Hengst laten of castreren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Hengst laten of castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 14:55

Misschien hebben jullie het al gelezen maar wij hebben sinds kort een AV hengstje gekocht.

De afgelopen week is de DA regelmatig langs moeten komen, hij stelde toen de vraag aan mij of ik hem wilde gaan castreren.
Natuurlijk moet hij dan eerst weer op krachten zijn.
Ik antwoorde de DA dat ik niet wist of het interessant was om hem hengst te houden, mijn DA vind arabieren maar niks, dus zei gelijk, "nou dat kan nooit interessant zijn, wat wil je er mee doen, dekken ofzo... pff stomme arabieren"

Tot zo ver het nu is is hij braaf, goed in de hand, alleen begin nu wel "praatjes" te krijgen, zo af en toe eens proberen te bijten, maar daar ben ik eigenlijk blij om want het is een teken dat hij al weer wat beter in zn vel zit, al krijgt hij wel op zn donder als ie bijt :)
Dus naar mijn idee zolang hij als hengst zijnde tussen de ruinen kan staan zonder problemen mag hij hengst blijven. Ik wil hem straks als hij op krachten is dressuurmatig gaan rijden, en ook uitbrengen in de sport, naar mijn idee heeft hij daar genoeg capaciteiten voor.

Zijn afstamming kun je hier bekijken http://www.allbreedpedigree.com/cadanz+aaquil

verder heb ik de fokker gebeld, maar zij had geen verstand van hengsten, alleen van merries, dus kon me ook niet helpen met deze vraag.
Wel kon ze mij vertellen dat Aaquil als veulen reserve kampioen is geweest op een (grote) amateur keuring, en dat ze hem daarna als jaarling en tweejarige in training hebben gezet op een showstal waar hij onder leiding van die mensen verschillende shows heeft gelopen.

Het zou natuurlijk leuk zijn om over een jaar mee te nemen naar een hengstenkeuring, maar wil daar niet aan beginnen als het geen zin heeft.
Dus zou graag van de kenners hier horen hoe zij wat dat betreft over het papier denken
krijg liever geen reacties van "ik zou hem ruinen" en dan niks meer, zou dus graag onderbouwde reacties hebben.
alvast bedankt,

ikke20

Re: Hengst laten of castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:00

het heeft voor en nadelen
ben je ervaren genoeg om een hengst te kunnen houden?
heb je de mogelijkheid hem buiten te zette op de wei met vriendjes?
heb je het juiste niveau in de dressuur al gehaald? anders mag je dus nog nieteens een hengst starten
en ben je er zeker van dat je hem onder controle kan houden in de buurt van merrie's

zou eerst goed de voor en tegens tegen elkaar afwegen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 15:11

Hij staat 24/7 buiten op het land, met ruinen, - is nu braaf... maar of dat zo blijft is de vraag
heb ervaring genoeg voor een hengst te houden - en krijg verder goede begleiding.
Juiste niveau heb ik al gehaald om hengst te mogen starten
Over controle houden bij merries in de buurt, geen idee, beestje is nog niet zadelmak, hij moet eerst aansterken en dan wil ik hem in de zomer maanden lichtjes gaan opleren.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:15

in dat geval zou ik hem wel hengst laten. castreren kan altijd nog. maar zorg wel goed dat hij weet dat jij de leider bent en blijf streng genoeg voor hem

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:09

Hij heeft zeker mooie bloedlijnen, alleen zijn showresultaten zijn niet echt geweldig. Ik heb net even op internet gezocht, en kwam 3 resultaten uit 2007 tegen, 1x 16.60 gemiddeld(erg laag, 2e van de 2), 1x 16.27 gemiddeld Lowland Arabian Cup(6e van de 8), en 1x 16.25 gemiddeld op het NK(5e van de 5).
Als ik kijk naar zijn bloedlijnen zou ik hem misschien wel hengst houden, voornamelijk omdat dit wel vernieuwend bloed zou zijn voor Nederland. Maar het is natuurlijk ook heel belangrijk hoe hij er uit ziet, misschien kan je wat foto's plaatsen? Ik denk dat iedereen je dan wat beter advies kan geven.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:21

op dit moment is hij zwaar verwaarloosd, heb wel foto's van de fokker gekregen nog in show conditie, dus die zal ik vanavond even plaatsen, ben nu niet thuis

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 19:31

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:03

wacht gewoon even lekker af hoe hij gaat uitgroeien en bijtrekt, hij is zeker geen verkeerde en zijn bloedlijnen zijn erg interessant. ;) Vind hem zo op foto een mooie lange hals hebben, iets wat te lang ogend in zijn lijf, heeft mooie bewegingen, mooie schuine schouder, mooie staartinplant.
Zelf vind ik hem als 1.5-2 jarige die je liet zien op foto helemaal niet verkeerd dus ;) , ruinen kan altijd nog, geef hem gewoon de voordeel van de twijfel.
Sommige paarden worden juist mooier naar mate zou ouder worden. Laat tzt gewoon eens je hengst aan een ervaren iemand zien(binnen arabland) en beslis dan.

Geniet in die tussentijd maar lekker van elkaar *D

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:53

hoi,
Laat hem eerst eens lekker weer paard worden ....ga lekker relaxed grondwerk met hem doen , kijk of hij dat leuk vind en zich goed op jou gaat richten!...
Ga desnoods na een tijd eens een regionale met hem lopen , rij een zadelrubriek....is altijd leerzaam en dan ondervind je meteen of hij zich gedragen kan en te handelen is!

En als het mogelijk is ....NEEM AUB EEN ANDERE DA!!!... :r WAT EEN FLAPDROL!!! :(

Geniet van je oranje manneke :+ en laat hem lekker groeien :+: !!
Ook heeft hij een prima pedigree met leuke lijnen en stammen alle kanten op :D !!!
Casteren kan altijd nog!!
gr,sas.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:13

Nou inderdaad ,actie 1 andere DA !!!
Heb zelf een arab. hengst en vond het erg zielig dat hij altijd alleen moest staan,dat zou voor mij een reden zijn om hem te castreren (mijne staat nu met een 2 jarige fell pony en dat gaat prima)Verder heb ik altijd het idee dat een arabier nou niet echt positief ontvangen wordt in de dressuur en vind ik dan dat hij een voorsprong heeft als hij hengst is door zijn mooie verschijning!. En ...hij ziet er prachtig uit, en zal dat echt wel weer worden als hij zich weer lekker in zijn vel voelt!!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 21:55

dank je wel, Ik ben altijd maar van mening dat als je in de dressuur je proeven correct en goed rijd dat ze niet om je heen kunnen....
Aaquil kan gewoon met ruinen op de weide, maar mocht dat door zijn hengsten gedrag over een tijdje niet meer kunnen is dat wel een reden voor mij om hem te castreren. Ga gewoon jullie advies opvolgen en eerst aankijken hoe het gaat, van de zomer najaar opleren en kijken hoe hij het allemaal oppakt, jullie hebben wel gelijk castreren kan altijd nog, ballen er weer aanplakken is iets minder makkelijk :P

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:18

Ik zou voor castreren kiezen. Als een hengst toch niet voor de fok wordt gebruikt dan kan het vaak heel lastig zijn.
Op wedstrijden (met hengstige merries) en in het land.
De mijne is gewoon op tijd gecastreerd, maar ik heb dan ook een merrie waar hij bij in het land loopt.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 20:01

mijn vraag is eigenlijk ook meer, is het interessant voor de fok om hem hengst te houden... want als dat zo is wil ik een gokje wagen op de keuring, heb al van verschillende mensen gehoord dat het papiertechnisch wel interessant is. Dus we moeten gewoon zien hoe hij opknapt en dan even iemand met verstand van arabische hengsten naar laten kijken.
Als hij niet interessant is voor de fok denk ik wel dat ik hem castreer.

Gideon_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:23

Lijkt me heel verstandig:

Eigenaren van 2-jarige en oudere hengsten die nooit eerder op een Nederlandse hengstenkeuring zijn geweest kunnen hun hengst op de regionale premiekeuringen van het AVS bij de premiekeuringsjury aanbieden voor een informatieve keuring. De jury zal de hengst beoordelen aan de hand van een keuringsformulier, er worden echter geen punten of premies gegeven....

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:23

zondag heeft zenith arabians (even googelen)een open dag en worden er hengsten gekeurd.Zij hebben enkele erg goede arabische renpaarden uitgebracht. Mischien leuk om eens te gaan kijken?

Gideon_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:55

luckyboy5 schreef:
...en worden er hengsten gekeurd....

Ik denk dat er alleen hengsten worden getoond...niet "gekeurd"

_douwinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:07

Het heeft voor en nadelen ..
Als je een ruin hebt luister hij beter en bijt ook dan neit meer (Miss nbog wel eens als hij iets niet leuk vind) en als je een hengst hebt die zijn veel wilder en die bijten ook vaker maar ze zijn altijd wel practig maar volgensmij kan je met een hengst niet gekeurd worden alleen getoond .
Maar ik zou hem laten castreren maar denk erom het is maar een tip hé ;)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:32

Aaquil is rustiger dan mijn twee ruinen bijelkaar, en bijten heeft hij tot nu toe nog niet gedaan dus dat komt wel goed denk ik :)

Hengsten kunnen wel degelijk gekeurd worden, dit is de bepaling of ze kunnen deelnemen aan de dekdienst of niet.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:56

_douwinaa schreef:
Als je een ruin hebt luister hij beter en bijt ook dan neit meer (Miss nbog wel eens als hij iets niet leuk vind) en als je een hengst hebt die zijn veel wilder en die bijten ook vaker maar ze zijn altijd wel practig maar volgensmij kan je met een hengst niet gekeurd worden alleen getoond .

@ Douwinaa,
Ben het niet met je eens!
Mijn hengst bijt niet , m'n ruin nog steeds wel ,nu al 6jaar na z'n castratie :D
Vroegere hengsten die we hadden waren ook verschillend...de een beet als je even niet goed oplette [hij was mijn opvoeder] en de andere beet noooooit!! :D
@Kady,
Al zou hij niet goed gekeurd worden in de toekomst, ze nog een tijdje hengst laten is meestal een voordeel....worden ze vaak mooier van!! :9
gr,sas

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:57

_douwinaa schreef:

Wat een onzin!! :Z
Wij hebben hier drie volwassen hengsten staan en geen enkele van die drie bijt, of is wild :? of luistert niet.
Wel eens gehoord van goed opvoeden?? :+

@Kady: als hij zich netjes gedraagt en jij eerlijk en consequent met hem om gaat en om blijft gaan dan kun je hem nog rustig hengst laten, castereren kan altijd nog mocht het ooit nodig zijn. ;)

Groetjes, Marion

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:05

Ik heb zelf een bijna 3 jarige hengst, word volgende week 3, maar die is zeer braaf hoor, tuurlijk soms probeert ie het, maar je moet gewoon duidelijk zijn, (niet gemeen) dan valt het best mee.
Wat wel een punt is, als je ermee wilt gaan starten en je bent nog geen L2 geweest met een ander paard dat mag niet dus dan moet ie ruin zijn.
Verder willen veel stallen geen hengsten op de wei dus dan moet ie binnenblijven.
Ik ga met die van mij van de zomer naar de keuring, doet ie het heel goed blijft ie hengst en anders word ie gecastreerd, dan kan ie tenminste los met anderen en op t land, mooi is hij toch wel.
Ik zou gaan zoeken naar afstammelingen van je arabier en hoe die het op keuringen doen, misschien kan de vereniging van het stamboek je hiermee helpen.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:11

Als het een mooie hengst is die kans maakt op de hengstenkeurig en hij er voor jou 'baat' bij heeft hengst te blijven, zal ik hem hengst laten. Net zoals ik mijn arabier ook hengst laat. Maar mocht hij hier minder geschikt voor zijn zou ik hem absoluut ruinen, want hengst blijven maakt een paard echt niet gelukkig. Hij heeft het nodig om met vriendjes op de wei te kunnen spelen, afgezonderd staan vind ik eigenlijk erg zielig. Ik hoop mijn hengst ook te kunnen koppelen (desnoodsaan een kleine shet ruin), want paarden horen niet alleen.

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:17

Hallo !! douwina is nog maar 11 hoor ;)

hoe oud zijn jullie een meisje van 11 eventjes afkatten ..

mischien had ze het wel niet goed..
ze probeert alleen maar te helpen .
en over het algemeen zou ik ook een hengst laten casteren hangt van zn karakter af
Laatst bijgewerkt door Tezza13 op 02-04-09 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

_douwinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:17

Het was maar een tip hoor goh! :(

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 21:41

@ douwinaa, niet iedereen deed lelijk tegen jou hoor, ik snap best dat mensen snel denken dat een hengst gevaarlijk is, of wild, of bijterig... want ja sommige (ondanks goede opvoeding) bijten wel, of zijn wel lastig.

De mijne is (nog) heel lief, en staat ook niet alleen dus wat dat betreft komt het allemaal wel goed.