Wel of niet laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berwicowa

Wel of niet laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:46

Ik heb een 15 jarige AV. Nu zit ik te twijfelen of ik haar wel of niet wil laten dekken. Ze heeft nog nooit een veulen gehad. Hoe denken jullie erover?

petitparis

Re: Wel of niet laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:57

NIET MEER laten dekken, haar bekken is niet meer zo flexibel (meer verkalking) dan bij een jong paard. je merrie en/of veulen zou er het leven kunnen bij laten. Maar misschien moet je je DA eens vragen. Ik geloof zelfs dat als je merrie ouder is dan 15, je elk jaar opnieuw moet dekken zonder overslaan omdat anders de kans bestaat op vergroeiing waardoor het bekken niet meer open kan tijdens de bevalling en dan wel onder voorwaarde dat ze op jondere leeftijd al eens geveulend heeft (voor het 6de levensjaar ofzo denk ik)

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:07

Ik heb bij mijn 18-jarige Arabische merrie ook heel lang geaarzeld, of het niet een te groot risico zou zijn.
Zij heeft in het verleden al wel 2 veulens gehad, de laatste is geloof al wel 10 jaar geleden.
Merrie is vorige week "gedekt", nu afwachten. :D

Ook onze 15-jarige Haflinger heb ik laten "dekken", ook zij heeft in het verleden iig een veulen gehad. Bij haar heb ik trouwens geen enkele twijfel gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:09

Met de DA overleggen, die kent jouw paardje en kan zien of het (nog) verstandig is.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:06

Ik heb vooraf ook idd de DA ze laten nakijken, hij zag er geen problemen in. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:45

petitparis schreef:
NIET MEER laten dekken, haar bekken is niet meer zo flexibel (meer verkalking) dan bij een jong paard. je merrie en/of veulen zou er het leven kunnen bij laten. Maar misschien moet je je DA eens vragen. Ik geloof zelfs dat als je merrie ouder is dan 15, je elk jaar opnieuw moet dekken zonder overslaan omdat anders de kans bestaat op vergroeiing waardoor het bekken niet meer open kan tijdens de bevalling en dan wel onder voorwaarde dat ze op jondere leeftijd al eens geveulend heeft (voor het 6de levensjaar ofzo denk ik)

Idd niet meer dekken.
Een merrie moet voor haar 11 e levensjaar een veulen gehad hebben.
Dan zou het nog altijd een risico zijn maar dan heeft ze er al een gehad en is alles nog wat soepel.
Je kunt ook met de da overleggen wat hij zegt. Er zijn vele topic over een oude merrie dekken en sommigen eigenaars zijn echt koppig en laten ze gewoon dekken de helft gaat goed de anderen helft gaat fataal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:53

Hoe ouder de merrie hoe minder vruchtbaar en je hebt een (iets) grotere kans op verwerping van het foetus.
Natuurlijk moet de merrie in goede conditie zijn (zowel een jonge als een oudere merrie) en dat is soms wat moeilijker bij een (veel) oudere merrie.
Er wordt hier ook niet gesproken over een merrie van 25 maar van 15 jaar.
Een 2de bevalling gaat vaak makkelijker als de 1ste, maar ook een gezonde merrie van 20 kan een goede 1ste bevalling hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:30

Mijn DA en die van op de cursus paardenfokkerij raden het ten zeerste af om een merrie die niet oor haar 10de levensjaar reeds een, veulen gehad hebben nog te dekken. Omwille van de verbening van het bekken. Als ze al een veulen gehad hebben kan je nog doorgaan zolang ze het fysiek aankunnen en vruchtbaar genoeg zijn.
Maar ja ieder zijn ding, ik zou het risico m'n merrie en veulen te verliezen niet nemen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:56

Ik vraag me wel eens af waar sommige mensen hun wijsheid vandaan halen.
Vroeger toen ET nog niet bestond gingen de hele goede sportmerries na een carriere in de sport gewoon verder als fokpaard, vaak waren deze merrie dan al ouder dan 14 jaar.

Ken ook meerdere merries die zonder problemen na hun 16de hun eerste veulen kregen.
Raar eigenlijk, de keren dat het bij ons mis ging was vaker met de jongere merries dan bij ons oudje.

Ik zou je merrie laten na kijken door de DA, scannen ect en mocht de DA geen problemen zien dan kan het helemaal geen kwaad om een merrie op latere leeftijd te laten dekken.

pluks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:03

missfcdb schreef:
petitparis schreef:

Idd niet meer dekken.
Een merrie moet voor haar 11 e levensjaar een veulen gehad hebben.
Dan zou het nog altijd een risico zijn maar dan heeft ze er al een gehad en is alles nog wat soepel.
Je kunt ook met de da overleggen wat hij zegt. Er zijn vele topic over een oude merrie dekken en sommigen eigenaars zijn echt koppig en laten ze gewoon dekken de helft gaat goed de anderen helft gaat fataal.

Je zou bijna denken met dierenartsen te maken te hebben hier. Zo stellig als sommigen hier zogenaamde feiten neerschrijven. Gelukkig zie ik ook teksten die je gewoon aanraden een echte DA te raadplegen.
De ervaringen die ik heb met het dekken van oudere merries die nog niet eerder een veulen hebben gehad zijn prima!
Het enige is dat ze soms wat meer hulp nodig hebben om dragend te worden.
Laat je niet afschrikken door sommige teksten hier en vraag gewoon een expert om raad.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:41

Bedankt voor alle reacties. Ik zal inderdaad de dierenarts even vragen. Hij is zeer bedreven in de paarden :D

Senna___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:28

niet meer aan beginnen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:30

Senna___ schreef:
niet meer aan beginnen..

Motivatie??

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:34

Berwicowa schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik zal inderdaad de dierenarts even vragen. Hij is zeer bedreven in de paarden :D

Inderdaad aan je DA vragen. Als jou paard nog fit en fluitig is, goed verzorgd en in goede conditie, en aan een aantal fysieke voorwaarden voldoet kan ze op deze leeftijd nog prima een gezond veulen op gezonde wijze baren. Maar het is wel eis dat er aan een langere lijst voorwaarden moet worden voldaan. Jou DA heeft hier zicht op.

Ik vind dat sommige mensen hier wel heel stellig zijn en het zien als een vreselijk gevaar.... Ik vind het wel een beetje overdreven. De kans dat de merrie niet meer fysiek in staat is is relatief groter dan een frisse 3/4 jarige voor de eerste dracht, maar haar leeftijd alleen is niet een absolute uitsluiting van fokpotentie....

Het enige is wel. Zelfs al zou ze fysiek het wel aan kunnen, je moet jezelf wel vragen of je merrie ook goed genoeg is om een veulen te baren (tenzij je het dier zelf wil houden, hengst of merrie moet dan niet uitmaken).

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:42

En misschien is het dan wel verstandig om niet te kiezen voor een hengst die heel veel groter is dan je merrie. Daarmee beperk je ook het risico van een zware bevalling.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:50

Ik heb na lang overwegen ( 6 jaar ) toch besloten om me merrie, toen 12 jaar te laten dekken, wel compleet na laten kijken door een DA. De bevalling is super vlot verlopen voor een 1ste keer. Buiten de weeen om was het veulen vanaf het breken van de vliezen er ongeveer met een half uurtje af.

Goed na laten kijken door je DA, of er ook geen cyste in de baarmoeder zitten enzo. Je merrie kan wel moeilijker drachtig raken dan een jongere merrie. Als ze altijd goed in conditie is geweest en nu nog is, zou het moeten gaan.

Ook bij jongere merries kunnen er complicaties optreden tijdens de dracht en de bevalling.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:14

in princiepe moet het nog makkelijke kunnen. ik weet nog of je je merrie al eens heb laten scannen, want het kan zijn dan ze wat kinder vruchtbaar zijn omdat ze cysten (ofzo) in de baarmoeder heeft.
ik heb onlangs ook nog een merrie van 16 gedekt die nog nooit een veulen had gehad, die is nu al 2 maanden kerngezond drachtig.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 13:04

Ik heb haar twee jaar geleden laten scannen omdat we toen ook al plannen hadden. Maar de hengst die wij toen op het oog hadden lieten ze niet meer springen omdat deze de laatste keer een spier had verrekt in zijn borst en hier erg veel last van heeft gehad. Was al een wat oudere hengst.

Toen zag hij wel iets in de baarmoeder hij vroeg nog of ze eerder drachtig was geweest en dat was neit het geval. Dus dat is waarschijnlijk een cyste geweest.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:49

inderdaad een cyste, uit je verhaal te horen. Als dat doorontwikkeld is zou het kunnen zijn dat ze verminderd vruchtbaar is. In dat geval zou ik zeggen dat het advies van je DA bindend is.

Djinteequa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:57

hoi hoi
het paard van mijn moeder heeft 2 jaar geleden een veulen gekregen ze was toen ook 15. dit is de topic van het veulen [KS-ITP] De inhaalrace van Cisely !! . het is geen arabier maar een gelderse dus is het misschien anders ik weet het niet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:01

Djinteequa schreef:
hoi hoi
het paard van mijn moeder heeft 2 jaar geleden een veulen gekregen ze was toen ook 15. dit is de topic van het veulen [KS-ITP] De inhaalrace van Cisely !! . het is geen arabier maar een gelderse dus is het misschien anders ik weet het niet.

Wat dat betreft is een paard een paard ;) De andere rassen zijn niet zover "doorgeevolueerd" dat er iets fundamenteel anders is aan de dracht.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:46

Hoewel arabieren dan weer bekent staan om hun hoge vruchtbaarheidgehalte en het makkelijke uitdragen van een dracht...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:31

dan zou ik haar toch nog eens goed laten scannen zodat het je een hoop geld en moeite kan besparen als het niet lukt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:54

Wanneer een merrie niet eerder gedekt is (ook niet door ruinen) of wanneer het laatste veulen gezond en wel op de wereld is gekomen en er geen problemen met de baarmoeder zijn geweest na de geboorte, is het scannen en testen over het algemeen niet echt noodzakelijk.
Normale normen en waarden zorgen ervoor dat je onder normale omstandigheden ook een levend veulen garantie krijgt en cysten zijn over het algemeen ook geen probleem. Bij Njadien zijn ze niet meer op 2 handen te tellen en die levert ook geen problemen op.

Met de huidige wetenschap moet alles modern en getest worden en zo duur mogelijk, maar met een beetje gezond verstand en kennis van zaken kan het ook gewoon wat simpeler.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:03

die van mij zit ook vol met cysten en die is absoluut niet drachtig te krijgen.