Karakter welsh a

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bianc78

Karakter welsh a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 10:44

Hoi wat zijn typische karaktertrekjes van een welsh a?
Ik lease vanaf deze week een pony voor mijn dochter, een Welsh a van 12 jaar oud. Superlief op stal maar wel een ondeugende pony. Hoe bouwen wij, dochter en ik, een goede band op? Is er in karakter nog iets waar we rekening mee kunne houden.
Alle tips of info is welkom

Groetjes
Bianca

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:52

Bianc78

Re: Karakter welsh a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 11:03

Thnx
Zo was t niet bedoeld.....ik had het zo niet eens bekeken. Maar toch denk ik wel dat elke ras maar ook elk mens zijn eigen " dingen" heeft. En als je dat weet dan kan je in ieder geval mee proberen rekening te houden. Maar misschien zit ik er naast, dus ben benieuwd of iedereen er zo over denkt.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:09

Ik denk dat er per pony veel verschillen zijn .. Mijn welsh A is een enorm heethoofd en een echte merrie :')
Maar ik ken ook welsh a ponys die kinderponys zijn waar je alles mee kan doen haha

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:37

Welsh ponies kunnen fel zijn, hebben hun omgeving snel in de smiezen (let maar op die mooie ronddraaiende oortjes), zijn een tikje ondeugend (denk bv. aan liever lui dan moe ;)) maar ze gaan ook voor het vuur voor je en laten je niet zitten (geven de moed niet op) in lastige situaties. Ik vind ze in dat opzicht een goudeerlijk karakter hebben. Het was mijn eerste rijpony ooit als klein meisje en nu ik volwassen ben staat er eentje voor de wagen. Het is ook net wat bij jezelf als persoon past. Ik heb minder een klik met koudbloeden, daar staat toch een andere kop op. Dus in dat opzicht kun je wel verschillen tussen paardenrassen zien.

Tjah en dat de ene pony iets rustiger is dan de ander komt ook door wat ze al "gezien" hebben. Sommigen krijgen ook schriktrainingen bijvoorbeeld. Net als dat merries soms een wisselend humeur hebben als het die tijd van de maand is ;)

Een band opbouwen zit naast alle mooie technieken die er zijn ook gewoon in tijd met elkaar spenderen. Dus poetsen, aaien, praatje maken, wandelen en rijden. Misschien kan ze ook een keertje les krijgen bij een club of manege? Daar leert je dochter vast ook een heleboel van. Ponyrijden gaat met vallen en opstaan. Door alle avonturen die je dochter en de pony beleven ontstaat vanzelf een band.

Veel plezier in ieder geval met deze pony! :)

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 23:33

Wij hebben 2 welsh a'tjes. Helemaal verschillend in qua karakter. De een is heelrustig, en daar kun je alles mee doen maar ik heb nog een andere dat is een pittige. Terwijl ik vrijwel alles met haar kan doen als ik met haar bezig ben. Maar ze is veel gerichter op de buitenwereld, wat er om haar heen gebeurd.(niet schrikkerig)en wat drukker. En dat heeft de andere niet. Er zullen vast wel eigenschappen zijn van de welsh a. Maar in die 2 van mij kan ik bijna alleen maar verschillen noemen haha. Ze zijn wel alle 2 hartstikke leuk :)

Edit: ze zijn allebei 2,5 jaar oud, kennen dus nog niet het zadel, voor de wagen maar wel de keuringen. Komen beide veel in de hand

jeroen29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:00

heb ook een Welsh A heb haar al sinds ze 11 maanden oud was in het begin was onze band meer dan slecht en heb meerdere malen overwogen haar te verkopen door alle ellende die we hebben meegemaakt werd onze band steeds slechter gedurende tijd begonnen we elkaar steeds meer te snappen.
ben later begonnen met longeren en steeds meer kleine dingen aan haar geleerd.
heb haar beleerd voor de wagen en nu gaan we voor elkaar door het vuur!
"liever lui als moe" bestaat niet bij mij je moet je verplaatsen in je pony en kijken waarom ze lui is.
misschien wil ze niet voor degene die haar opdrachten geeft werken omdat die de pony niet eerlijk behandeld als het vertrouwe goed is dan geeft je pony altijd vol vormogen zolang je maar voor elkaar werkt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:09

coulash schreef:
Als je dit over een mens zou vragen zou je een vreselijk racistische vraag stellen!

Ik geloof niet in een karakter bij een ras,
ik vind met mijn eigen paard wel heel veel in het volgende:
http://www.parelli.com/what-horsenalities-teach-us.html

Superinteressant!!

Groet

Wat een onzin. Er zijn ook verschillen in temperament bij mensen. Kijk naar Italianen en Spanjaarden.
Racistisch is het als je die verschillen als een negatief element ziet. Ik zie dat niet als negatief maar gewoon als een leuke variatie tussen mensen.

Verschil in temprament bij paarden is er nu eenmaal. Dressuurpaarden zijn gemiddeld genomen sensibeler dan koudbloeden.

Dat is ook niet erg. Ze hebben verschillende gebruiksdoelen en verschillende liefhebbers.

Ik vind het juist erg goed dat iemand voordat hij/zij tot aanschaf over gaat goed nadenkt of een dergelijke pony geschikt is.

Welshjes zijn over het algemeen wat pittiger qua karakter(in het voorwaartse) maar wel heel mensgericht en fijne rijpony's.
Over het algemeen vind ik een welsh a geschikter als 1ste rijpony dan een grote shetlander.

jeroen29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:12

vind zelf ook dat een Welsh A geschikter is als eerste rij pony ze hebben het figuur en karakter van een echte kwpn vind ik maar dan in een kleinere versie