HELP? Wat mag 4-jarige Welsh-cob 1.44m dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

HELP? Wat mag 4-jarige Welsh-cob 1.44m dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 23:32

Hoi,

Hopenlijk kunnen jullie me helpen! Ik ben eigenlijk op zoek naar een leuke e-pony, maar heb nu een 4 jarige welsh cob gezien waar ik toch wel heel erg wijs van ben. Voor mijzelf mag dit geen probleem zijn, ik ben 1.55 en weeg rond de 50 kilo, maar het is de bedoeling dat ook mijn oudere zus er af en toe (zo eens per week) op zou gaan rijden. Nu is zij amper groter, maar wel behoorlijk wat zwaarder.

Vandaar dus de vraag, welk gewicht mag een welsh cob (dus stevige bouw) van 1.44m van 4 jaar dragen?

IndianaJones

Re: HELP? Wat mag 4-jarige Welsh-cob 1.44m dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 08:01

ik denk dat je goed moet kijken naar de bouw van het paardje. Je hebt Welsh Cobs en Welsh Cobs. Zware en wat fijnere. Volgens een fysio die bij mijn paard is geweest is het belangrijk te kijken naar bv de bovenbenen, hoe stevig/sterk het bot daar bv is. (leg het volgens mij beetje raar uit! hahaha)

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:50

Meestal kunnen welsh cob zo'n 15 tot 20% van hun lichaamsgewicht dragen. Die van mij zou dus zo'n 100 kilo moeten kunnen dragen (ik heb ook een stevige).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 02:42

over het algemeen wordt de regel maximaal 20% van het optimale lichaamsgewicht aangeraden. deze regel gaat voor bijvoorbeeld shetjes aardig op, maar naarmate het om een groter paard gaat, moet ook alles in verhouding bekeken worden. zo mag een KWPN bijvoorbeel maar maximaal 12 tot 15 % van het eigen gewicht dragen.
om op safe te spelen ga je er uiteraard onder zitten, de grens opzoeken is niet nodig. belangrijk is ook om te onthouden dat de genoemde percentages absolute maxima zijn! dus dan spreken we van paarden die in conditie zijn, dus niet te mager en niet te vet (als ze te vet zijn slepen ze immers hun eigen overgewicht ook al mee), en het moet geen ongetraind paard betreffen uiteraard.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:39

Onze fokkerij bestaat sedert 1976 en onze welshcobs variëren met hun stokmaat tussen 142 cm en 152 cm. Sedert al die jaren hebben er steeds volwassenen op de welshcobs gereden ZONDER dat de wleshcobs hiervan ook maar enig probleem hebben ondervonden en zéker geen rugprobleem. www.welshcobs-cappelstud.be

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:35

En ligt er denk ook aan wat je ermee wilt doen? In de bak dressuren, of lekker buitenrijden? Buitenrijden is minder zwaar dan in de bak.

Maar zo rond de 80 kilo moet op zich prima gaan.
Richting de 100 ligt erg aan de soort Cob.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:11

Ik heb als jongere nog met cobs op het land in het tuig gewerkt. Mijn welshcob werd niet moe, ik wél. Heb je enig idee wat een gewicht daar dan moet getrokken worden voor de ploeg en in de kar met bieten of met pakken hooi ? Dat is aanmerkelijk meer dan 100kg en daar weten zij helemaal niet van. In Wales moesten ooit de cobs (klein en vooral robuust) in de mijngangen de karretjes met steenkolen voort trekken waarin ook een flinke vracht zat en zij deden dat héél veel jaren. Je moet eens naar een trekwedstrijd gaan zien waar o.a. fjorden of cobs een gewicht op een slede moeten voort trekken vanaf 500kg. en met die 500kg. hebben zij zeker geen probleem. Alles komt echter neer op een verantwoord gebruik. Als je als lichtgewicht met je paard de gekste toeren uithaalt en altijd full speed gaat rijden, dan is dat ook niet gezond voor je welshcob.
Cappelstud

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:14

Maar trekken en dragen is wel een verschil.
Met dragen moeten ze toch een geschikte rug hebben.
Maar ik ben het wel eens dat ze behoorlijk wat kunnen hebben.