Intelligentie, nieuwsgierigheid en veelzijdigheid zijn de eigenschappen van de Welsh pony die ze voor mij zo speciaal maken.
Binnen het Welsh stamboek is er natuurlijk een grote variatie in types, van de kleine Mountain pony's tot de tank Cobs en de luxe NRW. Als liefhebber van kleine pony's ligt mijn ervaring voornamelijk bij de sectie A en B, maar veel eigenschappen worden ondanks het verschil in uiterlijk in alle secties gevonden.
Het zijn vaak slimme dieren die graag en hard werken, zonder daarin slaafs te worden. Ze zijn erg zelfredzaam en weten dat ook, dus het samenwerken met de mens moet voor hun ook als prettig worden ervaren want anders gaan ze hun eigen weg wel. Hun mening is ook bij veel dieren duidelijk van hun hoofd af te lezen, wat extra benadrukt wordt door hun expressieve ogen en oortjes. Vaak houden ze wel van een beetje actie, in het werk doen ze vaak eerder een stapje te veel dan te weinig en menig Welsh pony springt hoger dan je zou verwachten van zo'n kleintje.
Met hun poppige hoofdjes en kleine gestalten worden de kleinere secties vaak in de rol van kinderpony geschoven. De geschiktheid als kinderpony varieert echter sterk. Er zijn voldoende gemoedelijke Welshjes die tientallen kinderen de kunst van het leren bijbrengen, de wat pittigere individuen zijn vaak op concours te vinden met fanatieke ruitertjes die met een grote grijns over het wedstrijdterrein lijken te vliegen. Er zijn echter ook pony's die net een beetje te sensibel of fanatiek zijn en beter floreren in de handen van een ervaren volwassene. Eén ding hebben ze in ieder geval met elkaar gemeen, de (terecht) trotse pony's waarderen het meestal niet als ze onterecht behandeld worden en houden hun baasje graag een spiegel voor als het nodig is.
Zelf ben ik in het bezit van een stiekeme Welsh pony, doordat ze een ongepland cadeautje was heeft ze geen papier en zweeft ze qua type tussen de A en B sectie, en haar partbred dochter (87,5%). Mijn merrie heeft een pittig karakter en is als jong dier weinig in handen geweest, waardoor ze wat heftig en eenkennig uit de hoek kan komen. Van kinderen wordt ze dus snel wat zenuwachtig, maar in bekwame en rustige hand is het een wereldpony. Er is niets wat we niet geprobeerd hebben, ze liep succesvol tussen de paarden in de dressuur, springt elke hindernis en tijdens onze demo's heeft ze mensen aan het lachen en huilen gemaakt. Hoewel ik aan de lange kant ben, heeft ze zich altijd voor de volle 100% ingezet tijdens het rijden. Ondertussen staat ze voor de wagen, waar we ook beiden erg veel plezier in hebben.

Haar dochter heeft een beetje Appaloosa bloed in de mix zitten, maar ook bij haar is de karakteristieke Welsh intelligentie en vindingrijkheid goed verankerd. Ze was nog maar een paar uur oud voordat ze besloot de wijde wereld buiten haar eigen weitje te gaan verkennen. Ze is dol op aandacht en staat graag overal met haar neus bovenop.