hengst zonder papieren, ouders wel bekend.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patriciah

hengst zonder papieren, ouders wel bekend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 22:47

als je een arabische hengst hebt zonder papieren maar je weet wel 100% zeker wie de ouders zijn, kan je dan bij Baps toch nog aan papieren geraken?
Heb ze wel al gemaild maar krijg er geen reactie.

wie weet er meer?

Rawaat

Re: hengst zonder papieren, ouders wel bekend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:05

Als er geen aangifte is gedaan dan kan je ook geen papieren verkrijgen.
Wel indien de fokker de aangifte alsnog kan doen (als ik dit zo goed begrepen had)

patriciah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 23:11

ik weet uberhaupt niet of deze hengst nog in belgie staat maar ik geloof van niet...
de merrie staat gewoon bij de fokker.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:14

Als er een dekbewijs is afgeleverd en de nodige papieren + geld is overgedragen zoals hoort, kan er geen probleem zijn.

Indien er geen dekbewijs is -> geen papieren
Indien de fokker geen geboorteaangifte heeft gedaan --> geen papier, maar denk dat die dat wel nog kan doen

patriciah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 23:18

ik weet helaas niet of ze een dekbewijs hebben, vader was wel een goedgekeurde hengst.
vind t een beetje lastig om dit te vragen aan de eigenaar.
maar ze had wel gezegt dat de papieren in orde zouden kunnen komen maar dat da veel geld ging kosten??

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:12

Goh, ik denk dat je beter eens naar BAPS belt. Daar gaan ze zeker weten wat er ontbreekt om de papieren in orde te maken.

Veel succes

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:46

Ik zou ook even naar BAPS bellen, ze zijn daar heel vriendelijk en zullen je zeker verder willen helpen!

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:12

Veel hangs af van de meewerking van de fokker en de hengsteneigenaar, of er DNA gekend is van beide ouders, zoniet, of er nog DNA genomen kan worden etc. Het kàn sinds de nieuwe reglementen van het BAPS, maar het vraagt veel moeite, kost geld, is niet in alle gevallen mogelijk, je moet al een erg meegaande DA hebben en soms moet je ook procederen voor de rechtbank.

patriciah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 21:56

pff wat een gedoe. het lijkt me zeker interresant om zijn papieren te hebben aangezien zijn afstamming goed is en hij zelf ook de moeite waard is. ik vermoed dat er van de vader wel dna zal zijn aangezien hij zeer bekend is. en de merrie houder wil ook wel meewerken. ik zal maandag eens proberen te bellen naar baps.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:39

Toevallig hebben wij hetzelfde gehad maar dan bij het AVS en de papieren zijn toen verkregen bij het trekken van het DNA(deze waren niet bekent bij het AVS, en hadden erg veel geluk dat beide ouderdieren nog in leven waren)

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:05

Bedoel jij de hengst die bij Schoukens stond/staat?

Daar ben ik namelijk even mee bezig geweest. De hengst heeft wel papieren, maar die liggen in Egypte. Die komen er ook niet bij. Ik heb daarover het avs gebeld, maar dan krijg je een paard nooit in het stamboek.
Het ligt er dus echt aan of je alles compleet kan krijgen. Anders kan hij nooit worden opgenomen. Misschien dat dat bij het baps anders is?
Bij deze hengst was het natuurlijk van belang dat er ook exportpapieren bij waren. Dat was niet het geval.

patriciah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 23:44

geen idee over welke hengst je t hier nu hebt. je mag me altijd even pben ivm de hengst.

Jardynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:23

Over welke vader en moeder van de hengst gaat het hier, Patricia? Daarmee kunnen we misschien de hengstenhouder terug vinden en zijn er wat meer mogelijkheden...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:16

Volgens mij kan het niet bij BAPS. Of er moet een signalisatie tekening en papieren opgemaakt zijn toen hij nog bij de moeder stond. Dat was het antwoord dat ik kreeg. Heb een gelijk geval, ouders zijn zelfs door DNA bewezen maar mijn merrie kan niet meer ingeschreven worden. Het was een ongelukje de eigenaren wisten niet dat haar moeder drachtig was toen ze haar verkochten. De nieuwe eigenaar wou het veulen niet dus hebben ze dat terug gekocht maar niet aangegeven doordat de moeder een tijd in Frankrijk stond toen ze pas verkocht was en het veulen is daar gespeend. Ze stond bij mij voor heropvoeding en deed het zo goed op wedstrijd (ze won ze praktisch allemaal) dat ik haar zelf maar kocht daarvoor wou niemand haar hebben omdat ze geen papieren had. Nu heb ik er een veulen uitgefokt omdat ze door nageltred (tijdens een internationale wedstrijd) niet meer bereden kan worden. Ik vind het daarom des te erg dat ik haar niet in een stamboek gekregen heb anders kon ze nog als fokmerrie dienen. Nu heb ik één veulen voor mezelf gefokt om toch nog iets van haar te hebben in de hoop haar kwaliteiten daar in terug te vinden.

patriciah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 22:27

@jardynn ik wil je de ouders wel via pb geven.

de moeder staat bij dezelfde persoon als waar de betreffende hengst staat.
ik weet nu dat de vader goedgekeurd is maar op t moment van de dekking geen hengstenboek bleek te hebben wat de hengstenhouder niet tegen de merriehouder had gezegt.
dus 1000euro betaald voor een dekking zonder papieren blijkt achteraf. ik ben bang dat hier dan niks meer aan te doen valt.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:40

patriciah schreef:
@jardynn ik wil je de ouders wel via pb geven.

de moeder staat bij dezelfde persoon als waar de betreffende hengst staat.
ik weet nu dat de vader goedgekeurd is maar op t moment van de dekking geen hengstenboek bleek te hebben wat de hengstenhouder niet tegen de merriehouder had gezegt.
dus 1000euro betaald voor een dekking zonder papieren blijkt achteraf. ik ben bang dat hier dan niks meer aan te doen valt.

Dan kan dit nog altijd als accidentele dekking gelden

patriciah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:51

als de hengst en merrie van dezelfde eigenaar zijn toch?
merrie staat niet bij de dekhengst maar nog bij haar zoon, misschien dat ik t verkeerd uitgedrukt heb.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:25

En hoe is dit afgelopen zijn de papieren verkregen?

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:30

ik heb zo'n zelfde iets meegemaakt en je kan alleen een paier krijgen via de fokker die moet de dekking erkennen en meewerken aan een dnaonderzoek van moeder,vader en jouw paard (deze moeten alle nog in leven zijn)
en ik kan je vast melden dat dit verschrikkelijk duur is....

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:33

vwmissy schreef:
ik heb zo'n zelfde iets meegemaakt en je kan alleen een paier krijgen via de fokker die moet de dekking erkennen en meewerken aan een dnaonderzoek van moeder,vader en jouw paard (deze moeten alle nog in leven zijn)
en ik kan je vast melden dat dit verschrikkelijk duur is....

Dat valt wel een beetje mee hoor ;)

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:37

Wij hadden vergelijk baar probleem. De moeder van paard was bekend vader ook maar geen bewijs van de dekking van de moeder. Foto van moeder en en veulen was genoeg om ieder geval van moeders kant te laten erkennen . Dna test heeft plaats gevonden zodat de vader achter haalt kon worden en of dat klopte. Naja dat klopte dna onderzoek was 55 euro via deze manier toch nog papier gekregen.

patriciah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 00:39

ik heb er niet mee verder gedaan, de hengst is inmiddels verkocht wegens familiale problemen. heb momenteel geen enkel paard meer maar hopelijk komt daar rond de zomer weer verandering in!

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:40

een dna onderzoek kost bij kwpn 225 euro per paard ex administratiekosten...

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:44

Bij nrps dit jaar 55 is wel verschil maar dna van vader was daar wel bekend

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:45

vwmissy schreef:
een dna onderzoek kost bij kwpn 225 euro per paard ex administratiekosten...

Het DNA onderzoek viel voor ons wel een heel stuk goedkoper uit haren trekken van de moeder(22 jarige) haren trekken bij de vader(29 jarige) en haren trekken van de nakomeling (en ja wij hebben geluk gehad dat beide ouders nog in leven waren zodat we nu de juiste papieren bij onze hengst hebben) en enkel de kosten van het DNA vielen heel erg mee ;)