Bonte welshpony stamboek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SHALALA

Bonte welshpony stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 18:22

Ik zag net bonte welshpony's te koop staan ergens op internet, en toen vroeg ik mij af, worden die eigenlijk toegelaten tot het stamboek ?

Meende ergens te lezen dat die niet bestonden ofzo, maar ik kan het mis hebben.

jimdebrit

Re: Bonte welshpony stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:26

Nee, die worden niet opgenomen in het stamboek. Alle kleuren zijn toegestaan, behalve bont.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 18:40

Oké bedankt Lachen

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:26

Sabino(bont) is wel toegestaan.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:19

jawel ligt eraan wat voor bont het is.
alleen plate(hoe je het ook schrijft) is niet toegestaan volgens mij

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:17

heeft iemand een foto van zo een sabino bonte?

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:05

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 01:29

Die site is alweer verouderd.
http://www.welshpony.nl/content/view/98/2/

Bij de Welsh ponies is platenbont niet toegestaan Het panterbont is wel toegestaan (appaloosa), maar komt niet zo heel veel voor. Dat komt omdat echte platenbonten niet voorkomen in het Welsh ras. Deze kleur bestaat simpelweg niet bij de Welshes. Dit dus om te voorkomen dat mensen doelbewust Shetlanders gingen gebruiken om Welshes mee te fokken.

Heb je toch en bonte welsh gezien? hooogstwaarschijnlijk is dit een Sabino. Een Sabino is een soort kleur waarbij het wit aan het hoofd en aan de benen wat uitbundig verder gaat. Het gaat tot aan het lijf toe. Zo lang het wit aan de benen vast zit (geen grote eilanden), dan sporeken we van Sabino, niet van platenbont. Voor een leek is dat moeilijk te zien... De goede schetser zou het echter wel moeten weten. Kijk naar deze pony: Zij is een Sabino.. geen platenbonte..
Afbeelding

Afbeelding
En dit is bont

dreutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:03

Heike schreef:
Die site is alweer verouderd.
http://www.welshpony.nl/content/view/98/2/

Bij de Welsh ponies is platenbont niet toegestaan Het panterbont is wel toegestaan (appaloosa), maar komt niet zo heel veel voor. Dat komt omdat echte platenbonten niet voorkomen in het Welsh ras. Deze kleur bestaat simpelweg niet bij de Welshes. Dit dus om te voorkomen dat mensen doelbewust Shetlanders gingen gebruiken om Welshes mee te fokken.

Heb je toch en bonte welsh gezien? hooogstwaarschijnlijk is dit een Sabino. Een Sabino is een soort kleur waarbij het wit aan het hoofd en aan de benen wat uitbundig verder gaat. Het gaat tot aan het lijf toe. Zo lang het wit aan de benen vast zit (geen grote eilanden), dan sporeken we van Sabino, niet van platenbont. Voor een leek is dat moeilijk te zien... De goede schetser zou het echter wel moeten weten. Kijk naar deze pony: Zij is een Sabino.. geen platenbonte..
Afbeelding

Afbeelding
En dit is bont

ik heb ook een pony.weet niet eens of het en welsh of new forist is.misschien kan jij me helpen .en hoe je dit bont noem. Ach gut Afbeeldingals je het niet goed kan zien maak ik morgen wel ff en andere foto.
alvast bedankt.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:12

Ik moet jullie wel even corrigeren. In het moederstamboek (Engeland) wordt een kruising tussen een 100% welsh en een bonte merrie wél ingeschreven in de part-bred. Dat is volgens een regelgeving van Europa verplicht. Normalerwijze MOETEN de dochterstamboeken de regels van het MOEDERSTAMBOEK volgen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:55

Heike schreef:
Zo lang het wit aan de benen vast zit (geen grote eilanden), dan spreken we van Sabino, niet van platenbont.

Maar bij sabino zijn vlekken op de buik toch ook juist een kenmerk? Ook zonder dat ze vast zitten aan de benen.

viewtopic.php?f=53&t=647881
Mijn welshje, heel zijn buik is wit, maar zit niet vast aan zijn benen. 'Officieel' is hij dan sabino, maar voor het stamboek bont. Zo heb ik het in ieder geval begrepen.

Dus volgens mij gaat dat ook niet altijd op.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:45

cappelstud schreef:
.... Normalerwijze MOETEN de dochterstamboeken de regels van het MOEDERSTAMBOEK volgen.

Dát moet je het NWPCS dan nog maar eens uitleggen Haha!

Ter verduidelijking: De sabino factor is genetisch iets anders dan de (platen)bont faktor. Sabino komt juist heel erg veel voor binnen de welsh populatie en is normaal gesproken goed te onderscheiden van de bont faktor (tenzij de sabino-faktor het wel héél erg "bont" maakt Lachen )
Vaak is de sabinofaktor bijna niet te zien maar dus wel degelijk aanwezig. Een wit vlekje op de onderlip bijvoorbeeld duidt al op de genetische aanwezigheid van sabino.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:49

zowat elke pony met een arabisch koppie wordt welsh genoemd.
Zolang ze geen papieren hebben zijn ze in principe geen welsh.
Ik noem mijn haf ook haf, maar ze heeft geen papieren, dus misschien is ze wel een noord wester berg pony ofzo Knipoog

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:13

cappelstud schreef:
Ik moet jullie wel even corrigeren. In het moederstamboek (Engeland) wordt een kruising tussen een 100% welsh en een bonte merrie wél ingeschreven in de part-bred.

Dat is trouwens een goeie. Bij het NWPCS is trouwens het Welsh PartBred Pony uitgevonden voor die ponies die wel voldoen aan de Engelse norm, maar niet aan de NWR norm. Ik zal het daar eens over hebben. Overigens moeten we de Part Bred in Wales nou niet helemaal overschatten. In principe is die alleen maar bedacht om te bewijzen wat voor een goede invloed Welsh bloed kan hebben in de rijpony wereld, daar hangt feitelijk geen echte Welsh doelstelling aan vast.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 00:58

even voor de duidelijkheid, ik heb altijd begrepen dat welsh ponies niet bont mogen zijn, maar ik begrijp dat sabino dus wel mag, en dat dat er voor een leek uit kan zien als bont? dus dat je 'bonte' ponies kunt tegenkomen op de keuring bijvoorbeeld?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:38

Ik heb een bonte welsh pony maar deze is ingeschreven als een partbred. Langs moederskant heeft ze erg goede papieren (shamrock papieren) en de vader van haar vader is naar het schijnt ook een erg goede welsh hengst, weet enkel niet welke.

Haar vader is bont (50% welsh) maar nooit ingeschreven dus mijn merrie is ingeschreven met maar 50% welsh bloed.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:02

Edit: oeps, zéeeeeeeer bejaard topic dit! Ik TEM toch maar ff....

HaileysComet schreef:
Sabino(bont) is wel toegestaan.

Sabino = geen bont, dat zijn beide 2 heel verschillende kleuren die je dus ook niet in 1 adem zou moeten noemen. Sabino is wel toegestaan, bont niet.

merrieveulen schreef:
even voor de duidelijkheid, ik heb altijd begrepen dat welsh ponies niet bont mogen zijn, maar ik begrijp dat sabino dus wel mag, en dat dat er voor een leek uit kan zien als bont? dus dat je 'bonte' ponies kunt tegenkomen op de keuring bijvoorbeeld?

Mwoah....... dat zóu in principe kunnen ja, dat een 'leek' sabino aanziet voor bont. Alleen komt bont toch wel heel vaak met duidelijke vlekken op het lijf, terwijl sabino meestal geen hele duidelijke vlekken op het lijf zelf heeft.
http://www.bokt.nl/wiki/Sabino

Deze is bijv. best extreem, meer Sabino Splashed White. Je hebt nl. diverse verschijningen van Sabino, van weinig wit tot (zeer) veel wit en zelfs blauwe ogen.
Afbeelding

Mijn eigen welsh A merrie is ook Sabino. Alle 4 de benen wit, hoop oplopend in een punt. Verder een flinke buikvlek, brede, a-symmetrische bles, kinvlek, en ook wat zilver/witte haren binnen in haar staart. Oh én nog wat roan haartjes op flanken en op schoft.
Afbeelding

Zelf vind ik toch wel een behoorlijk verschil zitten tussen bont en sabino eigenlijk.....
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 21-10-13 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:10

*pssssst*

Topic is 7 jaar oud.... :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:17

Brainless schreef:
*pssssst*

ja ik zag het net al ja. vraag me af waarom Luna2006 dat blijkbaar niet in de gaten heeft gehad, en dit topic omhoog haalt :+

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:41

JoyCiej007 schreef:
Brainless schreef:
*pssssst*

ja ik zag het net al ja. vraag me af waarom Luna2006 dat blijkbaar niet in de gaten heeft gehad, en dit topic omhoog haalt :+

Voor jou weer een mogelijkheid om jouw leuke pony te showen : :P

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 03:15

Er mag in een oud topic gereageerd worden. Mits het bericht een toegevoegde waarde heeft (dat heeft het bericht van Luna2006 wel) en er geen ander, recenter topic over is.