Ik zou de merrie volgend jaar graag nog een keer willen laten dekken en misschien ook een merrie keuring willen laten lopen om te kijken of en hoe ze gewaardeerd wordt door een jury.
Merrie en veulen staan beiden ingeschreven bij de NWPCS.
Nu ben ik nog niet zo thuis in de fokkerij, maar druk bezig met inlezen en alvast voorzichtig enthousiast een beetje aan het kijken welke knappe hengst misschien wel bij mijn merrie zal passen.
Inmiddels heb ik er al een aantal op mijn lijstje.
Nu loop ik tegen een aantal dingen aan;
- Wat is het verschil tussen een basisboek en stamboek hengst?
- Zijn er verschillen tussen nwpcs hengsten en wpcv hengsten?
- Sommige hengsten zijn knap op een plaatje, maar ik ben ook erg benieuwd hoe ze bewegen. Daar is niet altijd iets van te vinden. Is het gebruikelijk om een filmpje te vragen bij een hengstenhouder, mocht er niets te vinden zijn op het internet?
- Niet van iedere hengst is een juryrapport te vinden. Is dat normaal? Is dat ergens op te vragen?
- Over de (merrie) keuringen; Welke sterren/predikaten enz zijn er te verdienen en wat zegt het precies over de merrie? En wat betekent 1ste/2de premie?
- Is het gebruikelijk om je merrie voor een keuring weg te brengen naar een stal die haar voorbereid? Kan de merrie dan ook door deze stal uitgebracht worden op de keuring?
- Mocht je als eigenaar zelf de voorbereiding doen; zorg je dan zelf voor lopers? Of staan deze klaar voor iedereen die wilt bij iedere keuring?
Helaas was ik verhinderd op de afgelopen keuringen, anders was ik natuurlijk gaan kijken om alvast sfeer op te snuiven.

De keuringen die nog komen staan in de agenda en daar probeer ik heen te gaan.