Met onze Welsh A (merrie) naar de keuring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WM_

Met onze Welsh A (merrie) naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 17:14

Hallo mede-bokkers,

Sinds een aantal maanden hebben wij een welsh sectie A merrie. Een schat van een pony die voor de kids bedoelt is (wat ze dan ook ontzettend goed en rustig doet). Echter vanuit ons enthousiasme en voor de ervaring zouden wij het leuk vinden om eens naar een welsh keuring te gaan. En wellicht, mag pony lief zelf ook wel mee. Nu winnen wij uiteraard wel advies in bij de fokker, die ons ook de nodige tips en info zal geven. Echter zijn we ook ontzettend benieuwd wat jullie van ons welshje vinden. En de vraag: Vinden jullie haar keurings-waardig? Voor ons is ze natuurlijk de knapste en de leukste pony, maar wat vinden echte welsh kenners ervan? Ze is er verder nog helemaal niet op voorbereid/getraind maar daar hebben we dan ook nog een behoorlijke tijd de kans voor. Jullie zullen er dus een beetje doorheen moeten kijken hoe ze ervoor staat.
Alle tips, tops, sterke punten en minder sterke punten van onze pony zijn welkom:)!
Er is een filmpje van stap en draf (in de regen met een telefoontje gemaakt en pony lief had er even geen zin in met al dat lekkere gras om haar heen maar ag).
Hier de linkjes daar naartoe:
https://www.youtube.com/watch?v=u02lqsG ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=2JJdDWMHRsk

'Stand' foto enkele weken terug
Afbeelding
Ietswat scheve foto afgelopen week in de regen...
Afbeelding

We horen graag van jullie :D

Cemlys

Re: Met onze Welsh A (merrie) naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:14

Wat voor afstamming heeft ze als ik vragen mag? Hoe oud is ze?
Ik vind het zo van de foto af een mooie pony. Beweging in draf is ook mooi. Ze draaft ook netjes mee. Croupe is mss ietsje steil en kort, maar dat kan ook de foto zijn

Verder gewoon meedoen met de keuring, in nederland kun je bij het nwpcs meedoen aan de regionale keuring, vanaf 3 jaar kan een merrie opgenomen worden in het stamboek, bij de regionale keuring kun je je selecteren voor de centrale merriekeuring en daar kan je merrie dan eventueel het sterpredikaat halen.

Bij het WPCV zijn er ook keuring, daar wordt dan weer gewerkt met premiums, volgens het moederstamboek (correct me if i'm wrong, want zo vaak heb ik nog geen wpcv gelopen).

Beide zijn gewoon leuk om te doen. Je merrie hoeft niet op de eerste plek te lopen om gewoon plezier te hebben. Gewoon een keertje gaan kijken welke rubrieken je interesseren.
Afhankelijk van hoe oud je kinderen zijn zijn er ook Young handlers klasses, first ridden en leading rein, zo kan het hele gezin meegenieten. En het is gewoon erg leuk om te doen.

WM_

Re: Met onze Welsh A (merrie) naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 13:33

Ja volgens mij heeft de keuring op zich veel overeenkomsten met de keuring zoals deze bij het new forest pony stamboek gaat (waar ik dan wel weer mee bekend ben).
De merrie is overigens net 3 jaar geworden, en is wel opgenomen in veulenstamboek (met toen een 1e premie als ik het goed heb).
Echter om alles te regelen wat geregeld moet worden en lid te worden van stamboek voor die tijd zijn we een flink bedrag kwijt "gewoon voor de ervaring". Dus vandaar onze vraag of ze "kans maakt" op een (1e) premie.

Wat ik overigens nog wel ingewikkeld vind is die twee stamboeken. Zoals ik het uit jou bericht haal (Cemlys) heeft het nwpcs de voorkeur??
De kinderen zijn me nog net te jong en onervaren icm jong en onervaren pony om ze zelf met haar te laten lopen. Eerst maar eens een keertje kijken hoe ze het doet:)!