Algemeen
Het gaat om een 10-jarige KWPN merrie, 1.74 m, bruin. De merrie heeft geen predicaten en is volgens mij ook niet voorgebracht op de keuring (wel als veulen, niet na haar 3e). De merrie is licht recreatief gebruikt en had een tijd stilgestaan. Ik heb haar deze winter in slechte conditie aangekocht. Ze loopt nu een groene L-proef.
Afstamming
Florencio x voorl. keur v. Ferro x keur, pref v. Haarlem x keur, pref, prest v. Ramiro Z x keur, pref, prest v. Amor
Daula-stam, Merrielijn 31, fokfamilie 20
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/227345
http://www.horsetelex.nl/horses/family/227345
M. Wopke L: voorlopig keur
MM. Mopke L: keur, preferent en reservekampioen op de UTV
MMM. Diwertje: keur, preferent, prestatie
MMMM. Wulia: keur, preferent, prestatie en moeder van drie goedgekeurde KWPN hengsten, Farmer (1.40 m + ZZL drs), Jimtown (GP spr) en Pardon (LT drs)
Er is een aantal fijne combinaties gemaakt met Jazz en Krack C bloed. Bijvoorbeeld uit Ricula (Ferro x Ramiro x Amor): aangewezen hengst Easter (v. Tuschinski), verkocht op de Select Sale en Ben Hur (v. Krack C), 2e bez. Een broer van de moeder: Humberto L (v. Cachet L), 2e bez, verkocht op Select Sale. Ferrobloed doet het goed in de lijn (direct of via een Ferro zoon), maar daar kan ik niets mee op deze merrie.
Verbeterpunten
De belangrijkste verbeterpunten voor mij:
1. Merrie blijft in beweging wat hoog in het kruis. De galop zou meer bergop gesprongen mogen zijn.
2. Haar bovenlijn zou royaler mogen zijn in bespiering.
Ze kwam erg mager en wordt nu dressuurmatig opgepakt, dus ze zal op deze punten nog wat bijtrekken, maar het blijft aanleg.
Het is een zachtaardige, veelzijdige merrie met een erg fijn karakter. Ze is niet nuchter, maar heeft een grote will to please en is daarom zo plezierig om mee te werken. Omdat het een binnenvetter is en ik niet weet wat ze meegeeft aan haar veulen(s), wil ik niet teveel risico nemen met het karakter.
Ik heb geen verbetering nodig op de merrie voor een geslaagd fokproduct, maar ik wil natuurlijk proberen om de best passende combinatie te maken.
Wensen (op volgorde)
1. Makkelijk opwaarts bewegende dressuurhengst met een extra galoppade
2. Graag een hengst met een fijne instelling / makkelijk karakter
3. Voorkeur voor hengsten met een royale bovenlijn en een stoer front
* Ik houd van paarden met veel wit, maar de merrie heeft zelf niet zoveel wit en ik selecteer niet op kleur of aftekeningen
* Liever geen diepvries
Hengsten
Ik heb nog geen lijstje. Alleen wat eerste ingevingen…
Total US en Toto Jr vind ik interessant, i.v.m. bergopwaartse beweging, galop, instelling, etc. Dan verlies ik wellicht wel wat lengte en maat. Dat is overigens niet direct een probleem voor mij.
Ik had eventjes Fellini in mijn achterhoofd. Galoppade en front, prima afstammelingenrapport. Maar dan krijg ik twee keer Ferro, Ramiro en Amor in de lijn… En twijfels over correctheid en karakter.
Wynton is een overweging waard, mede vanwege de Wynton broer van de moeder en dan maak ik toch de geslaagde combinatie met Jazzbloed. Twijfel: ik weet niet of het brengt wat ik zoek in galop, behouden van instelling en de bovenlijn.
Ik wil me nog verdiepen in de Vivaldi zonen.
Beeld
De merrie staat er nog niet voor zoals dat zou moeten en dit zijn geen ideale foto's, maar voor het idee:

Ik ben erg benieuwd naar suggesties. Liefst met onderbouwing.