Welke deken hebben jullie nu op je arabje liggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ardech

Welke deken hebben jullie nu op je arabje liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 08:15

Mijn arabje staat nu nog steeds met een 300 grams deken op maar aangezien het van de week weer richting de 15 graden gaat en daarna weer naar beneden en mogelijk weer vorst zie ik door de temperaturen het bos niet meer

IK ben erg benieuwd welke deken jullie er nu op hebben liggen

Rianne_E

Re: Welke deken hebben jullie nu op je arabje liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:31

Op dit moment heb ik op mijn merrie een 200 grams deken liggen. Hier blijft ze nog een tijdje onder staan, totdat het weer lekker genoeg blijft om haar onder een dunnere te zetten.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:16

Ik vind dit altijd een moeilijke periode. Zelf heb ik m'n dikke winter deken er nog op liggen. Op echt mooie dagen heb ik hem dan in de middag een paar uurtjes eraf. Het is in de middag al wel wat warmer maar dat is nog maar kort. Pas als het echt naar warmere temperaturen(elke dag < 14)gaat. Doen we een dunnere op. Bij mij werkt het prima. Een beetje netwerken op stal maakt het wel eenvoudiger.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 09:19

Ja zit zelf te denken om er een 200 grams op te leggen maar sommige paarden op stal staan nog met halsdeken om

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:34

Mijn schimmel AV staat met 0gr regendeken op, meer om m wit te houden ;) merrie heeft zodner gestaan omdat deze niet in dekentje paste nog, nu wel en dat is een 200gr :)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:36

Mijne heeft een buitenstal, dus wind in zijn stal en daarom nog 2 dekens op, totaal 400 gr.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:41

ardech schreef:
Ja zit zelf te denken om er een 200 grams op te leggen maar sommige paarden op stal staan nog met halsdeken om

Je kijkt toch naar je eigen paard en niet naar wat anderen met hun paar doen?
200 gram met dit weer kan prima. :j

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:58

Heb er nu een overgangsdeken (200 grams) op liggen en die blijft er tot de 15 graden op liggen (en het stabiel weer blijft). Dus dat duurt voorlopig nog wel ff... ;)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:01

voorlopig heeft ze er een 200 grams opzitten, wordt het nou echt warm dan gaat ze waarschijnlijk naar een regendekentje en daarnee s'zomers lekker zonder.
op dit moment is ze wel flink aan het ruien, daar is ze vorige maand al mee begonnen ( toen het nog vroor :? ) maar dat vinden we niet zo erg, dan krijgt ze snel een lekker zomer velletje. op dit moment kan ik hele paarden breien van wat er vanaf komt :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:41

Ik weet niet hoeveel gram t is, maar er zit één fleecelaagje tussen de deken en het paard. Tijdens de hele erge kou kreeg ze er een 300 grams onderdeken bij. (-15 's nachts bijv) maar dat was steeds maar een korte tijd.
Ik heb haar het dek half december op gedaan en hoop het eind deze maand af te kunnen doen, mss als het weken regent dat ie weer op gaat. Ze staat 24/7 buiten en heeft er ook nog een dikke vacht bij.

Edit: de jongste van bijna 2 draagt helemaal geen deken.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:06

Half december? Oei das laat! Vraag me af of je, door zo laat op te leggen, niet meer kwaad dan goed doet? Paardje heeft dan toch al een behoorlijke vacht, je drukt dan alleen de vacht plat waardoor ze juist minder warmte kunnen genereren? Persoonlijk zou ik de deken er dan helemaal maar af laten...

Ik begin meestal zo eind augustus met opleggen, houdt ze een lekker kort vachtje! :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:00

yildiz schreef:
Half december? Oei das laat! Vraag me af of je, door zo laat op te leggen, niet meer kwaad dan goed doet? Paardje heeft dan toch al een behoorlijke vacht, je drukt dan alleen de vacht plat waardoor ze juist minder warmte kunnen genereren? Persoonlijk zou ik de deken er dan helemaal maar af laten...

Ik begin meestal zo eind augustus met opleggen, houdt ze een lekker kort vachtje! :D

Toen had ze het pas koud omdat ze door de sneeuw vochtig werd! Zij krijgt het koud door nattigheid. Daarna voelde ze altijd comfortabel warm en droog onder dr deken.
Haar vacht is dik maar niet heel mooi 'dicht', mss door haar leeftijd?
Ik heb juist het liefste ook helemaal geen deken maar 't was gewoon nodig toen de kou en nattigheid begon. Ze is ook prima door de winter gekomen, mooi op gewicht gebleven en daar kan ik aan zien dat ik de goede keuze heb gemaakt.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:23

Een deken is bij mij echter uit de boze als het gaat om 'kou' hebben, ze staan 24/7 buiten gehele jaar door, enkelt Rheal heeft een regendeken op gehad omdat hij nog enigzins 'droog' moest blijven omdat deze 3a4x in de week in training stond.

Maar kom nou verhalen van ach grutjes mn paardje heeft het zo koud dat is complete nonsens. Ik zie paarden sneller in een regenbui staan als dat ze binnen op stal staan (met vrije inloop) we vermenselijken onze huisdieren te gemakkelijk. Een paard en met name een AV is zeer hard en kan echt heel zware weers omstandig heden aan, koud of nat maakt ze niks uit, als ze maar genoeg te drinken en eten hebben en eventueel beschutting kunnen opzoeken.

Nee je ziet het steeds vaker omdat wij het koud hebben en ons dikker aan moeten kleden zijn de paardjes zielig en moeten ze ook warm en dik aan gekleed worden en maar op stal. Dan vind ik paarden pas echt zielig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:25

Geen deken, het hele jaar al niet en hij is hartstikke lekker pluizig :D. Zelfs niet toen het -10 was. Eigenlijk alleen één of twee keer een regendekentje toen het 2 graden met pisregen was, je weet wel als het de hele dag door zeikt van de lucht nonstop, dát is koud voor paarden.

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:58

mijn 3 jarige merrie heeft ook geen deken om, en het valt eigenlijks wel mee met haar vachtje.
even oftopic Arabesk@ jij hebt interessante links in je onderschrift staan:D zelf geschreven?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:46

Ik heb mijn paard een hele tijd een 200-grams deken om gehad tijdens de winter. Dankzij een halsspierontsteking heeft hij vrij lang een deken om gehad ter bescherming van deze ontsteking, hierdoor had hij nauwelijks wintervacht. Sinds iets van twee weken heb ik de deken afgedaan. De laatste maand had ik 'm eigenlijk puur om voor de bescherming van zijn rug en kont, omdat een paddockgenootje nog wel eens gemeen z'n tanden erin wilde zetten.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:20

ik heb op dit moment een regen denkentje op. Onder een dikkere deken gaat ze op dit moment zweten.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:26

Geen enkele meer!
Ik had er de laatste maand alleen een regendekentje op liggen, en sinds begin deze week laat ik hem lekker helemaal af! :7

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:07

die van mij heeft nog een 150 grams deken op, als het straks snachts ook redelijk op temperatuur blijft gaat de deken af.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:12

helemaal geen deken, lekker beertje in de wei.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:20

Geen enkel ze ook volop haar aan het verliezen dus ..en het zal nu wel niet meer -10 worden he ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:57

Deken is af, lekker losse haren weggeborsteld met de furminator. heerlijk!
Hele kudde weer in de war, alsof er een nieuw paard bij was gekomen... :P

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:06

hier ook koos-dekenloos, heerlijk voor ze!

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:26

alleen nog een zomerdekentje :)