Hengstenkeuze

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katia_L

Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 15:16

Hoi iedereen!

Zoals het in de titel al staat heb ik een beetje moeilijkheden in mijn zoektocht naar de juiste hengst voor
mijn AV merries. Ik moet eerlijk bekennen, lang heb ik ze nog niet maar zou ze nu al niet meer kunnen
missen. :) Ik wil echt een goed doordachte keuze maken bij de hengsten die ik op mijn merrie's zet, het
gaat niet zomaar om het fokken van een veulentje, maar om verbetering.

Mijn visie is een kleinschalige fokkerij met arabische volbloeden die kwaliteit ter wereld brengt, toch mag
het aangename karakter niet verloren gaan! Nu weet ik uiteraard, voor iedereen is kwaltiteit iets anders.

Hieronder volgen enkele foto's en wat informatie over mijn 3 lieve schatten.

DA Jelena (Aparan x Palisa)

Jelena is een eerder struise arabier van de prachtige hengst Aparan. De moeder is mij eerder ongekend
misschien kan iemand van jullie me meer over haar kwijt? Jelena is een schat van een meid, showy wanneer
nodig maar anders de kalmheid zelve. Jelena wordt volgend jaar gedekt door AF Cupido van Arabian Fantasie
Het gewenst resultaat zou een iets fijner veulen zijn dat Jelena zelf is met een beetje meer dish en fenomenale
bewegingen. Eerder zijn er al leuke combinaties ter wereld gekomen van een Aparandochter met Cupido, hopelijk
word ik ook een van de gelukkigen. ;)

http://s236.photobucket.com/albums/ff119/Katia6763/DA%20Jelena%20and%20Dachinea%20and%20Shadhiraah/?action=view&current=foto_5.jpg
http://s236.photobucket.com/albums/ff119/Katia6763/DA%20Jelena%20and%20Dachinea%20and%20Shadhiraah/?action=view&current=foto_5.jpg#!oZZ31QQcurrentZZhttp%3A%2F%2Fs236.photobucket.com%2Falbums%2Fff119%2FKatia6763%2FDA%2520Jelena%2520and%2520Dachinea%2520and%2520Shadhiraah%2F%3Faction%3Dview%26current%3Dfoto_6.jpg

Dachinea (Mel Nebli x Nairobi)

Dach is de leider van de drie. Net als Jelena cool in het hoofd wanneer nodig. Dach heeft niet zoveel dish en behoort
misschien wel niet meer tot het ideaalbeeld van de hedendaagse arabier toch heeft zij reeds in het verleden laten zien
dat zij prachtige veulens op de wereld kan zetten. Met een leeftijd van 18 jaar hoop ik toch nog 1 of 2 veulens met
haar te fokken.

http://s236.photobucket.com/albums/ff119/Katia6763/DA%20Jelena%20and%20Dachinea%20and%20Shadhiraah/?action=view&current=Dachinea.jpg
http://s236.photobucket.com/albums/ff119/Katia6763/DA%20Jelena%20and%20Dachinea%20and%20Shadhiraah/?action=view&current=IMG_2158.jpg

Shadhiraah (Sanadik El Shaklan x Dachinea)

Last but not least mijn prachtige Shadhiraah. Zoals je in haar afstamming kunt zien is zij een dochter van Dachinea (foto's
bovenaan). Dachinea en Sanadik El Shaklan hebben laten zien wat voor een prachtige combinatie ze kunnen vormen.
Shadhiraah is in 2009 uitgebracht op het arabian show weekend met een prachtig resultaat ze kwam er als winnares uit in
rubrieken Best of Show en Gold Medal Senior Merries. Belangrijk weetje is wel dat de hengst die jullie voor haar in gedachten
hebben via KI ter beschikking moet staan.

http://s236.photobucket.com/albums/ff119/Katia6763/DA%20Jelena%20and%20Dachinea%20and%20Shadhiraah/?action=view&current=Dachinea.jpg#!oZZ22QQcurrentZZhttp%3A%2F%2Fs236.photobucket.com%2Falbums%2Fff119%2FKatia6763%2FDA%2520Jelena%2520and%2520Dachinea%2520and%2520Shadhiraah%2F%3Faction%3Dview%26current%3D4493400181_0dac97d107.jpg
http://s236.photobucket.com/albums/ff119/Katia6763/DA%20Jelena%20and%20Dachinea%20and%20Shadhiraah/?action=view&current=IMG_2129-1.jpg

Hengsten met dekgeld tot €4000

Voor Jelena mag je ook altijd voorstellen doen hoewel zij in 2012 reeds gedekt zal worden door AF Cupido.

Alvast bedankt!

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:47

Ik zou, gelet op de voorgeschiedenis van Dachinea en Shadhiraah (die je niet voor niets gratis bekwam) toch maar gaan voor een Life Foal Garantie bij de dekkingen die je koopt.

Dachinea is ronduit een probleem merrie bij bevallingen met de bijkomende complicaties (dus daar heb je best iemand bij met veel ervaring) en van Shadhiraah bestaat het risico, gelet op haar problemen met haar baarmoeder, dat ze een miskraam heeft of een bevalling niet overleeft. Nu ja, aan jou de risico's.

DA Jelena is een kleindochter van Nizjni, die drager van SCID is, zodat ik veronderstel dat de merrie SCID getest is vooraleer je er mee gaat fokken ? Kwestie van dat je vrij in je hengstenkeuze zou zijn.

Een andere vraag die je je moet stellen, gelet op de markt die compleet op z'n gat ligt : als je de veulens niet zelf kan houden, moet je niet fokken. De twee eerste merries zijn niet van die aard dat de wereld aan je voeten gaat liggen als er veulens van te koop zijn. Bij de laatste merrie wordt het enkel interessant als je volgens de heersende mode gaat fokken, en dus op een Sanadik merrie een bloedlijn van Marwan Al Shaqab zet.... maar dan ben je aan het dubbele van 4000 €. Misschien dan toch maar alleen met je beste merrie fokken, zodat je meer kans hebt op een degelijk product dat bij verkoop ook nog gewild kan zijn ?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:10

Wat grappig ik heb nog voor Jelena gekeken om te kopen.
Zij is het uiteindelijk niet geworden.
Ik ben ooit bij de fokker geweest. dit is Dolissa arabians, die niet meer fokken 8-)
Een vriendin heeft daar een hengst nu ruin gekocht.

In de huidige tijd staat er behoorlijk veel te koop, veel leuks voor relatief weinig geld als ik naar een aantal jaar terug kijk.
Ik wil mijn merrie mischien ook zijnde tijd laten dekken, maar gezien de huidige toestand schuif ik het op de langere termijn.

Het veulen zal wel hoogst waarschijnlijk voor eigen gebruik zijn, maar dan toch wil ik een goede keus maken...

ArabianStars

Re: Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:12

Sorry Sigrid, maar hoezo is Dachinea 'ronduit een probleem merrie'?? Behalve dat haar eerste veulentje een maand te vroeg geboren is en na vijf dagen stierf, heeft zij nooit problemen gehad. Ik weet niet wat en van wie jij dingen gehoord hebt, maar de merrie is 15 jaar in mijn bezit geweest en ik ben de enige die met haar heeft gefokt, dus ga er maar vanuit dat ik beter weet dan wie dan ook of er problemen zijn geweest of niet. Wat dus niet het geval is.
Groetjes, Josje

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:33

Josje, als je wil zal ik je even quoten in wat je een paar jaar geleden over Dachinea schreef :-)

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 11:19

Sigrid72 schreef:
Ik zou, gelet op de voorgeschiedenis van Dachinea en Shadhiraah (die je niet voor niets gratis bekwam) toch maar gaan voor een Life Foal Garantie bij de dekkingen die je koopt.

Dachinea is ronduit een probleem merrie bij bevallingen met de bijkomende complicaties (dus daar heb je best iemand bij met veel ervaring) en van Shadhiraah bestaat het risico, gelet op haar problemen met haar baarmoeder, dat ze een miskraam heeft of een bevalling niet overleeft. Nu ja, aan jou de risico's.

DA Jelena is een kleindochter van Nizjni, die drager van SCID is, zodat ik veronderstel dat de merrie SCID getest is vooraleer je er mee gaat fokken ? Kwestie van dat je vrij in je hengstenkeuze zou zijn.

Een andere vraag die je je moet stellen, gelet op de markt die compleet op z'n gat ligt : als je de veulens niet zelf kan houden, moet je niet fokken. De twee eerste merries zijn niet van die aard dat de wereld aan je voeten gaat liggen als er veulens van te koop zijn. Bij de laatste merrie wordt het enkel interessant als je volgens de heersende mode gaat fokken, en dus op een Sanadik merrie een bloedlijn van Marwan Al Shaqab zet.... maar dan ben je aan het dubbele van 4000 €. Misschien dan toch maar alleen met je beste merrie fokken, zodat je meer kans hebt op een degelijk product dat bij verkoop ook nog gewild kan zijn ?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik Dach en Shadhi in eerste instantie niet heb genomen om als fokmerrie
te fungeren maar als vriendinnen voor Jelena. Shadhiraah wordt eerst door de mensen van KI Hof
ter Leeuwe nagekeken. Als het wordt afgeraden Shadhiraah te laten dekken wordt ze ook daadwerkelijk
niet gedekt. Er staat nog niets vast wat de dekkingen betreft buiten DA Jelena en zij is helemaal inorde.

Uiteraard is er de mogelijkheid de veulens zelf te houden anders zou ik hier niet eens aan denken. De
reden waarom ik deze advertentie heb gezet is om rekening te kunnen houden met jullie mening en dat
zal ik met die van u uiteraard ook doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:13

Katia_L schreef:
Sigrid72 schreef:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik Dach en Shadhi in eerste instantie niet heb genomen om als fokmerrie
te fungeren maar als vriendinnen voor Jelena. Shadhiraah wordt eerst door de mensen van KI Hof
ter Leeuwe nagekeken. Als het wordt afgeraden Shadhiraah te laten dekken wordt ze ook daadwerkelijk
niet gedekt. Er staat nog niets vast wat de dekkingen betreft buiten DA Jelena en zij is helemaal inorde.

Uiteraard is er de mogelijkheid de veulens zelf te houden anders zou ik hier niet eens aan denken. De
reden waarom ik deze advertentie heb gezet is om rekening te kunnen houden met jullie mening en dat
zal ik met die van u uiteraard ook doen.

Ik Heb je bp gestuurd :D ;)

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:46

Wel, puur op de afstamming van de merries, en los van hun eigen fokgeschiedenis, zou het mooi zijn als je voor Dachinea een GOEDE spaanse hengst kon vinden. Die zijn te vinden, maar op één hand te tellen. Je zou al naar Spanje of de USA moeten gaan (in de USA zijn er een paar excellente spaanse arabieren die lopen in de sportklassen). Dichterbij dacht ik dat er van Mozart (een Ocabo zoon, gaat zeer goed passen met de bloedlijnen van Dachinea) nog diepvriessperma beschikbaar is in Frankrijk. Mozart is wel een CA carrier, dus je als Dachinea nog niet getest is, is het beter dat even na te zien.

Ook Pools bloed heeft het goed gedaan op Spaanse paarden. Je gaat niet bepaald gaan verfijnen (en alles hangt af of je naar een mooi gebruikspaard dan wel showpaard wil), maar een zoon van Monogramm zou ook niet slecht zijn, en je blijft ruimschoots binnen je budget.

Wat Shadhiraah betreft zit je met een felbegeerde Sanadik el Shaklan dochter. Eigenlijk kan je met dat bloed veel kanten uit. Als je in de showrichting wil gaan, zal je echter de de modes moeten volgen. Een bloedlijn als WH Justice lijkt me persoonlijk niet zo gepast. Ik zou zoals gezegd eerder opteren voor een bloedlijn via Marwan Al Shaqab. Je kan ook gaan verfijnen en dan zou je aan Al Lahab kunnen denken.

Wat DA Jalena betreft : er lopen al heel wat Aparan kinderen rond. Moeder Palisa was een eenvoudige merrie (ik heb er nog een foto van, als je wil). Jalena is hoofdzakelijk russisch gefokt. Als je deze merrie wil veredelen, zou ik bv. wel denken aan een zoon van WH Justice. Liefst een CA vrije zoon, als je de keuze hebt. Er is een erg goede zoon van WH Justice in België. Nog nooit getoond, en dus ook nog niet goedgekeurd, maar hij was verleden jaar wel op onze beoordelingsdag, en toen was Modderman compleet met 'm in de wolken, maar vroeg ze 'm nog verder te laten uitgroeien zodat hij direct voor z'n 1e premie kon gaan. 't is een hengst uit de lijnen van Jean Mattens (maar niet door hem gefokt) : uit Ankara (Karnaval) - Anza Karenina (Pesniar). Een hengst om in het oog te houden en die prima zou passen bij jouw merrie.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:35

Vooral kijken waar je zelf naartoe wil gaan in de fokkerij.

Ofwel ga je voor het complete, ofwel voor iets heel extreem. En dan ga je moeten kijken wat je merries nodig hebben en wat potentiële hengsten doorgeven.

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 12:19

Sigrid72 schreef:
Wel, puur op de afstamming van de merries, en los van hun eigen fokgeschiedenis, zou het mooi zijn als je voor Dachinea een GOEDE spaanse hengst kon vinden. Die zijn te vinden, maar op één hand te tellen. Je zou al naar Spanje of de USA moeten gaan (in de USA zijn er een paar excellente spaanse arabieren die lopen in de sportklassen). Dichterbij dacht ik dat er van Mozart (een Ocabo zoon, gaat zeer goed passen met de bloedlijnen van Dachinea) nog diepvriessperma beschikbaar is in Frankrijk. Mozart is wel een CA carrier, dus je als Dachinea nog niet getest is, is het beter dat even na te zien.

Ook Pools bloed heeft het goed gedaan op Spaanse paarden. Je gaat niet bepaald gaan verfijnen (en alles hangt af of je naar een mooi gebruikspaard dan wel showpaard wil), maar een zoon van Monogramm zou ook niet slecht zijn, en je blijft ruimschoots binnen je budget.

Wat Shadhiraah betreft zit je met een felbegeerde Sanadik el Shaklan dochter. Eigenlijk kan je met dat bloed veel kanten uit. Als je in de showrichting wil gaan, zal je echter de de modes moeten volgen. Een bloedlijn als WH Justice lijkt me persoonlijk niet zo gepast. Ik zou zoals gezegd eerder opteren voor een bloedlijn via Marwan Al Shaqab. Je kan ook gaan verfijnen en dan zou je aan Al Lahab kunnen denken.

Wat DA Jalena betreft : er lopen al heel wat Aparan kinderen rond. Moeder Palisa was een eenvoudige merrie (ik heb er nog een foto van, als je wil). Jalena is hoofdzakelijk russisch gefokt. Als je deze merrie wil veredelen, zou ik bv. wel denken aan een zoon van WH Justice. Liefst een CA vrije zoon, als je de keuze hebt. Er is een erg goede zoon van WH Justice in België. Nog nooit getoond, en dus ook nog niet goedgekeurd, maar hij was verleden jaar wel op onze beoordelingsdag, en toen was Modderman compleet met 'm in de wolken, maar vroeg ze 'm nog verder te laten uitgroeien zodat hij direct voor z'n 1e premie kon gaan. 't is een hengst uit de lijnen van Jean Mattens (maar niet door hem gefokt) : uit Ankara (Karnaval) - Anza Karenina (Pesniar). Een hengst om in het oog te houden en die prima zou passen bij jouw merrie.

Enorm bedankt voor je reactie. Ik zal hier zeker rekening mee houden bij
mogelijke dekkingen maar nu is het nog even afwachten om te zien
of het wel gezond en eerlijk naar de merrie's toe is om te ze laten dekken.

Ik ben al enige tijd opzoek naar meer informatie over Palisa maar helaas..
Het zou erg leuk zijn als je me haar foto kan doorsturen en misschien meer
info over haar hebt? Hopelijk houden we een beetje contact, heb het gevoel
dat ik nog enorm veel van je kan leren. :)

Rawaat schreef:
Vooral kijken waar je zelf naartoe wil gaan in de fokkerij.

Ofwel ga je voor het complete, ofwel voor iets heel extreem. En dan ga je moeten kijken wat je merries nodig hebben en wat potentiële hengsten doorgeven.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nog niet 100% weet. Moest Shadhiraah
goed bevonden worden zou ik bij haar eerder de extreme toer opgaan.

Bij Dachinea dacht ik haar inderdaad in haar waarde te laten maar als je
dan kijkt naar wat voor een schoonheid (Shadhiraah) zij heeft voortgebracht
laaien ook daar te twijfels weer op.

Ook bij Jelena moet ik eerlijk bekennen dat ik het nog niet 100% weet. Ik
moet wel zeggen dat ze een enorm meewerkend karakter heeft en het misschien
wel mooi zou zijn dat ze veulens op de wereld zet met een toekomst in de
sport.

Wat vindt u zelf? Iedereen zijn mening is welkom.

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:12

is Bashir Al Shaqab iets?
Afbeelding
Hij staat dit seizoen bij Forelock's Arabians!
en hij is heel lief!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:22

Dit topic is uit 2011 en ondertussen is de merrie bevallen volgens mij...

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:11

Haha wauw slim! Maar als nog iemand een hengst zoekt misschien