Wanneer een Volbloed arabier inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Wanneer een Volbloed arabier inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 21:48

Hoihoi,
Ik heb een 2,5 jarige arabier te koop aangeboden gekregen.
Aangezien ik mijn leasepony op moest geven,
en mijn jaarling nog lang niet gereden kan worden.
Ben ik ook best wel geinteresseert.
Ik was van plan om gewoon te beginnen met loswerken,
longeren, zadel op en af en dat soort dingen.
Heb ik me alleen hier en daar in het ook horen fluisteren dat arabieren zich langer ontwikkelen,
waardoor ik pas over een paar jaar kan beginnen.
Iemand ervaring mee?
(sorry als het verkeerd staat)

Amalarab

Re: Wanneer een Volbloed arabier inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:52

Ik denk eerlijk gezegd dat het voor ALLE paarden geldt. Net als Ijslanders altijd wat langer vrij mogen.
Er zijn schema's van welke botten/wervels wanneer dichtgroeien. De laatste rond 6 jaar pas?

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:54

Ik denk dat je ook een beetje naar het paard moet kijken of die er al aan toe is, je kunt natuurlijk een beetje beginnnen met loswerken grond werken als die dit goed oppakt kun je verder gaan en anders zou ik het lekker rustig aan doen.. Misschien kun je hem beleren en dan een langere poos in de wei gooien ofzo en hem dan later weer oppakken? Succes!

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:57

Ik hoor ook altijd rond de 4 jaar. Arabiertjes zijn trouwens heel makkelijk zadelmak te maken eens je er een goede band mee hebt. Natural Horsemanship-oefeningen en zo pikken ze heel snel op. Ook verkeersmak maken, schriktraining (water, zeil, paraplu's...) kan allemaal perfect aan de hand.en dan is anderhalf jaar zo voorbij. Wel opletten met longeren: niet teveel en niet te intensief, want is voor jonge paarden vaak saai en ook belastend voor de benen (maar dat weet je wss zelf wel, aangezien je je paard zelf wilt inrijden).

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:59

arabieren ontwikkelen zich inderdaad op latere leeftijd.
Ze zijn pas volgroeid op hun 6e/7e.

Ik zou dan ook zeker niet eerder beginnen met zadelmak maken en voorzichtig inrijden vanaf 4 jaar of 4,5 jaar. Later is natuurlijk nog beter.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 22:00

Bedankt voor de reactie's!
Ik zou ook echt een paard niet in willen rijden met zijn 2de.
3 is echt de grens bij mij, (net als dekken trouwens)
Ik dacht zelf ook al aan 4 jaar ongeveer ;)
Met mijn jaarling gaat het nu ook super, schriktrainingen enz.
Hij weet ook al hoe het zadel smaakt :=
Ook over zeil, los volgen enz. gaat goed.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:01

mn oudere verzorg paarden waren gewoon beleerd op 3,5/4 jarige leeftijd...helemaal geen problemen meegehad!
1 ervan is nu 5 maand onder zadel maar na 2 maand reed ik afentoe met hem al op de weg voor de boerderij(komt zelde een auto..bijna nooit) en nooit problemen met hem gehad behalve zn hengsten streekjes xD

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:38

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:59

Mijn AV is ook pas rond zijn 4e ingereden (en geruind haha), heeft hem zeker geen kwaad gedaan :n

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:05

Zo lang mogelijk wachten, AV kan doorgroeien tot zijn 6e en verder! Dus als je met zijn 3e begint dan ben je absoluut verkeerd bezig, risico is vergroeiingen in de rug en zwakke gewrichten, daarnaast hogere kans om op jongere leeftijd artrose te krijgen.

Basis aanleren kan altijd natuurlijk, licht longeerwerk zou ik echter wel bij houden en verder veel los trainen. Af en toe zadeltje erop kan ook makkelijk kunnen ze eraan wennen.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:01

Nou dan hoop ik dat het met mijn ruintje allemaal goed komt, hij was 3 jaar en 3 maanden toen we er op gingen. Weliswaar 2 a 3 keer per week niet langer dan 30 min, maar toch........

Ook mijn oude merrie van 24 was die leeftijd en in die tijd reed ik haar geloof ik wel 5x per week...

Nou ja we rijden gedoseerd en zaterdag gaat ie voor het eerst mee naar wedstrijd. Ik hoop dat ik hem niet al te veel schade heb berokkend; hij vind het werken tot nu erg leuk, ik heb ook wel veel afwisseling in.
Loswerken, spelen, longeren, buiten stappen, als handpaard mee.
gr Claudia

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:53

Shanelle schreef:
Mijn AV is ook pas rond zijn 4e ingereden (en geruind haha), heeft hem zeker geen kwaad gedaan :n

de mijne is ook 4 (sinds 26 juni) en net geruint :P ik heb hem nu 3 weken en hij was toen ik een maand geleden ging kijken al wel wat bereden. hij liep nog aan de longeerlijn, iets van een half uurtje, maar de vorige eigenaar zei: we laten m echt niet elke dag onder het zadel lopen

ik ga verder met m inrijden als hij weer hersteld is van de castratie :)

Kellynoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:03

Mijne is ook met 3 en 2 maanden beleerd en daarna 4 maanden het land opgegaan.
Hij is nu net weer van het land en ben heel langzaam aan weer begonnen met stappen aan de hand en beetje longeren en dan er maar weer eens opzitten in de komende tijd.
Alles rustig aan!!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:33

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:20

Amalarab schreef:
Er zijn schema's van welke botten/wervels wanneer dichtgroeien. De laatste rond 6 jaar pas?

Volgens mij zelfs op 8- jarige leeftijd.

Persoonlijk zou ik nog even wat jaartjes wachten met inrijden.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:28

Ik ben met mijn hengst met ruim 5,5 jaar begonnen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:01

Ik ken een arabier trainer, tevens fokker, die nooit onder 4 jaar met het zadelmak en inrijden begint.

Arabieren zijn laatbloeiers dus hoe later hoe beter en zoals al gezegt heel rustig aan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:06

Mijn paard is bij de vorige eigenaar al voor zijn 3 ingereden (ik heb hem van dat rotmens gered), en nu (8 jaar) merk ik dat heel hard, rugblokkades, scheef gegroeide rug enzovoort, dus begin er absoluut niet te vroeg mee!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:12

mijn arabier was 7, prima leeftijd! Ik zou persoonlijk niet eerder dan 4,5-5 gaan rijden.

lariissa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:15

Ik heb mijn arabier nu bijna en jaar en is in mei 4 geworden.
Toen ik hem kreeg was hij al zadelmak.
Ik heb hem gekocht van kennisen waar we al 2 arabieren eerder van hebben gekocht.
en hun alleen maar arabieren hebben en mee fokken en mee op de renbaan lopen,
Ik heb nog niet heel vaak op mijn arabier gereden meer het longeerwerk met dubbele lijnen etc.
Maar ja ik heb wel al wat met hem gereden maar dus niet extreem veel en geen uren lang ofzo hooguit een halfuur.
Zou dit problemen kunnen opleveren voor hem?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:49

Mijn jonge paard (arabier) is beleerd toen hij 5,5 was. Daarvoor heeft hij lekker in de wei gelopen met vriendjes, maar is wel veel in de hand geweest.
Ik heb een jaar alleen maar in het bos gereden, lekker rechtuit, vooral geleerd om een op eigen benen te lopen en een gelijkmatig tempo aan te houden. Nu is hij 6,5 en ben ik begonnen om hem wat dressuur bij te brengen.

Het heeft voor- en nadelen. Lichamelijk heeft hij lekker kunnen groeien, hij is echt super degelijk. Geestelijk is het wel een hele opgave om hem aan het werk te krijgen. Zodra hij moe begint te worden of er geen zin meer in heeft gooit hij direct te handdoek in de ring. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat hij heel bewust niets heeft gedaan. Normaal zijn ze 3, net geen baby meer, en dan gaan ze aan de bak.

Maar dat laatste wordt al veel beter en een gezond en sterk lichaam is natuurlijk veel belangrijker.

Mijn andere arabier is met 3 ingereden en liep met 5 L dressuur. Nu is hij 15 en met "pensioen" omdat ik merk dat hij zo blessure gevoelig aan het worden is. Hij maakt alleen nog recreatieve tochtjes.
Ze zijn totaal verschillend van bouw, daar zou het ook wel mee te maken hebben. Maar ik ga toch echt voor het later beleren.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:40

Ze zeggen inderdaad dat arabieren wat later rijp zijn dan andere rassen. De mijne is met z'n 3 jaar ingereden. Maar echt het dressuur en 't springen zou ik pas paar jaar later oppakken. Vanaf 6 jaar ofzo pas beginnen met springen. En natuurlijk een klein sprongetje kan geen kwaad, maar geen hindernis na hindernis. En met dressuur zegt men ook, paard nog niet laten nageven. Eerst 's 'n jaartje bijv. lekker laten lopen. En na 'n jaar als paard bijv. 4 is, dan pas gaan beginnen met vragen hoofd naar beneden.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 09:33

Maar als je paard al nageeft, (lees: hoofd naar beneden) dan? ik denk dat je hem beter gelijk ontspannen over zijn rug kan laten lopen dan alleen maar sterren laten kijken, dan ontwikkelt het paard alleen maar de verkeerde spieren en dan heb je grotere kans dat ie zijn rug wegdrukt, met alle gevolgen van dien.

Nageven betekent niet in de krul trekken ;) maar lekker je hand laten volgen en zorgen dat ie hals en kaak ontspant en daarbij in een actief tempo voorwaarts is.
gr Claudia

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 21:25

Ik denk dat voor een beginnend paard een hoofdhouding van fries bijv. wel goed is.
Niet te maar wel een beetje.
Arabier ging niet door.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:12

khalid schreef:
Ze zeggen inderdaad dat arabieren wat later rijp zijn dan andere rassen. De mijne is met z'n 3 jaar ingereden. Maar echt het dressuur en 't springen zou ik pas paar jaar later oppakken. Vanaf 6 jaar ofzo pas beginnen met springen. En natuurlijk een klein sprongetje kan geen kwaad, maar geen hindernis na hindernis. En met dressuur zegt men ook, paard nog niet laten nageven. Eerst 's 'n jaartje bijv. lekker laten lopen. En na 'n jaar als paard bijv. 4 is, dan pas gaan beginnen met vragen hoofd naar beneden.

Ik hoop toch niet dat jij een paard minimaal een jaar met zijn hoofd naar de sterren laat kijken daar krijg je echt geen fijne rug van.
Dan maakt het echt niet uit of jeje paard met 2 of op zijn 10e beleerd.