Korte manen bij sectie a.. keuringen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Korte manen bij sectie a.. keuringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 20:26

Wat zien ze liefst op keuringen : korte of lange manen?
Trekken ze punten af als de manen kort zijn?

Want zit te twijfelen wat te doen met de mijne zijn manen aangezien ik vaak op foto's beide zie van sportcoupe tot lang..
Als je u welsh scheert laat je de lokken eraan aan zijn benen of doe je die er ook af?

Misschien dat dit er ook even bij gezegd moet worden: gaat over een schimmel sectie A hengst

Bedankt om te antwoorden want weet niet waar te vragen !

Ymor

Re: Korte manen bij sectie a.. keuringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:51

Voor zover ik weet word er niet geschoren. En de vetlok zit er nog aan.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:34

Je mag niet scheren, niet knippen etc. Dat willen ze niet graag zien....

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 11:20

Er staat in reglement dat scheren mag maar wel vanaf 4 jaar, staat in reglement van Belgisch stamboek..
mag knippen helemaal niet..hoe komt dat je dit dan vaak ziet op keuringsfoto's?

daarom dat ik dacht dat het mocht maargoed gelukkig heb ik er niet aan gezeten !

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:29

Ik ga regelmatig mee met vrienden die welshjes fokken. Die knippen of scheren niks aan de a tjes voor de keuring. Werken hooguit de manen een beetje bij zodat ze wel een lengte zijn, maar zeker niet kort!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:10

Ik had hier ook laats naar geïnformeerd omdat ik voor het eerst met mijn welsh naar een keuring ging, plukken die uit oren steken en de haren onder het hoofd of zelfs een baard kan je toch echt wel eraf scheren of wegknippen zo'n 3 weken vantevoren.
Vetlokken laten zitten.

Manen korter snijden zodat ze niet zo lang zijn dat ze onder de hals uitkomen zeg maar, het hoef niet perse een korte sportcoupé maar wat je het meeste ziet is wat korter gesneden mooi de halslijn volgend. Achter de oren een klein vlechtje zodat je de nek beter laat uitkomen is ook toegestaan. Manen naar de rechterkant laten hangen is officieel zoals ze dat van het Engelse stamboek willen hebben begreep ik, daar kan je daarvoor zelfs een lagere plaatsing krijgen als ze de verkeerde kant hangen. Mijne had ze dus links en moest in twee dagen tijd ze naar rechts krijgen haha, met een sleezy heb ik dat toen voor elkaar gekregen, op de keuring hingen ze netjes rechts maar zijn uiteindelijk zelf weer naar links gaan hangen na de keuring.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 19:08

Baard,uitstekende haren zijn al weg.
Zijn manen hangen al vanzelf aan de rechterkant en komen net iets onder de nek,kan dit kwaad?

vetlokken laat ik eraan al heb ik er een hekel aan :+
scheren gebeurt ook niet,pas op zijn 4jr omdat dit dan pas volgend het reglement mag(België),
ondertussen word hij zo kort mogelijk in het haar gehouden met dekens.:)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:19

Je wil de pony voorstellen voor de hengstenkeuring terwijl je geen ervaring hebt?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 19:25

Pony word voorgebracht door kennis met ervaring met voorbrengen verder bestaat hier in België geen hengstenkeuring...
kijk op de site van het Welsh stamboek in België hoe het in elkaar zit.
Jij betaald het geld+ DNA test en je krijgt formulier toegestuurd die de DA moet invullen(DA die dit mag doen) en ingevuld weer sturen,op basis van dat word hij gekeurd.

België zit helemaal anders in elkaar kwa keuren maar de bedoeling is gewone keuringen te doen voor bekender te maken..dus niets HK aangezien dit hier niet bestaat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:26

Waarom vraag je niet aan die kennis wat je moet doen?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 19:31

Die is niet bekend met welshs maar met tinkers,
ze weten hoe voorbrengen,hoe het zit kwa haarlengte niet.

Ik vraag ook geen tips van hoe voorbrengen maar hoe het haarlengte moet zijn aangezien ik vaak sportcoupés zie waarbij die pony's vaak op keuringen gaan en ik mij afvroeg of dit echt mag of niet graag gezien word..waardoor ze mindere punten krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:37

Welsh keurings eisen zijn zeg maar zo natuurlijk mogelijk. Ze mogen iets bijgewerkt zijn (uitstekende oorpluimen en baardjes mogen er af) maar alles wat er van nature aan zit moet aanwezig zijn. Wel goed gewassen natuurlijk, maar dat is standaard op elke keuring. Qua eisen zit er denk ik weinig tot geen verschil tussen tinkers en welshjes, bij beide rassen is veel haar (manen, staart, etc.) een raskenmerk en die moeten er dus wel aanzitten als er op rastype gekeurd wordt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:12

Zoek gewoon een goede fokker. Vraag of hij even wil kijken en tips kan geven. Stuk minder werk en goedkoper dan zelf maar wat aanklooien.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 20:15

Excuseer me maar waar heb jij gelezen dat ik zelf eraan klooi?
maar bedankt voor de antwoorden,ga de manen laten zoals ze nu zijn en gewoon uitstekende haartjes van oren en hoofd knippen zoals ik gedaan heb. :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:45

Heel erg lange manen zijn uit den boze. Vind ik ook niet mooi als er 50 cm lange manen aan hangen. In ieder geval moeten ze niet onder de hals uitkomen. Het is de truc om ze er natuurlijk uit te laten zien. Geknipte manen zijn ook oerlelijk. Maar je kan wat met de manen spelen om de hals er zo mooi mogelijk uit te laten komen ;)