Moeilijk met dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneLovee

Moeilijk met dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 14:32

Ik heb een 14,5 jarige Arabische volbloed alleen krijg ik haar niet goed mee met dressuur. Ik heb geen bak ik rijd in een wei die wel heel groot is. maar dan leggen ik balken als omheining met bakletters. Ze luisterd niet naar mijn been hulpen toen zei een vriendin van mij dat ik met sporen moest proberen te rijden. dat hielp wel iets maar ze ging er vaak tussen uit. Het is nogal een heet hoofd. Hoe pakken jullie dat aan? Ze heeft ook nooit een goede opvoeding gehad er werd een keer in de maand ofso mee gereden ik heb haar nu ongv. anderhalf jaar ze was eerst van mijn zus maar die was veel te hard voor der. Ik kan het haar ook niet echt leren omdat ik het zelf niet zo goed kan ik heb wel les maar die zegt maar wat bij de ponyclub en ik heb springles dat gaat wel super goed. Hopelijk kunnen jullie me helpen! ;)

kehdra

Re: Moeilijk met dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:58

Gezien het bij de basis hier al mis gaat vraag ik me af waarom je in vredesnaam met dit paard aan het springen bent.
Neem eerst GOED les (niet bij ponyclub), en zodra dit paard dressuurmatig voor elkaar is kan je aan springen gaan denken.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:39

Je kan het niet beter verwoorden khedra :o

En ben je helemaal je verstand kwijt om een paard met sporen te rijden als deze niet aan het been is, sporen zijn een hulpmiddel geen dwangmiddel!

En dit is geen AV probleem maar een algemeen probleem, jouw manier van rijden zou bij ieder ras verkeerd gaan, het is zond het germe dier :(:)

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:25

Volgens mij begrijpen jullie mij niet. Wij hebben haar gekocht van een man die er bijna niks mee deed. Mijn voorkeur was ook niet om met sporen te rijden. En geloof maar niet dat ik meteen de aller grootste heb gepakt en er mee gaan zitten porren!. Ik had de kleinste waar je even een klein zacht prikje mee deed voor haar wat duidelijker te maken wat je bedoelde. Ik kan der wel goed tegen houden bij springen maar bij dressuuren wil ik dat ze wat meer naar me hand toe wil gaan in de plek van met de hoofd in de lucht zwieren. Ik moet haar nu heel veel belonen okal doet ze met haar hoofd schudden. Ik wil liever hulp wat ik wel en niet kan doen dan in de plaats van mij gaan beoordelen dat ik dieren mishandeling doe! ;)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:03

Dus je geeft toe om de sporen als dwangmiddel te gebruiken ipv hulpmiddel, ik lees dus echter nergens overheen.

Dat hoofd in de lucht zwieren kan 2 hoofdzakelijke oorzaken zijn, lichamelijke klachten of een belabberde ruiter, ik weet bijna zeker het 2e.

Je wilt hulp, zoek dat in een goede instructteur of instructrice, daarnaast laat het dier nakijken. Het is onzin dat een dier met springen wel doet wat je wilt en met dressuur niet (tenslotte is dressuur de basis van springen dus je doet iets echt gigantisch fout)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:06

Ik ben het eens met voorgaande posts. Het kan niet zo zijn dat je paard goed springt, maar belabberd dressuurt. Je kan pas springen met je paard, als de basis van het dressuur er goed in zit. Je hebt dressuur nodig met springen, dus ik vraag me af hoe het er bij jou aan toe gaat.

Als ik jou was, zou ik de sporen aflaten. Je was het er toch al niet mee eens, dus waarom zou je ze dan omlaten? Zou ook even zoeken naar iemand die je les kan geven, die ervaring heeft met dit soort gevallen. Daar heb je meer aan, als alle reacties in dit topic samen. Wij kunnen je niet lesgeven vanachter een beeldscherm en dat is ook niet de bedoeling. Zoek een instructeur!

Succes.

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:17

Ik vind dat sporen niet te hoeven gebruikt worden als dwang middel. het licht er aan hoe jij er mee om gaat ;)

Het is niet dat ze de basis van het dressuur niet kent. maar ik wil dat ze mijn hand gaat op zoeken zodat het fijner rijdt en er netter uit ziet.

;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:21

Dat IS de basis van de dressuur! ;)
En het gaat niet om er netter uitzien, het gaat erom dat ze jou correct gaat dragen, en idd als gevolg daarvan knikt het hoofdje maar dat is geen doel.

Zoek dus een goede instructeur die je dit uit kan leggen, het is zo belangrijk dat je paard jou juist leert dragen.

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:22

Dankje wel ;)
Hier kwam ik verder mee dan met mijn PC lesgeefster!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:31

OneLovee schreef:
Dankje wel ;)
Hier kwam ik verder mee dan met mijn PC lesgeefster!

>;) Doel je op mij met die PC lesgeefster?

Ik heb precies hetzelfde gezegd als Miss_malfoy. Alleen heeft zij de uitleg erbij gegeven die jij blijkbaar nodig had...

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:39

ik bedoelde met Pc lesgeefster mijn ponyclub lesgeefster die is leuk voor kinderen die net beginnen met rijden. maar kinderen die verder willen komen VIND ik niet zo, omdat zij het niet kan uitleggen zelf kan ze volgens mij wel goed rijden maar dat weet ik niet ;)

Dankjewel was voor iedereen ;)

& kan het ook dat mijn vriendin er 1 x in de twee weken op rijd zij rijdt op 12 jarige D-Z springen & D-L2 dressuur & met de ander 5 jarige D-L springen & D-B dressuur? omdat het met mijn budget zit?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:02

Okee, ik dacht dat je het sarcastisch bedoelde en wist niet dat je ponyclub lesgeefster bedoelde ;) Dan mag je mijn vorige post negeren ;)

Je laatste vraag snap ik niet helemaal. Misschien omdat ik niet zo in het ponyclub gebeuren zit?

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:08

Jullie gaven mijn een tip van dat ik een andere lesgeefster moest gaan zoeken ;) Dat snap ik. Maar ik weet zeker dat mijn vader niet nog meer geld wil gaan besteden in het paardrijden. daarom dacht ik misschien mijn vriendin die al veel heeft gereden om die 1x in de twee weken mij te helpen voor weinig geld doet zij dat wel ;) Maar mijn vraag is dat een slim idee? Zij weet wel hoe en wat en weet meer van de pony zelf ;) .

& Mijn vraag hoezo ben ik eigenlijk een dierenbeul van de de eerste twee reacties. Ik wil dat echt niet zijn en mezelf er in veranderen om wel goed voor mijn pony te zijn ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:10

ik zei ook niet dat je een dierenbeul bent, maar wat ik ermee bedoel te zeggen, is dat je een paard eerst moet leren hoe hij jou moet dragen, dát is de basis, dat hoofd naar beneden en het hele plaatje komt dan vanzelf.
Mijn mening is, dat wanneer je dat niet goed voor elkaar hebt, je al zeker niet moet springen.

en dat je een andere instructrice nodig hebt lijkt me duidelijk :), dat heb ik ook in mijn eerste post aangegeven.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:11

Je bedoelt denk ik dat je je vriendin er soms ook op rijdt? Geen idee wat D betekent.. Maar als jouw vriendin Z springen en L2 dressuur rijdt, zou ik zeker van haar kennis gebruik maken ;)

Hoe is t paard met longeren? Luistert ze dan wel braaf? Anders moet je dat misschien trainen en ook met stemhulpen werken, zodat je die kan toepassen tijdens het rijden..

Er zijn genoeg goede instructeuren, daar leer je nog meer van dan ons vanachter de computer, misschien kan je een oproepje plaatsen op bokt.nl?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:14

Oh, ik keek even over TS haar nieuwe reactie heen. Als je nou stopt bij de ponyclub en van dat geld lest? Of tijdelijk stopt met springen en dan even gaat dressuren?

Ik zou zelf L2 moeten kunnen rijden, maar lesgeven vind ik toch erg moeilijk.. Zelf doen is makkelijker dan het goed uitleggen. Ik zou dat wel even reeël bekijken, niet iedereen die goed kan rijden kan ook lesgeven. Maar een paar basislesjes lijken me niet kwaad kunnen ;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:18

Die D staat er volgensmij voor dat ze bij de Dpony's rijdt :)

Wil je dat een 12 jarige je nu les gaat geven? :) Ik bedoel het helemaal niet aanvallend op je vriendin, maar lesgeven is een vak waar je eigenlijk (vind ik) voor moet leren wil je het echt goed oen :) En dan kun je niet als 12 jarige een ander jong meisje gaan 'lesgeven'. :) Als het haar eigen pony was vond ik het nog wat anders, en daarbij is een keer in de twee weken niet genoeg om je van dit punt vooruit te helpen :) Dan moet je echt gaan denken aan een of twee keer in de week. :)

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:21

Dankje ik vatte het verkeerd op van die dierenbeul

& met longeren loopt ze heel erg naar binnen. ben nu proberen met stiek dat gaat super goed. ik longeer ongv. 1/2 x per week met ik dat dan misschien wat vaker gaan doen of niet ik doe ook meestal 2x naar het bos voor ontspanning.

Je moet bij de ponyclub blijven voor wedstrijden geen optie |( & ik doe nu eindelijk springlessen die helpt ook bij dressuuren natuurlijk en dat kan ik niet stoppen zit in een groep en bij vrienden ;)

Indd. gewoon kijken hoe dit gaat. misschien helpt het wel en misschien niet ;)

& mijn vriendin is 15 jaar ;) haar pony is 12 jaar.

& ik doe al 1x in de week Ponyclub les en 1x in de twee weken spring les en mijn ouders zijn uit elkaar ga wel iedere dag nar mijn pony's toe staan bij mijn vader. maar ik heb niet alle tijd en de instructeur vast ook niet ;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:24

Dan nog, als 15 jarige kun je niet een andere 15 jarige (al dacht ik dat je jonger was) les gaan geven op een voor jou vreemde pony :)

En dat geen tijd hebben: een pony kost tijd! Zeker zo een in het begin :)

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:29

Ja dat is waar. maar zij kent de pony zo ie zo wel goed. en ik heb die pony van 2006 was eerst van m'n zus maar toen kende ik der al ;) ben pas begonnen met springlessen omdat ik van plan ben de sport in te gaan.
En ik maak tijd voor mijn pony. dat zo ie zo. maar het is moeilijker om in te plannen. ;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:30

Mensen jullie moet echt eens beter gaan lezen.

TS het is iig positief dat je hulp vraagt. Ga op zoek naar een goede instructrice. Er zijn vast instructrices die niet al te duur zijn en toch jou goed kunnen helpen. Stop voor de aankomende tijd bij de PC als je daar toch tegen je zin heen gaat.
Voor wat betreft de sporen, als je ze correct gebruikt is er niks mis mee.
Ga anders ook een longeren 1 keer in de week. Je kan haar dan op verschillende manieren bij zetten. Er zit vast een manier voor je pony bij zodat ze wat ontspannender wordt.
Als je rijd, blijf dan luchtig in je handen geen druk erop zetten. Rijd genoeg met je benen zodat de motor aanblijft.

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:32

Dankje wel lucifertje. deze hulp had ik nodig;)

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:36

Deze vrijdag was ze heel druk. toen ging mijn vriendin er op omdat het mij niet lukte ik weet gewoon niet welke oplossing ik moet kiezen. bij haar was ze in het begin ook druk daarna ging ze haar belonen. en zachtjes omlaag vragen en dat deed ze gewoon. ik snapte er niks van van wat doe ik fout. nu snap ik het wel beetje nu voor mij zelf eerst veel oefenen om het te gaan begrijpen ;)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:47

Dat van die D dacht ik ook ja ;)

Ik ben ervan overtuigd dat je dressuur nodig hebt om goed te kunnen springen, of in ieder geval beter. Als jij daar verder mee wilt, zou ik toch je springlessen even inruilen voor dressuurlessen.

Of (wat ik heb) is misschien mogelijk. Ik heb elke week les, waarvan elke eerste week van de maand een springles. Dan kun je het mooi combineren!

Ja, en wat ik al eerder aangaf, ik ben zelf 16 en niet slecht qua rijden. Maar ik heb laatst ook even een lesje gegeven aan een vriendin, maar het viel me tegen hoe moeilijk het was om goed uit te leggen wat ze moest doen.

Okee, probeer het longeren dan af te bouwen met elastiek (elastiek dus losser bedoel ik). Is ze dan wel braaf? Er niet vandoor schieten enzo wat je vertelde en met hoofd schudden?

Goed dat t bij je vriendin wel lukte, als jij dan goed naar haar kijkt en zij uitleg geeft wat ze doet, leer jij er ongetwijfeld ook veel van!

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:49

bij longeren is ze altijd rustig gaat ze er nooit tussen uit en doet ze niet met haar hoofd schudden. Ze is eerder te sloom dan te snel ;) . Ze houd zo ie zo niet van in de wei rijden omdat ze al die hoeken iederedag ziet. Ze is ook heel snel afgeleid hoe kan ik haar bij het werk bezig houden? Ik ga even kijken. wand weet dat er bij mij in de straat een mevrouw is die les geeft misschien doet zij het voor weinig ;)