Fokker met welsh cobs van het grotere type?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesvp

Fokker met welsh cobs van het grotere type?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 12:06

Hallo

Ik ben op het gemakje op zoek naar het ideale paardje. Zelf heb ik al enkele hafjes maar die worden een dagje ouder en zou nu graag voor een welsh cob gaan. Zou iets meer dressuurgericht willen gaan, maar nog steeds zijn stevige buitenritten de hoofdzaak. Ik heb zeker geen haast, het zou zelfs eerder voor volgend jaar zijn. Maar wil er mijn tijd voor nemen.

Weten jullie misschien een fokker die de echt stevige en iets grotere types heeft? Graag boven de 1m50 met cool karakter.

Alvast bedankt voor de tips!

R.X.

Re: Fokker met welsh cobs van het grotere type?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:12

Persoonlijk vind ik dit ras niet echt bekend staan als cool in de kop.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:15

Cool is echt wisselend. Genoeg fokkers die voortwaartse, maar toch coole cobs hebben staan. Zelf zou ik mijn cob ook niet cool noemen, maar haar halfbroer is weer de rust zelve. Veel cobs zijn heerlijke buitenrijpaarden die vertrouwd aanvoelen :j

Met een specifieke fokker kan ik je niet helpen, ken zelf alleen fokkers met de wat kleinere (1.45 +/-).

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:16

Je zou eens bij stal Gerstloo kunnen informeren ;)

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:37

Zelf heb ik een merrie welke 1.53 is en zeker cool in de kop is. Zelfs kleine kinderen kunnen alles met haar. Met rijden is ze wel voorwaarts. Maar ook kinderen van zes kunnen er zo mee wegrijden.

Ze heeft net een veulen gehad van een iets kleine hengst, maar verwacht dat die zeker ook de 1.50 wel gaat halen. Dat heeft de jongere volle broer van het veulen ook gered.

In welke leeftijd zoek je?
Stal gerstloo is zeker de moeite waard om eens te informeren.

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:27

Ik zou graag een jong dier hebben maar wel al zadelmak. Ik heb een goede lesgeefster die me zeker kan helpen met verder te trainen. Om opnieuw alles zelf te doen heb ik niet ze veel zin meer. Dus tussen de 4 en 8 jaar zou ideaal zijn. Met cool wil ik eerder zeggen dat het geen heethoofd is dat van alles schrikt en wegloopt. Voorwaarts zijn vind ik net fijn, dus dat mag zeker. Klopt het dat ze meestal veel knieactie hebben en ook handig zijn op wat ruwer terrein? Dus niet snel struikelen? Ben niet van plan om in de bergen te gaan rijden ;-) , maar ik vind het wel fijn als ze niet te veel struikelen op landwegjes ed. Ik heb ooit met eentje mogen rijden en die had fijne "opwaartse" gangen. Heel leuk!
Alvast bedankt voor de tips, ik neem al een kijkje bij stal gerstloo!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:33

Dat struikelen hangt af per paard. Ik heb al op veel Cobs gereden en dat verschilt echt ook het coole ervan. Ligt eraan welke lijn erachter zit. Evenals de knieactie ervan.

Voor Cobs kun je horen bij bokker YWC die fokt er. En stal van Vooren heeft ook grotere Cobs. Beide in België. Ken er nog meer hoor

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:50

Ik weet dat de gangen en het cool zijn inderdaad van bloedlijn tot bloedlijn afhangt. Daarom dat ik ook mijn tijd wil nemen om er meer over te weten te komen. Maar als ik al enkele fokkers weet kunnen die mij misschien ook wel verder helpen. Ik wil echt wel eentje die bij me past ;-) Ik googel deze namen al eens. Bedankt!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:53

Er staat een hele leuke cob hengst te koop van 1.61.. op de bokt markt..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:55

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:56

@Flevolander die is al gereserveerd ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:05

Denk dat via fokkers iets beleerds kopen vaak wel lastiger is. Ik ben niet zo van die grote Cobs, dus kan je niet echt helpen daaraan. Weet ook niet aan welke prijsklasse je denkt. Anders weet ik misschien wel wat.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:06

Kashmino schreef:
@Flevolander die is al gereserveerd ;)

Ow leuk.. idd balen voor ts.. Ben er zelf ook wezen kijken.. helaas voor mijn ervaring iets te groen.. maar echt een erg leuk dier :j

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:26

Ja vond het ook een erg mooi dier. Da's echt wel het type die ik mooi vind. Maar wil er echt mijn tijd voor nemen en niet de eerste de beste nemen. Het zou qua pension, werk, baby, ed ook beter uitkomen dat het pas volgende lente zou zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:25

Via fokkers een beleerde pony kopen kan inderdaad wat lastiger zijn, maar het kan je wel meer inzicht in het ras geven.

Mijn ervaring met cobs is dat ze over het algemeen erg werkwillig en voorwaarts zijn, maar dat je wel een duidelijke en consequente houding moet hebben.
En soms zijn de grootste etters in het begin uiteindelijk de fijnste paarden die je ooit hebt gehad!

Maargoed, of dit nu echt zo ras specifiek is of gewoon voor paarden in het algemeen geld is natuurlijk ook maar de vraag ;) .

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:28

Bij Ysselvliedt waar ik de paarden rijd hebben ze ook zo nu en dan een Cob staan.
Zou daar ook altijd even naar kunnen bellen, vind dat ze daar wel altijd fijne paarden hebben (:

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:06

Bedankt voor de tips. Nu ik hier wat mensen heb die wat kennen over dit ras. Ik heb een vraagje ivm de bouw. Ik zie qua rug enige gelijkenissen met de fries. Maar hier hoor ik vaak over dat ze niet de gezondste bouw hebben en zelfs mijn dierenarts zegt me zeker nooit een fries te kopen. Of dit nu waar is of niet, hier wil ik me zeker niet over uitspreken. Maar is dit iets wat je bij de welsh cob ook hoort? Of zijn er andere "problemen" waar ze wel eens mee kampen?

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:33

Hoi weet iemand waar ik een Welsh van boven de 1,61 kan kopen die bestaan namelijk maar zijn heel zeldzaam of weet iemand er vergelijkbaar ras?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:32

Caroline, speur internet af. En een Welsh van boven de 1.60 ga je waarschijnlijk toch naar een cob moeten.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:01

Ook voor een Cob zit je met 1.60 aan al de hoge kant hoor, vooral als je hem ouderwetser wilt. In principe gaan ze tot de 1.55 geloof ik.
Als je niet specifiek valt op het Cob type, zou ik gewoon kijken naar een klein sportpaard dat opgeleid is voor je doel(springen, dressuur, bomproof).

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:47

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:52

Als je vroeger Haflingers had, is deze misschien wel iets Welsh Cob hengst x Haflinger merrie.
5 jaar / 1m51. Zadelmak, maar moet nog doorgereden worden.

Afbeelding

Ze is een dochter van onze perlino Welsh Cob hengst Sublime Sponté

Afbeelding

ikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:29

Caroline52 schreef:
Hoi weet iemand waar ik een Welsh van boven de 1,61 kan kopen die bestaan namelijk maar zijn heel zeldzaam of weet iemand er vergelijkbaar ras?

en als je wehls cob sectie D zoekt?

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:39

Als je in Nederland kijkt is Stal Gerstloo idd een goede optie. Heb de mijne daar ook weg, niet zo groot, 1.46 maar wel vrij breed en kennis van mij heeft die van haar ook daarvandaan en is meen ik 1.56 ofzo en ook breed.
Anders Arvalon Welsh Cobs in Duitsland wat? Hebben ze er ook nog wel wat staan, ook wel groter meen ik.
Die van mij is trouwens nooit ziek geweest, hooguit 2 keer koliek, is nu 16, struikelt nooit, is mega verkeersmak, stopt zijn neus bijna in een trekker, maar is wel heel gevoelig en ibbelig. Kan bv voor een grasspriet of fietswel weer opzij springen. Maar is echt méga lief, zeker voor een hengst.