Hebben welshjes vaker dikke bespiering nek ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Hebben welshjes vaker dikke bespiering nek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 14:58

Mijn Welsh A heeft al een hele tijd een dikke nek.Bovenaan bij de oren is het soepel, maar verder naar onder wordt het ronder en harder. Als ze met haar hoofdje naar beneden gaat is het echter helemaal soepel....het voelt alleen hard als ze haar hoofd hoog heeft. Hoe hoger , hoe harder zeg maar. Dierenarts heeft haar enkele keren Metacam voorgeschreven ( ondanks dat ze verder geen klachten had ). Nu had ik laatst een nieuwe dierenarts en die dacht dat het niks met hoefbevangenheid had te maken , maar eerder met harde spieren. Maar als ik naar foto's kijk van andere Welshjes herken ik die dikke baan in de nek.Kan dit misschien bij het ras horen ?? Wie herkent dit bij zijn Welsh....

Muzefee

Re: Hebben welshjes vaker dikke bespiering nek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:27

Veel A-tjes zie je toch met een dikke nek en dan is het bij de meesten ook vetmassa. Helaas als het hard geworden is is er weinig meer aan te doen.

Ik ben natuurlijk geen DA en kan ook niet zeggen wat het is. Misschien kan je een foto plaatsen?

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 17:03

Hoe bedoel je met is er weinig meer aan te doen ? Kan ik het er niet aftrainen ???

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:10

Zie ik heel veel bij de kleintjes, volgens mij hoort het er een beetje bij! Als ze er geen last van hebben zou ik me er niet te druk om maken hoor! Pling

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:18

Als het inderdaad vet is moet je je er wel zorgen om maken. Hoe ziet ze er verder uit? Is ze verder ook dik? Hoefbevangen geweest? Zomerexzeem?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:26

Ze = een merrie? Ga ik wel vanuit. er is nogal een verschil tussen merries en hengsten en hoe de nek opgebouwd is of wordt.

Leeftijd speelt ook een rol, hoe oud is ze?

Dikke bespiering is goed, als het maar geen vet is. Een foto zegt denk ik meer dan 1000 woorden in deze Lachen

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:46

klavertje schreef:
Hoe bedoel je met is er weinig meer aan te doen ? Kan ik het er niet aftrainen ???

Vet kan op een gegeven moment zo'n rare harde massa worden dat het er gewoon niet meer af wil, en het zit ook niet op de makkelijkst aftrainbare plaats.

Maar laat eerst maar een foto zien, voor we hier weer allerlei verwijten en meningsverschillen krijgen.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:02

Tsja, er zit toch echt wel een groot verschil in een forse nek door bespiering en een dikke speknek. Als het vet is krijg je dat er moeilijk afgetraind weet ik uit ervaring. En sommigen hebben gewoon een stevigere halsaanzet dan de ander, het is niet dat welsh A'tjes persé een zware hals hebben.
Plaats idd eens een foto, wel zo duidelijk!

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 20:14

Hoop dat de foto zo duidelijk te zien is...Ze is 9 jaar oud en volgens de dierenarts nog ietsje te dik, ze was eerst dikker.Het is overigens een merrie.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=CNUMT7RE

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:32

Als jij zegt dat ze dikker is geweest zou het vetmassa kunnen zijn. En zo ziet het er naar mijn mening ook uit, die bovenste richel bedoel je net onder de manen he?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:39

Op deze foto vind ik net niks te kunnen zien. De hals/romp aanzet is vrij fors maar dat lijkt haast wel dr bouw. Maar hoe de aanzet hals/hoofd is kan je dus net niet zien.
Maar nu te dik, tsja... ze is nu in keuringsconditie, kom je op de keuring dat zieje alleen maar dit soort (dikkere) bolletjes lopen, jammer genoeg. Voor sportpony vind ik haar idd nog wat te dik, ong 25 kg eraf zou mooi zijn.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 20:45

Ja precies, daar bedoel ik. Als je er met beide handen langs gaat wordt hij onderaan ook ronder/dikker. We zijn alweer meer aan het trainen, door een peesblessure heeft ze enkele maanden wat rustiger aan moeten doen.Ik denk dat ik er nog wel wat af kan krijgen. Aan het eten zal het niet liggen want ze krijgt een dunne plak hooi , een handje eiwitarme biks aangevuld met een halve pavokoek. Op trainingsdagen heeft ze op advies van de dierenarts wat vitamine extra. Verder staat ze superschraal.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:06

Er is een manier om de zware manenkam eraf te trainen. Wordt vooral gebruikt met klaar maken van hengsten voor de keuring.
Longeren met een bijzetje eraan. De hals volledig inpakken met huishoudfolie. Goed strak om de hals draaien, natuurlijk niet te strak. Werkt als een soort sauna tijdens het werk. Je kunt de pony eventueel ook gewoon op stal zetten met folie rondom de nek, eventueel halskap er over, blijft de folie beter op de plaats zitten. Je zweet de zware hals er dan als het ware vanaf! Je zult al verschil zien na een goede week!

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 19:11

Bedankt voor de tip, ik ga het zeker proberen.Mijn gevoel zei al dat ik 'r met een bijzetteugel moest gaan longeren. Misschien wordt het er ook wat ontspannender door. Ze heeft er geen klachten aan en kan ze alles goed buigen enzo....ik vind het gewoon niet zo mooi staan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:10

PeeWij schreef:
Er is een manier om de zware manenkam eraf te trainen. Wordt vooral gebruikt met klaar maken van hengsten voor de keuring.
Longeren met een bijzetje eraan. De hals volledig inpakken met huishoudfolie. Goed strak om de hals draaien, natuurlijk niet te strak. Werkt als een soort sauna tijdens het werk. Je kunt de pony eventueel ook gewoon op stal zetten met folie rondom de nek, eventueel halskap er over, blijft de folie beter op de plaats zitten. Je zweet de zware hals er dan als het ware vanaf! Je zult al verschil zien na een goede week!

dat noemen ze afzweten,dat doen ze bij ons op stal ook als een hengst naar de show of keuring gaat en de hals te zwaar is.
het werkt echter alleen op de hals en wat deze merrie heeft is een te zware manenkam.
dat komt dus doordat ze te dik was,ik zou er wel wat aan doen want bij onze eigen pony,s(ook welsh a pony,s) staat sinds kort een oudere friese ruin met een te zware manenkam en zijn hals is echt gaan hangen....ziet er dus niet bepaald mooi uit.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 19:20

Het belangrijkste vind ik dat ze er geen last van heeft. Het is voor mij pure hobby...we doen alleen recreatieve dingen met 'r.Maar het is zo frustrerend dat ze al dik wordt van de lucht !! Zoals ik al zei is ze alweer een stuk minder dik, maar het lijkt er op bepaalde plaatsen niet af te willen gaan. In het najaar gaat ze beginnen voor de kar en ik hoop dat ze daar nog verder van afslankt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:47

afslanken gaat best wel snel,na een pakweg 4 weken zie je resultaat

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:33

Ach, wij hebben ook een pony op stal met zo'n hals. 7 jaar zich rond mogen eten en sinds 3 jaar aan het werk, tsja dat krijg je er niet meer af. Het is deels de bouw, stevige halsaanzet, maar ook deels vet. Je traint het er niet makkelijk meer af, en dat afzweten tsja, niet mijn manier. Dan maar een zware hals, de pony in kwestie kan er alles nog mee hoor, heeft er geen beperkingen van.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:35

Maf, aan de ene kant wordt de pony voor een keuring bijna (of helemaal) hoefbevangen gevoerd, maar de hals moet in folie worden gepakt om de massa er weer af te zweten.
Nee, ook niet mijn manier.

Wat de merrie betreft, als ik naar de foto kijk is ze inderdaad nog wat te dik, heel veel beweging moet helpen, helaas worden welsh pony's in ons landje inderdaad al van niks dik. Goed longeren waarbij ze ook haar halsspieren moet gebruiken zou IMO moeten helpen inderdaad en flink aan het werk zetten !

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:37

Ik ken er ook 1 en die heeft ook best een dik nekkie. Haha! Volgens mij komt het best wel vaak voor als ik soms naar welshjes kijk. Tong uitsteken

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 07:37

Je komt er vanzelf achter. Pony wordt afgeslankt, zoals jullie dat noemen, maar nek niet afzweten! Heb je ooit al een pony met gebroken manenkam gezien? Ik wel! Ziet er niet uit. Pony naar sportconditie, hoe dan ook, de hals er ook afzweten!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:09

Of de pony gewoon niet zo vet voeren voor een keuring Knipoog

Mocht het echt problemen gaan geven, dan zal ik echt wel naar de afzweetmethode grijpen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:21

Helaas moet je wel anders loop je achteraan. Gelukkig hoor je over dit onderwerp steeds meer negatieve klanken in de media. Maar dit onderwerp hoort in een ander topic thuis.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 19:52

ik vind zowiezo al dat welshjes vaak te dik zijn op shows en keuringen,zogenaamd zien ze dat als massa en bot maar het is niets meer dan moddervet.
winoa is als 1 jarige naar de keuring geweest en toen was ze heel goed in vorm,ik kreeg wel als reactie dat ze wat dikker mocht zijn maar dat doe ik dus echt niet.
toch heb ik een 2e plaats en 1e premie binnengesleept met mijn mooie meid

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:16

PeeWij schreef:
Helaas moet je wel anders loop je achteraan. Gelukkig hoor je over dit onderwerp steeds meer negatieve klanken in de media. Maar dit onderwerp hoort in een ander topic thuis.

Welk topic ?