welsh A en gewicht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

welsh A en gewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 09:01

Wat kan een A-welsh van 1.20 in de groei ong. aan gewicht van de ruiter dragen.
Ik weeg ong. 60 kg. De pony is van mijn dochter maar wil graag soms een lkkr stapritje maken en aangezien we binnenkort bij een stal gaan staan, lkkr dicht bij strand en heel veel bos lijkt het me zo leuk om er een keer mee te rijden.

Siddieqje

Re: welsh A en gewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:05

Ik zou er alleszins persoonlijk geen 60 kg op zetten.

Vooral aangezien de pony nog in de groei is en maar 1m20 is.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:54

sorry foutje wil hier niet op reageren

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:55

Ja, ligt geheel aan de pony. Voor heel vaak zou ik het niet doen.
Voor een enkele keer kan het op zich wel.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:41

Ik zou er met mijn vijftig kilo nog niet op gaan zitten... De reden? Zie antwoord Siddieqje Lachen

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:58

op die van mij ging pas een meisje van 50 kilo zitten, de pony zakte nog net door haar benen mar waggelde wel , ik heb haar er maar gauw afgehaald....

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 13:01

spettertjuh schreef:
sorry foutje wil hier niet op reageren

mag best hoor anders schrijf je dit niet, dan had je hem nog tegengehouden Knipoog .
Laatst bijgewerkt door melissa7 op 31-08-06 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:11

Tsja wat is in de groei... Bedoel je daarmee een jonge pony van een jaar of 3? Neuh, dan zou ik er niet direct voor kiezen.
Maar over het algemeen kan 60kg op een correct gebouwde (dus geen iele, smalle) welsh A best hoor, wat zou ik anders een dierenbeul zijn. Ik rij al jaren op A welshen, ook toerritten van 30+ km. En zonder problemen. Ik beleer ze ook, dus ook de ongetrainde pony's hebben geen moeite met mijn gewicht (tussen de 55 en de 60 kg). Een ruiter van 40 kilo die tegenwerkt tijdens het rijden is misschien wel zwaarder dan een netjes zittende en bewegende ruiter van 60 kilo. Probeer het eens uit, geeft je pony aan dat ie het niets vind dan merk je dat snel genoeg.
Als 'bewijs', al heb ik eig weinig zin mensen iets te moeten bewijzen... Clown
http://img450.imageshack.us/img450/7499/rijden37zw.jpg

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 13:18

Royaltjuh schreef:
Tsja wat is in de groei... Bedoel je daarmee een jonge pony van een jaar of 3? Neuh, dan zou ik er niet direct voor kiezen.
Maar over het algemeen kan 60kg op een correct gebouwde (dus geen iele, smalle) welsh A best hoor, wat zou ik anders een dierenbeul zijn. Ik rij al jaren op A welshen, ook toerritten van 30+ km. En zonder problemen. Ik beleer ze ook, dus ook de ongetrainde pony's hebben geen moeite met mijn gewicht (tussen de 55 en de 60 kg). Een ruiter van 40 kilo die tegenwerkt tijdens het rijden is misschien wel zwaarder dan een netjes zittende en bewegende ruiter van 60 kilo. Probeer het eens uit, geeft je pony aan dat ie het niets vind dan merk je dat snel genoeg.
Als 'bewijs', al heb ik eig weinig zin mensen iets te moeten bewijzen... Clown
http://img450.imageshack.us/img450/7499/rijden37zw.jpg

hij is 3.5 jaar dus hij zou wat meer bespierd moeten worden. Ik heb er een aantal weken geleden even op gereden omdat ik er nog nooit eerder op had gezeten. ik heb ff gedraaft en een galopje gedaan en moet zeggen dat ie daar weinig last van had, hij liep heel braaf door. stond zelfs in ruststand toen ik stilstond. Het is voor mij meer de bedoeling dat ik in de toekomst lkkr met hem door het bos kan stappen, geen gekke dingen. dat laat ik wel aan mijn dochter over hahahahahaha. maare mooi beestje heb je.

hoe lang en zwaar ben je eigenlijk als ik vragen mag. Ik ben trouwens 163 dus de lengte zou geen gek gezicht zijn.
Laatst bijgewerkt door melissa7 op 31-08-06 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:19

Ik zou no way met mijn 60 kg op een Welsh A gaan zitten.

Vind het niet kunnen. Maar het is mijn pony niet dus je kan zelf kiezen hoeveel je erop zet.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:49

Ik heb ook rond zitten hobbelen op mijn A-tjes hoor!(De ene wat vaker omdat die wat breder was)
Ik ben 1,74 (opzich geen gezicht natuurlijk) en toen 60 kg.
De een was erg stevig en daar reed vaker op dan de wat ielere pony.

Je moet het gewoon proberen. Je pony geeft zelf wel aan wat kan en wat niet.
Veel plezier ermee in ieder geval Haha!

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 06:33

Oke Sandra dan reageer ik wel op je
Ik denk dat Unox het op zich wel kan hebben, als je maar niet op te zware ondergrond gaat rijden (mul zand e.d.) Spetter moet straks ook met gemak 65 kg kunnen dragen hoor (welshjes en shetjes zijn nu eenmaal sterke pony's) maar zoals met alles moet je het met trainen van de spieren voor elkaar zien te krijgen. Ik weet niet hoevaak er nu met Unox gereden wordt maar mits met een goede training kun je er gewoon op gaan zitten maar train de buikspieren goed. Een veel gemaakte fout is dat de mensen denken dat je eerst de rugspieren moet trainen van een paard/pony maar dat is dus niet zo. Een paard/pony traint zijn rugspieren door zijn buikspieren aan te spannen. Je merkt het snel genoeg hoor als Unox moeite heeft met je en dan moet je het gewoon niet meer doen. Ga eerst eens een beetje hangen op hem en kijk hoe hij dan beweegt. Op het moment heeft Spetter met inrijden ook moeite met het gewicht van 50 kg maar goed wij zijn natuurlijk net begonnen. Unox is natuurlijk nu wat ouder en is groter dan Spetter.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 07:21

spettertjuh schreef:
Oke Sandra dan reageer ik wel op je
Ik denk dat Unox het op zich wel kan hebben, als je maar niet op te zware ondergrond gaat rijden (mul zand e.d.) Spetter moet straks ook met gemak 65 kg kunnen dragen hoor (welshjes en shetjes zijn nu eenmaal sterke pony's) maar zoals met alles moet je het met trainen van de spieren voor elkaar zien te krijgen. Ik weet niet hoevaak er nu met Unox gereden wordt maar mits met een goede training kun je er gewoon op gaan zitten maar train de buikspieren goed. Een veel gemaakte fout is dat de mensen denken dat je eerst de rugspieren moet trainen van een paard/pony maar dat is dus niet zo. Een paard/pony traint zijn rugspieren door zijn buikspieren aan te spannen. Je merkt het snel genoeg hoor als Unox moeite heeft met je en dan moet je het gewoon niet meer doen. Ga eerst eens een beetje hangen op hem en kijk hoe hij dan beweegt. Op het moment heeft Spetter met inrijden ook moeite met het gewicht van 50 kg maar goed wij zijn natuurlijk net begonnen. Unox is natuurlijk nu wat ouder en is groter dan Spetter.

Bedankt Karin. Unox loopt gemiddeld 4x per week en word ong. 1x per week gelongeerd met een dubbele longe, hij blijft het nog eng vinden maar het gaat telkens beter. ik ben er trouwens achter gekomen dat ie vroeger in het land werd gelongeerd door een meisje en die hem om niets sloeg, daarom vind het longeren gewoon nog eng. Ik wil er nu nog niet oprijden want wil hem eerst meer spieren laten krijgen maar wil in de toekomst lkkr met hem naar het bos en dan gewoon lkkr stapritjes maken. Maar eerst moet Unox wat liever worden want hij is lkkr aan het puberen en melissa lkkr aan het uitproberen hahaha. Maar hij blijft onze Unoxje. Maar verder gaat het heel goed met hem en hij is echt onswijs opgeknapt.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 07:24

Leuk om te horen Sandra dat het goed gaat met Unox. Het is een hele leuke pony en hij kan zo verschrikkelijk lief zijn. Misschien is mennen voor jou ook een leuke optie.

Jen_2oo6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 07:25

ik rijd op een b-pony geen welsh maar ook klein net een b pony ik weeg zelf ongeveer 45.kilo en het paardje heeft er echt geen last van springen doet ze met plezier. enz. Ik bedoel ermee als het paardje er geen last van heeft en goed voorwaarts is en ook dat je ziet dat het niet vervelend voor um is , wat is er dan mis aan?

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 07:26

spettertjuh schreef:
Leuk om te horen Sandra dat het goed gaat met Unox. Het is een hele leuke pony en hij kan zo verschrikkelijk lief zijn. Misschien is mennen voor jou ook een leuke optie.

misschien iets voor de toekomst, moet maar eerst leren om goed te longeren Haha! .

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 07:33

Wel eens gedacht aan Natural Horsemanship voor jou en Unox? Leer je echt veel van, heb zelf mijn eerste les met Spetter volgende week donderdag omdat ik ook tegen dingen aan loop met hem die ik niet weet op te lossen.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 07:54

spettertjuh schreef:
Wel eens gedacht aan Natural Horsemanship voor jou en Unox? Leer je echt veel van, heb zelf mijn eerste les met Spetter volgende week donderdag omdat ik ook tegen dingen aan loop met hem die ik niet weet op te lossen.

ja dat zou indd ook nog kunnen. Hij is op het moment gewoon lkkr aan het puberen, proberen het baasje te zijn maar ik moet zeggen dat ik niet meer die angst heb die ik toen wel had, ik ben echt consequent met hem. Hij heeft het nu uitgevonden om lkkr tijdens het aangalloperen om met vier benen de lucht in te gaan, eerst voorbenen omhoog en daarna een lkkr hoge bok te geven. Melissa blijft gelukkig goed zitten en als ie dat doet straft ze hem ook daarvoor en ze blijft net zolang doorgang totdat ie het goed doet. Veel overgangen maken van draf naar galop. Ja en verder is ie gewoon lief. Nog wel moeite met stilstaan met poetsen maar gaat telkens beter. Hij drinkt nu ook gewoon uit de waterslang terwijl hij er toen zo bang voor was.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 08:05

Ik ben zelf 1.68 en weeg 63 kilo. Ik rijd ook af en toe op mijn vier jarige hengst van 1.20m. Normaal wordt hij door een meisje gereden, maar ik stap er zelf ook wel eens op.
Hij heeft er totaal geen moeite mee.
Zolang je niet te vaak en te lang rijd, zie ik geen enkel probleem.
Trouwens op Paardenpraat loopt een topic over rijden op kleine ponies.

Afbeelding
Afbeelding

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:19

melissa7 schreef:
........ maare mooi beestje heb je.

hoe lang en zwaar ben je eigenlijk als ik vragen mag. Ik ben trouwens 163 dus de lengte zou geen gek gezicht zijn.

Thanx voor het compliment over de pony, hij is ondertussen jammergenoeg verkocht. Maar ik ben wss langer dan je denkt, ben 1.79 en weeg iets onder de 60 kg.

Succes met je pony, have fun, en geloof me, kan makkelijk hoor qua gewicht. Wij maakten toevallig met deze pony ook strandritten van 4 uur, zat er gewoon een volwassen persoon op. En hij loopt de paarden eruit hoor, die welshen zijn sterker dan je denkt.