (het kan uiteraard wel gewoon, maar het kost wat meer moeite)!
Euhm dat zie ik als een slecht fokproducten dit is niet iets wat bij AV's gemakkelijker voorkomt als bij andere rassen (zie het ook al te vaak bij warmbloeden)
polly2 schreef:Een arabier kan door de vorm van het hoofd wat eerder last hebben van haken aan de voorkant van de kiezen. Hoe smaller het hoofd toeloopt, des te groter de kans dat zich hier haken vormen aan de voorkant van de voorste kiezen.
Albert schreef:polly2 schreef:Een arabier kan door de vorm van het hoofd wat eerder last hebben van haken aan de voorkant van de kiezen. Hoe smaller het hoofd toeloopt, des te groter de kans dat zich hier haken vormen aan de voorkant van de voorste kiezen.
Mijn ervaring is dat Arabische- en Welsh typen een hoog oplopende kiezenrij hebben (kromme van Spee) en dat zich haken vormen op de eerste kiezen boven, èn op de laatste kiezen onder. Jaarlijks goed onderhoud kan hier veel ellende voorkomen,.
Ireen_ schreef:Sarcoiden schijnen wat vaker voor te komen bij arabieren, net als melanomen (maar dat is puur doordat er veel schimmels onder de arabieren zijn).
Er zijn een aantal erfelijke aandoeningen bij arabieren (o.a. CA), maar die komen als veulentje al tot uiting en deze veulentjes worden ingeslapen.
Mijn arabier is pas geleden op haar 8e voor het eerst naar de tandarts geweest en had nauwelijks haken overigens.
dakhilah schreef:In bepaalde fokrichtingen bij arabischevolbloeds zit het euvel van overbouwd zijn ,holerug , te kort kruis en ga zo maar door.....
Een volbloed arabier is ook eigenlijk niet gefokt vanuit de oudheid om bijv. mee te dressuren maar om oorlog te voeren en dan keek me niet of een paard netjes liep maar men fokte vooral op ...uithoudings vermogen , snelheid , hardheid/droge benen , moed , trouw zijn/ meedenken , schoonheid/adel enz.....de meeste [niet allemaal] volbloed arabieren lopen liever met het hoofd in de lucht dan dat ze in de "krul lopen".....neus omhoog, staart erop en rug weggedrukt en zo hard mogelijk....dan is de AV in z'n element ...