welsh cob x volbloed goede sportpaarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

descob

welsh cob x volbloed goede sportpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 08:18

Ik heb al meerdere keren gehoord dat als je welsh cobs op de juiste manier kruist, ze super sportpaarden kunnen voortbrengen. Vooral kruisingen van cobs met (engelse/arabische) volbloeden, zouden goede spring- en endurancepaarden geven, doordat ze het harde, sterke beenwerk van de cob kregen en het uithoudingsvermogen van de volbloeds.

Heeft iemand hier een mening over/ervaring mee?

(Zelf ben voorlopig ik niet van plan te gaan kruisen, hoewel kruisingen heel geslaagd kunnen zijn, vind ik dat je wel moet weten waar je mee bezig bent, wil je een leuk veulentje fokken. Een passende cobhengst vinden is voorlopig al lastig genoeg, voor mij Clown )

Anoniem

Re: welsh cob x volbloed goede sportpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 08:36

George Bowman heeft bewezen dat Cob X Hackney fantastische menpaarden geeft, de Cumberland Cob Ja
Zijn alleen niet echt geschikt voor beginners Knipoog

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:19

Cob X Hackney is een veiliger kruising omdat in veel (alle?) Cobs vanuit het verleden ook Hackneybloed zit. Grote maat Hackney gaat het hier om.
Cob X Volbloed geeft een typisch F1 product en dat kan heel goed gaan, maar ook héél slecht. Geen aanrader.

Voor verbetering van het uithoudingsvermogen hoef je echt geen kruising met Cob te hebben, Cobs zijn van zichzelf al beresterk.
De huidige mode is om Cobs in de paardenmaat te gaan fokken, maar dan verliezen ze al snel alle charme van het pony-achtige.
Paardenmaat Cobs zijn vaak tuigpaarden met sokken.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:53

In Wales worden er toch wel veel vaker Welsh Cob gekruist met engels volbloeds. Vooral om goede hunters of paarden voor samengesteld werk te fokken.

Ik weet dat bijv. de Maesmynach stud van Eric Davies regelmatig merries van buiten aangeboden krijgt voor zijn wat groter Welsh Cob hengsten.

Veel van de hengsten van Eric Davies worden ook uit gebracht in de sport, met name springen. In het verleden gingen ze ook gewoon wekelijks mee in de jacht zonder problemen.
Zelf heb ik een kruising Welsh Cob maal Andalusier. Die is een nu bijna 2 jarige hengst die al aardig barok eruit begint te zien.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:55

nou van dat arabieren goed kunnen springen klopt wel, (teminste de mijn) vliegt er over heen:P Clown

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:01

heb ook al vaker gehoord dat uit deze kruising goede hunters komen, maar dat ik bij de kruising Irish Draught * Engels volbloed niet anders, met als voordeel dat je dan grote paarden met elkaar kruist en dus meer binnen één type blijft, waardoor het minder snel fout gaat... maar het klopt dus wel dat deze kruising vaak goede sportpaarden oplevert, mits de kruising tussen zeer goede paarden geschiedt die elkaar echt aanvullen qua bouw... anders krijg je echt drama, doordat de bouw van beide rassen totaal verschillend is. wellicht heb je dit probleem bij Welsh Cob * Arabier minder, omdat de arab bij de Haffie's en Friesen ook een veredelend effect heeft, zonder dat dat ten koste van de bouw gaat, maar helaas wordt er hiermee niet meer maat in gefokt, wat bij kruisingen die sportpaarden moeten opleveren toch vrij relevant is...