Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Heike schreef:Die site is alweer verouderd.
http://www.welshpony.nl/content/view/98/2/
Bij de Welsh ponies is platenbont niet toegestaan Het panterbont is wel toegestaan (appaloosa), maar komt niet zo heel veel voor. Dat komt omdat echte platenbonten niet voorkomen in het Welsh ras. Deze kleur bestaat simpelweg niet bij de Welshes. Dit dus om te voorkomen dat mensen doelbewust Shetlanders gingen gebruiken om Welshes mee te fokken.
Heb je toch en bonte welsh gezien? hooogstwaarschijnlijk is dit een Sabino. Een Sabino is een soort kleur waarbij het wit aan het hoofd en aan de benen wat uitbundig verder gaat. Het gaat tot aan het lijf toe. Zo lang het wit aan de benen vast zit (geen grote eilanden), dan sporeken we van Sabino, niet van platenbont. Voor een leek is dat moeilijk te zien... De goede schetser zou het echter wel moeten weten. Kijk naar deze pony: Zij is een Sabino.. geen platenbonte..
En dit is bont
Heike schreef:Zo lang het wit aan de benen vast zit (geen grote eilanden), dan spreken we van Sabino, niet van platenbont.
cappelstud schreef:.... Normalerwijze MOETEN de dochterstamboeken de regels van het MOEDERSTAMBOEK volgen.
)
cappelstud schreef:Ik moet jullie wel even corrigeren. In het moederstamboek (Engeland) wordt een kruising tussen een 100% welsh en een bonte merrie wél ingeschreven in de part-bred.

HaileysComet schreef:Sabino(bont) is wel toegestaan.
merrieveulen schreef:even voor de duidelijkheid, ik heb altijd begrepen dat welsh ponies niet bont mogen zijn, maar ik begrijp dat sabino dus wel mag, en dat dat er voor een leek uit kan zien als bont? dus dat je 'bonte' ponies kunt tegenkomen op de keuring bijvoorbeeld?