Wat een akelige week........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklestar

Wat een akelige week........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 20:49

Afgelopen week kregen kennissen van mij te maken met een paar fikse koliekgevallen.
Twee van de drie paarden knapten al snel op maar nummer drie, een KWPN ruin van 1.80, is in shock geraakt en na een intensive behandeling met infusen etc. helaas in moeten slapen op vrijdag avond.

De mensen zelf zijn er kapot van, in nog geen week tijd van een vrolijk, beresterk paard naar een doodziek dier dat het uiteindelijk niet red.
We hadden elke avond geholpen samen met de dierenarts om de infusen toe te dienen en af en toe leek het weer even beter te gaan maar helaas, zijn nieren en lymfvatenstelsel waren dusdadig beschadigd dat het niet meer ging.
Naar de kliniek was al vanaf de eerste dag niet mogelijk omdat het dier zoveel pijn had en zich niet liet laden.

Vervelende bijkomstigheid was dat het dier pas maandag opgehaald kon worden door de Rendac en de eigenaren zijn dus min of meer het hele weekend en maandag met de kinderen weg geweest .
Ik heb voor de overige paarden gezorgd en eindelijk kwam de Rendac maandagavond om 17.30.

Erg akelig allemaal, temeer omdat er geen aanwijsbare oorzaak te vinden was waardoor de koliek ontstaan is.
Wel zei de dierenarts dat er erg veel koliek gevallen waren de laatste weken, misschien dat het iets met de drastische weersomstandigheden te maken kon hebben.........van bloedheet naar zeiknat .

Vandaag kwam de dierenarts om mijn B welsh merrie Wies te scannen op drachtigheid.
Normaal erg spannend, toen hij zei dat ze helaas niet drachtig was vond ik het erg jammer.....maar mijn gedachten gingen toch naar Marlin, die grote lobbes die er nu niet meer is.
Dan is een niet-drachtige merrie toch het minst belangrijke, zij is verder kerngezond en daar gaat het uiteindelijk om.
Volgend jaar weer een kans.

Marlin, je was een groots paard met een groot hart.
Ook al was je niet van mij, je zal niet vergeten worden........rust zacht jongen.

Muzefee

Re: Wat een akelige week........

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:09

Vervelend allemaal zeg... Maar liever dan de merrie niet drachtig en wel levend dan een paard dood. Merrie kan nog wel eens bij de hengst, maar het paard zal niet meer terug komen, helaas.

Sterkte hoor!

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:32

Wa vreselijk zeg....
Maar dat van het weer wat omslaat lijkt me een beetje laat en onlogisch....
Bekijk het voer/hooi/strooisel/weide eens op eventuele giftige planten/schimmels o.i.d.
Ik denk omdat ze er allemaal last van hadden dat dat een betere oorzaak zou kunnen zijn.
Succes en veel sterkte!

Rufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:22

wat vreselijk echt waar ..

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:30

gadverdamme Kitty wat naar, en dan helemaal omdat je geen echte aanwijsbare oorzaak hebt...Scheve mond
Ook erg klote van Wies, maar inderdaad nog het minst erg van al als je de rest bekijkt.

sterkte in ieder geval en alvast succes met Wies volgend jaar. Laat je ze weer door dezelfde dekken?

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 13:00

Even een wat late reactie, sorry Bloos , had het nogal druk de laatste dagen.

Het waren 3 van de 9 paarden die koliek kregen en er was verder niets veranderd aan voer of weidegang etc.
Het blijft dus nog een raadsel waarom er koliek ontstond.

Tja Laura, als je zoiets van dichtbij meemaakt dan besef je pas hoe gelukkig je bent als je eigen dieren niets mankeren.
En dat Wies leeg is is heel jammer maar ze mag volgend jaar weer naar Socrates dus dan proberen we het nog maar een keer.
Met Essy gaat het in ieder geval super, die begint nu al dik te worden Clown ( of was ze dat nou al ? Haha! hihi )

Voorlopig ga ik met Wies maar eens aan de slag onder het zadel, wie weet kan ik haar volgend jaar alvast een IBOP proefje laten doen dan heeft ze dat alvast maar binnen.
Ze is bekeken door een kennis van ons die ook jury is van het welsh stamboek en die vond het een hele knappe merrie die volgens hem sterwaardig zou kunnen zijn Tong uitsteken
Dus we gaan er gewoon voor !

Hoop dat het jou ook allemaal goed gaat met je knappe pony's Lachen

En iedereen bedankt voor het medeleven, ik heb het doorgegeven aan de eigenaren.

Groetjes, Kitty.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 05:42

Twinklestar schreef:
Het waren 3 van de 9 paarden die koliek kregen en er was verder niets veranderd aan voer of weidegang etc.
Het blijft dus nog een raadsel waarom er koliek ontstond.

Er hoeft ook niets veranderd te zijn... Bloos

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:58

Jee, wat erg !!
Maar idd wel vreemd dat 3 van de 9 paarden dat tegelijk krijgen.
Misschien dat er net in 1 pak hooi giftige planten gezeten hebben want in hooi herkennen paarden dat niet, en dat net die drie paarden dat pak hebben gehad, ik vind het anders wel wat te toevallig.
Hoe vaak krijgt je paard koliek ?....normaal niet vaak en dan ineens 3 tegelijk.........lijkt me verdacht.
Ik zou toch eens verder zoeken.
iig sterkte met dit verlies.