Zijn AV-mondjes dan echt zo anders ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn AV-mondjes veel gevoeliger dan bij andere paarden ?

Ja
6 (14%)
Neen
10 (23%)
Hangt toch nog steeds van paard tot paard af
26 (61%)

Totaal aantal stemmen: 42

ShanelleJarig

Zijn AV-mondjes dan echt zo anders ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 13:41

Hoi allemaal :wave:

Ik heb sinds een goede 3 weken mijn eigen knollie staan en alles gaat redelijk goed. Maar nu is er toch één ding dat nogal wat 'stof' doet opwaaien. Ik rijd hem met een dubbelgebroken watertrens met draaibolletje, grootte 12,50 cm, dikte weet ik niet precies (ik denk een tussenmaatje). Nu zeiden laatst enkele mensen tegen me dat het verstandiger zou zijn om een dikker en kleiner bit voor hem te kopen. Kleiner doe ik niet, want dan is het té klein dat weet ik nu al. Maar dikker? Ik weet het niet .. Hij kan het me natuurlijk niet vertellen, maar ik heb niet echt de indruk dat hij last heeft van dit bit, dus waarom dan veranderen? Hun argument; arabieren hebben een véél gevoeligere mond dan andere paarden en hebben daarom steeds behoefte aan 'speciale' bitjes.

Wat me wel opvalt: als het bit er net in gaat, trekt hij zijn mond wel open alsof hij staat te geeuwen ofzo, dat doet hij ook altijd als ik het bitje er na het rijden terug uit neem. Als ik eventjes stil sta tijdens het rijden, gaat hij ook al weleens open en strekt hij zijn hals vooruit maar ik heb meer de indruk dat dat komt door verveling aangezien hij er onder het rijden geen last van lijkt te hebben.

Wat denken jullie ??

Ik dacht er zelf aan om misschien over te stappen op een happy mouth dubbelgebroken bitje, maar zou toch liever eerst de meningen van anderen horen. Ook omdat je qua dikte vaak geen echte keuze hebt (op internet dan) en de verkoopster van de winkel waar ik naartoe was gegaan om een dikker bit zei dat de kans erg groot is dat ik geen controle meer zou hebben als ik naar dikker zou overstappen (was wel een HEEL dik bit vond ik maar again -> geen andere keuze dan DUN of DIK) Heb het dan maar niet gedaan omdat ik liever eerst jullie mening wil horen *\o/* !

PS: JA, ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt maar vond niets concreets terug

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:45

Shanelle schreef:
Hoi allemaal :wave:

Ik heb sinds een goede 3 weken mijn eigen knollie staan en alles gaat redelijk goed. Maar nu is er toch één ding dat nogal wat 'stof' doet opwaaien. Ik rijd hem met een dubbelgebroken watertrens met draaibolletje, grootte 12,50 cm, dikte weet ik niet precies (ik denk een tussenmaatje). Nu zeiden laatst enkele mensen tegen me dat het verstandiger zou zijn om een dikker en kleiner bit voor hem te kopen. Kleiner doe ik niet, want dan is het té klein dat weet ik nu al. Maar dikker? Ik weet het niet .. Hij kan het me natuurlijk niet vertellen, maar ik heb niet echt de indruk dat hij last heeft van dit bit, dus waarom dan veranderen? Hun argument; arabieren hebben een véél gevoeligere mond dan andere paarden en hebben daarom steeds behoefte aan 'speciale' bitjes.

Wat me wel opvalt: als het bit er net in gaat, trekt hij zijn mond wel open alsof hij staat te geeuwen ofzo, dat doet hij ook altijd als ik het bitje er na het rijden terug uit neem. Als ik eventjes stil sta tijdens het rijden, gaat hij ook al weleens open en strekt hij zijn hals vooruit maar ik heb meer de indruk dat dat komt door verveling aangezien hij er onder het rijden geen last van lijkt te hebben.

Wat denken jullie ??

Ik dacht er zelf aan om misschien over te stappen op een happy mouth dubbelgebroken bitje, maar zou toch liever eerst de meningen van anderen horen. Ook omdat je qua dikte vaak geen echte keuze hebt (op internet dan) en de verkoopster van de winkel waar ik naartoe was gegaan om een dikker bit zei dat de kans erg groot is dat ik geen controle meer zou hebben als ik naar dikker zou overstappen (was wel een HEEL dik bit vond ik maar again -> geen andere keuze dan DUN of DIK) Heb het dan maar niet gedaan omdat ik liever eerst jullie mening wil horen *\o/* !

PS: JA, ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt maar vond niets concreets terug

Zelf rijd ik bitloos met mijn arabische ruintje. Als ik echter met bit zou rijden, zou ik kiezen voor een dubbelgebroken redelijk dun bitje. Bij AV's vind ik het mondje vaak te klein voor een dik bit.

Een dik of dun bit heeft niets te maken met de scherpte van inwerking of het hebben van controle, deze zaken worden namelijk geregeld door de hand van de ruiter en de consequentie in training. Anders zou ik zonder bit helemaal geen controle hebben :+

Bijke

Re: Zijn AV-mondjes dan echt zo anders ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:08

Ik reed op een moment met twee verschillende bitten (te lui om mijn bit telkens van hoofdstel te veranderen ;) ), een iets dikkere en iets dunnere. Ik merkte net dat het dikkere mijn paard niet lag (ik gok dat het te dik was voor zijn mond) en heb daarna een nog iets dunner (western)bitje gekocht (ook dubbelgebroken, net als de ander twee bitten) en daar loopt hij nog beter op.

Ik wil nu nog graag eens een Billy Allen of Myler snaffle kopen om te testen wat daarop de reactie is van mijn paardje...

Als ik jou was en mijn paard liep goed onder mij, dan zou ik helemaal niet van bit veranderen, hoor! Laat de mensen maar praten!

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:13

Ik reed zelf altijd met een koperen rollerbitje...... met van die d-ringen zeg maar (hoop dat je me begrijpt) Daar reageerde mijn arabiertje super op... zodra ik weer gewoon naar een trensje ging eend ik model, merkte ik meteen verschil, begon meteen koppig te reageren.... zolang ze voor jouw gevoel er lekker op loopt en het past allemaal...... kan je ook zien... als ze het bit in haar mond heeft dat ze de mond ook dicht kan doen zo zie je dat ie ni te dik is.... Ik zou zeggen vertrouw op je gevoel en niet omdat er een argument is: jij kent je paardje t beste

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 14:16

Ja maar daar wringt het nu een beetje :D Ik heb hem nog maar 3 weken dus ken hem nog niet door en door. Ik vraag me ook altijd af of dat 'geeuwen' een reactie op een te scherp bit is, of gewoon een soort ticje zeg maar ..

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:21

Geeuwen is geen reactie op een te scherp bit, de mijne geeuwt zonder bit ook ;)
Geeuwen bij paarden kan verschillende redenen hebben, ik heb daar ooit een vraag over gesteld op bokt [OPG] Paard gaapt tijdens het rijden?

Misschien eens informeren bij de vorige eigenaar waar hij/zij mee reed?
Een andere optie is een bitje van een stalgenootje ofzo in de juiste maat lenen om het verschil te testen... Maar dan moet iemand al dezelfde maat bitten hebben als jij...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:21

Ik koop juist altijd een zo dun mogelijk bitje voor mijn paard met héél gevoelige (en kleine) mond.
Een dik bit neemt juist meer ruimte op in de mond van je paard en lijkt mij dus juist niet fijn voor een klein en gevoelig (arabieren)mondje.
Ik heb het sowieso altijd al onzin gevonden dat een dik bit vriendelijker zou zijn, want een smaller bit is nog geen ijzerdraad... Dus in principe is het enige verschil imo dat een dikker bit meer ruimte in beslag neemt.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:42

Em (mijn verzorgarabiertje) werd voorheen altijd op een sprenger bit gereden, maar ik had al langer het idee dat dat te dik was. na een inspectie in haar mond met en zonder bit heb ik besloten een ander bit te zoeken. het bit wat ik nu heb is in principe hetzelfde. een dubbelgebroken watertrensje met goldbrass van hh, dit omdat ze een auriganen van sprenger gewend was en ik de overstap aurigan, rvs niet wilde maken. het is zelfs dezelfde dikte (18 mm, mooi middenmaatje) het is alleen platter. het is moeilijk uit te leggen maar je hebt meerdere manieren waarop een bit dik is. stel je legt een bit voor je neer. ringen plat, met de bovenzijde naar je toe. van bovenaf gekeken kan een bit dan heel dik zijn, dit noem ik even breed. van de zijkant of van voren gezien kan het ook dik zijn, dit noem ik even hoog.
de dikte die meestal wordt aangegeven is de breedte. dit is ook hoe je de dikte van een bit officieel meet.
het sprenger bit was (maar ) 18 mm breed, maar bijna even hoog, waardoor het eigenlijk veel te groot was en niet in haar mond paste. het nieuwe hh bit ( of nieuw, het gaat al weer een tijdje mee) is even breed maar veel platter, waardoor de druk even verdeeld blijft, maar er meer ruimte is om haar mond te sluiten en voor haar tong. sinds dat bit loopt ze veel minder met haar mond open en "kauwt" ze veel meer tijdens het rijden, de aanleuning is er ook beter op geworden.

nog even wat theorie, tussen de voortanden en de kiezen, of haaktanden ligt een tandeloos deel tandvlees ( dit weten we allemaal) het is de bedoeling dat het bit zo ligt dat het noch de voortanden noch de kiezen,haaktanden kan raken. verder sluit dat gedeelte van de mond niet aan, het tandvlees ligt niet op elkaar wat de ruimte creeert voor een bit. die ruimte, die vaak een beetje hol lijkt, is bij de meeste paarden en pony's tussen de 2 en 4 centimeter breed. de tong is meestal ongeveer 2 centimeter breed, wat nog ruimte geeft theoretisch voor ong. 2 cm bit.

het is absoluut aan te raden om eens in de mond te kijken, dit zijn standaard gegevens maar die kunnen zeker afwijken, jouw paard kan een veel dikkere tong hebben of een nauwere opening. of juist andersom. meet met en zonder bit en let op de ruimte en de aangeslotenheid van de kaken, voor zover dit mogelijk is. meet met een centimeter, je vingers, een stokje een stukje touw, wat je maar het makkelijkst vind. het is echt een openbaring.

verder moet ik zeggen dat paarden zelf vaak ook een voorkeur kunnen hebben, die niet eens bij de vooroordelen over hun ras hoeven horen. als jouw av het fijn doet op dit bit dan zou ik hem daar lekker op houden. maar ik kan je zeker aanraden om eens in de mond te kijken, meten is weten :Y)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:44

ik heb geen arabier, maar ik heb geleerd dat een dik bit, echt niet perse zachter is, een paard heeft echt maar heel weinig ruimte in zijn mond voor het bit, zo'n 18 mm. over dat gapen ben ik wel benieuwd naar, mijn pony heeft dat namelijk ook

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:47

Ik heb een nrps merrie met een heel klein mondje, die loopt op een heel dun bitje omdat ze met een "normaal" bit gaat kokhalzen.
Een bit wordt pas scherp als de ruiterhand dat wordt.

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 14:50

Oh ! Hij kauwt ook wel een beetje op zijn bit .. Van zodra het erin gaat geeuwt hij eerst eventjes en begint er dan op te sabbelen :)

Wel heb ik eens een keertje in zijn mond proberen te kijken als hij zijn ding weer eens deed - het geeuwen bij het inbrengen van het bit. Voor mij (een leek op gebied van monden, bitten etc) leek het alsof hij probeerde zijn tong over het bitje te leggen. Hij trok zijn tong namelijk steeds een beetje naar achteren.

Moet er misschien wel bij zeggen dat mijn hoofdstel normaal gezien een dubbele neusriem heeft maar ik de onderste er heb afgehaald omdat hij dat niet gewend is en het me nogal pijnlijk lijkt ..

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:56

De mijne doet dit ook altijd, maar neit uit stress of dat het bit niet past, eerder om zijn tong erover te krijgen.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:57

Een neusriem is niet pijnlijk als je hem niet te vast doet ;)

Ik moet wel zeggen dat ik mijn paardje sinds ik hem heb (april 2008) bijna altijd zonder neusriem gereden heb, maar dat ligt misschien aan mijn voorkeur voor westernoptomingen ;)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:01

Ik rijd mijn arab met een simpel enkel gebroken bit van HH en/of met kaptoom. Ik gebruik geen sperriem.

Kan het gapen geen oversprongsgedrag zijn, of hebben paarden daar geen last van.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:01

hmm, het gapen heb ik eigenlijk geen verklaring voor ( misschien heeft ie gewoon niet zoveel zin :D ) maar als ik gaap dan trek ik ook mijn tong op ( zit hier op school vingers in mn keel te steken, krijg wat rare blikken :) )
tong over het bit leggen wordt toch meestal veroorzaakt door pijn of ongemak tijdens het rijden, dus te strenge inwerking en grove ruiterhand. als jij nog aant optuigen bent denk ik dat dat dan niet de reden is.
haha zoals jij dat trouwens voorstelt zie ik zou paardje ook helemaal zo gaan: *gaaaaaaaaap* njam njam njam :P
ik ben ook zeker geen expert hoor, maar ik werk in een ruitersportzaak en omdat mn klanten er veel naar vroegen( welk bit, enz) ben ik me er een beetje in gaan verdiepen. ik durf te zeggen dat ik wat basiskennis heb, maar ik ben zeker geen expert :D

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:11

Haha maar zo doet 'ie het ook hoor, totdat ik met het zadel aankom -O- dan is meneertje weer helemaal wakker! Kan niet zeggen dat het vandaag-heb-ik-er-even-geen-zin-in-gedrag is, want zodra het zadel- en dan vooral aansingelen-'gevecht' afgelopen is kan hij niet wachten om te werken. Pfuh, konden ze maar praten en zegge hoe het nu juist zit :(:)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:15

Shanelle schreef:
Haha maar zo doet 'ie het ook hoor, totdat ik met het zadel aankom -O- dan is meneertje weer helemaal wakker! Kan niet zeggen dat het vandaag-heb-ik-er-even-geen-zin-in-gedrag is, want zodra het zadel- en dan vooral aansingelen-'gevecht' afgelopen is kan hij niet wachten om te werken. Pfuh, konden ze maar praten en zegge hoe het nu juist zit :(:)

als dat zou kunnen denk ik dat ik de thee en koekjes wel klaar mag leggen, ik zie die van mij als een enorme kakelkip :P

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:25

abeltje_xx schreef:
Shanelle schreef:

als dat zou kunnen denk ik dat ik de thee en koekjes wel klaar mag leggen, ik zie die van mij als een enorme kakelkip :P

Dat wilde ik net ook zeggen :+

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:20

Ik volg even Shannelle ik gebruik namelijk net hetzelfde bit bij mijn arabier maar met een plat stukje ertussen. Ook tegen mij is gezegt dat ik moest opassen dat het mss iets te straf was voor haar en dat ze een fijn mondje heeft. Feit is dat ik er ondertussen mee rijd en ik er eigenlijk niets van merk..
En ik loop ook al een hele tijd te denken aan een happy mouth :D Maar twijfel er ook bij.
Maar hoe kan je nou eigenlijk volledig zeker zijn van een bit en dat het bij jou paardemond past ?

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 11:32

Ja dat vraag ik me eigenlijk ook af, misschien de tandarts ? :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:44

Onze paint hengst gaapt ook altijd, met en zonder bit ( als het bit er dus net uit is) en maakt niet uit welk bit we gebruiken; hij vind het gewoon niet fijn en laat dat duidelijk merken. Tandarts komt regelmatig en dat is allemaal in orde, hij probeert met zijn tong het bit uit zijn mond te duwen en het lijkt alsof hij soms gaapt als het eruit is om zijn mond weer even te 'strekken" , het gaat steeds beter en hij doet het steeds minder; stukje gewenning dus.
Mijn Arabier heb ik altijd western gereden, dus vrij dunne bitjes gebruikt, dik past niet in zo'n mini mondje!
Overigens altijd Billy Allen mondstukken,ongebroken of dubbelgebroken achtig bit ( Myler level 1). Een enkel gebroken bit accepteerde hij echt niet, waarschijnlijk door het kleine mondje gaat dit heel snel in het gehemelte prikken en door het notenkraker effect werkt het veel te sterk in. Een ongebroken etc. bit ligt stiller in de mond en werkt minder " gemeen " in dan een enkel gebroken, zeker als die ook nog te dik is voor mond.
Overigens gebruik ik nooit meer enkel gebroken bitten, ik heb gemerkt dat alle paarden die ik heb en gehad heb beter lopen op een minder beweeglijk mondstuk.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:45

Idifix schreef:
Ik volg even Shannelle ik gebruik namelijk net hetzelfde bit bij mijn arabier maar met een plat stukje ertussen. Ook tegen mij is gezegt dat ik moest opassen dat het mss iets te straf was voor haar en dat ze een fijn mondje heeft. Feit is dat ik er ondertussen mee rijd en ik er eigenlijk niets van merk..
En ik loop ook al een hele tijd te denken aan een happy mouth :D Maar twijfel er ook bij.
Maar hoe kan je nou eigenlijk volledig zeker zijn van een bit en dat het bij jou paardemond past ?

Citaat:
Ja dat vraag ik me eigenlijk ook af, misschien de tandarts ?

een dubbelgebroken bit met een plat stukje is strenger dan met een bol stukje, dit omdat dat stukje helemaal plat ligt op de tong en dus niet kan bewegen, het paard kan dit dus ook niet doen en als er veel druk wordt aangenomen kan de tong nergens heen. aan de andere kant ligt dit bit weer stiller in de mond dan met een bol stukje juist omdat het niet zoveel draait en beweegt.
het blijft echt een kwestie van wat past in de mond, wat past bij het paard en hoe de ruiter ermee om kan gaan. en ja hoe kom je erachter wat het beste bij je paard past... proberen denk ik. als jeeens de kans hebt om iets uit te proberen doe dat dan, leen een keertje een bit van iemand. zo merk je vanzelf wat je paard fijn vind en wat niet en dan kom je met logisch redeneren meestal een heel eind.
maar ik ben een groot voorstander van, if it's not broken, don't fix it. dus als je hier fijn mee rijdt, lekker zo doorgaan. natuurlijk kan je altijd iets nieuws proberen, of als je denkt dat het toch beter kan :D

het is echt een wetenschap op zich, zoals er al werd gezegd: als ze maar konden praten :+
maarja dan ben je aant rijden en dan krijg je straks nog zo'n "bijrijder" :P net als in de auto :D

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:52

Ik heb ook een dun bitje voor mijn AV. Bij de vorige eigenaresse had ze een dik bit in, zij vond dat prettiger. Ze had allerlei soorten geprobeerd.
Die van mij speelt ook altijd met het bit ik heb gehoord dat ze dan haar stress zo verwerkt. Ze kan geen last van haar tanden hebben, want de tandarts is nog maar kort geleden geweest.

Ook gaapt mijn AV zodra ze het bit ziet :D

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 11:59

Denken jullie dat een tandarts soelaas kan bieden ? We hebben overigens geen geluk, straks komt de DA langs, Shahied heeft al sinds zaterdag buikloop .. Dus een bitje komt er momenteel zowiezo niet aan te pas, eerst beter worden :(:)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:01

abeltje_xx schreef:
Idifix schreef:
een dubbelgebroken bit met een plat stukje is strenger dan met een bol stukje, dit omdat dat stukje helemaal plat ligt op de tong en dus niet kan bewegen, het paard kan dit dus ook niet doen en als er veel druk wordt aangenomen kan de tong nergens heen. aan de andere kant ligt dit bit weer stiller in de mond dan met een bol stukje juist omdat het niet zoveel draait en beweegt.
het blijft echt een kwestie van wat past in de mond, wat past bij het paard en hoe de ruiter ermee om kan gaan. en ja hoe kom je erachter wat het beste bij je paard past... proberen denk ik. als jeeens de kans hebt om iets uit te proberen doe dat dan, leen een keertje een bit van iemand. zo merk je vanzelf wat je paard fijn vind en wat niet en dan kom je met logisch redeneren meestal een heel eind.
maar ik ben een groot voorstander van, if it's not broken, don't fix it. dus als je hier fijn mee rijdt, lekker zo doorgaan. natuurlijk kan je altijd iets nieuws proberen, of als je denkt dat het toch beter kan :D

het is echt een wetenschap op zich, zoals er al werd gezegd: als ze maar konden praten :+
maarja dan ben je aant rijden en dan krijg je straks nog zo'n "bijrijder" :P net als in de auto :D

Ja,dat een plat stukje strenger is wist ik al maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het zoveeel verschil uitmaakt al zal het wel waar zijn. In ieder geval ik rij redelijk met een zachte hand en ook de mensne van de trainingsstal zeggen dat haar bit goed is dus..als ik de kans krijg voor zo'n bol stukje zal ik het mss toch eens proberen maar van de 5 mensne op stal bij ons ken ik niemand die het heeft haha *D Mijn paard schudt heel soms wel eens bij het hoofd maar ik moet er wel bij zeggen dat ze nog maar een maand zadelmak is dus dat ligt mss aan de gewenning' @ Shanelle als de Da komt ga ik toch eens even horen of hij er weet van heeft ;)
Zie maar dat ze snel beter is.