Site NWPCS/Jan de Boer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Site NWPCS/Jan de Boer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 17:48

Ik zie zojuist dat het NWPCS zeer prominent goede sier maakt op haar site met de fantastische prestaties van Jan de Boer op het WK.
Mijn stelling: Dit is de ironie ten top, aangezien deze geweldige pony's op een keuring van dit NWPCS afgebrand zouden worden tot op het bot !

BlackDevils

Re: Site NWPCS/Jan de Boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:05

Nou, inderdaad. Goede gebruikspony's komen meestal op de keuring niet aan de top. Vice versa gaat het verhaal ook niet op. Daarom heb ik viewtopic.php?f=154&t=855869&start=0 geopend. Zag daarna pas dit topic.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:55

ja dus? het zijn en blijven welsh pony's met een welsh papier, ik ken ook pony's dat ik denk van wat zijn dat voor ezels en als het dan een welsh is dan blijft het toch nog wel een welsh?!!

als jij een top sectie A show merrie in de sport ga zetten kom je mischien wel tegen problemen aan dat dat dier niet zo geschikt is voor het zwaardere werk ( nivo 4 samengesteld) omdat ze dan mischien nat even dat sportievere type mist...

ik vind dit nerges op slaan het zijn en blijven Welsh pony's heeft er niks mee te maken of ze op een keuring afgebrand zouden worden!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:26

Ik begrijp jou stelling wel heel goed.
En het is natuurlijk apart dat zulke pony's voorop staan, terwijl ze op keuringen een heel ander type voor ogen hebben.
Maar dat neemt niet weg zoals cuneracobs dat zegt, dat het zijn en blijven Welsh pony's.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:32

Het NWPCS is een begeleidende fokkerij. Ze prefereren het dat de fokkers gebruik maken van de pony's die het goed doen op de keuring om mee verder te fokken, zodat het type van het welshras (sneller) vooruit gaat.

Het type waarop geselecteerd wordt, is inderdaad niet het prototype welsh A sportpony...
Niet voor niets worden er dan ook toekomstige wereldkampioentjes uit Wales geïmporteerd van een fokkerij die selecteert op gebruiks- én raseigenschappen. Terwijl het aanbod van Welsh A pony's toch niet bepaald laag is in NL...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 00:42

Inderdaad. Maar Welshfokkers denken nog steeds dat wanneer ze met een papiertje van de welsh zwaaien dat dat een meerwaarde is. Het ondereind van hun fokproducten willen ze bij ons gebruikers kwijt. Dan moet het toch ook een product zijn dat je kunt gebruiken. Wanneer ik elke dag met een dier "moet" werken dan wil ik toch ook dat het over voldoende capaciteiten beschikt. Dan heeft het papiertje voor mij geen enkele meerwaarde. Iets wat toch jammer is voor een ras wat toch een redelijke sportpotentie heeft.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:45

Hoi, waar waren jullie allemaal op de bespreking van het fokplan in Heerde? Daar werd dit redelijk uitgebreid besproken.

Maar goed, je mag je allemaal natuurlijk af gaan vragen of dat Shamrock Silk Hortensia (om de nationaal kampioene maar eens te noemen) ooit geriskeerd zou worden aan de sport. En ik denk dat dat voor heel veel showponies geldt.

Een feit is dat topkeuringsponies zelden of nooit in het sportcircuit komen. Dat wil dus niet zeggen dat alle top keuringsponies niet geschikt zijn. Het feit dat er tussen de rest wel top sportponies zitten, geeft aan dat er veel talent is binnen het ras en dus waarschijnlijk ook tussen de keuringsponies die nooit ingezet worden voor de sport.

Belangrijkste feit is dat -helaas- een goede groene sportpony minder opbrengt dan een goede keuringspony. De keuze is dan heel snel gemaakt. De meeste goede fokkers zullen wel zorgen dat het atletisch vermogen en het karakter van hun producten goed genoeg is, zodat diegenen die de keuringstop niet halen, een behoorlijke mogelijkheid hebben op de sportmarkt.

Verder heeft Jan de Boer kennelijk bewezen dat er beste sportponies zitten in de Welsh. Dat is goede PR, en ik zie het als plicht van een vereniging tot bevordering van de fokkerij van Welsh ponies om dat wereldkundig te maken, al was het alleen maar als dan aan Jan de Boer om Welsh ponies te kiezen voor zijn prestaties.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:32

Ik ben niet in Heerde geweest. Mag ik vragen wat de conclusies hier waren?

Dat mensen fokken om hun ondereind nog in de sport kwijt te kunnen zet ik grote vraagtekens bij. Er word gefokt op het plaatje en om vooraan in de ring te kunnen lopen. Dat betekent dus fokken met het type pony dat vooraan geplaatst wordt.
Ook wil men een pony die knalt in de ring. Daarvoor moet je opvliegend karakter hebben. Rust, tact en zuiverheid is vaak niet aan de orde, als het maar wat lijkt!

De prestaties van Jan de Boer zijn m.i. in de eerste plaats het resultaat van zijn kwaliteiten. Pony's die hij selecteert voldoen vaak aan heel andere kwaliteiten dan die op de keuring op kop lopen. Het feit dat topkeuringspony's meer opbrengen voor de fok dan gebruik bevestigd dit alleen maar. Bij de B en NWR zie je de omgekeerde wereld. Goedgekeurde dekhengsten die (geruind worden en) de sport in gaan.
Ik denk dat sport en fokkerij ook heel goed in de A-fokkerij samen kunnen gaan. Blijf diep in mijn hart toch een A-fan, al ben ik steeds meer bij de andere ringen te vinden.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 15:08

BlackDevils schreef:
De prestaties van Jan de Boer zijn m.i. in de eerste plaats het resultaat van zijn kwaliteiten. Pony's die hij selecteert voldoen vaak aan heel andere kwaliteiten dan die op de keuring op kop lopen. Het feit dat topkeuringspony's meer opbrengen voor de fok dan gebruik bevestigd dit alleen maar. Bij de B en NWR zie je de omgekeerde wereld. Goedgekeurde dekhengsten die (geruind worden en) de sport in gaan.
Ik denk dat sport en fokkerij ook heel goed in de A-fokkerij samen kunnen gaan. Blijf diep in mijn hart toch een A-fan, al ben ik steeds meer bij de andere ringen te vinden.

Sport en fokkerij zijn inderdaad te combineren, maar de vraag is hoe realistisch het is om dit te doen met welsh A'tjes. Ik denk niet dat voor elke fokker de toegevoegde waarde zal opwegen tegen de tijd en het geld dat hij erin heeft gepompt. Soms zijn welsh A fokkers maar simpele mensen die gewoon willen genieten van hun welshje in de wei ! Knipoog

Wat mij betreft mag de IBOP wel weer een verplicht onderdeel worden voor in elk geval de hengsten. Geef ze de tijd om goed getraind aan de start te verschijnen (als 4 - jarige bijvoorbeeld). Want de IBOP heeft imo wel een toegevoegde waarde, als ik de punten vergelijk van de oudere generatie hengsten en hun nakomelingen in de sport.

@Joost, om eerlijk te zijn vraag ik me af of veel fokkers daadwerkelijk bezig zijn om te zorgen dat hun mindere veulens nog geschikt zijn voor de sport. Ze prijzen die veulens aan als geschikte sportpony's, maar of dat in de werkelijkheid ook zo is ? Het echte ondereind van die veulens zie je vaak weer terug op de paardenmarkt...zitten soms best leuke papiertjes bij hoor ! Maar geschikt voor de sport ? Ik vraag het me af...

En ik heb pony's op de keuring gezien die in de kopgroep liepen, die ik toch echt niet in de sport in zou zetten met maaiende beenbewegingen, gekrabbel of een wel erg weke rug.

@BD: Ik hoop niet dat je je verkijkt op het karakter van de welsh pony's op de show. Volgestouwd worden met haver en een paar dagen op stal doen elke pony springen als ze eindelijk hun benen mogen strekken. Dit heeft imo weinig te maken met het wel of niet geschikt zijn voor het gebruik. De omgeving (huisvesting, training, voeding) is wat dat betreft een te grote factor...

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:54

Keuring en sport gaat niet samen, hoewel dat in mijn ogen zeker moet kunnen. In de fokkerij draait het er toch om steeds betere (gebruiks) pony's te fokken. Helaas (ben me er bewust van dat dit een hele andere discussie is, maar zet m er toch neer) verstaan ze onder 'keuringsklaar' tegenwoordig 'moddervet' en zo wordt er ook heel wat minpuntjes weggedoezeld. Dat sportmensen en fokkerijmensen vaak niet dezelfde zijn wordt hierdoor ook niet echt mogelijk gemaakt. Als je goed presteerd in de sport en je wilt je pony ook op de keuring uitbrengen gaat dit al niet samen want een sportconditie staat lijnrecht tegenover een keuringsconditie.
Jammer dat het zo gaat. ik zou het zelf graag anders zien.
Ik heb het afgelopen zomer 1x geprobeerd. het leek me gewoon ook eens leuk om naar een keuring te gaan. Veel verwachtingen hadden we niet, maar toch viel het ons tegen om met beide ponies achteraan te staan. (beide ponies hadden trouwens als veulen zijnde een 1ste premie.. Vork )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GL4XNNZC.jpg

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:27

Sumic, dat is voor mij ook een reden om pony thuis te laten van de keuring. Ondanks dat ik van vele mensen echt de vraag krijg waarom ik niet met zo'n leuke merrie op de keuring kom en fok.
Ik vind keuringen best leuk, maar niet ten koste van mijn pony en het rijden.
Als het gecombineerd kon, dan zou ik zeker wel op de keuring verschijnen met mijn pony. Helaas is dat onmogelijk, ja of je moet het niet erg vinden achteraan te staan....
Mijn merrie heeft als 3-jarige nog een 1e premie gehaald, en is zo ook opgenomen in het stamboek.

Het is dus eigenlijk kiezen. Of je voert een pony goed, en gaat naar de keuring. Of je zet de pony in voor de sport/gebruik.

En dan is dat alleen nog maar het verschil in voeren...
Er is vaak ook nog verschil in fokken. Op de keuring zijn andere eigenschappen nodig dan in het gebruik.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 03:02

Wel beetje lastig hoor, zo in 2 topics werken... Haha! Haha!
Over 1 ding zijn we het allemaal eigenlijk wel eens dat sport en fokkerij niet samen gaan. Joost heeft nog bedenkingen dat sommige toppers het wel zouden kunnen maar noem me dan een iemand die een keuringtopper op nivo uitbrengt...
Overigens bij je opmerking over Hortensia is ook wat ik dacht toen ik het artikel en foto's zag van de CK dit jaar. Is er niet een bij die me nu echt zin geeft om die eens fijn voor de kar te zetten en mee te trainen en uit te brengen...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 03:10

Overigens ben ik het volledig eens dat het vaak een vlees/vet-keuring is. Zie veel liever een ponie die blaakt doordat ie goed gevoert is goed in conditie door training dan één die overvoert, gek van te weinig beweging en puffend na 2 rondjes door de baan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 03:36

Dyonne had het even nagezocht; er hadden 8 goedgekeurde A-hengsten de ibob gedaan. Daarvan waren er 2 AA en 1 A. Nu vind ik dat een goede sportpony toch zeker een A moet kunnen halen. Dan vind ik 3 van de 8 toch een matige score.
Zaterdag is de ibob. Heb er 2 helpen klaarmaken, de beste 3-jarige c van de CK en een hele goeie B, keuringsplaats weet ik zo even niet meer. Ben benieuwd...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:00

Hmmm....zal even de A en AA premie's van welsh A hengsten die ik zo kan vinden opzoeken...het zijn natuurlijk wel de oudere hengsten. Mijn gegevens zijn volgens mij ook niet compleet...

Alesco (1975): menproef A premie
Blaneau Chelsea Fan (1973) menproef A premie
Boreas Ubbo (1983) menproef A premie
Boskant's Cupido (1977) zadelproef AA premie
Caspar (1980) menproef AA premie
High Chapparal's Roland (1974) tuigproef AA premie
High Chapparal's Theodorus (1977) tuigproef A premie
Knodishall Tornedo (1975) menproef AA premie
Mijnsherenwegen's Gilbert (1978) menproef A premie
Nutbeam Juggler (1965) tuigproef A premie
Rowfant Saul (1980) menproef AA premie
Ruimzicht's Julius (1979) menproef AA premie
Southfields Peter Pan (1975) menproef A premie
Sumrin Tristan (1976) menproef AA premie (en zijn moeder Dyrin Tina heeft ook een AA in de zadelproef...toch Joost ?)
Twyford Pepper (1975) menproef AA premie

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:56

hoi, je vergeet Rollright Gallant, allerhoogste absolute score in de menproef (AA 101 punten als ik me niet vergis). We met de nieuwere scoringsmethode gedaan t.o.v. Sumrin Tristan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:29

Ik had even op de site van het NWPCS gekeken.
Dus die 8 is gebaseerd op de hengsten van dit moment, die goedgekeurd zijn.

WF, maar jij noemt ook namen van pony's die niet meer leven. En ik denk dat het hier eigenlijk om het bestand van nu gaat.
En dus ook de fokkerij van nu.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:50

Dyonne schreef:
WF, maar jij noemt ook namen van pony's die niet meer leven. En ik denk dat het hier eigenlijk om het bestand van nu gaat.
En dus ook de fokkerij van nu.

Toch zijn het pony's die je nog steeds terug ziet in het huidige ponybestand en die ook bewezen hebben goede sportpony's te fokken.

Dat is natuurlijk nog een beetje moeilijk om te zeggen over de echt jonge generatie hengsten. Knipoog
Maar...de score tijdens de IBOP proeven vind ik de laatste jaren inderdaad behoorlijk teleurstellend. Niet alleen bij de A hengsten, maar ook bij de merrie's. Nu het predikaat voorlopig keur blijft staan, zullen ook minder merriehouders de neiging hebben om hun merrie voor de IBOP te gooien om het predikaat om te zetten in keur.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:21

Ja, ik snap dat het bestand van nu wel gefokt is uit de oudere hengsten.
Maar ik zou juist graag bij de hengsten (en merries ook) resultaten zien. Dit kan in de sport zijn, maar ook eventueel IBOP. En dan bij de keuringspony's. Wat mij betreft mag er niet zo'n groot verschil zijn tussen een showpony en een sportpony.
Behalve dat een sportpony mooier in de spieren zit.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:06

Westernfreak schreef:
Toch zijn het pony's die je nog steeds terug ziet in het huidige ponybestand en die ook bewezen hebben goede sportpony's te fokken.

Onze Yorkshireterrier stamt ook af van de wolf... Clown
Het gaat toch om de selectie die gedaan wordt. Wanneer er generaties terug goede hengsten tussen zaten geeft geen garantie dat het huidige bestand ook goed moet zijn.
Ben wel met je eens dat de goede genen niet allemaal weg zullen zijn.
Dus er is misschien nog hoop. Haha!

Ananda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 08:58

sumic schreef:
Keuring en sport gaat niet samen, hoewel dat in mijn ogen zeker moet kunnen. In de fokkerij draait het er toch om steeds betere (gebruiks) pony's te fokken. Helaas (ben me er bewust van dat dit een hele andere discussie is, maar zet m er toch neer) verstaan ze onder 'keuringsklaar' tegenwoordig 'moddervet' en zo wordt er ook heel wat minpuntjes weggedoezeld. Dat sportmensen en fokkerijmensen vaak niet dezelfde zijn wordt hierdoor ook niet echt mogelijk gemaakt. Als je goed presteerd in de sport en je wilt je pony ook op de keuring uitbrengen gaat dit al niet samen want een sportconditie staat lijnrecht tegenover een keuringsconditie.
Ik heb het afgelopen zomer 1x geprobeerd. het leek me gewoon ook eens leuk om naar een keuring te gaan. Veel verwachtingen hadden we niet, maar toch viel het ons tegen om met beide ponies achteraan te staan. (beide ponies hadden trouwens als veulen zijnde een 1ste premie.. Vork )

mijn merrie vind ik een goed voorbeeld van dat sport en show goed samen kunnen gaan, mijn Merrie Cunera morwena sian is meer voudig kampioen en heeft bijna alle Int shows in nederland gelopen en vorig jaar ook 1 in belgie, mijn merrie is daar of Kampioen of reserve Kampioen geworden , maar wij stonden afgelopen jaar bijna altijd voor aan!!
mijn merrie heeft als 4 jarige de ibobo in tuig afgelegt en daarmee 83 pnt gehaald klasse B, wij mennen er wedstrijd gericht mee en ze word 3-4 keer per week gereden.
kijk als ik een show heb rij ik er de week er voor maar 2 keer, maar ze loopt gewoon volle uuren mee.
voor een show word ze ook pas vrijdags uit de wei gehaald en dus niet opgesloten in het donker, en nog winnen wij veel shows!!
show en sport gaan prima samen.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:59

Ananda schreef:
sumic schreef:

mijn merrie vind ik een goed voorbeeld van dat sport en show goed samen kunnen gaan, mijn Merrie Cunera morwena sian is meer voudig kampioen en heeft bijna alle Int shows in nederland gelopen en vorig jaar ook 1 in belgie, mijn merrie is daar of Kampioen of reserve Kampioen geworden , maar wij stonden afgelopen jaar bijna altijd voor aan!!
mijn merrie heeft als 4 jarige de ibobo in tuig afgelegt en daarmee 83 pnt gehaald klasse B, wij mennen er wedstrijd gericht mee en ze word 3-4 keer per week gereden.
kijk als ik een show heb rij ik er de week er voor maar 2 keer, maar ze loopt gewoon volle uuren mee.
voor een show word ze ook pas vrijdags uit de wei gehaald en dus niet opgesloten in het donker, en nog winnen wij veel shows!!
show en sport gaan prima samen.

dit is van mij maar had het perongeluk via een ander z'n naam
gedaan

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:26

Berry, maar Sian loopt niet echt op de wedstrijden toch?
Wordt alleen aangespannen getraind.
Is wel waar dat jou merrie het op de keuringen goed doet. Ja

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:58

Dyonne schreef:
Berry, maar Sian loopt niet echt op de wedstrijden toch?
Wordt alleen aangespannen getraind.
Is wel waar dat jou merrie het op de keuringen goed doet. Ja

wij rijden niet met startkaart ivm met dat we af en toe ook een veulen fokken, maar wij rijden indoor marathons en dresuurvaardigheids wedstrijden iedere wedstrijd die we kunnen rijden rijden we ook.

kijk we rijden niet samengesteld klasse 4 bijv. als je op dat nivo komt denk ik ook wel dat het moeilijker word om ook shows te lopen, maar ik ben van mening dat je gewoon buiten de keuringen om goed mee kan komen ook in de wedstrijd sport,

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:02

cuneracobs schreef:
ik ben van mening dat je gewoon buiten de keuringen om goed mee kan komen ook in de wedstrijd sport,
Om dressuur B of L te lopen hoeft een paard niet getalenteerd te zijn. Even zo voor Samengesteld klasse 1 & 2. Een beetje braaf paard/pony is wel in staat dit te doen. Het gaat er juist om wat daarna komt.