[HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:58

Prachtig veulen goldenarrow, gefeliciteerd nog!

BarbaraNova, Klinkt als een fijn weekend en fijne ritten! Zo te horen nog genoeg pit in je paard :D

Miereneter, fijn dat het goed ging bij het eerste tandarts bezoek. Dat niet zo makkelijk overgeven bij sedatie klinkt herkenbaar :+

Die van mij blijkt helaas een peesontsteking te hebben aan de tussenpees. Gelukkig vroeg genoeg gedetecteerd, er is niet zo veel schade aan de vezels en het lijkt er op dat vooral de zwelling (die van buitenaf verder niet zichtbaar is) hetgeen is wat last veroorzaakt. Hij krijgt nu ontstekingsremmers en heeft vandaag een speciaal ijzer gekregen om de pees wat te ontlasten. De ontstekingsremmers hebben al wat van de zwelling afgenomen denk ik want hij loopt al beter. Verder heeft het tijd nodig, maar goed hij is pas 2 dus die tijd stond toch al in de planning.

Voor een 2 jarig paard dat nog nooit is beslagen en überhaupt nog wat onwennig is bij de smid heeft hij het kei goed gedaan.
Alle geluiden van de hamer, het lassen en de slijptol uit de bus van de smid hield hij goed in de gaten maar was hij niet bang van.

Ik kreeg een mail van het AVS over een breeders & owners day in Turnhout.
Het klinkt op zich wel interessant en leerzaam. In ieder geval voor iemand als ik die verder nog vreemd is in de wereld van exterieurbeoordeling bij arabieren :)
Nu niet om deel te nemen, maar wel om erbij te zijn.
Hebben jullie daar al over gelezen?

Afbeelding
Hij begint langzaam maar gestaag een beetje vorm te krijgen.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:13

LunarEclips. beterschap voor hem, lekker he die coole arabieren.

Miereneter: Ja vindt tandarts altijd best wel heftig voor die paarden hoor. Hier worden ze zonder sedatie gedaan en electrisch maar die man heeft gewoon een gave, ze staan wel wat gespannen maar zonder gestoord gedrag ofzo, ik hou ze niet eens vast...bizar!

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:09

Hij is knap, LunarEclipse. Hoop dat het snel betert met de pees, dat is wel echt niet leuk zeg.
Geen mail van de AVS gehad, maar Turnhout is sowieso een beetje te ver.

Heel bijzonder BarbaraNova, elektrisch zonder verdoving. De mijne doet dan zijn mond niet open, denk ik. Wel interessant: voor de tandarts begon, stond paard lekker Arabisch-dramatisch te doen, ogen en neusgaten wijd, je kent het. Tandarts meet hartslag: totale rust. Het was dus vooral vertoon, geen echte stress gelukkig.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:01

Ik vindt het weer veel te stil hier!

Iedereen oke?

Mmmm ik ga me wel steeds meer beseffen dat mijn arabieren mannen toch wel erg op leeftijd zijn tegenwoordig....Nadyn is in juni 29 jaar geworden en Au Vol is afgelopen maart 23 jaar geworden....Laatste rij ik nog wel maar ondanks dat hij het niet toe wil geven, ben ik toch minder ritjes gaan doen en hou ik hem rustiger...

Hoe oud zijn jullie arabiertjes en hoe oud is de oudste geworden met overlijden?

Vindt het toch wel een ding....

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 19:20

Ja, stil hé. Nochtans hebben we het mooiste ras ter wereld onder onze kont.

Nadyn heeft wel een prachtige leeftijd. Hoop de mijne minstens zo lang bij me te mogen houden. Hij is nu 4,5, jonkie dus. We zijn heerlijk bezig met inrijden en doorrijden. Hij is behoorlijk nuchter (al durft hij zijn dramatische Arabierenkant ook wel eens te laten zien) dus het gaat geweldig goed. Eerste (korte) buitenritje is ook al gemaakt. En ik heb gisteren een schitterend working equitation-zadel voor hem laten aanpassen en gekocht. Nog drie maanden wachten tot het hier is.

Heb geen recente foto's, zal ik deze week eens maken als het weer zo goed blijft als voorspeld.

MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:20

:wave:
Ben elke keer zo druk dan komt er niks van reageren!

29 en 23 zijn allebei al mooie leeftijden!
Zo te horen nog behoorlijk fit, ze kunnen oud worden en een beetje in actie blijven is vaak wel goed.

Mijn vorige Arab Fuego is maar 14 geworden vanwege ernstige artrose.

4,5 is nog lekker jong, fijn dat alles zo goed gaat!
En een mooi zadel op komst, wat wil je nog meer. :D

Malik wordt in februari alweer 7, de tijd gaat snel!
Ik ben net weer een beetje begonnen met grondwerk, eerst zijn peesblessure en door de verhuizing is dat allemaal wat uitgesteld.
Malik heeft er in ieder geval erg veel zin in, hij doet erg zijn best!
En toont errug veel eigen initiatief haha. :D

Hij bemoeit zich ook overal mee, lekker ding!
Afbeelding

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:33

Hallo! Lang geleden dat hier echt leven is geweest, haha.

Wat een mooie leeftijden zeg, 29 en 23. Wat een zegen dat je je paardjes zo lang bij je mag hebben.

Zeven alweer, wat gaat dat hard met Malik! Ben benieuwd, ga je hem ook onder het zadel beleren? Volgens mij is dat zo'n leuk paard!

Mijn Mish is 6 geworden uiteindelijk toen ik haar heb moeten laten inslapen. Zij had PSSM2, alhoewel we dat afgelopen januari pas ontdekt hebben (ze is in 2019 ingeslapen). Tot die tijd hebben we altijd moeten gissen wat ze precies mankeerde.

Sadira, mijn huidige merrie, is nu ongeveer 3,5 jaar oud. Zij is een enorm extravert en uitgesproken dier. Hele grote eigen mening en grote bek, maar wel een heel klein hartje <3 Heb dr wel echt voor me moeten winnen, maar vandaag stond ze luid hinnikend aan het hek nog voordat ik haar op kwam halen. Zo lief. Hopelijk komend jaar op het gemak beleren zodra ze er fysiek wat meer klaar voor is en tot die tijd blijf ik heerlijk vanaf de grond van haar genieten.

Afbeelding
Afbeelding

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 07:54

Malik en Sadira <3 . Ik lees ook stilletjes mee in je andere topic, Sadira.

Prima toch, om het rustig op te bouwen. Ze moeten nog lang mee. Ik ben de mijne rustig beginnen zadelmak maken toen hij ruim 4 was. Best veel mensen die vonden dat ik achterlijk laat was. Nou nee, ik vond het aan de vroege kant. Het paard is nog lang niet uitgegroeid en hij was ook een beetje jong in het koppie. Mensen hadden het idee dat hij teveel praatjes zou hebben naarmate hij ouder en sterker werd. Maar zo werk ik niet. Rustig opbouwen, zodat hij ok is met elke stap. En dat blijkt dus (tot nu toe :Y) ) prima te gaan.

Intussen kreeg ik de kans om bij mijn paard op het terrein te gaan wonen, dus ik zit nu helemaal in paardenparadijs. Kan hem 's ochtends uit mijn raam zien staan, hoe leuk is dat! (Kom uit de hoofdstad, dus moest voorheen altijd een flink stuk rijden naar stal.)

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:32

Sadira schreef:
Mijn Mish is 6 geworden uiteindelijk toen ik haar heb moeten laten inslapen. Zij had PSSM2, alhoewel we dat afgelopen januari pas ontdekt hebben (ze is in 2019 ingeslapen). Tot die tijd hebben we altijd moeten gissen wat ze precies mankeerde.


Hoe ben je daar zo veel later nog achter gekomen?

Djunnah is inmiddels al weer 14 en 12 jaar bij ons. Nog een broekie in vergelijking bij sommige andere :D

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:48

Ik heb geen arabier meer, maar ik lees nog graag met jullie mee. Ik zie mega leeftijden voorbijkomen. :+: Joep is maar 12 jaar geworden door een ongeval.

Wat bijzonder trouwens dat je er nu nog achter bent gekomen dat Mish PSSM2 had.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:29

@Miereneter: Wat leuk dat je meeleest met mijn avonturen met Sadira <3
Teveel praatjes op oudere leeftijd, daar geloof ik niet in. Niet wanneer je de voorbereiding goed op orde hebt :) Klinkt als een fijne aanpak hoor!


@Letiets: Dat is best een bijzonder verhaal. Ik heb destijds Mish al op PSSM2 laten testen, net als dat ik alle andere 100 opties ben langsgegaan van dingen die ze zou kunnen hebben. Ze testte toen negatief, net als op alle andere dingen. Ik leek een kerngezond paard te hebben op papier, maar toch was ze echt verre van gezond. Uiteindelijk is ze dus ingeslapen en wist ik nog steeds niks.

Tot afgelopen winter de eigenaresse van een zusje van Mish contact opnam. Zusje van Mish had dezelfde klachten als Mish had gehad, en ze wilde wat met me sparren. Zij liet toen ook testen op PSSM2, waar inmiddels meer genen van te testen waren die een paar jaar terug nog niet testbaar waren. Daar testte zusje toen positief op. Daarom heb ik toen ook contact opgenomen met het testcentrum en ze hebben het DNA van Mish dat ze nog hadden, gebruikt om Mish nog te testen op die extra genen. Mish kreeg de uitslag n/P8 en n/K1, positief dus op twee varianten.

Uiteindelijk dus pas bijna 3 jaar na haar dood een idee gekregen wat er met haar mis geweest is, en dat geeft me ergens heel veel rust. Ik kan het nu veel beter een plekje geven.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:27

Ik geloof gelijk dat het je rust geeft Eline! Je wist gewoon dat ze niet goed was, maar altijd in de onzekerheid gebleven wat er dan toch echt aan de hand was...

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:27

Ik zal me hier ook eens melden.

Ik heb sinds kort ook weer een Arabier. Ik heb in het verleden een Arabische merrie gehad die 22 is geworden.

Daarna heb ik een PRE merrie gehad. Die heb ik helaas in het voorjaar met 7 in moeten laten slapen, ik heb haar 2 jaar gehad en heb eigenlijk 2 jaar getobd. Ik heb haar niet laten testen maar de waarschijnlijke oorzaak is PSSM 2 geweest.

Nu ben ik dan toch weer voor een Arabisch Volbloed gegaan :) Een ruin dit keer, ik heb altijd merries gehad.

Hill's Gallardo, 5 jaar oud. Hij is nog redelijk groen maar wel bereden. We zijn nu aan elkaar aan het wennen en de bedoeling is dat ik ook weer aan rijden toe kom. Tot die tijd zijn we op de grond aan de gang.


Afbeelding

Afbeelding

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:45

Gefeliciteerd met je aanwinst Dartel :D

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 00:00

Zo Dartel, dat is een knap exemplaar! Leuk dat je weer een Arabier hebt.

MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:27

Eline dat is idd een bijzonder verhaal, dat je er op deze manier achteraf nog achter komt.
Dat zal idd een stukje rust geven, al dacht ik ook al dat het de goede beslissing was.
Met Fuego weet ik nog dat het ook zo lastig was die beslissing te maken, omdat ze nog te jong zijn en je hoort ook goede verhalen, dan blijf je toch denken, had het niet beter kunnen worden..
En je kan vaak moeilijk objectief zijn omdat het zo close is, al was het bij hem wel duidelijk dat het niet meer ging.

Sadira lijkt me ook een leuk paard, heerlijk hè als ze blij zijn om je te zien! <3

Jaah het is zeker de bedoeling dat ik weer op zijn rug ga meeliften! :))
Ik heb gister nog even over hem heen gehangen want inparkeren is één van zijn favoriete trucjes. :D
Liefst wil ik nu wel echt een beetje doorgaan want dan kan ik met hem misschien nog wat laten zien voor mijn opleiding, hij heeft er zelf wel veel zin in om wat te gaan doen en hopelijk gaat dat verder ook goed zonder blessures.
Ik ga online de opleiding NH instructeur volgen bij dressurnatuurlijk, dat begint half januari.
Ik weet nog niet of ik het rijden ga mee doen, dan heb ik waarschijnlijk een ander paard nodig, geen idee hoe ver ik ben met Malik dan.
Ik kan ook zonder rijden doen maar dat vind ik eigenlijk wel zonde want dat lijkt me juist ook leuk.

Miereneter je weet toch dat een paard na zijn 3e niks meer kan leren! :')
Bij Malik merk ik ook dat hij nu juist weer wat beter kan nadenken, al was hij altijd al makkelijk, we snappen elkaar gewoon nu nog beter.
Hihi dat doet me denken aan de oude bok die we hadden, hij was al 17 en toen had hij toch weer iets nieuws bedacht om te kunnen ontsnappen. _O-
Die mis ik nog wel, dat was een knuffekont.
Wat heerlijk dat je bij je paard woont. <3

Letiz van jullie zie ik heerlijke rijfotos voorbij komen!

Isabel, hoe is het verder, wat doe je allemaal?

Hoi Dartel, knap paard! :))

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:33

Blij dat er weer een beetje leven hier komt!!

Wat een vreemd weer he, ik had mijn oudjes al onder een dekentje staan, nu maar weer af, smorgens is het gewoon te warm al op stal.

@Dartel, wat een knap paardje, heel veel plezier en geluk met hem!

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:40

Hier voornamelijk jonkies, de oudste is 11, dus meepraten over de seniors kan ik niet echt :))

Leuk paard Dartel! Veel plezier ermee :)

Volgens mij had ik het nog niet gezegd, maar uiteraard volg ik je avonturen met Sadira, Eline :)

Hier gaat alles goed. We hebben de eerste twee veulens nu gespeend. Galaria doet vandaag mee aan de B-internationale in Lier en morgen doet Liberté mee aan het EK! :D

Galaria doet nog even een lekker dutje voor ze straks de ring in mag <3 Eerste keer zonder moeder op pad en ze is zo chill en rustig. Volgens mij vindt ze alle aandacht ook wel heel erg leuk.
Afbeelding

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:26

Wat leuk om jullie Arabiertjes weer te zien.
@Dartel: gefeliciteerd, mooie Arabier!

Mijn brokkenpiloot doet het goed, los van de brokken die hij maakt.
Zijn peesblessure gaat nu de goede kant op, maar nu heeft ie weer wond op z'n voet. Hij heeft zo enorm veel energie - ondanks dat hij 24/7 op een grote wei staat. Dat samen met de lompheid van een 2 jarige vent gaat niet altijd goed :+. Hij staat nu tijdelijk op een apart weitje om de wond zo veel mogelijk te ontlasten. Dat vind hij maar stom.

Hij is nu 2.5, we waren lekker bezig met wandelen opbouwen (nu dan even niet vanwege z'n wond) en met clickertraining/vrijheidsdressuur. Je merkt dat hij steeds meer ruimte in z'n hoofd krijgt om dingen te leren en het leuk vind om samen aan de slag te gaan. Het is zo'n ongelofelijk lief, slim en meewerkend paard (maar wel met een gezonde dosis eigen mening).

Afbeelding
Afbeelding

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 16:49

LunarEclipse schreef:
Mijn brokkenpiloot doet het goed, los van de brokken die hij maakt.
Zijn peesblessure gaat nu de goede kant op, maar nu heeft ie weer wond op z'n voet.


O jee, hij is niet zuinig op zichzelf. In elk geval fijn dat de peesblessure betert. Hij is knap!

Citaat:
Het is zo'n ongelofelijk lief, slim en meewerkend paard (maar wel met een gezonde dosis eigen mening).


Da's Arabieren-eigen volgens mij. Heel slim en meewerkend. Het zijn in mijn (beperkte) ervaring echt énorm mensgerichte paarden.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 22:06

Wauw wauw wauw!!! Liberté is vandaag Reserve Europees Kampioen geworden bij de hengstveulens! Hij deed het zo ontzettend goed, knappe baby <3 <3


Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 11:48

Gefeliciteerd! Het is ook een knapperd <3

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:30

Gefeliciteerd!!!!!

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:57

Gefeliciteerd!!! Wat een knappies heb je

MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [HK] Het Arabische Sprookjespaard: Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:04

Gefeliciteerd!