Ik zou persoonlijk de merrie eerst even de tijd geven om te wennen op de weide. Zelf er veel naartoe gaan, zodat ze jou leert kennen en dan pas aan de slag.
Persoonlijk zou ik eerst grondwerk doen, voor je begint bij longeren. Dan spreek ik over het meelopen aan een los touwtje, je niet voorbij steken en een paar pasjes achteruit. Een beetje wijken met de achterhand is natuurlijk ook een plus om je paard op de poetsplaats makkelijk weer op haar plaats te zetten als ze wil rondstappen en ook om ze opzij te zetten als je er langs moet.
Op de poetsplaats zou ik zorgen voor een lang touw, zodat jij het uiteinde eerst kan vasthouden, en eventueel even kan meegeven als ze van iets schrikt. Als ze rustig op de poetsplaats staat, kan je ze rustig vastzetten. Als ik jou was, zou ik ze eerst aan één kant vastzetten en de andere kant zelf vasthouden. Daarna (natuurlijk pas als ze rustig is) aan twee kanten vastzetten.
Wandelen over het terrein van de stalling is voor je paardje ook boeiend, zo leert zij het terrein kennen en kan jij ontdekken hoe ze op vreemde dingen reageert (want die vindt je overal wel, al is het maar een plastic zeil over het stro, een tractor op het erf,...).
Laatst bijgewerkt door Bijke op 09-11-09 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt