Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

petitparis schreef:NIET MEER laten dekken, haar bekken is niet meer zo flexibel (meer verkalking) dan bij een jong paard. je merrie en/of veulen zou er het leven kunnen bij laten. Maar misschien moet je je DA eens vragen. Ik geloof zelfs dat als je merrie ouder is dan 15, je elk jaar opnieuw moet dekken zonder overslaan omdat anders de kans bestaat op vergroeiing waardoor het bekken niet meer open kan tijdens de bevalling en dan wel onder voorwaarde dat ze op jondere leeftijd al eens geveulend heeft (voor het 6de levensjaar ofzo denk ik)
missfcdb schreef:petitparis schreef:NIET MEER laten dekken, haar bekken is niet meer zo flexibel (meer verkalking) dan bij een jong paard. je merrie en/of veulen zou er het leven kunnen bij laten. Maar misschien moet je je DA eens vragen. Ik geloof zelfs dat als je merrie ouder is dan 15, je elk jaar opnieuw moet dekken zonder overslaan omdat anders de kans bestaat op vergroeiing waardoor het bekken niet meer open kan tijdens de bevalling en dan wel onder voorwaarde dat ze op jondere leeftijd al eens geveulend heeft (voor het 6de levensjaar ofzo denk ik)
Idd niet meer dekken.
Een merrie moet voor haar 11 e levensjaar een veulen gehad hebben.
Dan zou het nog altijd een risico zijn maar dan heeft ze er al een gehad en is alles nog wat soepel.
Je kunt ook met de da overleggen wat hij zegt. Er zijn vele topic over een oude merrie dekken en sommigen eigenaars zijn echt koppig en laten ze gewoon dekken de helft gaat goed de anderen helft gaat fataal.
Berwicowa schreef:Bedankt voor alle reacties. Ik zal inderdaad de dierenarts even vragen. Hij is zeer bedreven in de paarden
Djinteequa schreef:hoi hoi
het paard van mijn moeder heeft 2 jaar geleden een veulen gekregen ze was toen ook 15. dit is de topic van het veulen [KS-ITP] De inhaalrace van Cisely !! . het is geen arabier maar een gelderse dus is het misschien anders ik weet het niet.
De andere rassen zijn niet zover "doorgeevolueerd" dat er iets fundamenteel anders is aan de dracht.