Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 16:14

Sinds 24/3/2016 ben ik in het bezit van een 7-jarige Welsh ruin (stokmaat 1.34m)De pony is gefokt in Polen en ik heb hem in maart uit België gehaald. Nu wil ik de pony graag laten registreren bij het NWPCS of WPCV. Zijn afstamming is:
V: Wolling's Dante (welsh B)
MV: Leman (anglo-arabier)
MVV: Elferink's Winston (welsh A)
Ik ben heel benieuwd of dit zou kunnen. Heb mailcontact met NWPCS gehad, maar verder niets meer van hen vernomen. Aangezien hier ook veel (ervarings)deskundigen zijn, hier dan ook maar de vraag :D

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 21:14

Nog een toevoeging: ik heb alleen een Pools paspoort, geen stamboekpapier.

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:47

Hallo Ukkiepuk,

Tegenwoordig staan in het paspoort ook de afstammingsgegevens. Dat wordt voor sommige stamboeken al gezien als het "stamboekpapier"

Bedoel je met "registreren" het inschrijven in een van de registers van het stamboek? Of wil je alleen jouw pony "op naam" zetten.

De regels voor het inschrijven in de registers van het stamboek zijn bij de beide stamboeken verschillend. Heb je een voorkeur? Ben je misschien al lid van een van de stamboeken?

Door welke organisatie is het paspoort uitgegeven? Is dat een zusterstamboek?

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 11:52

Dank voor je reactie!

Ik zou hem het liefst voor stamboekopname laten gaan, maar ik weet niet of dat kan omdat moeder en moedersvader een anglo arabier is. Zijn vader is ggk sectie B bij nwpcs.
Als stamboekopname niet kan is er dan een soort 'registerstamboek' of 'sportregister' waar hij in kan? Andere optie zou zijn alleen op naam zetten.

wpcv heeft denk ik mijn voorkeur, zij werken met shows en niet met predikaten toch? Voor een ruin mss leuker om aan mee te doen dan keuringen bij nwpcs?

edit: ik heb geen idee of polen een dochterstamboek heeft en bij welk stamboek de pony evt. ingeschreven is. Ik zal vanavond zijn paspoort meenemen van stal om te kijken of ik dat kan ontcijferen.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:49

http://pzhk.pl/

Dit is de instantie die het paspoort uitgegeven heeft. In het paspoort zelf zit een stempel van het wielkopolski zwiazek Hodowców koni.

boeflover

Berichten: 6046
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:13

Hij zal ingeschreven worden als welsh partbred aangezien het een kruising is. Afhankelijk van zijn grote en uitstraling zou ik hem bij een van de twee stamboeken inschrijven. Het nwpcs hanteert als richtlijn voor een partbred dezelfde als van een welsh nwr. Dan heb je het dus over hele rijtypische pony's van ongeveer 1.40-1.55 M hoog.
Bij het wpcv komen vaak Engelse juryleden en die zijn veel meer gewend als de Hollandse, in Engeland wordt er volop gekruist met Shetlanders, tinkers etc etc dus een pony die iets 'afwijkt' van de welsh nwr heeft op die shows meer kansen.
Overigens denk ik dat jou pony wel zeer rastypische zal zijn en de gewenste maat maar dat is puur uit de omschrijving/kruising gehaald.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 20:16

Ik vind het echt wel een welshje om te zien idd.

Afbeelding

Hier net bij ons, dus nog een hoop werk er aan

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:13

Het is ook erg leuk om er mee aan het werk te gaan en de vooruitgang te zien :-) Ik ben nu al benieuwd naar de foto's van de stamboekopname.

Helaas spreek ik geen pools.... maar ik krijg de indruk dat het geen zuster stamboek is. De WPCV heeft een lijstje op de website staan.

In mijn eerder post ben ik misschien wel het belangrijkste vergeten te vragen..... wat is je doel van de inschrijving? Boeflover geeft heel mooi aan dat de beide nederlandse stamboeken een verschillende benadering hebben van de Part Bred. Wil je naar show's of keuringen? Wil je graag dat jouw merrie predicaten kan behalen. De afstamming die je benoemd, staat die in het paspoort? Of heb je dat van de eigenaar gehoord?

Overigens, het is gewoon mogelijk om later "over te stempelen", dus het maakt uiteindelijk niet heel erg uit. Sommige van onze pony's zijn bij de WPCS, WPCV en de NWPCS ingeschreven.

Voor alle inschrijvingen geld dat je meestal wat geduld moet hebben en extra informatie moet aanleveren. Al doende leer je vrij snel veel over de verschillende stamboeken en de registers.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:42

link2thepast schreef:
Het is ook erg leuk om er mee aan het werk te gaan en de vooruitgang te zien :-) Ik ben nu al benieuwd naar de foto's van de stamboekopname.

Helaas spreek ik geen pools.... maar ik krijg de indruk dat het geen zuster stamboek is. De WPCV heeft een lijstje op de website staan.

Ik heb de engelse vertaler erover gegooid en het lijkt een fokkersvereniging te zijn. Niet welsh gerelateerd inderdaad.

link2thepast schreef:
In mijn eerder post ben ik misschien wel het belangrijkste vergeten te vragen..... wat is je doel van de inschrijving? Boeflover geeft heel mooi aan dat de beide nederlandse stamboeken een verschillende benadering hebben van de Part Bred. Wil je naar show's of keuringen? Wil je graag dat jouw merrie predicaten kan behalen. De afstamming die je benoemd, staat die in het paspoort? Of heb je dat van de eigenaar gehoord?

Ik wil hem graag bij een stamboek geregistreerd (of ingeschreven) hebben omdat we dan ook mee kunnen doen aan shows, keuringen enz. Het is een ruin, dus fokambities zijn er niet. De afstamming staat in zijn paspoort.

link2thepast schreef:
Overigens, het is gewoon mogelijk om later "over te stempelen", dus het maakt uiteindelijk niet heel erg uit. Sommige van onze pony's zijn bij de WPCS, WPCV en de NWPCS ingeschreven.

Voor alle inschrijvingen geld dat je meestal wat geduld moet hebben en extra informatie moet aanleveren. Al doende leer je vrij snel veel over de verschillende stamboeken en de registers.

Ik heb inmiddels een tweede keer naar het NWPCS gemaild en nog steeds niets gehoord...

ijsselblik
Berichten: 69
Geregistreerd: 29-04-05

Re: Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:49

het PZHK is in polen de officiele instantie voor de uitgave van paspoorten. Zover ik nu weet heeft Polen geen specifiek Welsh Stamboek en is de situatie vergelijkbaar met de "Verband-Struktuur" in Duitsland. Dit betekend dat je pony met dit papier op Internationale Welsh Shows mee zou mogen doen bij de Part-Breds, omdat het hier een paspoort uitgifte betreft van een europees erkend orgaan.

In hoeverre registratie bij NWPCS of WPCV mogelijk is kan ik je niet zeggen. Alleen dat voor Internationale Shows dit papier voldoende zou moeten zijn.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 09:01

Dit staat er in zijn paspoort
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:09

Leuk dat hij van Wollings Dante is!
Een Nederlandse hengst. Ookeen valk, dat vererft hij vaak goed door. In februari ben ik toevallig nog bij stal Wolling geweest.
Die Wollings Dante heeft ook al heel wat gezien in zijn leven. Ik ken ook geen pools maar het lijkt erop dat dit al een soort van stamboek is. Misschien kun je ipv mailen even bellen met hwt stamboek om te vragen wat de mogelijkheden zijn? Leuk beestje heb je iig!!

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:00

Heb je al gebeld? Of is het inmiddels al gelukt?

Uit mijn hoofd weet ik helaas niet de regels van een late registratie bij het NWPCS, volgens mij is DNA wel verplicht. Maar vanaf vaders kant zal dat geen problemen opleveren.

Mogelijk is Moeders Moeder ( Whitney ) al wel bekend in Nederland. Bij NWPCS of WPCV. Dit geeft een vrij hoog welsh gehalte als Partbred.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:48

Bij de vader staat als ras 'kuc walijksi' = welsh pony. Bij de moeder staat als ras 'kon maly' = klein paard. Bij de pony zelf staat als ras 'kuc' = pony.
Ik neem aan dat je op grond van het feit dat de vader als 'welsh' op het paspoort staat, je inderdaad bij beide partbred stamboeken terecht kunt.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 14:53

link2thepast schreef:
Heb je al gebeld? Of is het inmiddels al gelukt?

Uit mijn hoofd weet ik helaas niet de regels van een late registratie bij het NWPCS, volgens mij is DNA wel verplicht. Maar vanaf vaders kant zal dat geen problemen opleveren.

Mogelijk is Moeders Moeder ( Whitney ) al wel bekend in Nederland. Bij NWPCS of WPCV. Dit geeft een vrij hoog welsh gehalte als Partbred.



Ik heb een mail terug gekregen van het stamboek. Ze hebben hem voor me geregistreerd. Heb nu de vraag gesteld of hij ook opgenomen kan worden bij partbred.

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Pony registreren bij NWPCS/WPCV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:30

Super! Dan zien we je volgend jaar op de keuring? Utrecht of Sevenum?

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 18:53

link2thepast schreef:
Super! Dan zien we je volgend jaar op de keuring? Utrecht of Sevenum?



Hij is inmiddels geregistreerd bij de part bred van NWPCS. Keuring zal ik niet snel doen want hij is wat klein voor wat ze bij NWPCS willen zien. Gebruikersrubrieken van NWPCS zou ik wel graag aan mee willen doen.

Misschien is een show van WPCV nog een optie ergens volgend jaar, eerst maar eens kijken hoe dat allemaal in zijn werk gaat :D

Wie weet komt er nog ooit een mooie welsh B merrie in de toekomst O:)