Welsh Cob leek wil info over toebehorenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Welsh Cob leek wil info over toebehorenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 23:01

Tsja, als je in de Atjes zit, is de Cob wereld hele andere koek. Maar nu ik waarschijnlijk een Cob-je gekocht heb, wil ik toch een beetje hulp Haha!

Welke maten heeft een gemiddelde Welsh Cob (1.45m)? Dan denk ik aan halster, hoofdstel, boombreedte zadel, dekens, bit, peesbeschermers, shabrakje?
Pony is van robuust postuur (uiteraard).

Help Haha! (voel me even hele erge leek nu Bloos )

Zodra het 100% zeker is, zal ik jullie met trots mijn nieuwe aanwinst showen uiteraard Lovers

Mar__

Re: Welsh Cob leek wil info over toebehorenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:02

Sja.. hoe kan het ook anders maatje Cob Haha! (van halster, hoofdstel, peesbeschermers)
Dekjes Full.
voor een zadel zou ik een zadelmaker naar laten kijken, moeilijk beoordelen vanaf Bokt Knipoog
Bitje is ook verschillend...

Succes!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 08:32

Oke Haha!
Leek mij ookal de voor de hand liggendste maat, maar omdat ze nogal fors zijn, twijfelde ik behoorlijk tussen cob en full. Maar ach, ruilen zal in de meeste gevallen wel mogen. Alleen als je via inet koopt is het wel makkelijk Lachen.

Ook nog iemand die een schatting kan maken over een dekenmaat? 185?
Bitje 12,5 gemiddeld? Of zit ik dan erg uit de richting?

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:20

kylian heeft maat 195 in dekens, maar die is vrij lang, meestal heb je een dekenmaat nodig die groter is dan gemiddeld omdat ze breeder zijn.
verder halster en hoofdstel e.d. maatje cob!
bitje heeft hij inderdaad 12,5
waneer zien we je nieuwe aanwinst?, en is het een merrie/hengst/ruin??

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:23

Ik heb voor mijn e-pony dekenmaat 175 en bitmaat 11,5.
Kan je niet aan de huidige eigenaren vragen wat hun voor maten gebruiken voor de Cob?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:30

Pandora is vrij rank voor een Cobje. Deken maat heeft ze 175 en 185. Bitje 11.5 of 12.5 (weet ik niet zo gauw uit mijn hoofd) Dekjes voor onder het zadel zijn full. Halsters zijn cobmaat, behalve van Anky (miskoop) daar heeft ze een full van nodig. Peesjes zijn pony/cob maat. Martingaaltje heeft ze ook in cobmaat.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:55

ik heb als bit maat 12.5 en mijn zadel is een 18 inch
halsters meestal maat cob shabrakken altijd full size
een deken gebruik ik niet dus weet ook niet welke maat die van mij heeft die van mij is aardig aan de volle kant

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:58

Even een dekentip, als je moeite hebt om een goede, passende deken te vinden voor een cob kan ik je aanraden om dekens te proberen die voor westernpaarden word gebruikt zoals voor de Quarters en Paints.
Vaak passen die beter omdat die paarden ook meestal breder en korter zijn dan een gemiddeld paard net zoals een cob vaak is,

In ieder geval proficiat met je nieuwe aanwinst en wel foto's plaatsen hoor Knipoog

Groetjes, Kitty.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 08:42

Twinklestar schreef:
Even een dekentip, als je moeite hebt om een goede, passende deken te vinden voor een cob kan ik je aanraden om dekens te proberen die voor westernpaarden word gebruikt zoals voor de Quarters en Paints.
Vaak passen die beter omdat die paarden ook meestal breder en korter zijn dan een gemiddeld paard net zoals een cob vaak is,

In ieder geval proficiat met je nieuwe aanwinst en wel foto's plaatsen hoor Knipoog

Groetjes, Kitty.

Dat is inderdaad wel een goeie...
Die van mij krijgt geheid schuurplekken op de borst/schouders. Ze heeft dekenmaat 185/195 en is zelf 1.48.
Bitmaat 13,5
Boom zadel: Extra-breed
Voor de rest alles Cob behalve dekjes, die zijn allemaal Full.

Ben benieuwd of je de Cob koopt!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 19:40

Bedankt allemaal voor de tips!
Ik heb haar inderdaad gekocht, en hieronder kun je mijn nieuwe trots zien!!:

viewtopic.php?f=53&t=654577&hilit=

Ben vandaag al lekker wezen funshoppen!

Heb een halsterl en een hoofdstel maat Cob, en die lijken te passen (nog geen bitje aan het hoofdstel gehad).
Vantevoren een 12,5 trensje van mijn stalgenootje geprobeerd en dat paste ook. In de winkel wilde ze me een 11,5 aansmeren (zelfs nadat ik meerdere keren had gezegd dat het geen gewone ranke pony was Clown ) maar gelukkig niet gedaan (ver om even te ruilen..).

Deken nog niet voor geslaagd, maar gister een 185 op gehad en die was echt ruim. Ik ga dus een 175 bestellen, maar de kans is idd groot dat ze daar over een jaar niet meer in past..

Zadeltje heb ik niet zo'n haast mee, ze is nu 2,5. Heb wel een longeersingel gekocht (ook maatje Cob Knipoog ).

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 19:41

Edit: en peesbeschermers (harry's horse) met bont maatje Cob, maar die paste niet... Later hield ik ze langs mijn pony eskadrons en dat scheelde een halve cm ofzo. Dus die ga ik even verruilen tot full. De BR peesjes heeft ze wel gewoon Cob (althans, de full van mijn stalgenootje waren zichtbaar te groot).

Gentle_Giant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:18

Offtopic: Kim is een leekje Tong uitsteken

Ik zit al natedenken of ik nog wat makkelijks 2 hands voor je heb, maar kom er zo even niet op..
heb nog wel dat grote zadel liggen van rex weet je nog Lachen Miss wat voor het inrijden Tong uitsteken Heb nog een hele zak staan dus als ik nog iets vind in cob maat hoor je het..

(kim als leek hahaha Haha!)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 20:23

Haha ja ik voelde me vandaag in de winkel ook écht een muts. Ze zullen wel gedacht hebben "Dat meisje, een 2,5 jarig paard gekocht, ze weet niet eens welke maat peesjes ze nodig heeft" Bloos

Mocht je nog iets hebben, hoor ik het wel Haha!

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 09:02

Gefeliciteerd, succes met haar!!

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:37

Gefeliciteerd!! Lachen Toch een jonkie gekozen? Kga nu even foto's kijken! Lachen

[edit] Foto's gekeken! Leuk dier, erg sprekend hoofdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:21

Allereerst gefeliciteerd! Geweldig beestjes, die Welsh Cobs!

Ik heb voor mijn cob eigenlijk alles maar cob, behalve de dekjes (full) en de peesjes & strijkjes (pony)

Verder heeft [paard] als dekenmaat maat 175 ennnn....... tja, wat heb je nog meer van maten? Haha!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:34

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!

Voor mijn Cob heb ik van halsters maat Cob (behalve indd Anky halsters). Dekjes zijn full, mijn dressuurzadel is een JC zadel met een brede boom. Peeskappen heb ik altijd maat pony/cob. Dekens heeft hij 185 dit ivm zijn brede voorkant. Bitje heeft hij 11,5, heeft maar een smal bekkie hihi Haha!